DIY - faktiskt.se

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Specialfall

Inläggav lilltroll » 2006-05-12 15:26

I vårat specialfall när vi söker en FIR kompensator är polynomet b=konstant. Vi ska bara invertera frekvensgången hos h(k) och hitta en stabil AR modell. Alles
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
lilltroll

Re: Specialfall

Inläggav lilltroll » 2006-05-12 16:03

lilltroll skrev:I vårat specialfall när vi söker en FIR kompensator är polynomet b=konstant. Vi ska bara invertera frekvensgången hos h(k) och hitta en stabil AR modell. Alles

Nu börjar jag minnas något långt långt bak.

Om vi söker:
Bild

och r(n) är h(n) diskreta autokorrelationsekvens

så löses det med *=komplexkonjugat

Bild
Den första matrisen är ett Toeplitz system av linjära ekvationer.

Vektorn a innehåller lösningen till problemet.
Det funna lösningen bli en minfas variant eftersom alla poler måste ligga innanför enhetscirkeln för att bibehålla stabilitet.
Det hela heter Levinson-Durbin recursion och finns färdig i MATLAB som a = levinson(r,n)

Nu har vi bra verktyg för att gå vidare !!!

Den kräver bara O(n^2) flops och blir då snabbare än / för stora n

Kom gärna med alternativa metoder att testa med!
Var det ungerfär i den här riktningen du tänkte Johan S, eller har du något annat spännande i påsen???

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-12 16:15

Det är ju ovan som är AR Yule-Walkers lösningsmetod :lol: :lol: :lol:
Yule-Walker ekvationerna löses m h a Levinson-Durbin rekursion

Då så, inte konstigt att Yule-Walker är bättre än Hilbert transform, samt att Yule-Walker gick mycket snabbare än invfreqz - skönt när bitarna faller på plats!

Nu har jag ialla fall fattat någonting 8O

Nu ska jag ge mig själv bakläxa att läsa Kapitel 12.3 Parametric methods for power spectrum estimation, Digital Signal Processing av Proakis & Manolakis. En mycket bra bok.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-13 03:58

Det här var riktigt svårt, inte MATLAB delen utan DSP delen. Något geni hade definerat FIR-coef. baklänges i DSP programmet. Varför göra så ? Dessutom varnar inte DSP när den inte hinner med, den gör saken halvklar och börjar på nästa. Mycket förvirrande.

Men tillslut - genom att ha använt supermetoden minimization of sum |B-H*A|^2*Wt har jag med enbart 256 tappar i ett FIR filter + ett digitalt IIR filter som delningsfilter åstakommit detta som nu kör i realtid på DSP:n

SCANSPEAK 8545 + digital minfas EQ + digitalt delningsfilter
Impulsvar
Bild

Tonkurva + dist
Bild
!!! OBS, okalibrerat!!!

Jag är riktigt imponerad av resultatet. Med 4 ggr längre FIR filter (1024) tappar så löser man det sista! Man ser det lättast i impulsvaret att det inte är perfekt utan där finns lite skräp. Nästa steg är att falta in ett allpass filter som ger konstant grupplöptid runt delningsfrekvensen för hela kalaset. Man ska dock vara försiktig här, så det inte föringer otrevligt i någon annan riktning. Lyckas man så får man dock en perfekt loobning onaxis tillsammans med diskanten.

Dags att undersöka vad som händer under 200 Hz.

PS. Kaffekoppen, det lilla du fick höra med digitala delningsfilter så gick tyvärr kompensatorn baklänges :oops: Nästan :lol: -retande DS. Nu fungerar det bättre!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-13 09:27

lilltroll skrev:PS. Kaffekoppen, det lilla du fick höra med digitala delningsfilter så gick tyvärr kompensatorn baklänges :oops: Nästan :lol: -retande DS. Nu fungerar det bättre!

Perfekt.. då kan man ju be Martin komma dit och testköra sin superdistade L18 SEAS midd ;-) Kan vi kolla hur högt den kan användas utan att 3:e och 5:e disten kommer...

Ps... ville mest se hur man gjorde sakerna och det var rätt imponerande det.. ds

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-05-13 09:59

Snyggt jobbat! Har du några mätningar på hur det ser ut off axis?

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-13 15:29

Jag tyckte det lät lite klent a basen, så jag körde gamla Tombstone på DSP´s utgång. Mycket riktigt så tappar den några dB under 100 Hz, vilket är mer än FIR-ripplet som man inte kommer ifrån utan att öka antalet tappar.
När man kör minsta kvadratmetoder, så optimeras det på linskala så optimeringen blir inte straffad mycket för att den strular till det lite i basen misstänker jag utan att veta säkert. Nu kan man vikta optimeringen, det kan vara ett sätt. Dessutom råkade jag använda en udda längd. Det blev 257 istället för 256.
Det är bara 1 nollställe eller i mitt udda fall, 1 nollställepar som ska flyttas lite i kompensatorn.

Får labba lite till.

Ska kolla hur det ser ut off axis, det brukar vara ett avslöjande test. Kanske får jag inte kompensera för uppbrytningarna så hårt i praktiken, för det straffar sig i alla andra riktningar så pass att det inte är värt det fina utseendet onaxis.

Användarvisningsbild
lilltroll

Hjärnblödning

Inläggav lilltroll » 2006-05-13 21:28

Det här är inte lätt :roll: Det är matematiskt svårt!

Men i alla fall. Nu har jag förbättrat alla metoderna, samt lagt till en metod som bygger på Levinson-Durbin med modifierad autokorrelation (Lilltroll special). Den är snabb och bra för mellan långa filter. Tackar Johan S för inspirationen!
Hilbert konvergerar mot rätt lösning ju fler tappar man använder.

Impulsvar
Bild

Här har jag beställt en digital EQ inom intervallet [200 15k] Hz
Alla metoder klarar det inom 1 dB. Den med kortast filter har det svårast = helt naturligt. Det trixiga är att lösningen får inte skena utanför området. Under 200 Hz så är den blå kurvan den korrekta - Hilbert transformen är alltid perfekt i basen. Med Levinson-Durbin blir det en liten bashöjning, och med de andra 2 "mini..." blir det en puckel runt 100 Hz.
Anledningen till att min Hilbert fungerade dåligt tidigare beror på mycket skit bakom spakarna. Det här är får svårt för att jag ska skriva rätt från början. Men nu är det bättre. Ny Trolldist kommer !

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-13 21:55

Jag som trodde jag skulle bygga högtalare i den här tråden. Det är nästan bara DIGSIG nu, men i alla fall.

Lite Lön för mödan.

Liten trevlig låda på 16 liter + lite dämpull och en port avstämd på 44 Hz (Scanspeak 8545). Nu ser man på den icketrunkerade grundtonen att basen inte faller. För att spana in det noga så kommer mätningar inne i lådan.

Tonkurva
Bild

Ca 30 grader offaxis
Tonkurva
Bild

Det blir bättre o och bättre för varje försök :D

Användarvisningsbild
lilltroll

Mäting i lådan

Inläggav lilltroll » 2006-05-13 22:27

Hmm - 16 liter var lite lite - men med LEGO nemas problemas:
Nedan i en 21 liters låda.
portens resonansfrekvens har nu sjunkit till 37 Hz

Tonkurva
Bild

Mätning är gjord inne i lådan, nya Trolldist 7.52 klarar av att räkna om det. Vid 150 Hz har vi ett tryckminima från en stående våg i lådan vid mikrofonen. Men under 150 Hz så är nog metoden ganska säker.

Behöver ett lite längre rör - använder det längsta 3" rör jag har som port. HIFIkit på måndag!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-05-14 00:29

Verkar oerhört seriöst det här ! 8O
(Inte för att jag kan skilja på det här och Fatilarkalkylen... :D )
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
lilltroll

YIPIIIIEEEEE

Inläggav lilltroll » 2006-05-14 02:31

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Jag har lyckats få till realtidsfiltrering i MATLAB under WINDOWS !!!
(Det enda som behövs är DAQ toolboxen)
MATLAB filtrerar nu i realtid på CPU:n !!!

Och det fungerar i praktiken. Inga hack mellan paketen.

Källan är en extern CD-spelare som går in på ljudkortet. Utgången går sedan direkt till förstärkaren.

TOKCOOOLT

Man kan t o m ändra filterparametrarna i realtid !

Jag trodde aldrig jag skulle kunna få det här att fungera under Windows !!!

OK, vart hittar man modifierade drivrutiner som låser upp alla kanaler till SB-kort. Har haft en sådan till SB-Live som fungerade bra.
Senast redigerad av lilltroll 2006-05-14 02:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-14 02:36

Vadå? Om man dedikerar ett extra USB ljudkort som delningsfilter och ger processen hög prio så borde gemeneman kunna använda detta hemma på sin dator som kör i bakgrunden bara !?
Sedan kan man fortsätta att använda sin dator precis som vanligt. Man kopplar digital-ut från det vanliga ljudkortet till digital-in på "delningsfilterkortet".

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-14 04:04

Nu kan man välja på att köra ARMA modeller dvs filtrering med IIR filter i realtid eller MA modeller och då kör den FFT baserad FIR-filtrering i realtid :D

Men nu ska jag nog sova - om det går :oops:

Användarvisningsbild
lilltroll

CA18RLY + 0.75 mH

Inläggav lilltroll » 2006-05-14 18:55

Nu har jag bytt till CA18RLY för att se om jag gillar mellanregistret bättre. Seriekopplade med en ca 0.75 mH spole och fick en förbluffande fin tonkurva. Då spar man på det dynamiska området som man har tillgängligt i kompensatorn, dessutom fås en ev. linjariserande verkan på den elektriska sidan en bit upp i frekvens.

Tonkurva + dist
Bild
OBS okalibrerad, men 2.83 V RMS

Det måste vara lätt att bygga passiva filter till denna !!!

Den har inga vassa distpeakar under 4 kHz, är det månne bra för ljudupplevelsen!?
Jag trodde först att 18W8545 skulle låta bättre, men när en elgitarr väl träffar en peak så låter det riktigt illa. Kanske är det här bättre.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-14 20:10

På med lite digitala leksaker !

Delningsfrekvens 2500.00 Hz 8O 8)
(Så säker är nog inte klockan på ett Soundblaster kort)

On axis, tonkurva och dist
Bild

30 grader off axis, tonkurva och dist
Bild

Ser riktigt lovande ut. Nivån peakar aldrig högre off axis än on axis vilket förebådar goda tider!? (Mikrofonen är nog lite längre bak, då medelnivån har sjunkit)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-15 01:16

Här kommer det första digitala 2-vägs försöket.

CA18RLY+ScanSpeak 9300.

Mätte upp det på 50 cm onaxis, skapade digital EQ.

Sedan kontrollmättes systemet på 1 meters avstånd, dvs i en helt annan punkt. I detta försök användes 4:e ord. digitala Linkwitz-Riyley filter med en gränsfrekvens på 2.5 kHz. Dessa har den egenskapen att de summerar till 1 omm de två bidragen ligger i fas. För alla andra faslägen minskar nivån.

Bild

Vad kan man då se från detta.

1: Jag har inte kompenserat för fasen än. Detta leder till att huvudloben riktar sig ner mot golvet. Man ser några dB's minskning on axis p g a detta. Det löser sig efter att ett lämpligt allpassfilter har faltas in i EQ:n.

2: Kompensatorn för diskanten byggdes på 1 enda mätpunkt - utan någon som helt smoothing av kurvan. Baffeldiffraktionen komenseras nu i 1 punkt, 50 cm framför diskanten (on axis). I så gott som alla andra punkter är det nu sämre. Det finns många olika lösningar på detta.
Exempel kommer någon annan dag.

3: Disten är lägre för diskanten än för CA18RLY, kanske tål diskanten att delas lägre än 2500 Hz!

Nu ska jag lyssna lite på resultatet från omgång 1.

Jag är ändå imponerad att allt fungerar, även om det är en bra bit kvar till mål :!:

Vad bör jag seriekoppla diskanten med för att minska disten på den elektriska sidan :?:

Användarvisningsbild
lilltroll

Låter redan helt ok

Inläggav lilltroll » 2006-05-15 02:39

Tycker nog att CA18RLY låter helt ok även på höga ljudtrycksnivåer - så länge den inte får kämpa med basen - inte dess styrka. Skulle nog inte bygga en tvåvägare med denna.

Det är en aha upplevelse att kunna ändra delningsfrekvensen i realtid. Delning på 1500 låter inte bra från SCANSPEAK 9300 - Delning på 8 kHz LÅTER INTE BRA från CA18RLY. Kom ihåg att tonkurvan fortfarande är rak i lyssningpunkten oberoende av delningen m h a allt det digitala joxet.

Måste dock fila på allpassfiltret så loobning blir bra :!:

Gonatt butiken :)

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-05-15 08:27

Lite funderingar:

Elementet kanske gör sig bäst i en 2.5-vägare, så att det får lite hjälp när baffelstödet inte vill ställa upp längre?

Hur tänkte du gå till väga rent praktiskt med allpassfiltret, det känns spontant krångligare att manipulera med fasen än med tonkurvan?

Riktigt kul att det börjar likna ett komplett delningsfilter redan, kan du även se hur disten ökar när det börjar låta sämre vid olika delningar?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-15 08:31

Hej Johan! Ser också ca 18rly som rysligt intressant kandidat till MTM/MMT

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-18 22:13

Så där ja, nu har jag äntligen fått fart på multikanal ASIO-ljudkortet. Dessutom har antivikningsfiltrena kommit till A/D D/A omvandlarna.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-19 18:10

JohanS skrev:Lite funderingar:

Elementet kanske gör sig bäst i en 2.5-vägare, så att det får lite hjälp när baffelstödet inte vill ställa upp längre?

Hur tänkte du gå till väga rent praktiskt med allpassfiltret, det känns spontant krångligare att manipulera med fasen än med tonkurvan?

Riktigt kul att det börjar likna ett komplett delningsfilter redan, kan du även se hur disten ökar när det börjar låta sämre vid olika delningar?

Allpassfilter delen är lätt att göra matematiskt, svårare kan vara att veta hur man vill ha det.

Om du faltar ett allpassfilters impulsvar med sig själv baklänges, (motsvarar akf) vad få du då? Jo en impuls. Så man kan i den enklaste modellen falta digital EQ med hela det kompenserade systemets impulsvar baklänges.

I högtalarfallet så begränsar man dock kompensatorn i frekvensdomänen, och bivillkoret är att slippa långa förringningar.
Men det går bra att bara rita fasen i frekvensdomänen (med magnituden 1) och sedan beräkna impulsvaret i tidsdomänen för det.

Lättast är nog att beräkna grupplöptiden för systemet samt korrigera den till ett konstant värde runt delningsfrekvensen. Vilket motsvarar att det akustiska centret hamnar i samma punkt sett onaxis för det frekvens intervallet.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-19 18:13

väldigt intressant att kunna justera delningsfrekvens i realtid....

samt att kunna mäta disten i samma veva....du är helt inne på rätt spår här lilltrollet!

snart måste vi labba med monstret :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-15 01:58

hoppas lilltroll får tid att titta hit igen...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-15 02:13

Kaffekoppen skrev:hoppas lilltroll får tid att titta hit igen...

ja detta är superintressant!

Användarvisningsbild
lilltroll

Tid

Inläggav lilltroll » 2006-10-18 19:09

Tid kommer det alltid mera av :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Tid

Inläggav Svante » 2006-10-18 19:12

lilltroll skrev:Tid kommer det alltid mera av :)

Fast ibland känns det som om man bor granne med ett svart hål... :?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Zalve

Re: Låter redan helt ok

Inläggav Zalve » 2006-10-18 22:35

lilltroll skrev:Tycker nog att CA18RLY låter helt ok även på höga ljudtrycksnivåer - så länge den inte får kämpa med basen - inte dess styrka. Skulle nog inte bygga en tvåvägare med denna.

Gonatt butiken :)

Tycker den passar sig utmärkt för en 2vägare, om man tänker sig lite aktivt basstöd...
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
lilltroll

Re: Tid

Inläggav lilltroll » 2006-10-19 14:46

Svante skrev:
lilltroll skrev:Tid kommer det alltid mera av :)

Fast ibland känns det som om man bor granne med ett svart hål... :?

Betänk att det finns en gräns en bit ifrån det svarta hålets centrum, och passerar man den gränsen så finns det ingen väg tillbaka, i alla fall inte i samma form som man kom in :!:

PS. Vad heter gränsen :?:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-19 14:48

Händelsehorisonten. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum