Olle & Fjunet bygger N5MD-försteg! Klart!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-03-31 16:49

Bild
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-02 13:42

Nu har jag lärt mig att göra jordplan! :)

Bild

Stor bild

Har jag gjort rätt?

Signaldelen har alltså fått ett jordplan.
Man vill inte att nätdelens kondensatorers laddströmmar ska gå direkt i signaljorden, så därför ansluter nätdlens jord till jordplanet med en ledare (som jag breddade där det var möjligt)

Det var så Mich skrev tidigare i tråden.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-02 22:05

Jag fick lära mig av grabbarna här att man ska inte låta joden gå hela vägen runt en opamp, det blir som en antenn och du kan få störningar och annat skojjeri.
Men det räcker att jorden är slitsad i ena sidan så ska det fungera, jag gjorde så och har inte haft några som helst problem.

När man tittar noga på ditt kort så syns det att så är fallet, så du behöver inte bry dig den här gången.
Jag bara nämner det till en annan gång.
Annars tycker jag att det ser riktigt prydligt ut.

Varför inte göra jordplan hela vägen?

Patrik

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-04-04 13:04

Hej, lite korta kommentarer (kanske inte så genom tänkta)...

- Poten verkar svår att få plats med, sitter andra komponenter där.
- Kontakt på kortet för in/ut-gångarna (behöver naturligtvis inte användas, men trevligt i många fall att slippa massa sladdar)
- Balancerad utgång, men inte ingång. Varför inte lägga in balancerad ingångskrets, går ju att hoppa/bygla över om man inte vill använda den.
- Strömledare borde gå till avkopplingskondingen och sedan till förbrukaren (ICn). Alla är inte så. Påverkar nog inget i denna applikation, men ändå.
- Jag skulle välja dioder istället för bryggan. Ger lite mer valfrihet. (några gamla 1N4001 brukar finnas i någon låda)
- Jag skulle ha gjort de två nätdels sidorna separata, då trafon har två lindningar. Å andra sidan så kan man då inte använda en bula-i-väggen-trafo, då dessa bara brukar ha en sekundär.
- Kan stabbarna bli lite varma? kanske lämna lite plats för eventuell kylfläns/plåt.

//Michael

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-05 12:26

Tack för kommentarerna! Det uppskattas! :) (Även om jag var lite seg på att svara)

-Poten är nog lite svår att få dit. Jag tänkte att man skulle ansluta poten med några sladdar som man löder i hålen på kortet, för då kan man sätta poten hur man vill i lådan.
Det blir mer flexiblelt då. Är lådan skärmad borde man inte få in störningar genom dessa sladdar som såklart hålles korta.

-Kontakter på kortet skippade jag faktiskt, för jag tänkte att man kan löda sladdar i hålen. Kontakter skulle i värsta fall kunna bli glappis eller få kontaktoxid. Lödningar är bra :)

-Balaserad ingångskrets har jag skippat, mest för att jag inte har några apparater med balanserad utgång.
Tanken med den balanserade utgången på försteget är att den ska driva två bryggade LM3886x3-kort med balanserad signal 8)

-Strömledaren till avkopplingskondensatorerna ska jag fixa till, även om det kanske inte påverkar!

-Jag byter till dioder istället för bryggan! DÅ kan man nog även få plats med en bredare jordledare mellan! :)

-Att göra de två nätdelssidorna separata, hur menar du då?
Dubbla bryggor likt denna? :
Bild

-Stabbarna kommer inte bli nämnvärt varma. Det är jag ganska säker på. Blir de varma ändå så finns plats för en bit aluminiumplåt!

SlaitH: Man kanske skulle ändra lite på jordplanet... :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-04-05 12:46

- Poten tycker jag man bör montera på kortet och sedan förlänga axeln till ratten.
- Angånde kontakter så tänkte inte jag på några extra kontakter utan typ RCA som skall vara åtkomliga utan på lådan.
- Separera nätdel; Nej, inte enligt bild. Jorden kopplas ihop efter stabbar och kondingar. Går också att köra med två positiva stabbar då. men, du kanske skall ignorera detta förslag.
- Vad gäller jord plan, så kan du även ha ett på andra sidan kortet (där det existerande är). Istället för att etsa mönster så borras det bort där det inte skall vara. Så belysningen innan etsning är ungefär halva planet, skär av svartaskyddsfolien innan belysning. Lys på denna sida innan den 'rätta' sidan belyses med mönster. Alltså dubbla jordplan, men igentligen behövs bara det ena. Blir lite kraftigare så. Kanske onödigt, men inget blir väl sämre av detta.

//Michael

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-08 12:10

-Poten: Mer plats ska fixas!
-Kontakter, det ska jag fundera på!
-Separera nätdel, det är gjort! :) Bra förslag!
-Jord-plan: Jag kör enkelsidigt kort och fyller ut överflödigt utrymme med jord.
Jordplanet ansluts vid glättningskondensatorerna har jag lärt mig! Jag ska heller inte bilda ett slutet O, och man ska inte omringa OP-ampar för mycket, då det blir någon sorts antenn!
-Likriktarbryggan bytte jag ut mot dioder. Då kan man välja mer själv, och så kan man dra jord-banor under dem!

Det här är början till stjärnjord :)

Bild

Stor bild

Nu ska jag försöka ändra så att även signaldelen ansluter till stjärnan på ett bra sätt! :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-04-08 23:00

aj aj, inte dra in svag strömmen nära 230VAC!

Tycker du skall ha allt till höger om trafon, alltså inget över eller under den heller.

//Michael

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-09 01:08

Hoppsan! :oops:

Snabbt fixat:
Bild

Stor bild

Det börjar likna stjärnjord :)

Man kanske ska backa trafon lite som du säger... Man vill kanske inte ha transformatorns fält för nära signaldelen.

Jordutfyllnadsblaffan gör jag sist! Det blir enklast så!

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-09 01:20

Eventuellt kanske kanske transformatorn skulle sättas utanför kortet för att den ska störa minst?

Eller är problemet obetydligt kanske?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-09 17:51

Någon som tror att transformatorn kommer att störa så att man får brum som det sitter nu?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-09 17:58

Tror ni jag har fått till en hyffsad stjärnjord förresten?

Jag hämtade lite inspiration från Naqrefs design till LTS-riaa:t :)
Bild

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-21 15:37

Jag är nästan klar, men jag måste fråga en sak!

Det skulle vara kul att ha både xlr och rca-kontakter på utgången på försteget!
Då kan man ju driva båda sortens förstärkare! :)

Då kopplas alltså utgången på första opampen till både rca, och ena pinnen på xlr.

Ska de ha separat utgångsmotstånd? Det är nog bäst tänker jag!

Man behöver ingen switch på utgången för att koppla om mellan xlr eller rca va?

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-04-21 16:55

Ingen switch. Går till och med att ha båda inkopplade samtidigt.

Separata motstånd är ju inget krav. Det är ju en utgång och du vet ju var signalen kommer ifrån. Men visst blir det lite 'snyggare' med dubbla motstånd. Då kan du också ha olika värden, vilken det bör vara (om det skall vara riktigt snyggt). 100ohm till RCA och 50 (47) till XLR.

Separata motstånd är nog också att föredra om du tänker köra båda samtidigt.

//Michael

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-21 20:46

Härligt! Separata motstånd blir det! :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-22 22:07

Nu har jag caddat in motstånden och känner mig klar :)
Etsning sker imorgon. Bilder kommer! :)
Bild
Stor bild

Om ni tycker att potten ser lite konstig ut så beror det på att jag skapade den själv :) Det fanns ingen pot med rätt delning som jag kunde finna, så jag fick göra en 8)

Jordplanet är fäst längst ner vid C16.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-22 22:26

En reflektion som jag gjorde var att det är väldigt lång mellan t ex plus in och gnd, kör du med koaxialkabel så blir det väldigt lång väg att skala.
Eftersom du har ett jordplan, sätt minus punkten för inkommande signal nära plus signalen.
Om det går så hade det nog under lättat för utgående också.
Bara en tanke.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-23 01:03

Jag har också tänkt på det. Jag har försökt att prioritera stjärnjord högst, och priset jag fick betala var tre nollohmsmotstånd samt att anslutningarna blev lite utspridda :o

Varför är jag så hård på detta med stjärnjordning då?

Mest för att Naqref och N3mmr tycker att det är det bästa för audiofrekvenser! Och jag tror de vet vad de talar om nämligen :)

Naqref fick frågan varför han kör stjärnjord, och han svarade:
Naqref™ skrev:Jordplan är mycket bra och nödvändigt när man har bredbandiga kretsar exempelvis för digitala eller videosignaler. Det har dock ett problem och det är den kapacitiva belastningen det utgör. Det är inget problem för lågimpediva kretslösningar som ovan men när man rör sig med motstånd i regionen fler kohm så kan det bli ett problem. För att undvika det så kör jag med rätt extrem stjärnjordning med minimalt jordplan.

Jag körde stjärnjord för att det verkar vara det bästa, men det var inte det enklaste direkt...

Egentligen skulle det vara kul med en tråd som handlar om just detta! :)
Hur man uppnår braig jordning på sina audioprojekt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-04-23 07:44

ollebolle skrev:Jag är nästan klar, men jag måste fråga en sak!

Det skulle vara kul att ha både xlr och rca-kontakter på utgången på försteget!
Då kan man ju driva båda sortens förstärkare! :)

Då kopplas alltså utgången på första opampen till både rca, och ena pinnen på xlr.

Ska de ha separat utgångsmotstånd? Det är nog bäst tänker jag!

Man behöver ingen switch på utgången för att koppla om mellan xlr eller rca va?

Bild

Bild

Vore det inte idé att impedansbalansera XLR-utgången? Figur 2.4 i detta dokument: http://www.jensen-transformers.com/an/an003.pdf

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-23 13:02

Det såg ju enkelt ut. Jag fattar inte riktigt hur den funkar, fast den var så enkel. :o
Naqrefs schema använder ju en opamp för att invertera signalen, och denna gör det med några motstånd och en konding :)

Är lösningen du visade bättre tror du?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-23 13:16

Impedans-balanserings-lösningen kommer inte att funka bra tror jag!
Vi kör som det är! :)

Hittade en massa bra läsning i en annan faktiskt-tråd! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-04-23 14:40

Nja, det klart den fungerar och den används bl.a. i mikrofoner av Neumann och AKG. Kopplingen ger samma signal nivå ut vare sig balanserad eller ej. Använder man en extra IC för att skapa en inverterad signal blir det +6dB ut. Finns mera information om balansering här: http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/b ... lanced.htm

Nu är det kanske så att du vill ha ett fasvändare för att köra bryggkopplade slutsteg? Då fungerar det inte med en impedansbalansering. För att driva en vanlig balanserad ingång fungerar det dock.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-23 14:57

Jo precis! Jag ska driva ett bryggkopplat slutsteg! (Eller egentligen är det Rickard dom ska bygga) :)
Då är nog lösningen med op-amparna den bästa!

Det är bullit-korten med lm3886 som ska drivas! :P

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-04-23 20:18

Jord utfyllnaden förstår jag mig inte på, men hur som helst... Inte under trafo eller i närheten av 230.

Nätdelen blev väl lite konstig (nog jag som skrev något). Om du vill hålla isär plus och minus delarna, så bör (måste?) det vara två bryggor.

Jord dragningen till de stora kondingarna och stab är inte så bra. Du har ju inte gjort stjärn-nät på allt, utan någon mix som kanske inte är helt bra.

//Michael

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-23 22:55

Tack för feedback!

Jordutfyllnaden gör nog inte så mycket nytta, men den gör heller ingen skada.
Den är mest till för att jag ska slippa etsa bort så mycket koppar. Det sparar etsvätska :)

Jag ska ändra så att den inte går under trafon eller 230V intaget!

Nätdelen: Det här med att hålla isär plus och minusdelen är lite ofrivilligt.
Det var för att pussla in allt så det passar på kortet.

Här är Naqrefs layout på lts-riaa:t igen.
Borde jag göra min nätdel lika dan ungefär?
Jag försöker hitta bra layouter som jag kan ha som förebilder :)

Bild

Användarvisningsbild
Ulew

Inläggav Ulew » 2009-04-23 22:59

Jag hoppas det kommer finnas möjlighet att köpa kort inom en snar framtid! :)
När det finns duktiga som håller på ger jag mig inte in på att designa ett eget, så nu ligger det hos dig ollebolle ifall jag ska få ett försteg eller ej! :wink:

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-24 02:50

Jag känner pressen! :wink:

Som vanligt har jag gjort om massor :oops: Men jag tror det har blivit till det bättre! :)
Förut hade jag tre nollohmsmotstånd, nu är det bara ett!
Men jag känner på mig att jag måste göra något åt nätdelens jordning. Stjärna kanske inte är bäst där?

Bild

Stor bild

Edit: Förtydligande: Nätdelens jordar är kopplade i stjärna. Likaså signaldelens. En ledare sammanbinder de två stjärnorna.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-04-24 18:18

Jo, men tänk hur strömmarna går. Ta fallet när den nedre trafolindningen laddar övre kondingen!

Om du vill ha en brygga så bör du koppla ihop sekundärerna vid trafon för jorden, eller kanske två separata jord till stjärnpunkten (trafo - jord).

...om jag nu tänker rätt. Har aldrig gjort något liknande. Jag brukar separera plus o minus nätdelarna. Främst då för att hålla isär jordströmmarna. Det kräver dock två bryggor. Det kräver också två sekundärer. Har du i och för sig, men om du vill supporta en sekundär, t.ex. om man inte vill bygga med 230, utan köra med en väggbula.

Riaat har enkelvågslikriktning (hua långt ord, undra om det blev rätt ord). Varje sida laddas med en halv sinus. Med brygga fås laddning med båda sinus halvorn. För och nackdelar. Vid låga strömmar (som i detta fall) så är nackdelen med enkelriktning inte så stor.

//Michael

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-24 22:15

Jag har tänkt köra enkel brygga. Det finns en tråd i ämnet och ingen kommer på några direkta fördelar med dubbla bryggor. Spänningståligheten ökar...
Bilden ovan är nu ippdaterad! Nu är transformatorernas tappar ihopkopplade i stjärnan.
Jag har försökt följa strömmens väg och tänka i de banorna, men jag kommer inte riktigt fram till något...

Undrar om det är bra nu, eller om man ska förbättra på något sätt, och isåfall hur?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-04-24 22:20

Såhär ser alltså nätdelen ut:

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum