Moderator: Redaktörer
PetterPersson skrev:Tveksamt (magkänsla). Då hade jag gjort en HH-absorbent istället.
AndreasArvidsson skrev:PetterPersson skrev:Tveksamt (magkänsla). Då hade jag gjort en HH-absorbent istället.
Jag tycker ändå att det borde fungera. 4st 15cm rör har ju samma mynningsarea, och volym, som 1st 30cm rör.
Visst en HH skulle vara skoj att bygga, men har ingen arbetsplats eller tillgång till alla verktyg för att bygga hemma.
Knuttebaloa skrev:Testade du att bygga någon gång?
Tarzan skrev:Jag har faktiskt testat med kvartsvågsrör. Det var ett väldigt misslyckat projektarbete på gymnasiet. Jag hade en del 15cm-rör, 4 tror jag, som jag stämde av till samma frekvens. Jag har för mig att resultatet blev en knappt mätbar, än mindre hörbar sänkning. Men jag var antagligen inte något vidare bra på att mäta då.
AndreasArvidsson skrev:Knuttebaloa skrev:Testade du att bygga någon gång?
Nej blev aldrig av att jag gjorde det. Jag kör idag med PEQ istället.
Tarzan skrev:Jag har faktiskt testat med kvartsvågsrör. Det var ett väldigt misslyckat projektarbete på gymnasiet. Jag hade en del 15cm-rör, 4 tror jag, som jag stämde av till samma frekvens. Jag har för mig att resultatet blev en knappt mätbar, än mindre hörbar sänkning. Men jag var antagligen inte något vidare bra på att mäta då.
Cortado skrev:Tarzan skrev:Jag har faktiskt testat med kvartsvågsrör. Det var ett väldigt misslyckat projektarbete på gymnasiet. Jag hade en del 15cm-rör, 4 tror jag, som jag stämde av till samma frekvens. Jag har för mig att resultatet blev en knappt mätbar, än mindre hörbar sänkning. Men jag var antagligen inte något vidare bra på att mäta då.
Kan de haft för liten volym eller varit felplacerade?
Grahnbarr skrev:Tror det är den filen jag har. Har laddat upp den på Dropbox.
https://www.dropbox.com/s/vxz6yc15itccmgb/Tubecalcorgelpipa_version1.xls?dl=0
Knuttebaloa skrev:Å så fint, Grahnbarr, tack!
Har du provat bygga?
Knuttebaloa skrev:AndreasArvidsson skrev:Knuttebaloa skrev:Testade du att bygga någon gång?
Nej blev aldrig av att jag gjorde det. Jag kör idag med PEQ istället.
Det är förstås ett gångbart alternativ. Jag väntar själv på HAs nya försteg med PEQ. Bara fjärren som låter vänta på sigHade dock vart trevligt att behöva PEQa så lite som möjligt.
Grahnbarr skrev:Knuttebaloa skrev:Å så fint, Grahnbarr, tack!
Har du provat bygga?
Nej, samlade på mig flera olika akustik-verktyg/räknare när jag började med mitt rum men testade aldrig bygga just detta.
Blev några säckar isolering i en basfälla bak i rummet istället.
Knuttebaloa skrev:Intressant! Enligt vilken princip är basfällan byggd, och hur bra fungerar den?
Grahnbarr skrev:Knuttebaloa skrev:Intressant! Enligt vilken princip är basfällan byggd, och hur bra fungerar den?
Är en stor porös absorben med ribbor framför för att inte dämpa annat än bas/mid.
Du kan läsa mer om det i min medlemstråd https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=15664
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster