Moderator: Redaktörer
Beijergard skrev:
Samtidigt mata med 256 gånger mer effekt för att driva..
Piotr skrev:Beijergard skrev:
Med risk att idiotförklars...
Räknar jag rätt, om en bas teoretiskt spelar 90db, så behövs 256st såna för att spela 114db?
Fel!
För varje dubblering av pumpvolym ökar SPL 6dB.
Öka pumpvolym 10ggr så ökar SPL 20dB.
Öka pumpvolym 100ggr så ökar SPL 40dB.
/Peter
Piotr skrev:En bas som placeras i ett hörn pumpar ger nästan like mycket ljud som tio basar i frifält.
I ett rum finns ju sedan oftast fler än tre ytor (om man inte bor i ett tetrapack) som ger ytterligare akustisk gain.
/Peter
En trevlig fördel med multipla basmoduler är att känsligheten ökar rejält i systemet.
Om du utgår från ett element med 90dB känslighet för 1W så får du 96dB känslighet för samma watt om du kör 4 st. identiska element.
Med 16 st. likadana element får du 102dB för samma ynkaputte watt.
Detta + det faktum att rummet ökar känsligheten rejält på basmoduler gör att man inte behöver de monstruösa kW-steg som vissa tror. Det räcker lååångt med 10-100W i de flesta fall.
/Peter
En trevlig fördel med multipla basmoduler är att känsligheten ökar rejält i systemet.
Om du utgår från ett element med 90dB känslighet för 1W så får du 96dB känslighet för samma watt om du kör 4 st. identiska element.
Detta + det faktum att rummet ökar känsligheten rejält på basmoduler gör att man inte behöver de monstruösa kW-steg som vissa tror. Det räcker lååångt med 10-100W i de flesta fall.
/Peter
/Peter
Beijergard skrev:
Om 4 element delar på en nämnd effekt, så borde väl också varje element jobba mindre, dom får 0.25w styck, om vi håller oss på samma ohm-tal..?
Sen trodde jag att dubblar man pumpet, antalet element, så får du 3db, inte 6.... Dubbla ljudtrycket är iaf 3db..
steveo1234 skrev:
Liten fundering kring detta. Hur påverkas känsligheten av pumpvolymens relation till lådstorleken? Att ett element har 90db/w känslighet i en stor låda betyder ju inte att man faktiskt får ut 90db om man skickar in en ynka watt vid riktigt låga frekvenser. Så, hur påverkar frekvensen den där känsligheten?
paa skrev:Man kan även lägga till att om man adderar ihop två ljud i samma fasläge så ökar ljudtrycket 6 dB, men om man adderar två ljudkällor som ej är faskorrelerade (typ två olika bullerkällor) så ökar ljudtrycket 3dB.
Beijergard skrev:Sen trodde jag att dubblar man pumpet, antalet element, så får du 3db, inte 6.... Dubbla ljudtrycket är iaf 3db..
Piotr skrev:steveo1234 skrev:
Liten fundering kring detta. Hur påverkas känsligheten av pumpvolymens relation till lådstorleken? Att ett element har 90db/w känslighet i en stor låda betyder ju inte att man faktiskt får ut 90db om man skickar in en ynka watt vid riktigt låga frekvenser. Så, hur påverkar frekvensen den där känsligheten?
Ja känsligheten runt och under resonansen påverkas i hög grad av lådans storlek och den luftfjäder den utgör.
Det är denna fjäder tillsammans med elementets egen upphängning (surround + spider) som formar högpassfiltret på 12dB/okt som är aktuell i slutna lådor.
Ovanför resonansen är det dock den rörliga massan som är det primära motståndet som motorn jobbar emot och därför ser man ingen skillnad ovanför ett par hundra Hz oavsett (nästan) lådstorlek.
/Peter
steveo1234 skrev:Det borde ju vara ett mycket intressantare värde än det "bästafallskänslighet" som vanligtvis uppges av tillverkare.
Piotr skrev:steveo1234 skrev:
Hur beräknar man känsligheten som funktionen av frekvens isåfall?
Naaaaaqref!
/Peter
paa skrev:Man kan även lägga till att om man adderar ihop två ljud i samma fasläge så ökar ljudtrycket 6 dB, men om man adderar två ljudkällor som ej är faskorrelerade (typ två olika bullerkällor) så ökar ljudtrycket 3dB.
Piotr skrev:Bele skrev:och för att spela 125dB då med ett element (som man kan göra "utan problem") behövs 10kW om man tittar på känsligheten för elementet i fråga (Visst, lite mindre då den är placerad vid marken). Han har tillgång till 500W.
Tänk om.
/Peter
peetwa skrev:Ja det är värdelöst att ha grejerna snart klara men behöva jobba buslånga pass. Du kanske skall prata lite med AG om dygnsvila.
Piotr skrev:boom skrev:
1.Har man verkligen det 12 db i stöd då borde basen ligga och bumla ganska duktigt.
Nej varför det? Ett rum ger resonanser ja, men inte när våglängden för frekvensen i fråga är tillräckligt lång i förhållande till de dimensioner som ger upphov till resonans.2. x-max tar slut vid 35hz på den basen och den volymen.
Det påstående förstår jag inte. Menar du att elementet inte kan pumpa 10Hz vid x-max?3. 33 liter sluten men ta en rekomendation på låd volym i basta eller basbox så ser du vad som rekomenderas.
Jag bryr mig inte om vad Basta rekommenderar när jag kan dimensioner och mäta mitt system själv. Uppenbarligen är min dimensionering lyckad som kan ses i de mätgrader jag presenterar i min tråd.4.långt efter bara den om man stämmer av den lågt men vid bil applikation så brukar man stämma av mellan 45-55hz beroende på att karrosen förstärker runt 12db och det är för att slippa bumelbas och att den fas vrider sig 90 grader och spelar utanför bilen.
Är för stunden föga intresserad av bilbas då vi nu pratar om hifi i boningsrum.
/Peter
DVD-ai skrev:paa skrev:Man kan även lägga till att om man adderar ihop två ljud i samma fasläge så ökar ljudtrycket 6 dB, men om man adderar två ljudkällor som ej är faskorrelerade (typ två olika bullerkällor) så ökar ljudtrycket 3dB.
Exakt, jätte bra att du skriver in detta för detta är det många som har svårigheter med att hålla skillnad på !
Aerob skrev:Vad är en bilbas? Hur skiljer sig en sådan från en hus eller lägenhetsbas?
boom skrev:1 varför skall du ha en lång vågländ för man strävar efter att ha den så kort som möjlig.
2 . jo elementet kan pumpa vid 10hz men med 500watt men inte med 130db som du påstår
4 jag hävdar fortfarande att det är en bilbas och på den punkten kommer jag inte att vika mig
boom skrev:En bilbas är i regel en bil bas det brukar skvallras när det är lågt vas = hård upphägning gillar små lådvolymer vilket denna gör brukar bli skit när man försöker sätta den i större volym.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster