Moderator: Redaktörer
Jag har inga exakta siffror på hur starkt jag spelade, men med 98% säkerhet under 90db, det var inte alls starkt, jag satt dessutom och kollar på elementet hela tiden. Dom har slagit MYCKET mer utan att det har låtit konstigt tidigare. Jag tror ratten på förstärkaren var ställd på -35db om det säger något, det är på min förstärkare en ganska lagom volym för musiklyssnande, inte särskilt starkt...LasseA skrev:Det jag undrar är vad du menar med svag volym. Menar du att 20Hz tonen hörs svagt? Hur högt låter det om du spelar en högre frekvens med samma volym?doglas2009 skrev:Jag menar att dom börjar låta konstigt vid väldigt svag volym, med 20hz spelandes.LasseA skrev:Vad menar du med "inte alls högt"? Har du spelat högre frekvenser med samma volyminställning och låter det då också "inte alls högt"?doglas2009 skrev:Nu är det så att jag satte igen portarna med en mdf-bit på insidan, alltså är dom nu slutna.
När dom tidigare var portade testade jag för skojs skull att sätta ett gäng tröjor i portarna, när jag då spelade en 20hz-ton så blev det konstiga ljud när man höjde över en viss gräns (inte alls högt..)
Jag kan lyssna på "vanlig" musik på hyfsad volym utan missljud, det är när elementen börjar röra sig mer som det konstiga ljudet börjar.
Jag tänker som så att hörtröskeln för 20Hz är relativt hög gentemot högre frekvenser (samt att din låda ser ut att spela just 20Hz ca 6dB lägre än frekvenser >25Hz) och att du sannolikt drar på rätt högt på volymratten för att höra just 20Hz tonen och då distar elementet.
Jag tryckte in elementet kanske 0,5cm, sen tar det ganska stopp, jag vågar inte trycka hårdare än så då det känns som att konen kommer bli bucklig... Elementen känns i princip som dom gjorde i mina gamla 75l lådor. Men om vi säger att det skulle läcka i t.ex. ett skruvhål, skulle det då märkas om man försiktigt trycker på konen, skulle "fjädern" bli mjukare?bakerman22 skrev:Om ett element sitter i en 100% tät låda går det absolut inte lätt att trycka in konen. Du har en luftfjäder som ska komprimeras. I alla fall i en sån "liten" sluten låda som du har.
doglas2009 skrev:När jag har haft dom portade har jag dessutom haft högpass vid 22hz 48db/oct, så jag har verkligen inte bottnat dom, dom rörde sig knappt aldrig..
doglas2009 skrev:Jag tryckte in elementet kanske 0,5cm, sen tar det ganska stopp, jag vågar inte trycka hårdare än så då det känns som att konen kommer bli bucklig... Elementen känns i princip som dom gjorde i mina gamla 75l lådor. Men om vi säger att det skulle läcka i t.ex. ett skruvhål, skulle det då märkas om man försiktigt trycker på konen, skulle "fjädern" bli mjukare?bakerman22 skrev:Om ett element sitter i en 100% tät låda går det absolut inte lätt att trycka in konen. Du har en luftfjäder som ska komprimeras. I alla fall i en sån "liten" sluten låda som du har.
För att mina portade lådor tyvärr sög. Om jag spelade något med djupare bas började det storma i rören, och därför låta skit ...bakerman22 skrev:doglas2009 skrev:När jag har haft dom portade har jag dessutom haft högpass vid 22hz 48db/oct, så jag har verkligen inte bottnat dom, dom rörde sig knappt aldrig..
Varför har du byggt om och kucklat och grejat om du aldrig har fått elementen att röra på sej!!?
Ett långslagigt element grejar att slå långt utan att ta stryk. om dom "knappt rör sej" använder du ju knappt någon slaglängd, och då dessa elementen är slaglängden ganska stor.
Mina 18". Helt safe utan att pressa. Kameran luras. Det ser ut som att elementen vobblar. Det gör dom inte.
http://www.youtube.com/watch?v=kC_nO4bEvG8
Jag hoppas du har rätt, jag tycker dessutom det verkar ganska troligt. Jag tycker oljudet kommer i takt med att elementen slår eller vad man ska säga...petersteindl skrev:Arbetshypotes är läckage i låda. Det kan räcka med 0,25 kvadratmillimeter i läckage.
Mvh
Peter
Ja, missljudet kommer ur båda lådorna. Det var precis vad jag tänkte göra imorgon, byta tätningslist, och dessutom sätta någon typ av silikon eller liknande på skruvarna innan jag skruvar i dom.Aerob skrev:Nu har jag inte läst hela tråden men här kommer några förslag från mig ändå:
Kommer det missljud från båda lådorna? Om inte så testa att byta slutstegskanal, om missljudet kvarstår i samma låda så skifta signalkablar in i slutsteget. Kvarstår missljudet fortfarande så plocka ur elementet ur lådan, kör ett svep och hör om det kvarstår. Kolla även att du har fräsch tätningslist runt hela elementet och runt hela terminalen. Observera att dom gummibälgar som dessa element levereras med oftast inte håller tätt, extra tätningslist krävs.
I dom gamla slutna lådorna slog dom ordentligt, anledningen till att jag byggde portade var för att jag hoppades på mer tryck, vilket jag till viss del fick, dock sämre och inte lika djup bas på köpet...bakerman22 skrev:Men om du knappt har fått elementen att röra på sej, hur vet du då att dom slutna var kass så du ville göra om dom till portade...?
Det känner jag till, men det var ändå inte så fruktansvärda blåsljud när det var mycket bas kring avstämningen, värst var det med djup bas,när elementen behövde jobba mycket (vilket hände nån gång...).bakerman22 skrev:Fast runt avstämningen står ju elementen still och enbart portarna jobbar?
Det är ju så det ska vara? Blåsljud är dock fel.
doglas2009 skrev:Ja, missljudet kommer ur båda lådorna. Det var precis vad jag tänkte göra imorgon, byta tätningslist, och dessutom sätta någon typ av silikon eller liknande på skruvarna innan jag skruvar i dom.Aerob skrev:Nu har jag inte läst hela tråden men här kommer några förslag från mig ändå:
Kommer det missljud från båda lådorna? Om inte så testa att byta slutstegskanal, om missljudet kvarstår i samma låda så skifta signalkablar in i slutsteget. Kvarstår missljudet fortfarande så plocka ur elementet ur lådan, kör ett svep och hör om det kvarstår. Kolla även att du har fräsch tätningslist runt hela elementet och runt hela terminalen. Observera att dom gummibälgar som dessa element levereras med oftast inte håller tätt, extra tätningslist krävs.
Tack för tipsen!
Jag använder en typ av tätningslist som normalt används till fönster. Den funkade bra på mina gamla slutna lådor, så det ska inte vara problemet...Aerob skrev:doglas2009 skrev:Ja, missljudet kommer ur båda lådorna. Det var precis vad jag tänkte göra imorgon, byta tätningslist, och dessutom sätta någon typ av silikon eller liknande på skruvarna innan jag skruvar i dom.Aerob skrev:Nu har jag inte läst hela tråden men här kommer några förslag från mig ändå:
Tack för tipsen!
Ok. Om du har möjlighet så försök utesluta att det inte är någonstans i signalkedjan du har problemet. Vad använder du för typ av tätningslist? Hifikits tätningslist regerar... Nästa steg är som sagt att plocka ut elementen och se om missljudet kvarstår i friluft.
Jag vet knappt vad det betyder, men så kanske det är. Det är ju när jag har höjt över en viss nivå som ljudet kommer. Jag ska testa koppla in miniDSP:n igen, och kolla på dom där mätarna om dom går över rött...Nattlorden skrev:Överstyrt miniDSPn till klippning?
Jag har väldigt svårt att tro att slutsteget skulle klippa av dom volymerna jag har spelat på. Mina basar orkar med 500w rms, och slutsteget ger väl nästan det dubbla...Nattlorden skrev:Överstyrt miniDSPn till klippning? Eller påföljande slutsteg?
Jag vet knappt själv vilken MiniDSP jag har, skulle den kunna heta 2x4 eller något liknande?Aerob skrev:Som jag skrev tidigare, försök utesluta att felet inte ligger i signalkedjan. Vilken version av minidsp har du? Vilket slutsteg? Vilket försteg?
Jag testade att spela 20hz med miniDSPn inkopplad igen, eländesljudet är kvar... Jag kollade på mätarna i DSPn, eländesljudet kommer när mätaren börjar komma in i det röda, hänger det ihop tror ni?Nattlorden skrev:Överstyrt miniDSPn till klippning? Eller påföljande slutsteg?
doglas2009 skrev:Jag testade att spela 20hz med miniDSPn inkopplad igen, eländesljudet är kvar... Jag kollade på mätarna i DSPn, eländesljudet kommer när mätaren börjar komma in i det röda, hänger det ihop tror ni?Nattlorden skrev:Överstyrt miniDSPn till klippning? Eller påföljande slutsteg?
Hur ska jag göra det?sky_eye skrev:doglas2009 skrev:Jag testade att spela 20hz med miniDSPn inkopplad igen, eländesljudet är kvar... Jag kollade på mätarna i DSPn, eländesljudet kommer när mätaren börjar komma in i det röda, hänger det ihop tror ni?Nattlorden skrev:Överstyrt miniDSPn till klippning? Eller påföljande slutsteg?
Håll dig under det röda!
Men om jag sänker volymen på slutsteget så tror jag att det kommer bli ganska svag volym...Spacebug skrev:Går mätaren in i rött klipper väl signalen eller?
Antingen på ingången eller utgången på minidsp.
Så sänk volymen innan minidsp eller i minidsp reglagen så du aldrig kommer upp till rött på mätarna, även om du spelar väldigt högt.
Behöver du sedan högre gain på signalen för att slutsteget skall styras ut fullt får du fixa det med något annat, någon boosterbox typ s-convert eller liknande kanske funkar...
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 23 gäster