Kraniet skrev:en grej jag funderat på. Går det inte att mäta vfc bara med nivåmätning?
Nej.
Vfc mätningen är en fasmätning där man plottar konstnat fas utefter en radie som blir lika med vågfronten som elementet skapar.
Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:en grej jag funderat på. Går det inte att mäta vfc bara med nivåmätning?
Mr_Ekan skrev:skrutten, du som har sån j*vla koll på detta... Kan du beskriva hur du upplevt någon av dina konstruktioner före resp efter beaktande av vågfrontscentrum? Vilka (subjektiva) defekter upplever du hos högtalare där man inte kompenserat för skillnaden i vfc?
Vh
Ekan
rikkitikkitavi skrev:Dear Mr Skrutten![]()
På dina bilder är inte AL130 försänkt. Är filtret designat med detta i åtanke (vad är skillnaden i placering av "vågformscentra" ?
Fasförskjutningen vid delningsfrekvensen är väl försumbar( 4 mm djupt = 4/136 *360 = 10 graders fasförskjutning till vid 2500 Hz) ?
Måste säga att det ser väldigt snyggt ut , men gallret på diskanten är verkligen fult.
Kraniet skrev:IngOehman skrev:
PS. Alla de här sakerna kan man läsa om i de avhandlingar jag nämnt, men som du trots det förnekat existensen av vid tidigare tillfällen.
Vad är det för avhandlingar egentligen?
skrutten skrev:Kraniet skrev:en grej jag funderat på. Går det inte att mäta vfc bara med nivåmätning?
Nej.
Vfc mätningen är en fasmätning där man plottar konstnat fas utefter en radie som blir lika med vågfronten som elementet skapar.
rikkitikkitavi skrev:tog lite tid pga andra åttaganden, men nu spelar de fint i vardagsrummet![]()
Första intrycket- fin och sammanhållen ljudbild, klara detaljer.
I like. Tack skrutten för att du delat med dig av dina alster.
KillerX skrev:Men alltså är det samma mått på lådan och så som nya lilla? Om inte vore det trevligt med lite mått på den nya lådan. Likadant lite mer info om filtret. Om man nu då får tillåtelse att låna designen till ett par högtalare hemma vill säga. Jag är jätte glad för att ni fortsätter att lägga upp kul fakta och andra projekt som alla får ta del av! Tack
skrutten skrev:Kul att någon fler vill bygga, som hastigast jämförde vi denna med pip i våras uppe i Piteå. Och denna högtalare upplevs mer bastung än självaste pip. Själv gillar jag mellanregistret bättre i 9leah medan pip har roligare stereoperspektiv, med sin kraftiga regnbågseffekt.
När det gäller delningsfilterkomponenterna så har jag använt polypropylen kondensatorer SCR t.ex. som elfa säljer är testade av andra och ansetts som mycket bra. Jag har dock använt de som säljs av hifikit. Spolarna skall ha den induktans och resistans som jag angett inget annat. Luftlindade spolar har använts.
Jag har funderat på att ändra värdena på filtret för att minska energin i basen samt höja delningsfrekvensen en smula - men detta projekt ligger på is just nu.
Tillsist så är inte högtalarna optimerade efter det man normalt beskriver som akustisktcentrum utan efter den faktiska tryckvågens origo. Tidsmässigt kan ju centrum hamna på en annan punkt.
Mvh GN
edit: jag ser att jag inte har angett resistansen på spolarna (eller har jag?) skall leta upp detta senare i kväll.
skrutten skrev:AUDYN-CAP KP-QS är exakt samma som jag själv använt.
De udda spolarna köps i närmast större värde och lindas av till rätt värde, krävs en LCR meter för detta moment. De minsta spolarna lindade jag för hand med 0.6mm tråd.
Jag använder ett 300Watts slutsteg. Men heltklart kan de spela nästan hela sin potential med en 40 wattare dom tål väl bara ca 60W när allt kommer omkring (vill jag minnas).
PierreL skrev:
Skulle en multimeter klara av att mäta avlindningen?
Frågan om spolarna kvarstår dock
L1 på filtret till diskanten står som 290.0 uH = 2,90 mH 1,4mm ?
L2 på filtret till AL130 står som 33.00 uH = 0,33 mH 0,8 mm ?
Tack för att ni står ut med en nybörjare!![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster