Ny liten högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-08-08 08:51

Skrutten: Kul att den funkar bra i praktiken också :D

Den kommer nog passa prima i mitt lilla rum på 3,6 x 2,7 meter (takhöjd 2,5) vid låga/normala ljudvolymer :)

Fråga:
Har du provat olika placeringar? och därmpat/odämpat bakom dem?

Själv är jag dock tvungen att placera dem mkt. nära vägg (på väggfast hylla, tänkte dock köpa SD fötter för att minska rinsken för "missljud")

Funderar om jag skulle tjäna något med att dämpa lite på väggen bakom dem, vad anser/tror/vet du? (kommer bygga varianten med porten framåt)

Måste även passa på att nämna att frugan uppskattar det jobb du lagt ned, inte för att hon tycker högtalare och DIY är kul (hon tycker det är astråkigt) men för att jag har fått en djävla fart på köksrenoveringen (som jag lovade avsluta innan jag började bygga dessa) :lol:

//DC

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-08 19:33

Rent allmänt måste högtalaren vara riktad mot lyssnaren. Jag har provat med högtalaren mot vägg och invinklad mot lyssnare detta fungerar bättre än väntat stereobilden finns kvar men blir lite mer diffus så jag tror nog att en dämpning i reflexpunkten blir bra vid ett extremt näraväggen montage. Ska prova hur det ter sig om jag bara hittar nån 4,5 cm stenullsskiva någonstans. Ojämnheter i frekvensgången kommer man nog inte ifrån pågrund av väggen, och den är hörbar men inte plågsam med denna högtalare. (tur att jag är ensam hemma och frun i huset inte ser var jag drar in i salen nu.....)
Senast redigerad av skrutten 2007-08-09 09:15, redigerad totalt 1 gång.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-08-09 07:13

Oki, tänkte posta en liten ful bild jag gjort i paint här för att illustrera hur placeringen kommer se ut i mitt lilla rum... men får inte fart på ftp:n (troligen någon inställning i brandväggen då jag sitter på ett företags VPN)

Någon som kan vara behjälplig med att lägga upp skissen?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-09 19:30

skrutten skrev:Rent allmänt måste högtalaren vara riktad mot lyssnaren. Jag har provat med högtalaren mot vägg och invinklad mot lyssnare detta fungerar bättre än väntat stereobilden finns kvar men blir lite mer diffus så jag tror nog att en dämpning i reflexpunkten blir bra vid ett extremt näraväggen montage. Ska prova hur det ter sig om jag bara hittar nån 4,5 cm stenullsskiva någonstans. Ojämnheter i frekvensgången kommer man nog inte ifrån pågrund av väggen, och den är hörbar men inte plågsam med denna högtalare. (tur att jag är ensam hemma och frun i huset inte ser var jag drar in i salen nu.....)

Hur låter det utan avfasning eller med avfasning på bara en sida ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-10 10:45

i skrev:
skrutten skrev:Rent allmänt måste högtalaren vara riktad mot lyssnaren. Jag har provat med högtalaren mot vägg och invinklad mot lyssnare detta fungerar bättre än väntat stereobilden finns kvar men blir lite mer diffus så jag tror nog att en dämpning i reflexpunkten blir bra vid ett extremt näraväggen montage. Ska prova hur det ter sig om jag bara hittar nån 4,5 cm stenullsskiva någonstans. Ojämnheter i frekvensgången kommer man nog inte ifrån pågrund av väggen, och den är hörbar men inte plågsam med denna högtalare. (tur att jag är ensam hemma och frun i huset inte ser var jag drar in i salen nu.....)

Hur låter det utan avfasning eller med avfasning på bara en sida ?

Menar du avfasningen av baffelkanten? I såfall är svaret vet inte.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-10 10:48

Jag ser att man nog skall flytta anslutnings terminalen neråt på baksidan för att kunna montera filtret på bakväggen motsvarande mitt i hålet på baselementet, känns mest praktiskt så. Detta gäller bägge varianterna då.

Edit: Basröret det på baksidan hade jag visst satt 60 mm ner från istället för 54 mm som på ritningen, detta skall också ändras i ritningen.
Dokumentationen kommer att uppdateras mao.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-13 11:42

Efter ännu mer provlyssning och lite jämförelse med min 48HS (48 hour speaker) hyllvärmaren tror jag att den "nya lilla" skulle må bra av lite högre avstämning av basröret runt 40 Hz istället, så att det blir lite bättre skjuts i basen. 48HS slår nämligen "Nya lilla" i basen. Nu ska jag spela lite Yello och kolla om intrycken i basen består.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-13 18:34

43hz :)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2007-08-14 20:57

Lite simulering i Basta gav följande resultat.

Avst. frekvens Hz : 38 40 43 45 46 47 48 50

Frekvens för -3 dB : 59 51 46 45 44 45 45 48

Enligt detta resultat borde optimal avstämningsfrekvens ligga i området
43-48 Hz. Sen beror ju rummets inverkan på vad som är bäst förståss.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-14 21:41

Eri skrev:Lite simulering i Basta gav följande resultat.

Avst. frekvens Hz : 38 40 43 45 46 47 48 50

Frekvens för -3 dB : 59 51 46 45 44 45 45 48

Enligt detta resultat borde optimal avstämningsfrekvens ligga i området
43-48 Hz. Sen beror ju rummets inverkan på vad som är bäst förståss.

Jag har tittat på lite på hur porten arbetar och vart avstämning ska ligga för att få bra output vid 43Hz och därovan, 45Hz verkar bra. Jag ska passa på att ta fram den exakta rörlängden [s]nästa vecka[/s].

Användarvisningsbild
skrutten

Basrörslängd!

Inläggav skrutten » 2007-08-15 20:10

Jag passade på att mäta basrörsländ med en seas CA15 i 48HS lådan.
Resultat som nedan:
17 cm 42 Hz
16 cm 43 Hz
15 cm 44 Hz
14 cm 45 Hz

Jag har ju sagt att min låda är avstämd till 38 Hz och det är den, men jag har en slitsport i den.
Bild
Jag vill minnas att mina första test lådor även var avstämda till 38 Hz med ett rör på 18 cm men detta stämmer inte i den sista lådan som är lite mindre.

Den sista riktiga låda gav värdena ovan, kul att den gav ca 1 Hz per cm längdskillnad (värderna ovan är lite avrundade).

Edit: lagt in bilden

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-01 22:46

OBS!

Jag avaktiverar dokumentationen ett tag. Det blir troligen en liten filtermodd byte av en konding och två motstånd som skall in.

OBS!

Skruva inte fast filtret rakt genom filter bobinen som jag gjort ovan i tråden om skruven du använder är magnetisk, skruva i stället utanför spolarna, fäst spolarna med buntband och silikonlim som det passar så att inte komponenterna ligger och skrammlar.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-09-02 00:39

skulle vara intressant att veta hur diskanten fungerar utan det där gallret. nån som vill testa? :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-02 18:50

Kraniet skrev:skulle vara intressant att veta hur diskanten fungerar utan det där gallret. nån som vill testa? :)

Det här är den allra bästa diskant i prisklassen som jag hört (hittills).
Utan galler har jag bara provat den i WG minns inget om ljudet.... men en ofiltrerad WG låter ju inte så bra hursomhelst.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-06 21:06

Mina damer och herrar nu är dokumentationen fixad och återaktiverad :)

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-09-12 13:31

skrutten skrev:

Mina damer och herrar nu är dokumentationen fixad och återaktiverad :)

Va kul! Då ämnar jag besöka www.hifikit.se och lägga en beställning på ingående komponenter! (om inte konstruktören tycker det är en dålig idé :) )

Vi får se om det blir en liten byggtråd* vart det lider!

* eller nja, lite bilder på mina försök att montera ihop ett par baserat på skruttens dokumentation snarare.

//DC

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-09-12 13:39

Skrutten kom på en fråga: jag ämnar placera dessa på SD fötter, vikt?

//DC

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-12 19:10

dd5348 skrev:Skrutten kom på en fråga: jag ämnar placera dessa på SD fötter, vikt?

//DC

6 kg enligt badrumsvågen

Jag avråder inte alls att bygga jag har ju dessutom nu köpt ett par till av diskanterna och skall kompettera med Visaton AL130 basar, lådorna är klara och enda skillnaden förutom basen är att jag försett lådan med ett stag för att den skall klara ett knacktest lite snyggare. Ja sen blir det förståss ett annat filter i AL130 varianten.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-09-12 20:51

skrutten, hur upplever du att slitsporten presterar jämfört med ett rör när det gäller hörbara blåsljud?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-15 09:59

luminous skrev:skrutten, hur upplever du att slitsporten presterar jämfört med ett rör när det gäller hörbara blåsljud?

Jag har tyvärr inte jämfört detta sida vid sida, så jag har ingen direkt uppfattning om detta.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-09-19 11:09

Skrutten: nu har jag beställt prylarna från hifikit (en vecka sent, men vadå, nu kommer det ske) Tänkte mig på att dokuentera när jag (försöker) få ihop allt.

Tanken är att göra det i egen tråd som heter något i stil med "DC bygger Skruttens ny lilla" (detta för att förtyliga att jag ämnar sätta ihop något utifrån din dokumentation, inte påstå att jag skapat konstruktionen själv) OK?

alla: Om/när jag fått ihop dem skulle det vara kul att testa hur de står sig mot andra "liknade" högtalare och/eller få dem uppmätta. Jag bor i Uppsala, finns det någon möjlighet att få hjälp med det i närområdet?

//DC

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2007-09-26 18:02

Har för avsikt att bygga dessa,ev. mod. med AL 130.
Kommer ha dom placerade på baslådor som är 58cm höga och 32cm breda.
Detta innebär att den "lilla" får en förlängning av baffeln ner till golvet.

Är osäker på hur detta kommer att påverka dennas frekvensgång?

Tanken för övrigt är att plugga igen basporten vilket enligt mina beräkningar ger en -3 dB- punkt omkring 90 Hz. Basdelens först. har ett 2:a ord. LP-filter med varierbar delning 40-175 Hz.

Kommer detta att fungera? Skulle ett 1:a el. 2:a ord. passivt HP- filter att
mata den lilla med underlätta?

Vore mycket tacksam för råd och kommentarer på dessa frågor.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-26 20:33

Eri skrev:Har för avsikt att bygga dessa,ev. mod. med AL 130.
Kommer ha dom placerade på baslådor som är 58cm höga och 32cm breda.
Detta innebär att den "lilla" får en förlängning av baffeln ner till golvet.

Är osäker på hur detta kommer att påverka dennas frekvensgång?

Tanken för övrigt är att plugga igen basporten vilket enligt mina beräkningar ger en -3 dB- punkt omkring 90 Hz. Basdelens först. har ett 2:a ord. LP-filter med varierbar delning 40-175 Hz.

Kommer detta att fungera? Skulle ett 1:a el. 2:a ord. passivt HP- filter att
mata den lilla med underlätta?

Vore mycket tacksam för råd och kommentarer på dessa frågor.

Med högre baffel blir frekvensgången jämnare iaf enligt BDS programvaran.
Jag tycker inte att man behöver plugga basporten se bara till att filtret för subbdelen rullar av 1 ordning snabbare än högpassfiltret till "lilla" som bör vara minst ett andra ordningensfilter för att dämpa konrörelsen på den lilla. 80Hz som delning fungerar. Jag förstår att det är fel svar med tanke på basdelens förstärkare.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-26 21:00

skrutten skrev:

Jag tycker inte att man behöver plugga basporten se bara till att ....... <snip> ....

Det kan vara lite problematiskt att hantera faskastet vid avstämningen om man har porten öppen. Med stängd port blir det inget kast utan en jämn fasgång nedåt, kanske är enklare då att få det att spela ihop med basmodulen. Delar man långt över avstämningen på topplådan så spelar det nog ingen roll, men det blir väl vid flera 100 Hz då? Då har man andra friska problem istället ..... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-26 21:20

phon skrev:Det kan vara lite problematiskt att hantera faskastet vid avstämningen om man har porten öppen. Med stängd port blir det inget kast utan en jämn fasgång nedåt, kanske är enklare då att få det att spela ihop med basmodulen.

Vad menar du med faskast? Det är väl en kontinuerlig fasvridning, bara mer eller mindre?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-26 21:32

Phon kör med faskast 8O jag går ner i brygga :)

Rent subjektivt har det fungerat bra med att inte plugga basreflexen. Men åandra sidan har jag mätt in fasskillnaden mellan mina subbar och "nya lilla" när jag provade kombon, jag fick ett mycket bättre resultat än vad jag haft innan med slutna lådor. Filtert 2:a ordningen på den lilla och 4:e ordningen på subbar, med subbarna placerade 4 dm bakom "nya lilla" fick jag då rätt fasning.

Pluggar man porten blir det en Q 0.5 låda med resonans vid 68Hz (-6dB)
jag är rädd för att detta blir en problem med tanke på man begränsar en redan liten luftpumpningskapacitet ännu mer (95 dB 68Hz)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2007-09-26 21:52

Verkar lite problematiskt det här. Måste nog ta mig en ordentlig funderare
på detta.
En liten undring, skulle Visaton AL130 klara högre ljudtryck bättre vid avstämmningen med pluggad port?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-26 23:58

Nej, den klarar nog runt 10dB högre ljudtryck med öppen port, vid avstämningen, och med mindre konutslag.

(eller, avstämningen finns ju inte kvar vid stängd port, då är det en annan avstämning istället, den slutna lådans. Då kanske man vill ha ett Q på 0,7 istf 0,5 som den portade lådan kanske har.)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-27 00:05

paa skrev:
Vad menar du med faskast? Det är väl en kontinuerlig fasvridning, bara mer eller mindre?

Jo det är det ju, mer eller mindre fasvridning alltså. Mer med öppen port. Det är ju frågan om hur man anpassar toppen till suben, hur brant man filtrerar toppen om man nu gör det alls. Det är inte alla subar som har så branta filter, en del har en seriekonding på några 100 µF bara, andra ingenting alls. Röd är med öppen port, fas till vänster, frekvens överst, avstämt till 39Hz.

Bild

Ner till 80Hz eller så spelar det väl ingen större roll, men vid t.ex. 30-40Hz blir ju bidraget, och samverkan med sub, helt olika med öppen eller pluggad port, om nu inte filtret ser till att det inte blir något bidrag. Det kan vara svårt att bara addera en sub till en "fullregistertopp" hursomhelst, vilket var det jag ville framföra lite försiktigt. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-27 00:15

Uttrycket "faskast" kan tillsammans med kurvan du visar ge missuppfattningen att fasen kastar 360 grader vid 39 Hz, vilket den ju inte alls gör! Pennan på skrivaren borde faktiskt inte rita det vertikala strecket så skulle risken för missuppfattning minska!
Senast redigerad av paa 2007-09-27 00:19, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum