Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Du behöver nättransformatorn.
Chris71 skrev:Morello skrev:Du behöver nättransformatorn.
Det listade jag ut, men den borde hantera någon form av vanliga spänningar och lite glöd trots att den var relativt stor, eller är den lindad på beställning?
Morello skrev:Frontpanelerna har anlänt och mitt rörslutsteg är nu slutfört.Effektrören har tappat cirka 15% anodström så det skall köpas nya rör av Peters firma Tubular well. Till julhelgen passar det utmärkt med rörförstärkning och elen är som bekant extra prisbillig just nu.
Morello skrev:15% syftade till nominellt värde per datablad. När rören var nya var i de i konsonans med databladet. Det går förstås att köra vidare, men maximal effekt sjunker med cirka 25% givet att viloströmmen hålls konstant.
Morello skrev:Chris71 skrev:Morello skrev:Du behöver nättransformatorn.
Det listade jag ut, men den borde hantera någon form av vanliga spänningar och lite glöd trots att den var relativt stor, eller är den lindad på beställning?
Den är lindad på beställning och blir svår att ersätta.
Mains transformer specification
22PT001, G Orest
Low noise design (reduced flux)
Primary:
230 VAC, 50-60 Hz
Secondary 1:
U=320 VAC (full load), 1.4 A
Regulation: 5%
Secondary 2:
U=65 VAC (full load), 150 mA
Regulation: 5%
Secondary 3:
U=9 VAC (full load), 3.5 A
Regulation: 4%
Secondary 3:
U=6.3 VAC (full load), 15 A
Regulation: 4%
peterh skrev:Morello skrev:15% syftade till nominellt värde per datablad. När rören var nya var i de i konsonans med databladet. Det går förstås att köra vidare, men maximal effekt sjunker med cirka 25% givet att viloströmmen hålls konstant.
Har du mätt upp maximl effekt efter justering av bias ?
Missförstå mig inte, jag säljer gärna rör men vill inte att någon köper "i onödan" det vore att luras.
Hur många timmar har rören varit igång ?
Morello skrev:Mönsterkorten kostar i sammanhanget fikapengar; det som kostar är ffa utgångstransformatorer.
Morello skrev:Det finns mönsterkort på lager till ett slutsteg.
Om du har tur kanske någon som sitter på en traf har ångrat sig och kan tänka sig att avyttra.
Chris71 skrev:Nån som kan dela med sig om hur djupt slutsteget låda måste vara för att få plats?
Lite snabb skattning säger att det verkar behövas en bit mer än 400mm för att allt skall få plats ledigt, vad har ni andra tagit till?
Morello skrev:Chris71 skrev:Nån som kan dela med sig om hur djupt slutsteget låda måste vara för att få plats?
Lite snabb skattning säger att det verkar behövas en bit mer än 400mm för att allt skall få plats ledigt, vad har ni andra tagit till?
Min låda (ritad i solid works och tillverkat av Ceka metall AB) mäter 504x430x220 mm. Jag delar gärna med mig av ritningsunderlag (PDF och step-filer). Det var otroligt trevligt att slippa borra osv - allt passade perfekt!
Utgångstrafosarna sitter liksom mönsterkorten monterade på sidopanelerna, vilket gör montaget enkelt.
peterh skrev:Ett lite lustigt resonemang.
.
tordnilsson skrev:Jag undrar lite försiktigt, vad händer om man höjer glödspänningen en aning på ett rör som börjar åldras ?
Morello skrev:Hängde du med i resonemanget?
Ingen har påstått att rören är slut om emissionen minskat 10%.
Däremot är det de facto så att maximal effekt för en given viloström (i detta fall 65 mA) minskar med avtagande emission.
Morello skrev:Baxade in GDS-slutsteget i kontoret för hälsokontroll.
Effekten för 1% THD har sjunkit till cirka 100 W, vilket stämmer väl med den förenklade beräkning jag redovisade längre upp.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 29 gäster