Har nån DIYat ACE?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2004-12-26 23:18

Allt är original, inköpt på OnOff för ett par år sedan. Första gången jag öppnar lådan.

Användarvisningsbild
scoredevil

Inläggav scoredevil » 2004-12-27 20:33

Hej !
Har lite invärtes bilder på min SUB ALLROOM om någon är intresserad, vet bara inte hur man får upp dessa på nätet :oops:
1111001100,1111010101

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-28 13:19

scoredevil skrev:Hej !
Har lite invärtes bilder på min SUB ALLROOM om någon är intresserad, vet bara inte hur man får upp dessa på nätet :oops:

Jag tror nog att alla bilder är välkommna här.
Det brukar va stort rop efter det i allafall.
För att få upp bilder hit måste du lägga dom på nån publik server. typ egen webbserver eller nån annans.
Bilderna länkar du till i själva konstruktionen av inlägget.
Det går åxå bra att skriva till webmästarna här så kan de ta emot bilderna via mail och lägga dom på faktikt's webserver direkt.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-28 14:10

Börjar bli himla sugen måste jag erkänna.
Går det att använda ett komplett slutsteg utan att göra ingrepp?
Mata med line som vanligt och ha nått litet motstånd på utgången, tycker det ser möjligt ut men det är jag det :)
Kan nån få fram en komplett koppling med värden på komponenterna så ska jag börja cadda på ett kretskort.
Om det hela inte spårar ur så borde det räcka med enkelsidigt 100*160 och då postar jag en postscriptfil med layoten så kan nog de flesta göra ett eget kort.

Nån som hakar på ?

Svante: Är det bättre att ha lågt qts och stort Bl på elementet om man ska vill prova detta , eller är det endast lågt Le som är viktigast.
Inte bra på gyratorer men kompenserar systemet automagiskt förändringar när talspolen blir varm ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-28 14:40

mike34 skrev:Börjar bli himla sugen måste jag erkänna.
Går det att använda ett komplett slutsteg utan att göra ingrepp?
Mata med line som vanligt och ha nått litet motstånd på utgången, tycker det ser möjligt ut men det är jag det :)
Kan nån få fram en komplett koppling med värden på komponenterna så ska jag börja cadda på ett kretskort.
Om det hela inte spårar ur så borde det räcka med enkelsidigt 100*160 och då postar jag en postscriptfil med layoten så kan nog de flesta göra ett eget kort.

Nån som hakar på ?

Svante: Är det bättre att ha lågt qts och stort Bl på elementet om man ska vill prova detta , eller är det endast lågt Le som är viktigast.
Inte bra på gyratorer men kompenserar systemet automagiskt förändringar när talspolen blir varm ?

Kul att du är sugen! Qts borde ha ganska liten betydelse, eftersom man är i stort sett fri att välja den mha ACEn. Bl har betydelse för verkningsgraden som vanligt. Le, däremot bör vara låg och framförallt linjär. Man kan linjärisera den genom att använda två element i push-pull. ACE kompenserar inte för temperaturändringar, vilket är en av svagheterna.

Har du nåt förslag på element, så jag kan simulera lite? Jag tror man ska börja där så att man kan bestämma effektbehovet först. Man skulle ju kunna börja med ett "litet" projekt, med lågt effektbehov, så att man kan använda ett par 3886or.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-28 14:53

Svante skrev:
Kul att du är sugen! Qts borde ha ganska liten betydelse, eftersom man är i stort sett fri att välja den mha ACEn. Bl har betydelse för verkningsgraden som vanligt. Le, däremot bör vara låg och framförallt linjär. Man kan linjärisera den genom att använda två element i push-pull. ACE kompenserar inte för temperaturändringar, vilket är en av svagheterna.

Har du nåt förslag på element, så jag kan simulera lite? Jag tror man ska börja där så att man kan bestämma effektbehovet först. Man skulle ju kunna börja med ett "litet" projekt, med lågt effektbehov, så att man kan använda ett par 3886or.

Det va synd att inte tempen kan hållas efter, hittade presis efter det jag skrev ett dokument på internet som beskrev just ACE överdrivande effekt av basen när talspolen blir varm.
Det borde alså bli (fetare ??) bas i ett så torrt element som jag har allt eftersom det blir varmt att dömma av simuleringarna jag gjort.

Ja man kanske skulle ta å labba med ett mindre element nu i början, jag hade iofs tänkt implementera det hela i det befintliga (evighets) projektet, men det är ok att köra lite //race.

Du är helt inne på att bygga effektamp på samma gång eller ? Går det att integrera en redan befintlig förstärkare liknande det jag beskrev ?
I väntan på svar kollas 3886 upp i elfa eller liknande.
Tankar åxå der applicationnote om jag hittar.

EDIT: Gjort. Det ser inte så besvärligt ut. frågan är om effekten är tillräcklig för mitt ändamål ? Men för att testa och demonstrera tekniken är det nog lämpligt.
Jag får väl designa skalbart !.

Letar efter element,, Eftersom vi ska dra det långt ner i frekvens där x-max begränsar snarare än effekten så är det väl bäst att hitta så mycket x-max som möjligt.
Verkningsgraden är inte heller så viktig om vi ändå kommer att slå fullt ut.
Men jag kan tydligen inte hur jag än försöker när jag söker i listan över parametrar låta bli att snegla på Vd.. det slutar dock alltid på samma ställe :)
"Mest Vd" och "minst Le". verkar det lämpligt ??

Scanspeak kanske 21w/8554. lågt Le. ingen våldsam grej.
Har en lååång lista men tyvärr så är inte Le specat på alla element.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-28 15:46

RE FS VAS QES QMS SD XMAX LE DIAM MMS BL SENS QTS

3.3 20.9 0.56 0.7 8.46 0.12 0.01 0.51200 18 0.22 11.66 90.6 0.65

Bara för skojs skull.
Simulera lite på denna (leksak?).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-28 16:03

mike34 skrev:RE FS VAS QES QMS SD XMAX LE DIAM MMS BL SENS QTS

Bara för skojs skull.

Ehh... Vad är detta, Sd på 1200 cm2? Vas på 560 liter? Jag skulle behöva en uppmätt impedanskurva också för att få talspoleinduktansen rätt, inklusive förlustighet. Finns det en webbsida för elementet?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-28 16:08

Svante skrev:
mike34 skrev:RE FS VAS QES QMS SD XMAX LE DIAM MMS BL SENS QTS

Bara för skojs skull.

Ehh... Vad är detta, Sd på 1200 cm2? Vas på 560 liter? Jag skulle behöva en uppmätt impedanskurva också för att få talspoleinduktansen rätt, inklusive förlustighet. Finns det en webbsida för elementet?

Aj fasen, ja då kan vi glömma den däringa grejen. Det är en sån där bilbas. kicker C-18-4a heter den tydligen. Det är nog inte aktuellt med den i vilket fall.
"Dom" grabbarna mäter bara dB :) Vad tror du om scan-speak då ?
Jag letar febrilt efter en kurva.

http://www.d-s-t.com/scs/data/21w_8554-00c.htm kurva på 21w/8554.

Aouch !! Först nu kollar jag priser på HIFI kit. :/ hmmm.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-28 16:56

Mjaha:

Bild

Svart=tonkurva, grå=maxnivå (MOL), grön=drivspänning, grön streckad=drivspänning vid MOL, röd=konamplitud vid MOL, röd streckad=portamplitud vid MOL, blå streckad porthastighet vid MOL.

Låddan är på 50 liter, med två stycken Scan-Speak 21W8554-00, porten är avstämd till 20 Hz, vilket ger ett rör på 7cm diameter, 54 cm långt (!). ACEn har utimpedansen -2,75 ohm, och resonanskretsen har L=20,7mH, C=3,33 mF, och R=0,819 ohm. ACE-värdena måste räknas om till komponenter i förstärkaren, enl Ståhls exjobb. Jag har lagt till en konjugatlänk på 2,75 ohm/20 uF för att få ner resonansen vid övre gränsfrekvensen.

Elementet har visserligen en extremt låg induktans, men impedanskurvan är lite ovanlig och är svår att anpassa till min modell. Det verkar som om de ansträngt sig att få ner induktansen, och det är kanske bra, men ger en osäkerhet i min modell. Och tjosan vad de kostade, ja!

Såg du förslaget med SLS-basarna tidigare i tråden?

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-28 17:12

Mycket intressant detta. Jag tittade tillbaka på den andra simuleringen och den verkar ju ligga 5 dB under denna men kanske bortemot 10 dB lägre pris ?
Ljudtrycket är kanske inte så viktigt i en demo/användbar konstruktion så nått billigare är väl att föredra.
Såg att priset på effektamparna inte va så blodigt heller. AP noten hade exempel på bryggade samt //kopplade så effekt upp till 200 W skulle gå att skaka fram i absolut värsta fall (lite skeptisk).
Tja, ska vi göra nått :) ?? Leta fler högtalare kanske ? Jag gick nu på lägsta Le kanske lite väl häftigt, vad är max om du får dra till på en höft ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-28 18:15

mike34 skrev:Mycket intressant detta. Jag tittade tillbaka på den andra simuleringen och den verkar ju ligga 5 dB under denna men kanske bortemot 10 dB lägre pris ?
Ljudtrycket är kanske inte så viktigt i en demo/användbar konstruktion så nått billigare är väl att föredra.
Såg att priset på effektamparna inte va så blodigt heller. AP noten hade exempel på bryggade samt //kopplade så effekt upp till 200 W skulle gå att skaka fram i absolut värsta fall (lite skeptisk).
Tja, ska vi göra nått :) ?? Leta fler högtalare kanske ? Jag gick nu på lägsta Le kanske lite väl häftigt, vad är max om du får dra till på en höft ?

Mja, nu ska man inte titta på nivån på den svartaste kurvan, den är inte ett mått på känsligheten. Maxnivån syns ju i den grå kurvan, och den ligger faktiskt lite högre i SLS-fallet, beroende på vid vilken frekvens man tittar. Det svåra med att brygga förstärkarna är att de då får flytande jord, men om man kan hitta 4-ohmselement, så kan man parallellkoppla två 3886or för att få 100 watt och man kan använda en sån stärkare till vardera elementet. Då kan man använda ett strömkänningsmotstånd vars ena ände är kopplad till jord, vilket underlättar en hel del. Simuleringarna visar dock att inom ett stort område (26-62 Hz för SLSen) så begränsas maxamplituden inte av förstärkareffekten, utan av konamplituden. Detta med en 3886a per element. Enda bonusen med högre förstärkareffekt blir då en högre maxnivå ovanför 62 Hz.

Le, då. Ja jag vet faktiskt inte. Om man ska bygga en ren sub, så kanske det inte är så farligt ändå. Man får nog simulera helt enkelt. Jag kan inte heller säga att jag har förstått fullt ut vad induktansens förluster innebär i ACE-kretsen.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-28 21:12

Måste du ha respons/impedans kurvan för att kunna simulera ?
Jag har 2 element här men inga grafer tillhanda mer än de jag publicerat förut i låda.
Jag har data på elementen:
Pmax 500 W
Sens 98dB
Re 6.7 Ohm
Fs 22.5
Le 1.75 mH(högt?)
Qes 0.151
Qts 0.145
Qms 3.37
Vas 280 L
Vd 927 (cm3)
Xmax 8.7 (mm)
(((Bl >30) uträknat av LSPcad inte mätt)än).

Kan du få fram nått i huvudtaget ? Skulle va kul å se. Du har sett responsen i låda förut om det är till nån hjälp.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-28 22:35

mike34 skrev:Måste du ha respons/impedans kurvan för att kunna simulera ?
Jag har 2 element här men inga grafer tillhanda mer än de jag publicerat förut i låda.
Jag har data på elementen:
Pmax 500 W
Sens 98dB
Re 6.7 Ohm
Fs 22.5
Le 1.75 mH(högt?)
Qes 0.151
Qts 0.145
Qms 3.37
Vas 280 L
Vd 927 (cm3)
Xmax 8.7 (mm)
(((Bl >30) uträknat av LSPcad inte mätt)än).

Kan du få fram nått i huvudtaget ? Skulle va kul å se. Du har sett responsen i låda förut om det är till nån hjälp.

Mja, talspoleinduktans är ju ett krångligt kapitel, och de induktanssiffror som står i databladen kan vara i stort sett vad som helst. I ACE-fallet verkar påverkan bli som störst vid övre gränsfrekvensen. Jag saknar Sd i dina siffror ovan, visserligen borde den gå att räkna ut via Vd och Xmax, men enklast får man ju fram den med en linjal. Bl=30 verkar högt. Vad är det för element? (Du skriver ofta bara data, ett namn är bra som komplement eftersom man kan söka på nätet då.)

mike34

Inläggav mike34 » 2005-03-21 12:25

Skakig verksammhet. Har mixtrat lite med kopplingen på ACE, det svänger ju hur bra som helst detta :)
Jag förstår inte riktigt hur filterdelen ska konstrueras.
Går det att få tag på artikeln från vad det 79 ?
Har gjort en plus till minus variabel impedanskoppling som ser ut att gå att skruva på i simulator. (undrar hur det låter i verkligheten).
Vad är ett DIG filter ?
Har försökt koppla upp filterdelen, men jag kan inte få det att lira.
Kan nån nysta mer i hur man beräknar filterdelen. Har tänkt försöka konstruera det så att alla parametrar är variabla medans "mittläge" är naturell.
Kan detta va möjligt ?

Användarvisningsbild
n3mmr

ACE-bass DIYad

Inläggav n3mmr » 2005-03-21 14:42

Borde inte detta vara en väldigt lämplig metod för att få till en bra ljudkälla för jämförande mikrofonmätningar? Så att säga automatiskt EQ-ad. I såna sammanhang är man relativt ointresserad av höga max utnivåer: 100 dB på 1 m räcker gott.

Användarvisningsbild
Circlomanen

Inläggav Circlomanen » 2005-03-24 13:53

Borde inte deeta passa utmärkt till bashorn, där man vill ha lågt Qts och hög BL ??? Om man kan styra parametrarna hos elementet så borde det vara enkelt att anpassa det perfekt till horn. Om det dessutom sänker disten så är ju det ännu bättre.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-03-24 22:41

Circlomanen skrev:Borde inte deeta passa utmärkt till bashorn, där man vill ha lågt Qts och hög BL ??? Om man kan styra parametrarna hos elementet så borde det vara enkelt att anpassa det perfekt till horn. Om det dessutom sänker disten så är ju det ännu bättre.

Jo, det går nog bra och då får du en större valfrihet i konstruktionen av hornet också (Halsarea, backchamber etc), som jag förstår det.

Undrar om NHT's 12" är ett bra val, i vanliga applikationer med ACE. Den har ett Fs=19 Hz och Vas omkr 300 liter. Den skall ha ett mycket stort Xmax dessutom.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-03-30 21:15

Hej allihopa !!

Jobbar på här med ACE bygget.
Har under påsken tillverkat en låda på runt 60 liter portad till 17 Hz blev det visst, (ska kapa av en liten bit till).
Har letat överallt efter trattar och rör.
Det va så gott om det för några år sen då alla byggde lådor till bil, men nu är det som bortblåst.
Fick köpa en rörböj och tillhörande 75 mm avloppsrör.
Lite för smalt och jag har flåsljud, men jag ska leta efter bättre rör senare.
Var till butiken å köpte på mig 2 tiotumms basar och satte i, och det blev hyffsat ljud utan ACE.
Jag hade lånat ett par 10:or av en kompis men de hade hängt ner sig under några år i en hatthylla så det blev att köpa nytt.
Med mindre tillgång på element så köpte jag basar till bil på 4 ohm.
Det passar nog bra till parallelkopplade 3886 med +-26 Volt, då max rekomenderade är +-28.
Om detta med ACE och 3886 funkar bra så kopplar jag dit 2 3886:or till och ökar spänningen lite.

(Svante !!)
Men jag tänkte störa Svante lite med data på elementen och om du kanske kan simulera lite och se om det pekar åt rätt håll.
Det med elementinköp blev en aning oplanerat och det börjar bli ont om tid, men det ska nog hinnas med en proto till träffen.

JBL GT100 HALLÅÅÅ NORD !!! :)
28-500 Hz
90 dB
Re 3.63
Le (inte så bra) 2.68 mH
Sd 346 cm2
Bl 14.30
Vas 36.10
Cms 212.35 um/N
Mms 136.18 g
Mmd 132.48 g
Fs 29.60 Hz
Qms 6.45
Qes 0.45
Qts 0.42
Xmax 12.5
Magnetic gap height 33.00 mm
VoiceCoil Height 8.0 mm

GT100 är tydligen JBL webbens märkning på den och jag hittar tyvärr ingen impedans kurva.

http://www.jbl.com/car/products/product ... TS&cat=SUB

/Mikael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-30 23:06

mike34 skrev:JBL GT100 HALLÅÅÅ NORD !!! :)
28-500 Hz
90 dB
Re 3.63
Le (inte så bra) 2.68 mH
Sd 346 cm2
Bl 14.30
Vas 36.10
Cms 212.35 um/N
Mms 136.18 g
Mmd 132.48 g
Fs 29.60 Hz
Qms 6.45
Qes 0.45
Qts 0.42
Xmax 12.5
Magnetic gap height 33.00 mm
VoiceCoil Height 8.0 mm

GT100 är tydligen JBL webbens märkning på den och jag hittar tyvärr ingen impedans kurva.

Är den underhängd???

Ok, det blir väldigt olika beroende på vad man antar om talspoleinduktansen. Om jag antar att den är rent induktiv utan förluster (vilket inte är särskilt realistiskt), och att jag har en konjugatlänk, och att ACEn ordnar så att fs=20, Vas=68 liter och Qts=0,383 så blir kurvan så här:

Bild

...men det är som sagt inte riktigt. Man måste nog ha en mätning av impedanskutvan för att ha en chans att simulera rätt.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-03-30 23:19

Svante skrev:Är den underhängd???
Det stod nått om dubbla magneter i pdf:en om du följer länken.

Ok, det blir väldigt olika beroende på vad man antar om talspoleinduktansen. Om jag antar att den är rent induktiv utan förluster (vilket inte är särskilt realistiskt), och att jag har en konjugatlänk, och att ACEn ordnar så att fs=20, Vas=68 liter och Qts=0,383 så blir kurvan så här:

Bild

...men det är som sagt inte riktigt. Man måste nog ha en mätning av impedanskutvan för att ha en chans att simulera rätt.

Tack så mycket, ska sikta på dessa värden när jag räknar på filtret.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-04 14:36

Efter nån dags lugn och ro och lite funderande så dök det upp en ide.
Om man med ACE kan manipulera elementets fysiska egenskaper genom feedback och filter och har negativ resistans i förstärkaren, kan man inte då teoretiskt sett använda ett högtalarelement som nån form av variabel passiv radiator ?
Om man inte matar den förstärkaren med insignal från normala källan utan endast använder sensmotstånd och kanske lite högre förstärkning på feedbacken ?

Nån som tror det kan va möjligt ?

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2005-04-13 23:43

Hörni ACE-experter,
alla APs implementationer och även Yamahas dito YST-varianter har alla varit basreflexvarianter. Finns det någon inbyggd anledning i ACE principiella funktion för det eller var/är både Yamaha och AP basreflexdyrkare?

Magnus

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-14 07:22

soderberg skrev:Hörni ACE-experter,
alla APs implementationer och även Yamahas dito YST-varianter har alla varit basreflexvarianter. Finns det någon inbyggd anledning i ACE principiella funktion för det eller var/är både Yamaha och AP basreflexdyrkare?

Magnus

ACE inte har några problem med basreflex utan snarare kan dra nytta av det.
Man får ju lite mer ljud på köpet för minskad slaglängd som annars kan va ett problem med ACE som ökar effekten mot lägre frekvenser när den försöker räta ut tonkurvan.
Man förändrar ju elementets fysiska parametrar på elektrisk väg och när man ändå gör det så kan man lika gärna anpassa elementet till en basreflexlåda.

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2005-04-14 11:42

mike34 skrev:

Magnus

Man får ju lite mer ljud på köpet för minskad slaglängd som annars kan va ett problem med ACE som ökar effekten mot lägre frekvenser när den försöker räta ut tonkurvan.

Men drar inte amplituden iväg som tusan under avstämningsfrekvensen?
På den gamla eländiga tiden när man var hänvisad till enbart LP så kunde man ju se konerna på mindre basreflexhögtalare stå och fladdra på ett väldigt nervöst vis, om skivan var lite bucklig.
mike34 skrev:Man förändrar ju elementets fysiska parametrar på elektrisk väg och när man ändå gör det så kan man lika gärna anpassa elementet till en basreflexlåda.

OK.
Låt mig ställa om min fråga, jag vill inte ha någon basreflex, jag vill absolut ha en sluten låda. Däremot får den gärna vara liten. Går det att uppnå med ACE?

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-04-14 22:22

Sluten låda, javisst det ska väl inte vara något hinder!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-14 22:28

soderberg skrev:
mike34 skrev:

Magnus

Men drar inte amplituden iväg som tusan under avstämningsfrekvensen?
På den gamla eländiga tiden när man var hänvisad till enbart LP så kunde man ju se konerna på mindre basreflexhögtalare stå och fladdra på ett väldigt nervöst vis, om skivan var lite bucklig.
mike34 skrev:Man förändrar ju elementets fysiska parametrar på elektrisk väg och när man ändå gör det så kan man lika gärna anpassa elementet till en basreflexlåda.

OK.
Låt mig ställa om min fråga, jag vill inte ha någon basreflex, jag vill absolut ha en sluten låda. Däremot får den gärna vara liten. Går det att uppnå med ACE?

Det finns inget i ACE-principen som hindrar att man bygger slutet. Möjligen är det frestande att stämma av lågt, och det ger stora konamplituder. Basreflex har lägre konamplitud över fh, så det är logiskt på nåt sätt.

Kan tillägga att KES i sitt exjobb lade till ett 2:a ordningens högpassfilter som tog ner konamplituden under fh och gjorde hela systemet till 6:e ordningen.

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2005-04-15 00:09

Svante skrev:
Det finns inget i ACE-principen som hindrar att man bygger slutet. Möjligen är det frestande att stämma av lågt, och det ger stora konamplituder. Basreflex har lägre konamplitud över fh, så det är logiskt på nåt sätt.

Jo, det föstås.
Jag funderade på att återkoppla hela rasket och då vill man ju inte ha någon port som komplicerar, men ska man "bara" göra en subwoofer så är naturligtvis en portad låda frestande. För säkerhets skull vill jag förtydliga att distorsionen säkerligen blir tillräckligt låg med ACE så det är inte därför jag vill återkoppla utan jag tyckte att Nelson Pass aktiva basabsorbenter skulle vara lite lockande att bygga, och då vill man ju ha små lådor om man ska kunna trolla in dem i vardagsrummet så småningom.

Svante skrev:Kan tillägga att KES i sitt exjobb lade till ett 2:a ordningens högpassfilter som tog ner konamplituden under fh och gjorde hela systemet till 6:e ordningen.

Aha, man kan bli av med det också. Av det lilla jag läste om ACE (väsentligen de amerikanska patenthandlingarna) för några år sedan fick jag intrycket att det var tvunget att bli ett 6:e ordningens system.

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2010-04-01 18:20

Hej och hå, tar ett tag och lyfter en gammal, men intressant tråd! :D

Jag och en kompis har under dagar av diskussionstid försökt sätta oss in i hur ACE funkar och efter att ha kladdat ner ett kolegieblock och fått lite hjälp från ovan så tror jag att vi börjar se slutet av tunneln.

Det kvarstår dock en fråga dom gäller qts. Förstärkarens utgångsresistans trimmas till högtalarelementets likströmsresistans, men med omvänt tecken, därmed kan fs och vas väljas fritt med hjälp av ytterligare en parallellimpedans. (rätta mig gärna!)

MEN, om nu högtalarens likströmsresistans trimmats "bort" så innebär ju detta att det qes är noll vilket i sig innebär att qts är noll. Här tänker jag naturligt vis fel, för det var väl meningen att även qts skulle kunna väljas fritt?

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2010-04-04 14:18

Har intresset för ACE tonat bort? :( (nej, jag har inte missat den andra tråden, men jag skulle gärna vilja ha detta på det klara innan jag dyker djupare :wink: )

Funkar det bättre om jag frestar med lite bilder av hur arbetsbordet ser ut just nu? :wink: :D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum