Ja jag tänkte att det kunde varit felgjort från fabrik,
men dom gånger det varit fel hos mig har varit självfövållat
Moderator: Redaktörer
I-or skrev:exmag skrev:Dina högtalare är ett litet masterpiece.
Det är naturligtvis personligt men jag dämpar tidiga reflexer från ca 1,7kHz och uppåt. Dina dämpare ser ut att dämpa från 300-400 Hz och uppåt. För min del vill jag inte dämpa bort för mycket under 1,7Khz. Om du byter dämpare skulle åtminstone jag minska ner dem i storlek.
Med eljulios uppställning (en ganska flack infallsvinkel) blir absorbenterna (jag vill minnas att tjockleken är ca 50+10 mm) hyggligt effektiva gällande den första sidoväggsreflektionen från ca 600 Hz för att bli totalabsorberande över ca 850 Hz.
Dimensioneringen ligger därför i linje med hörselns verkningssätt, där individuella reflektioner mer tydligt kan detekteras ungefär från detta frekvensområde och uppåt. Ekvalisering måste dock fortfarande till för att kontrollera frekvensgången under 500 Hz, vilken påverkas kraftigt av närheten till väggen och naturligtvis även av alla andra reflektioner i rummet.
Om man är ute efter en lite smidigare lösning med god funktion så går det bra med cellplastabsorbent som har en tjocklek om ca 40-50 mm.
I-or skrev:De mest störande reflektionerna faller in mot lyssningspositionen från sidoväggarna och om man vill undvika positionspåverkan i ljudsceneriet bör dessa anlända minst 10 ms efter direktljudet. Detta är ofta svårt att åstadkomma med normala rumsdimensioner, varför man lämpligen absorberar bort den första sidoväggsreflektionen.
I-or skrev:Rille skrev:Fråga till I-or. Du nämner 10ms som önskad tidsdiff direkt/reflekterat för ljud infallande från sidan. Hur kom du fram till det?
Jag tvivlar inte 1ms på din info då jag lyssnat i flertalet rum med gälar och där är typiskt ljudbildens tydlighet utöver det vanliga.
Jag undrar också om vi fått liknande siffra för reflekterat/direkt ljud i framvägg 8ms. När jag drar ut högtalarna 125cm från framvägg så släpper ljudbilden helt från väggen..
Det är inte jag som har kommit fram till detta utan David Griesinger. Han anser att det gäller för laterala reflektioners påverkan på positioneringen i ljudsceneriet medan vertikala dito spelar mindre roll i detta avseende. Jag har dock ingenting att invända mot hans påstående eftersom det verkar ligga i rätt härad.
Den perceptuella effekten vid korta avstånd till högtalarväggen blir en viss rörighet i ljudet som övergår till djup/luftighet vid stora avstånd. Även konventionella högtalare uppvisar en liten aning av den extra djupeffekten/luftigheten från högtalarväggsreflektionen vid stora avstånd, men långt mindre än för panelhögtalare - dels eftersom nivåerna är betydligt lägre och dels eftersom reflektionerna är mer diffusa (panelhögtalare uppvisar linje- eller areakarakteristik, vilket ger en väldigt tydlig förstareflektion).
S.k. gälar ger förstås en liknande funktion som absorbenter vad gäller den första sidoväggsreflektionen (dock naturligtvis inte för senare reflektioner) även om jag tycker att de är ganska fula.
rigi skrev:https://youtu.be/VTshtgikT7Q?si=5YOfte4XiHB5OP_d
Såg Erins audio angående reflektioner osv. Han pratar bla om att tidiga reflektioner kan ingå i högtalarens direktljud.
Kunniga här kan nog kommentera.
Användare som besöker denna kategori: data_foggen och 11 gäster