TC Sounds Epic 12" i portade lådor. NU SLUTNA, PROBLEM!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-04 01:41

Om ett element sitter i en 100% tät låda går det absolut inte lätt att trycka in konen. Du har en luftfjäder som ska komprimeras. I alla fall i en sån "liten" sluten låda som du har.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 01:43

LasseA skrev:
doglas2009 skrev:
LasseA skrev:
doglas2009 skrev:Nu är det så att jag satte igen portarna med en mdf-bit på insidan, alltså är dom nu slutna.

När dom tidigare var portade testade jag för skojs skull att sätta ett gäng tröjor i portarna, när jag då spelade en 20hz-ton så blev det konstiga ljud när man höjde över en viss gräns (inte alls högt..)
Vad menar du med "inte alls högt"? Har du spelat högre frekvenser med samma volyminställning och låter det då också "inte alls högt"?
Jag menar att dom börjar låta konstigt vid väldigt svag volym, med 20hz spelandes.

Jag kan lyssna på "vanlig" musik på hyfsad volym utan missljud, det är när elementen börjar röra sig mer som det konstiga ljudet börjar.
Det jag undrar är vad du menar med svag volym. Menar du att 20Hz tonen hörs svagt? Hur högt låter det om du spelar en högre frekvens med samma volym?

Jag tänker som så att hörtröskeln för 20Hz är relativt hög gentemot högre frekvenser (samt att din låda ser ut att spela just 20Hz ca 6dB lägre än frekvenser >25Hz) och att du sannolikt drar på rätt högt på volymratten för att höra just 20Hz tonen och då distar elementet.
Jag har inga exakta siffror på hur starkt jag spelade, men med 98% säkerhet under 90db, det var inte alls starkt, jag satt dessutom och kollar på elementet hela tiden. Dom har slagit MYCKET mer utan att det har låtit konstigt tidigare. Jag tror ratten på förstärkaren var ställd på -35db om det säger något, det är på min förstärkare en ganska lagom volym för musiklyssnande, inte särskilt starkt...

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 01:46

bakerman22 skrev:Om ett element sitter i en 100% tät låda går det absolut inte lätt att trycka in konen. Du har en luftfjäder som ska komprimeras. I alla fall i en sån "liten" sluten låda som du har.
Jag tryckte in elementet kanske 0,5cm, sen tar det ganska stopp, jag vågar inte trycka hårdare än så då det känns som att konen kommer bli bucklig... Elementen känns i princip som dom gjorde i mina gamla 75l lådor. Men om vi säger att det skulle läcka i t.ex. ett skruvhål, skulle det då märkas om man försiktigt trycker på konen, skulle "fjädern" bli mjukare?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-04 01:51

doglas2009 skrev:När jag har haft dom portade har jag dessutom haft högpass vid 22hz 48db/oct, så jag har verkligen inte bottnat dom, dom rörde sig knappt aldrig.. 8O

Varför har du byggt om och kucklat och grejat om du aldrig har fått elementen att röra på sej!!?
Ett långslagigt element grejar att slå långt utan att ta stryk. om dom "knappt rör sej" använder du ju knappt någon slaglängd, och då dessa elementen är slaglängden ganska stor.

Mina 18". Helt safe utan att pressa. Kameran luras. Det ser ut som att elementen vobblar. Det gör dom inte.

http://www.youtube.com/watch?v=kC_nO4bEvG8

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-04 01:52

Arbetshypotes är läckage i låda. Det kan räcka med 0,25 kvadratmillimeter i läckage.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-04 01:53

Nu har jag inte läst hela tråden men här kommer några förslag från mig ändå:

Kommer det missljud från båda lådorna? Om inte så testa att byta slutstegskanal, om missljudet kvarstår i samma låda så skifta signalkablar in i slutsteget. Kvarstår missljudet fortfarande så plocka ur elementet ur lådan, kör ett svep och hör om det kvarstår. Kolla även att du har fräsch tätningslist runt hela elementet och runt hela terminalen. Observera att dom gummibälgar som dessa element levereras med oftast inte håller tätt, extra tätningslist krävs.

Summer Passing

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-04 01:53

doglas2009 skrev:
bakerman22 skrev:Om ett element sitter i en 100% tät låda går det absolut inte lätt att trycka in konen. Du har en luftfjäder som ska komprimeras. I alla fall i en sån "liten" sluten låda som du har.
Jag tryckte in elementet kanske 0,5cm, sen tar det ganska stopp, jag vågar inte trycka hårdare än så då det känns som att konen kommer bli bucklig... Elementen känns i princip som dom gjorde i mina gamla 75l lådor. Men om vi säger att det skulle läcka i t.ex. ett skruvhål, skulle det då märkas om man försiktigt trycker på konen, skulle "fjädern" bli mjukare?

Du kan inte trycka fem millimeter på ett element med en mekanisk slaglängd på 25-30 mm monterat i en sluten låda för att höra om det skrapar.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 01:55

bakerman22 skrev:
doglas2009 skrev:När jag har haft dom portade har jag dessutom haft högpass vid 22hz 48db/oct, så jag har verkligen inte bottnat dom, dom rörde sig knappt aldrig.. 8O

Varför har du byggt om och kucklat och grejat om du aldrig har fått elementen att röra på sej!!?
Ett långslagigt element grejar att slå långt utan att ta stryk. om dom "knappt rör sej" använder du ju knappt någon slaglängd, och då dessa elementen är slaglängden ganska stor.

Mina 18". Helt safe utan att pressa. Kameran luras. Det ser ut som att elementen vobblar. Det gör dom inte.

http://www.youtube.com/watch?v=kC_nO4bEvG8
För att mina portade lådor tyvärr sög. Om jag spelade något med djupare bas började det storma i rören, och därför låta skit ...

Jag orkade inte försöka bli av med blåsljuden, därför verkade det smidigare att bara göra dom slutna igen, och få tillbaka välljud och en del djupbas :)

Den videon har jag sett några gånger :P

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-04 01:57

Men om du knappt har fått elementen att röra på sej, hur vet du då att dom slutna var kass så du ville göra om dom till portade...?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 01:57

petersteindl skrev:Arbetshypotes är läckage i låda. Det kan räcka med 0,25 kvadratmillimeter i läckage.

Mvh
Peter
Jag hoppas du har rätt, jag tycker dessutom det verkar ganska troligt. Jag tycker oljudet kommer i takt med att elementen slår eller vad man ska säga...

Stort tack för hjälpen allihopa! :)

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 01:59

Aerob skrev:Nu har jag inte läst hela tråden men här kommer några förslag från mig ändå:

Kommer det missljud från båda lådorna? Om inte så testa att byta slutstegskanal, om missljudet kvarstår i samma låda så skifta signalkablar in i slutsteget. Kvarstår missljudet fortfarande så plocka ur elementet ur lådan, kör ett svep och hör om det kvarstår. Kolla även att du har fräsch tätningslist runt hela elementet och runt hela terminalen. Observera att dom gummibälgar som dessa element levereras med oftast inte håller tätt, extra tätningslist krävs.
Ja, missljudet kommer ur båda lådorna. Det var precis vad jag tänkte göra imorgon, byta tätningslist, och dessutom sätta någon typ av silikon eller liknande på skruvarna innan jag skruvar i dom.

Tack för tipsen! :)

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 02:02

bakerman22 skrev:Men om du knappt har fått elementen att röra på sej, hur vet du då att dom slutna var kass så du ville göra om dom till portade...?
I dom gamla slutna lådorna slog dom ordentligt, anledningen till att jag byggde portade var för att jag hoppades på mer tryck, vilket jag till viss del fick, dock sämre och inte lika djup bas på köpet...

Här slog dom ganska mycket, kameran hängde dock inte med helt bra... http://www.youtube.com/watch?v=zaWz3DKk74k

Edit; Det var i dom portade lådorna elementen knappt rörde sig, förutom när jag kollade på Project X på hög volym, då lät det skit och blev mindre orkaner ur portarna...

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-04 02:09

Fast runt avstämningen står ju elementen still och enbart portarna jobbar?
Det är ju så det ska vara? Blåsljud är dock fel.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 02:11

bakerman22 skrev:Fast runt avstämningen står ju elementen still och enbart portarna jobbar?
Det är ju så det ska vara? Blåsljud är dock fel.
Det känner jag till, men det var ändå inte så fruktansvärda blåsljud när det var mycket bas kring avstämningen, värst var det med djup bas,när elementen behövde jobba mycket (vilket hände nån gång...).

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-04 02:25

doglas2009 skrev:
Aerob skrev:Nu har jag inte läst hela tråden men här kommer några förslag från mig ändå:

Ja, missljudet kommer ur båda lådorna. Det var precis vad jag tänkte göra imorgon, byta tätningslist, och dessutom sätta någon typ av silikon eller liknande på skruvarna innan jag skruvar i dom.

Ok. Om du har möjlighet så försök utesluta att det inte är någonstans i signalkedjan du har problemet. Vad använder du för typ av tätningslist? Hifikits tätningslist regerar... Nästa steg är som sagt att plocka ut elementen och se om missljudet kvarstår i friluft.

Summer Passing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-01-04 14:03

Vanlig tätningslist för fönster är en kombination av för tjock, för styv, och ändå för fjädrande. Risken finns att man bucklar elementets chassi när man drar åt.
Hifikits list är lagom tjock och lagom mjuk så den går att trycka ihop till nästan ingenting utan att den ger för stora krafter på elementchassit. Rekommenderas varmt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 14:42

Aerob skrev:
doglas2009 skrev:

Ok. Om du har möjlighet så försök utesluta att det inte är någonstans i signalkedjan du har problemet. Vad använder du för typ av tätningslist? Hifikits tätningslist regerar... Nästa steg är som sagt att plocka ut elementen och se om missljudet kvarstår i friluft.
Jag använder en typ av tätningslist som normalt används till fönster. Den funkade bra på mina gamla slutna lådor, så det ska inte vara problemet...

ETT STORT problem är dock att ljudet kvarstår även när elementet spelar "free air", skulle en felkoppling kunna leda till det ljudet? :cry:

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 14:48

Just nu är basarna seriekopplade=4ohm. Men i mina tidigare lådor så var dom varken serie eller parallellkopplade, då satte jag bara röd från slutsteg till röd på elementet, och svart från slutsteg till svart på elementet. Det funkade också... 8O

http://tcsounds.com/wp-content/uploads/ ... Manual.pdf

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 15:24

Ingen som vet vad ett sådant ljud kan bero på?

Jag testade trycka ner konen ordentligt nu när det inte sitter i lådan, inga problem alls, det känns hur bra som helst. Jag luktade också på spolen, det enda den luktar är "nytt"... 8O

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 15:39

Testade nu att koppla ur miniDSP:n och det verkar ha blivit bättre 8O Det enda ljud jag kunde höra nu var "mekaniska ljud som ska vara där", jag använde alltså ganska mycket slaglängd... Dock inte så dom bottnade eller så...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-04 15:59

Överstyrt miniDSPn till klippning? Eller påföljande slutsteg?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 16:00

Nattlorden skrev:Överstyrt miniDSPn till klippning?
Jag vet knappt vad det betyder, men så kanske det är. Det är ju när jag har höjt över en viss nivå som ljudet kommer. Jag ska testa koppla in miniDSP:n igen, och kolla på dom där mätarna om dom går över rött...

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 16:09

Nattlorden skrev:Överstyrt miniDSPn till klippning? Eller påföljande slutsteg?
Jag har väldigt svårt att tro att slutsteget skulle klippa av dom volymerna jag har spelat på. Mina basar orkar med 500w rms, och slutsteget ger väl nästan det dubbla...

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-04 16:30

Som jag skrev tidigare, försök utesluta att felet inte ligger i signalkedjan. Vilken version av minidsp har du? Vilket slutsteg? Vilket försteg?

Summer Passing

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 16:34

Aerob skrev:Som jag skrev tidigare, försök utesluta att felet inte ligger i signalkedjan. Vilken version av minidsp har du? Vilket slutsteg? Vilket försteg?
Jag vet knappt själv vilken MiniDSP jag har, skulle den kunna heta 2x4 eller något liknande? :?

Slutsteget är ett Behringer EP4000, kopplad till en hemmabioreceiver vid namn Denon AVR-1912

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 16:54

Jag testade att spela 20hz med miniDSPn inkopplad igen, eländesljudet är kvar... Jag kollade på mätarna i DSPn, eländesljudet kommer när mätaren börjar komma in i det röda, hänger det ihop tror ni?

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-01-04 17:04

doglas2009 skrev:
Jag testade att spela 20hz med miniDSPn inkopplad igen, eländesljudet är kvar... Jag kollade på mätarna i DSPn, eländesljudet kommer när mätaren börjar komma in i det röda, hänger det ihop tror ni?

Håll dig under det röda!
\\Sky

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 17:06

sky_eye skrev:
doglas2009 skrev:

Håll dig under det röda!
Hur ska jag göra det? 8O

När jag testade nu så hade jag bypassat all eq, när jag eq:ar kommer väl ännu mer effekt dras, och det röda komma tidigare?

Skulle det kunna vara "attmätarenokmmerupptilldetröda" som gör att det låter konstigt?

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-01-04 17:15

Går mätaren in i rött klipper väl signalen eller?

Antingen på ingången eller utgången på minidsp.

Så sänk volymen innan minidsp eller i minidsp reglagen så du aldrig kommer upp till rött på mätarna, även om du spelar väldigt högt.

Behöver du sedan högre gain på signalen för att slutsteget skall styras ut fullt får du fixa det med något annat, någon boosterbox typ s-convert eller liknande kanske funkar...

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-04 17:41

Spacebug skrev:Går mätaren in i rött klipper väl signalen eller?

Antingen på ingången eller utgången på minidsp.

Så sänk volymen innan minidsp eller i minidsp reglagen så du aldrig kommer upp till rött på mätarna, även om du spelar väldigt högt.

Behöver du sedan högre gain på signalen för att slutsteget skall styras ut fullt får du fixa det med något annat, någon boosterbox typ s-convert eller liknande kanske funkar...
Men om jag sänker volymen på slutsteget så tror jag att det kommer bli ganska svag volym...

Jag vet att du har skrivit om detta tidigare, och då sa du att jag inte behövde en s-convert? :P :?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum