Moderator: Redaktörer
richjo skrev:Hej
I väntan på WG så har jag fått ihop dom små slutna högtalarna (med Maartens förslag på filter med WG). Innan mätningarna med REW så provspelade jag dom i några dagar. Mitt första intryck var att det var stor skillnad mellan stående och sittande lyssning. Betydligt mer än Räv-L. Jag upplevde att stereobilden blev mycket bättre vid sittande lyssning och att något försvann när man ställde sig upp. Upplevde också övre mellanregister och diskantregister något diffust. Vill inte påstå att dom är mörka i klangen men där saknas lite energi i diskant eller iaf övre mellanregister. I vissa låtar gav dom en känsla av metalliskt ljud i diskanten med "trattkaraktär" på ljudet. Provade att justera 2dB mha APO EQ mellan 1.6kHz till 10000kHz. Det gjorde susen. Som sagt en grovjustering men det är nog rätt väg att gå.
Provar i 3 olika rum. Upplever dom överlag väldigt potenta. Givetvis med svag bas vilket är förväntat men ändå en härlig talare som spelar relativt enkelt (fick känslan av att verkningsgraden ökat jämfört Räv-L).
Provade även mätning i rum där dom håller i ner till 95-100Hz för att sedan avta. I garaget tappar dom vid ~120Hz.
Jämfört med Räv-L upplever jag dessa något mer framåt i lägre mellanregister. Röster och vissa instrument kommer längre ut/fram ur baselement vilket jag upplevde ganska trevligt.
För att vara första utkast och prototyplådor så tycker jag dom ändå är goda kandidater till en riktigt bra högtalare. Skall bli spännande att se hur dom blir med WG samt printad baffel med avrundning.
I dessa mätningar har jag alltså ingen WG, och lådorna är ej avrundade. Element ej försänkta. Volym för bas är 3 liter. Ingen fönstring. Kraftig smoothing för enklare översikt. Delningsfilter är nästan enligt förslaget. Det enda som inte är enligt förslag är en spole med 0.4mH istället för 0.47mH.
Mätningar utförda i garaget utan några ljuddämpande åtgärder. Vertikalt +45 till -45 grader. Sen provade jag att ta bort notchfilter och jämförde med filter (endast mätt vid 0 grader). Provade polvända diskant (endast mätt vid 0 grader). Se bifogat.
MIC 1m ifrån högtalare, och MIC mellan bas och diskant.
/ Richard
Richjo skrev: Mitt första intryck var att det var stor skillnad mellan stående och sittande lyssning...
Jag upplevde att stereobilden blev mycket bättre vid sittande lyssning och att något försvann när man ställde sig upp...
Upplevde också övre mellanregister och diskantregister något diffust.
Vill inte påstå att dom är mörka i klangen men där saknas lite energi i diskant eller iaf övre mellanregister.
I vissa låtar gav dom en känsla av metalliskt ljud i diskanten med "trattkaraktär" på ljudet.
sammel skrev:Snyggt Eljulio.
Jag har aldrig slipat på ett högtalarelement, men varför inte,
allt för konsten
sammel skrev:Snyggt Eljulio.
Jag har aldrig slipat på ett högtalarelement, men varför inte,
allt för konsten
sprudel skrev:Hur fixar man kanterna där faner möter faner?
richjo skrev:@Maarten. Ja, Detta är ditt förslag med WG. Jag satte ihop detta i väntan på WG. Sedan blir det WG + ny baffel.
Neuhausen skrev:richjo skrev:@Maarten. Ja, Detta är ditt förslag med WG. Jag satte ihop detta i väntan på WG. Sedan blir det WG + ny baffel.
Den där är ganska likt topparna jag planerar att bygga. Jag anpassar dem just för att använda samma vågledare som i Rävelator och samma tunna tygfront/extrabaffel.
Vilka mått har dina lådor?
De jag ritat är 240mm breda och 400mm höga. Diskanten sitter 110mm ner från toppen och avståndet mellan elementen är 180mm. Vilket gör att basen också sitter 110mm från lådans botten. Om måtten inte skiljer så mycket så kan det gå att anpassa fronten så att det passar på din låda. Bilden nedan är på den lilla basreflexversionen som delar samma front.
momotom skrev:Tänk på att du brutit igenom ytskiktet på den genomfärgade MDF:en på hela baffeln. Du kan få väldigt kraftiga resningar i fibrerna av vattenbaserad lack. Det är oftast inget problem att putsa rent, men väldig skillnad på olika MDF kvaliteter. MKt bra handslipning!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster