Nu när jag sovit på saken förstår jag att vi snackar om 2 olika saker.
1. Energiresponsen under delning.
Det är klart att för frekvenser som strålar från mer än en punkt uppstår problem. Det handlar inte bara om filtret utan också om att konytan är större och vad det för med sig i energirespons och spridning.
2. En svacka i det lägre mellanregistret/övre basen - typ vid 300Hz.
Med en våglängd på över en meter är det svårt att tro att det är MTM som bär skulden till det här. Snarare är det "bas-"elementens höga placering eller baffelns utformning som bär skulden.
Vidare är jag nu lite tveksam om vad som gäller för avståndet mellan elementen. Koppen föreslår en vågläng c-c. Piotr, du verkar betrakta MTM som en linjekälla på 40cm. Jag har en gång i tiden lärt mig att elementen bör placeras inom en halv våglängd (konkant/konkant).
Jag undrar vad det är som gäller egentligen. Det är inte säkert att våra "teser" är oförenliga - det kan vara liknande sätt att beskriva samma sak!(?). En sak verkar ju helt klar: - MTM bör ha en så låg delning som bara är möjlig och att det ställer stora krav på diskantelementet.
Däremot har jag fortfarande inget svar sambandet mellan delningsfrekvens, avstånd mellan elementen och konarea där elementen uppträder som om de vore ett enda!
/Jocke