LzM skrev:Klart man ska få ventilera åsikter om olika märken och om någon eller några har jobbat åt ett visst företag osv, men kan man inte ta det i en avsedd trådd istället för att fylla alla "vanliga" trådar med sånt pladder.
+1
Moderator: Redaktörer
LzM skrev:Klart man ska få ventilera åsikter om olika märken och om någon eller några har jobbat åt ett visst företag osv, men kan man inte ta det i en avsedd trådd istället för att fylla alla "vanliga" trådar med sånt pladder.
Ni verkar ju känna varandra hela högen,
Så uppfattade jag inte deras diskussion.LzM skrev:Jag är bara så otroligt trött på att väldigt många trådar numera glider ifrån ursprungsfrågan efter 10 poster, och kommer att handla om nån inbördes vendetta mellan ett fåtal forummedlemmar istället.
Det har du rätt i.LzM skrev:
Edit:
Klart man ska få ventilera åsikter om olika märken och om någon eller några har jobbat åt ett visst företag osv, men kan man inte ta det i en avsedd trådd istället för att fylla alla "vanliga" trådar med sånt pladder.
IngOehman skrev:Och vad kommer det sig att ingen vågat sig på den här?:
http://www.madisound.com/catalog/produc ... ts_id=8322
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag gör ju för det mesta mina egna element, och då gör jag dem
precis som jag vill ha dem, men jag tycker att det där elementet
är ett intressantare alternativ än de konventinella exponerade 1"
domar som alla använder (trots att de väl egentligen passar bra i
väldigt få konstruktioner).
ö
nolimitsoya skrev:De har jättehög spridning i området där de kommer delas mot en bas som oftast inte sprider värst bra alls. Antingen blir det en hemskt skarp topp i energikurvan vid delningen, eller en knasig direktljudskurva. Eller båda.
LasseA skrev:nolimitsoya skrev:De har jättehög spridning i området där de kommer delas mot en bas som oftast inte sprider värst bra alls. Antingen blir det en hemskt skarp topp i energikurvan vid delningen, eller en knasig direktljudskurva. Eller båda.
Men det problemet ligger väl egentligen i spridningen hos det element man delar mot? Sprider diskanter med mindre diameter (jag antar att man föredrar mindre diameter då man uttalar generaliserande omdömen om 1" diskanter!?) sämre mot vanlig delningfrekvens?
celef skrev:LasseA skrev:nolimitsoya skrev:De har jättehög spridning i området där de kommer delas mot en bas som oftast inte sprider värst bra alls. Antingen blir det en hemskt skarp topp i energikurvan vid delningen, eller en knasig direktljudskurva. Eller båda.
Men det problemet ligger väl egentligen i spridningen hos det element man delar mot? Sprider diskanter med mindre diameter (jag antar att man föredrar mindre diameter då man uttalar generaliserande omdömen om 1" diskanter!?) sämre mot vanlig delningfrekvens?
så behöver det inte alls vara, det är ofta inte i storleken som felet ligger utan i utformningen. oftast sprider mindre element bättre än större element
jag tycker att det där elementet är
ett intressantare alternativ än de konventinella exponerade 1"
domar som alla använder (trots att de väl egentligen passar bra i
väldigt få konstruktioner).
oftast sprider mindre element bättre än större element
Sprider diskanter med mindre diameter (jag antar att man föredrar mindre diameter då man uttalar generaliserande omdömen om 1" diskanter!?) sämre mot vanlig delningfrekvens?
celef skrev: utformningen av diskanten kan begränsa diskantens spridning
nolimitsoya skrev:Det handlar nog bara om ordval. "Sämre" i det citerade betyder inte mindre, utan mer. Mer är sämre.
paa skrev:IngOehman skrev:Och vad kommer det sig att ingen vågat sig på den här?:
http://www.madisound.com/catalog/produc ... ts_id=8322
Vh, iö
Denär ju intressant på många sätt, har du själv kollat närmare på den DXT diskanten från SEAS? Ser du inte några problem med diffraktionskanterna, eller är dom bara av godo? Håller den kanske ner spridningen lite från 180 graders-planet längs högtalarbaffeln så att diffraktionen från lådans kanter minskar?
Några saknar ju magnetolja i det elementet, tror du att det går att nå lika bra resultat utan, om man bara konstruerar filtret bra?
nolimitsoya skrev:Det syns ingen skillnad i spridningen mellan de två diskanterna. Våglängden är enormt mycket större än domen oavsett det är en 19- eller 27mm diskant. Det är därför man bygger in den i en tratt som begränsar spridningen vid lägre frekvenser.
LasseA skrev:nolimitsoya skrev:Det syns ingen skillnad i spridningen mellan de två diskanterna. Våglängden är enormt mycket större än domen oavsett det är en 19- eller 27mm diskant. Det är därför man bygger in den i en tratt som begränsar spridningen vid lägre frekvenser.
Ptja, du kan mycket väl ha rätt. Jag tycker mig se en marginell skillnad i frekvensen där de större domarna börjar beama jämfört med de mindre men jag kan såklart ha fel. Det vi kan vara överens om är väl att de i alla fall inte är bättre på detta. Särskilt eftersom de ofta måste delas högre och då ställer högre krav på god spridning hos mellanregistret högre upp i frekvens för att undvika offaxis-dippen nedom delningsfrekvensen..
Jag börjar greppa lite vad ni menar. Jag utgick från att det som uttalades tidigare av IÖ var kritik mot större diskantdomar men det var alltså mot platta frontplattor egentligen, typ?
celef skrev:jag håller med, jag tycker till och med att det är ganska stor skillnad på spridningsegenskaperna på dom visade diskanterna, men kanske inte så mycket runt normala delningsfrekvenserna.
nolimitsoya skrev:celef skrev:jag håller med, jag tycker till och med att det är ganska stor skillnad på spridningsegenskaperna på dom visade diskanterna, men kanske inte så mycket runt normala delningsfrekvenserna.
Det var precis det jag menade.
Hur det ser ut uppåt spelar ju ingen roll för integrationen vid delningen.
nolimitsoya skrev:Men det är det ju ingen som har påstått heller.
Igen, sämre är inte mindre. Det påstods att spriningsintegrationen bler sämre ju mindre diskanten blev jämfört med basens aktiva yta, inte att en mindre diskant spred mindre. Sämre och mindre är ju inte synonymer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster