LADYSPEAKER

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-12 23:51

Vad du skriker... ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-12 23:58

Svante skrev:
hassez skrev:Oman gör så här behövs det inte så många skivor. Det finns väl 30 mm's mdf också.

Bild

edit: Jag bytte server och Nu syns bilden

Den formen blir jättedålig. Diskantelementet sitter i stort sett mitt på en nära cirkular skiva. Simulera det först, tex med Edge i min signatur så får du se på läskig tonkurvepåvekan...

JAG TYCKER DET BLEV LITE RAKARE KURVA OM MAN PLACERADE DEN I MITTEN !!??

GÅR DESSA TOPPAR OCH DALAR ATT FIXA I FILTERNA??

HUR MÅNGA TOPPAR OCH DALAR ÄR NOLMALT OCH I VILKEN FREKVENS
ÄR DETTA OFTA FÖREKOMMANDE PÅ VANLIGA REKTANGULÄRA BAFFEL?

LÄRJUNGEN
FALKEN
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-13 00:01

Svante skrev:Vad du skriker... ;)

JA TUSEN TANKAR I HJÄRNKONTORET BLIR NOG INTE MYCKET SÖMN INATT :D :D :idea: :?: :!: 8O
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-13 00:05

HON BLEV LITE TJOCK

FÅR KANSKE BANTA NER HENNE :D

Bild

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-13 20:30

HEJ IGEN!

HÄR VERKAR DET VARA DÖDSTYST :D

OM NI TITTAR PÅ BAFFELN OVAN SÅ ÄR DEN PLAN FÖR NÄRVARANDE,

MEN OM DET BLIR TOPPAR OCH DALAR PÅ BAFFELN (EX. BRÖST)

FRÅGA 1 ;HUR TROR NI ATT DETTA PÅVERKAR TONKURVAN?

FRÅGA 2: VILKA ANDRA PARAMETRAR FÖRUTOM TONKURVAN
SOM MAN BÖR BEAKTA?

FALKEN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-13 20:33

Falken skrev:HÄR VERKAR DET VARA DÖDSTYST :D

Nä, jag tycker det verkar skrikigt. :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-13 20:47

Svante skrev:
Falken skrev:HÄR VERKAR DET VARA DÖDSTYST :D

Nä, jag tycker det verkar skrikigt. :roll:

JAG TYCKTE DU SKREV "Vad du skriver"

MEN DU SKREV "SKRIKER"

JA JAG GILLAR NÄR DET ÄR HÖGT OCH TYDLIGT(MED STORA BOKSTÄVER)

FALKEN
Senast redigerad av Falken 2008-04-13 21:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-13 20:51

JAG TESTADE EDGE MED HIFIFORUMS HFLS-1 BAFFEL OCH DÅ FÅR JAG EN PUCKEL VID CA 500-2800 Hz PÅ TONKURVAN?

RÄTT ELLER FEL?

BAFFEL MÅTT 220 X 350 mm
CENTRUM DISKANT 280 mm

FALKEN

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-13 21:04

Tror jag har nån tråd med frågor om olika gjutmaterial. Det är ju lite jobbigt för dels vill man ju ha en speciell form, sedan vill man ha ett högtalaren i ett material som man kan få ganska tjockt och som är något sånär bearbetningsbart.
Det är kanske inte bara kvinnoformer man vill utan äggpläntsform, bumerangform osv osv ...
Att såka upp MDF i skikt och sedan jämna till går ju men det blir ju så dammigt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-13 21:15

soundbrigade skrev:Tror jag har nån tråd med frågor om olika gjutmaterial. Det är ju lite jobbigt för dels vill man ju ha en speciell form, sedan vill man ha ett högtalaren i ett material som man kan få ganska tjockt och som är något sånär bearbetningsbart.
Det är kanske inte bara kvinnoformer man vill utan äggpläntsform, bumerangform osv osv ...
Att såka upp MDF i skikt och sedan jämna till går ju men det blir ju så dammigt.

JAG TROR ATT BILTILLVERKARNA ANVÄDER LERA NÄR DE SKALL GÖRA MODELLER ,DET KASKE KAN VARA NÅGOT.

JAG TROR ATT JAG SKALL TA TIDNIGSPAPPER MED TAPETLIM OCH TÄCKA MINA SKAPELSER, OCH SEDA NÄR DETTA STELNAT PLOCKA AV FRAM OCH BAKSIDA =DÅ HAR JAG FORMAR ATT SEDAN GJUTA I GLASFIBER ELLER VAD DET NU BLIR

ETT SENARE PROJEKT LADYSPEAKER VERISION-PLAST

MEN FÖRST VILL JAG FÅ DESSA ATT LÅTA BRA, MEN DET ÄR ALLTID KUL ATT TESTA NYA VÄGAR OCH IDEER

fALKEN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-13 21:18

Shh...

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-14 13:19

KOMMENTARER

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-14 13:24

Tror inte det blir så många... det är så kopiöst jobbigt att läsa text med bara stora bokstäver i att du skrämmer bort de flesta...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-14 16:49

Nattlorden skrev:Tror inte det blir så många... det är så kopiöst jobbigt att läsa text med bara stora bokstäver i att du skrämmer bort de flesta...

DE FLESTA BARNBÖCKER ÄR MED STOR TEXT FÖR ATT DE SKALL VARA LÄTTLÄSTA,

MEN DET VERKAR JU SOM OM ETT FÅTAL TROTSIGA BARN HÄR FÖREDRAR

ATT LÄSA MINDRE TEXT???????????????????????????????

ATT FOLK ORKAR ATT HÄNGA UPP SIG PÅ SÅDANA SMÅ PETITESSER,

NÄR BARN SVÄLTER IHJÄL RUNT OM I VÄRLDEN 8O 8O 8O

ÄR MJÖLKTÄNDERNA PÅ GÅNG ELLER?

ALSFALTERAD SANDLÅDA SOM BARN?

JAG SKALL PROVA ATT SKRIVA OM ALLA 4 ST SIDORNA i liten text

hej hej

falken :wink:

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-15 20:27

soundbrigade skrev:Tror jag har nån tråd med frågor om olika gjutmaterial. Det är ju lite jobbigt för dels vill man ju ha en speciell form, sedan vill man ha ett högtalaren i ett material som man kan få ganska tjockt och som är något sånär bearbetningsbart.

HEJ!

HAR DU HITTAT NÅN TRÅD ANG. GJUTMATERIAL?

MVH

FALKEN

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-15 20:34

celef skrev:
Ingen Ladyspeaker förstås, men mycket hög WAF, tjejerna faller som käglor för henne.

jag håller nog inte med, min erfarenhet säger att högtalare som inte syns har hög waf, alla högtalare som sticker ut i form och färg har alltså låg waf!

bäst waf har inbyggnadshögtalare; i väggar eller i tak eller i bokhyllan eller i sideboardet eller i tvn eller i bokhyllan...

WAF-FAKTOR :?:

FRÅGAR DIN FRU / SAMBO OM LOV NÄR HON KÖPER GARDINER :?:

FRÅGAR DU DIN FRU VILKA FÄLGAR SOM NI SKALL HA TILL BILEN :?:

MVH

FALKEN

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-15 21:31

FRÅGAR DIN FRU / SAMBO OM LOV NÄR HON KÖPER GARDINER

hon har den goda smaken att tycka att gardiner är fult, jag håller med :)

FRÅGAR DU DIN FRU VILKA FÄLGAR SOM NI SKALL HA TILL BILEN

8O hm, av vilken anledning skulle jag vilja byta till något annat än de som satt på bilen när bilen var ny? att utsmycka en bil med diverse krimskrams tycker jag är oerhört fult, att strippa den är dock något helt annat
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-15 22:22

Falken skrev:hej hej

Hej hej.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-15 22:33

hEj HeJ

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-16 08:18

Falken skrev:WAF-FAKTOR :?:

FRÅGAR DIN FRU / SAMBO OM LOV NÄR HON KÖPER GARDINER :?:

FRÅGAR DU DIN FRU VILKA FÄLGAR SOM NI SKALL HA TILL BILEN :?:

MVH

FALKEN

dET äR INtE sÅ liTE MÄRKligt med DET HÄR MEd höG Waf-FaKtOr egeNTLIGEN. VI betrAKAR STereON som EN NATuRLIg DEL Av h[s]EMMET[/s], och det VORe väl LITE mäRklligT oM HUShållEts ALLA mEDLeMMaR inTE FiCk SÄgA sitT OM HuR ALL[s]t[/s] SKA MatcHAS och PASaS iHOP. HÄR hEMMa gör VI SOm REGEl inKÖP GENsaMt ÄvEN gardiNER.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-04-16 08:31

Bild˙ʇǝp ɐʞs ås ʇƃıqqoɾ ɐɹɐʌ ʇǝp ɐʞs uǝɯ ˙ǝʞɔʎʇs ʇlǝɥ ʇʇǝ ı ɹǝʌäʇsʞoq ɐɹoʇs ɐsäl ʇʇɐ ɹʎʞsʌɐ ƃɐɾ uǝɯ 'ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ʇƃıʇʇǝʌ ʇǝƃuı uǝƃılʞɹǝʌ ɹɐɥ ƃɐɾ

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-16 08:39

Falk-mannen: jag tror tråden kommer på rätt spår igen när/om du skriver med små bokstäver. Den här diskussionen hur man gör sig annorlunda utformade högtalare är MYCKET intressant.

Jag tror kanske att vi här i Vänersburg skulle kunna titta på det här tillsammans - jag är klart intresserad och säkert kan vi få med både Karneolen och Hummer-mannen (båda från Vargön dock)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-16 09:15

Jag läser inte heller gärna text med enbart versaler i internetdiskussioner. Har inga mjölktänder kvar, skänker pengar till bättre behövande ibland och har storlek 43 i skor.

;)

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-16 09:33

KarlXII skrev:Bild˙ʇǝp ɐʞs ås ʇƃıqqoɾ ɐɹɐʌ ʇǝp ɐʞs uǝɯ ˙ǝʞɔʎʇs ʇlǝɥ ʇʇǝ ı ɹǝʌäʇsʞoq ɐɹoʇs ɐsäl ʇʇɐ ɹʎʞsʌɐ ƃɐɾ uǝɯ 'ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ʇƃıʇʇǝʌ ʇǝƃuı uǝƃılʞɹǝʌ ɹɐɥ ƃɐɾ
Så jäkla coolt!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-16 09:38

Svante skrev:Den formen blir jättedålig. Diskantelementet sitter i stort sett mitt på en nära cirkular skiva. Simulera det först, tex med Edge i min signatur så får du se på läskig tonkurvepåvekan...

Falken skrev:JAG TYCKER DET BLEV LITE RAKARE KURVA OM MAN PLACERADE DEN I MITTEN !!??

GÅR DESSA TOPPAR OCH DALAR ATT FIXA I FILTERNA??

HUR MÅNGA TOPPAR OCH DALAR ÄR NOLMALT OCH I VILKEN FREKVENS
ÄR DETTA OFTA FÖREKOMMANDE PÅ VANLIGA REKTANGULÄRA BAFFEL?

LÄRJUNGEN
FALKEN
Tyvärr är det en riktigt dålig idé att försöka kompensera dålig geometrisk lösning i filter.

Varför inte göra ett heltäckande fronttyg till högtalaren och placera elementen så bra det går med hänsyn till formen?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-16 09:45

˙ʇǝp ɐʞs ås ʇƃıqqoɾ ɐɹɐʌ ʇǝp ɐʞs uǝɯ ˙ǝʞɔʎʇs ʇlǝɥ ʇʇǝ ı ɹǝʌäʇsʞoq ɐɹoʇs ɐsäl ʇʇɐ ɹʎʞsʌɐ ƃɐɾ uǝɯ 'ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ʇƃıʇʇǝʌ ʇǝƃuı uǝƃılʞɹǝʌ ɹɐɥ ƃɐɾ

s
k
r
y
t

l
a
g
o
m
,

j
a
g

k
a
n

s
k
r
i
v
a

l
o
d
r
ä
t
t
Bikinitider

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2008-04-16 13:24

hej heJ hEj hEJ Hej HeJ HEj HEJ

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-16 13:33

Jag tror kanske att vi här i Vänersburg skulle kunna titta på det här tillsammans - jag är klart intresserad och säkert kan vi få med både Karneolen och Hummer-mannen (båda från Vargön dock)

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-16 21:45

soundbrigade skrev:Jag tror kanske att vi här i Vänersburg skulle kunna titta på det här tillsammans - jag är klart intresserad och säkert kan vi få med både Karneolen och Hummer-mannen (båda från Vargön dock)

Ja precis vi från VBG måste hålla ihop i vått och torrt :o nej skämt åsido,

men det e kul att många här har barnasinnet kvar :o

men de verkar väldigt svårt att få seriösa svar från detta forumet,

får väl kanske testa andra forum , det e lite synd :? för jag vet att det finns mycket kunskap och erfarenhet här,

men det finns det iof på andra ställen oxå.

VI HÖRS OCH SYNS

Falken 8) :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-16 21:52

Ge dig för fan inte av!!!!!

Att vara med på ett forum är lite som att sitta för många i en roddbåt .... rör dig, men ta det lugnt. Hade du skrivit med små bokstäver hade tråden inte spårat ur. Och jag menar allvar med gemensamma Vänersborgsansträngningar - jag har ett framtida bygga där en icke lådformad låda skulle vara kul.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum