Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2008-12-15 17:00

Kraniet skrev:en grej jag funderat på. Går det inte att mäta vfc bara med nivåmätning?


Nej.
Vfc mätningen är en fasmätning där man plottar konstnat fas utefter en radie som blir lika med vågfronten som elementet skapar.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: 2004-02-23
Ort: Bryssel

Inläggav Mr_Ekan » 2008-12-15 23:02

skrutten, du som har sån j*vla koll på detta... Kan du beskriva hur du upplevt någon av dina konstruktioner före resp efter beaktande av vågfrontscentrum? Vilka (subjektiva) defekter upplever du hos högtalare där man inte kompenserat för skillnaden i vfc?

Vh
Ekan
11010000

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2008-12-16 18:28

Mr_Ekan skrev:skrutten, du som har sån j*vla koll på detta... Kan du beskriva hur du upplevt någon av dina konstruktioner före resp efter beaktande av vågfrontscentrum? Vilka (subjektiva) defekter upplever du hos högtalare där man inte kompenserat för skillnaden i vfc?

Vh
Ekan


Svår fråga.
Vad man på rak arm kan säga är väl att högtalaren off axis beter sig på ett snyggare sätt rent fasmässigt. Ett problem som finns är ju att man inte alltid kan veta vilka högtalarelement som har och inte har gemensam fokalpunkt. Men jag upplever framför allt att mina sista högtalare ger en bred ljudbild som sträcker sig utan för själva högtalarna. Men jag vet faktiskt inte om det beror på att de är vågfrontsoptimerade.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11483
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-12-16 22:56

ser spännande ut. tittar just nu på en hög med AL130 och 22TAFG + diverse små delningsfilterkomponenter, ett litet hjulprojekt.

fast tanken är att testa med aktiv delning också med ett moddat DCX2496.

återkommer med bilder och sådant när jag är så långt.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11483
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-12-30 01:34

Dear Mr Skrutten :)

På dina bilder är inte AL130 försänkt. Är filtret designat med detta i åtanke (vad är skillnaden i placering av "vågformscentra" ?

Fasförskjutningen vid delningsfrekvensen är väl försumbar( 4 mm djupt = 4/136 *360 = 10 graders fasförskjutning till vid 2500 Hz) ?


Måste säga att det ser väldigt snyggt ut , men gallret på diskanten är verkligen fult.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2008-12-31 14:49

rikkitikkitavi skrev:Dear Mr Skrutten :)

På dina bilder är inte AL130 försänkt. Är filtret designat med detta i åtanke (vad är skillnaden i placering av "vågformscentra" ?

Fasförskjutningen vid delningsfrekvensen är väl försumbar( 4 mm djupt = 4/136 *360 = 10 graders fasförskjutning till vid 2500 Hz) ?


Måste säga att det ser väldigt snyggt ut , men gallret på diskanten är verkligen fult.


Tja jag har inget emot diskantgallret faktiskt eller så har jag vant mig 8O
Basen är inte försänkt och det har med vfc att göra, för att hamna närmare idealet. Filtret kan ju inte påverka vfc men väl fasningen mellan elemneten. Looben kommer iaf att tiltas en aning neråt om basen försänks (förutsatt att man använder mitt filter). En fördel med att inte försänka basen kan vara att man bara behöver koncentrera sig på en försänkning per lådda :wink:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11483
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-12-31 17:43

ok tack för informationen. nu har jag redan fräst ner basen...

det blir nog bra ändå :)

Kraniet
 
Inlägg: 12577
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2009-01-28 22:47

IngOehman skrev:
PS. Alla de här sakerna kan man läsa om i de avhandlingar jag nämnt, men som du trots det förnekat existensen av vid tidigare tillfällen.


Vad är det för avhandlingar egentligen?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-01-29 00:30

Kraniet skrev:
IngOehman skrev:
PS. Alla de här sakerna kan man läsa om i de avhandlingar jag nämnt, men som du trots det förnekat existensen av vid tidigare tillfällen.


Vad är det för avhandlingar egentligen?


Jag vet att IÖ och PF inte hade de vänaste känslor för varandra när IÖ skrev ovanstående. Angående dessa avhandlingar skulle jag önska att det tas i en annan tråd, det kan lätt bli rätt så mycket text. :roll:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Maarten
 
Inlägg: 3861
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2009-01-29 01:01

Hur låter denna nu då? Dina mätkurvor ser ju alltid snygga ut, så jag blir nyfiken.

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1653
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Inläggav AndersD » 2009-01-29 22:59

skrutten skrev:
Kraniet skrev:en grej jag funderat på. Går det inte att mäta vfc bara med nivåmätning?


Nej.
Vfc mätningen är en fasmätning där man plottar konstnat fas utefter en radie som blir lika med vågfronten som elementet skapar.


Hej skrutten (och alla andra)

Då jag inte har nåt oscilloskop har jag testat att mäta vfc med hjälp av Svantes lilla program (lissajou).

Måste man plotta halvcirklar och gissa (mäta) sig till centrum ?
Eller har formen på vågfronten betydelse (borde väl vara just en halcirkel)?

Om man hittar en "vågfront" rakt framför högtalaren (där y=x i lissajoufiguren) säg vid t ex 2kHz då borde man ju hitta nästa ca 8,5 cm längre ut eller in (vid halva våglängden). Om man på detta sätt hittar första vågen borde ju vfc ligga 8,5 cm längre in jmf med första vågen (vid 2kHz) ?

Tänker jag helt galet?

(tänker mig vågfrontcentrum som en punkt)

/Anders

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-02-01 20:38

Vågfronten kan se ut lite olika den kan vara tillplattad eller mer toppig dvs avvika från en snygg radie. Genom att mäta på fler ställen och rita upp fronten så får man även grepp om detta.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11483
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-15 13:29

tog lite tid pga andra åttaganden, men nu spelar de fint i vardagsrummet :)

Första intrycket- fin och sammanhållen ljudbild, klara detaljer.

I like. Tack skrutten för att du delat med dig av dina alster.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-02-15 13:35

rikkitikkitavi skrev:tog lite tid pga andra åttaganden, men nu spelar de fint i vardagsrummet :)

Första intrycket- fin och sammanhållen ljudbild, klara detaljer.

I like. Tack skrutten för att du delat med dig av dina alster.


Va kul att du gillar högtalaren :D , har du gjort enligt ursprungsfiltret eller delat aktivt?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11483
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-15 13:54

jag har ett passivt filter för jag måste få ljud i dem.

Tanken är att jag skall mäta upp frekvensgången etc sedan anpassa ett DCX2496 för att dela aktivt,digitalt. Tyvärr har jag har inte hunnit så långt på caddandet av det nya I/O kortet till DCX2496 som jag håller på med. Nästa projekt ... :)

Men de låter förträffligt som de är nu ialla fall.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-02-16 13:37

Hittade en kusin till 9LAEH. Samma element, ganska lika högtalare men ändå så olika.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

KillerX
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2006-09-12
Ort: Holsbybrunn/Vetlanda

Inläggav KillerX » 2009-03-03 22:15

Men alltså är det samma mått på lådan och så som nya lilla? Om inte vore det trevligt med lite mått på den nya lådan. Likadant lite mer info om filtret. Om man nu då får tillåtelse att låna designen till ett par högtalare hemma vill säga. Jag är jätte glad för att ni fortsätter att lägga upp kul fakta och andra projekt som alla får ta del av! Tack

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2009-03-04 19:26

All information finns tidigare i tråden. Rekommenderar att läsa tråden om Nya lilla eftersom 9LAEH är en variant av denna. Läs också dokumentationen av nya lilla. Finns här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18807

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-03-09 23:27

KillerX skrev:Men alltså är det samma mått på lådan och så som nya lilla? Om inte vore det trevligt med lite mått på den nya lådan. Likadant lite mer info om filtret. Om man nu då får tillåtelse att låna designen till ett par högtalare hemma vill säga. Jag är jätte glad för att ni fortsätter att lägga upp kul fakta och andra projekt som alla får ta del av! Tack


De är bara å bygga, på mina byggen är exakt samma som "nya lilla" med följande undantag:
Jag har använt 19mm mdf till fronten samt lagt in ett extra stag.
Bild
Basen inte ska försänkas i baffeln.
Om man använder 19 eller 16 mm MDF i fronten är dock en smaksak.

Filtret är alltså detta:
Bild

Eri har byggt en mycket snygg variant som finns här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=26388
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

KillerX
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2006-09-12
Ort: Holsbybrunn/Vetlanda

Inläggav KillerX » 2009-03-16 16:07

Ok man får tacka för jag hittade inget om hur staget skulle se ut i trådarna innan så. Men det är verkligen kul att man får låna designen då man är nybörjare :).

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Inläggav PierreL » 2009-09-06 21:31

Hej!

Har äntligen bestämt mig för att bege mig in i DIY träsket när det gäller högtalare efter att ha velat bygga mina egna högtalare sedan 2 år tillbaka :P Bättre sent än aldrig antar jag...

Var inte långt ifrån att beställa ett kit från Hifikit och bygga ihop egna lådor till, tills dess att en kompis länkade mig till denna högtalare.
Prismässigt borde denna hamna på runt 3500-4000 kr färdig som jag uppfattat det om jag beställer från http://www.europe-audio.com/intro.asp? = BMM?
Tänkte därför fråga vilka filterkomponenter jag ska beställa därifrån, då jag är relativt ny så förstår jag mig inte riktigt på vilka specifika komponenter du använder i ditt filter, själva kopplandet ska inte vara några större problem hoppas jag.
Såg att du (Skrutten) gjort en lista till det gamla elementet på Hifikit i din Dokumentation, finns det möjlighet att en sådan lista ska dyka upp till denna med? Gärna BMM men Hifikit går bra det med om det ställer till det. Billigast vore dock trevligast :P

Får tacka så länge och hoppas jag inte är till stort besvär

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29943
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-06 21:35

Handla från BMM. Det viktigaste är att lådutformning är densamma och att komponentvärdena är rätt. Använd inte bipolära kondensatorer - använd polypropylen eller Mylar (om det inte är specificerat) men skit i de dyrare varianterna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11483
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-09-07 07:49

Mylar= polyester?

Polypropylen brukar vara dyrare än polyester.

jag köpte grejorna från BMM, det gick på ca 2500 SEK men det var FF (Före Finanskris) och kronan har fallit något sedan dess. Då hade jag nog någon spole dock.

Magnus, det viktigaste är väl att frontbaffelns mått är likadana (inom någon centimeter) samt volymen på lådan (för basreflexens avstämning)


Jag har inga extrastag, och byggde min i 18 mm ek limfogsskiva /typ hyllplan. Ett as att arbeta med verktyg jäfört med MDF men resultatet blev snyggt. Silver och ek är snyggt.

Tusan jag måste nog ta bilder och lägga upp. :)


PierreL, det är en mycket bra högtalare!

Användarvisningsbild
faulhund
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2009-03-08
Ort: Stockholm

Inläggav faulhund » 2009-09-07 11:44

Det var ju kul att den här tråden kom upp igen, så att man blev varse den. Fasriktiga högtalare var en gång (när jag var 18) en käpphäst för mig, som resulterade i att jag byggde aktiva delningsfilter i stället för de undermåliga i mina Philips ADK3540-boxar.

Skrutten: Vad heter akustiskt centrum? I Visatons eget simuleringsprogram Boxsim finns bredvid listan med mätvärden på SPL och fas en "Lag des Schallentstehungsorts (SEO) auf den sich der Phasengang bezieht". När man plottar resulterande fasgången, kan man välja vilket plan i förhållande till baffeln den refererar till. Det ser för AL130 ut som att SEO valts så, att man kan ana sig till att fasen planar ut vid noll för höga frekvensen, 5 kHz sisådär. Men det är då bara on axis; du är mera avancerad som mäter i två och tre dimensioner. Hur Boxsim räknar för att ge polärdiagram, vet jag inte, men förmodligen är dessa respektive SEO punkter bakom baffeln i elementet centrum. (Inte för att Boxsim är bättre än Basta! på något sätt: Det innehåller mätfiler bara för Visatons element. (Jag hade tänkt använda Visatonelement, men Posten förstörde ett, så det blir nu nåt annat! ))
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-09-07 13:02

Kul att någon fler vill bygga, som hastigast jämförde vi denna med pip i våras uppe i Piteå. Och denna högtalare upplevs mer bastung än självaste pip. Själv gillar jag mellanregistret bättre i 9leah medan pip har roligare stereoperspektiv, med sin kraftiga regnbågseffekt.

När det gäller delningsfilterkomponenterna så har jag använt polypropylen kondensatorer SCR t.ex. som elfa säljer är testade av andra och ansetts som mycket bra. Jag har dock använt de som säljs av hifikit. Spolarna skall ha den induktans och resistans som jag angett inget annat. Luftlindade spolar har använts.
Jag har funderat på att ändra värdena på filtret för att minska energin i basen samt höja delningsfrekvensen en smula - men detta projekt ligger på is just nu.

Tillsist så är inte högtalarna optimerade efter det man normalt beskriver som akustisktcentrum utan efter den faktiska tryckvågens origo. Tidsmässigt kan ju centrum hamna på en annan punkt.

Mvh GN

edit: jag ser att jag inte har angett resistansen på spolarna (eller har jag?) skall leta upp detta senare i kväll.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Inläggav PierreL » 2009-09-07 17:03

skrutten skrev:Kul att någon fler vill bygga, som hastigast jämförde vi denna med pip i våras uppe i Piteå. Och denna högtalare upplevs mer bastung än självaste pip. Själv gillar jag mellanregistret bättre i 9leah medan pip har roligare stereoperspektiv, med sin kraftiga regnbågseffekt.

När det gäller delningsfilterkomponenterna så har jag använt polypropylen kondensatorer SCR t.ex. som elfa säljer är testade av andra och ansetts som mycket bra. Jag har dock använt de som säljs av hifikit. Spolarna skall ha den induktans och resistans som jag angett inget annat. Luftlindade spolar har använts.
Jag har funderat på att ändra värdena på filtret för att minska energin i basen samt höja delningsfrekvensen en smula - men detta projekt ligger på is just nu.

Tillsist så är inte högtalarna optimerade efter det man normalt beskriver som akustisktcentrum utan efter den faktiska tryckvågens origo. Tidsmässigt kan ju centrum hamna på en annan punkt.

Mvh GN

edit: jag ser att jag inte har angett resistansen på spolarna (eller har jag?) skall leta upp detta senare i kväll.


Att den går att gämföra med pIP är inget negativt i mina öron, tycker den verkar riktigt trevlig. Måste dock fråga hur tungdrivna dessa är, har en gammal stärkare som levererar 2*40 watt i 8 ohm just nu. Blir inget byte detta år, men kanske senare. Alla högtalare mår ju bättre med lite effekt i baken.

Komponenter som jag klurar lite på är kondingar och spolarna från BMM
Skulle dessa funka?
Diskant:
1 st AUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 2.2uF 400V 18 x 26mm 16kr
1 st AUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 6.8uF 400V 23 x 36mm 30kr
Spolarna lyckas jag inte hitta i 1,4 mm luftlindad :S

AL130:
1 stAUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 8.2uF 400V 26 x 36mm 35kr
Lyckas inte heller här hitta någon luftlindad spole i rätt storlek, tips? :)
Hmm, säg inte att de inte har de motstånd som krävs heller, börjar luta mer och mer åt att beställa från ELFA eller Hifikit :/
Självklart är det räknat för 1 högtalare.

Dämpmaterial
Visaton polyester wool damping material ?

Verkade som att BMM inte har polypropylen kondensatorer i den storleken som krävs.
Hur svårt är det att linda av en spole, för jag har aldrig gjort det förut och har inga avancerade mätinstrument till det heller vad jag vet.

En DIY nybörjare tackar för hjälpen!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2009-09-07 19:40

När jag byggde dessa lådor köpte jag samtliga högt. element och delningsfilter komponenter utom spolarna från BMM. Jag tror jag sparade ca en tusenlapp på att handla från BMM jämfört med om jag handlat i sverige. Spolarna köpte jag från HiFi-kit eftersom jag inte hittade några som helt överensstämde med de av skrutten rekomenderade. Dessutom tyckte jag inte dom verkade billigare på spolar vid tiden för mina inköp.
( Hösten 2007 )
Min rekommendation är att köpa spolarna från HiFi-kit eftersom filtret är beräknat med dessa.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-09-07 20:16

AUDYN-CAP KP-QS är exakt samma som jag själv använt.
De udda spolarna köps i närmast större värde och lindas av till rätt värde, krävs en LCR meter för detta moment. De minsta spolarna lindade jag för hand med 0.6mm tråd.

Jag använder ett 300Watts slutsteg. Men heltklart kan de spela nästan hela sin potential med en 40 wattare dom tål väl bara ca 60W när allt kommer omkring (vill jag minnas).
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Inläggav PierreL » 2009-09-07 20:37

skrutten skrev:AUDYN-CAP KP-QS är exakt samma som jag själv använt.
De udda spolarna köps i närmast större värde och lindas av till rätt värde, krävs en LCR meter för detta moment. De minsta spolarna lindade jag för hand med 0.6mm tråd.

Jag använder ett 300Watts slutsteg. Men heltklart kan de spela nästan hela sin potential med en 40 wattare dom tål väl bara ca 60W när allt kommer omkring (vill jag minnas).


Tack Eri!
Okej, så alltså blir det spolar (och motstånd) från hifikit och resten via BMM (element, polyester dämpning, kondensatorer och terminaler)
Kanske dum fråga, men går det att använda vilka kablar som helst i högtalaren?
Skulle en multimeter klara av att mäta avlindningen?

Frågan om spolarna kvarstår dock :P
L1 på filtret till diskanten står som 290.0 uH = 2,90 mH 1,4mm ?
L2 på filtret till AL130 står som 33.00 uH = 0,33 mH 0,8 mm ?

Sedan tror jag att det mesta har klarnat. Filterdelen är helt klart det krongligaste för mig eftersom jag inte har någon direkt erfarenhet av det...

Tack för att ni står ut med en nybörjare! :) :oops:

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-09-07 20:51

PierreL skrev:
Skulle en multimeter klara av att mäta avlindningen?

Frågan om spolarna kvarstår dock :P
L1 på filtret till diskanten står som 290.0 uH = 2,90 mH 1,4mm ?
L2 på filtret till AL130 står som 33.00 uH = 0,33 mH 0,8 mm ?

Tack för att ni står ut med en nybörjare! :) :oops:


Jag vet inte om det finns multimetrar som kan mäta spolar...
Kanske någon tv repfirma kan linda av och mäta mot en mindre kostnad??? eller hifikit? Gymnasieskolor kan ha lämplig utrustning??
Jag har en mätbrygga och kan linda av om det skulle knipa.

Angående spolarna - så här skall det vara.
290uH = 0.290mH och 0.8mm tråd
33uH = 0.033mH och 0.8mm tråd
2mH och 1,4mm tråd
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster