Michael skrev:Rydberg skrev:Jag har fixat gerberfilerna till fjärrkontrollkortet (för ALPS från Elektor) som jag länkade till i mitt inlägg ovan. Ett litet hinder som jag ser är programmeringen av Eprom-kretsen. Någon som har erfarenhet eller möjligtvis hårdvara hemma för att utföra programmeringen? I så fall tänkte jag beställa ett antal kort genom Morello.
Vet inte riktigt varför du skrev "Eprom-kretsen", men jag antar du avser mikroprocessorn (som har flash). Som också verkar lite ihop blandat om det är en ATmega8 eller ATmega8L (du skrev ena men länkade till den andra). Nu råkar jag ha ett rör med ATmega88, som kanske går att använda. Fixade faktiskt så det gick kompilerar, men mest på skoj. För jag kom på lite annat, Fuses! De måste programmeras rätt, de kollade jag inte upp. Fick se något annat som satte stop för iden jag fick. Det är däför jag skriver detta inlägg. Förutom att programmera flashen i kretsen, så verkar det som att även E2-minnet (EEPROM) även skall programmeras. Det finns en "eep" fil. Det syns också i button.c källfilen. Då sprack min eventuella hjälp. För jag har egen byggd hård och mjukvara för bränning och jag stöder inte ekvadrat minnet. Så bränner ni själva, tänk på att det är inte bara en fil som skall brännas in.
//Michael
Eeprom var missvisande men kretsen har eeprom där koderna läggs, naturligtvis har kretsen en mikroprocessor också. Angående kretsen så nämns båda i artikeln (ATMEGA8-16PU samt ATmega8L-16PU) och om jag förstår det hela är "L" en variant som kan drivas med lägre spänning och som inte kan köras med samma klockfrekvens ("L" max 8MHz och "icke L" max 16 MHz).
• High Endurance Non-volatile Memory segments
– 8Kbytes of In-System Self-programmable Flash program memory
– 512Bytes EEPROM
– 1Kbyte Internal SRAM
"The software subsequently checks, based on a table stored in EEPROM, whether an RC-5 code has been received that is relevant to this circuit. By the way, these codes can be freely selected. For this you need to change the table in buttons.c and recompile the firmware and program the controller again. For the latter you will need AVR-Studio or WinAVR. When the received code matches one of the codes in the EEPROM, the microcontroller will execute the corresponding command."
Class only looks like arrogance from below.