Byggtråd 30L sluten låda.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-15 13:20

En bas som placeras i ett hörn pumpar ger nästan like mycket ljud som tio basar i frifält.

I ett rum finns ju sedan oftast fler än tre ytor (om man inte bor i ett tetrapack) som ger ytterligare akustisk gain.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-15 13:25

Beijergard skrev:
Samtidigt mata med 256 gånger mer effekt för att driva..

En trevlig fördel med multipla basmoduler är att känsligheten ökar rejält i systemet.

Om du utgår från ett element med 90dB känslighet för 1W så får du 96dB känslighet för samma watt om du kör 4 st. identiska element.

Med 16 st. likadana element får du 102dB för samma ynkaputte watt.

Detta + det faktum att rummet ökar känsligheten rejält på basmoduler gör att man inte behöver de monstruösa kW-steg som vissa tror. Det räcker lååångt med 10-100W i de flesta fall.

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-15 13:37

Piotr skrev:
Beijergard skrev:
Med risk att idiotförklars...
Räknar jag rätt, om en bas teoretiskt spelar 90db, så behövs 256st såna för att spela 114db?

Fel!

För varje dubblering av pumpvolym ökar SPL 6dB.

Öka pumpvolym 10ggr så ökar SPL 20dB.

Öka pumpvolym 100ggr så ökar SPL 40dB.

/Peter

Sant men två basar behöver inte betyda att man får dubbel pumpvolym jmfrt med en bas - bara att man kan få möjligheten. ;) Jmfr den första veteskapliga tesen som alla snackar om men som ingen kan ge referens till.

Går man från en bas till två och placerar dessa symmetriskt i rummet i förhållande till begränsningsytor och lyssnare så är det nästan sant att man får 6dB mer. Det gäller även om man går från 3 till 6 eller 4 till 8 eller 250 till 500. Ju fler basmoduler man sätter in så blir det mer problematiskt att få till symmetrin och när man har 90 graders fasvinkel mellan två lika starka signaler så får man bara ut 3dB extra istället för 6dB. Och i fallet med 250st så måste man placera dom relativt nära vanligen för att få plats i normala rum och då har man ett annat problem deras ömsesidiga påverkan på den akustiska strålningsimpedansen blir så stor att de kommer röra sig mindre och samverkan blir inte lika stor. Tror detta finns väldokumenterat i en eller flera äldre trådar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-15 13:38

Piotr skrev:En bas som placeras i ett hörn pumpar ger nästan like mycket ljud som tio basar i frifält.

I ett rum finns ju sedan oftast fler än tre ytor (om man inte bor i ett tetrapack) som ger ytterligare akustisk gain.

/Peter

+1

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-15 13:39

Piotr skrev:
Beijergard skrev:

En trevlig fördel med multipla basmoduler är att känsligheten ökar rejält i systemet.

Om du utgår från ett element med 90dB känslighet för 1W så får du 96dB känslighet för samma watt om du kör 4 st. identiska element.

Detta + det faktum att rummet ökar känsligheten rejält på basmoduler gör att man inte behöver de monstruösa kW-steg som vissa tror. Det räcker lååångt med 10-100W i de flesta fall.

/Peter

Återigen ett plus ett! :)

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2010-12-15 13:50

Piotr skrev:
Beijergard skrev:

/Peter

Om 4 element delar på en nämnd effekt, så borde väl också varje element jobba mindre, dom får 0.25w styck, om vi håller oss på samma ohm-tal..?
Sen trodde jag att dubblar man pumpet, antalet element, så får du 3db, inte 6.... Dubbla ljudtrycket är iaf 3db..

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-15 13:55

Piotr skrev:
Beijergard skrev:

/Peter

Liten fundering kring detta. Hur påverkas känsligheten av pumpvolymens relation till lådstorleken? Att ett element har 90db/w känslighet i en stor låda betyder ju inte att man faktiskt får ut 90db om man skickar in en ynka watt vid riktigt låga frekvenser. Så, hur påverkar frekvensen den där känsligheten?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-15 14:03

Beijergard skrev:
Om 4 element delar på en nämnd effekt, så borde väl också varje element jobba mindre, dom får 0.25w styck, om vi håller oss på samma ohm-tal..?

Jepp!

Tänk dock på att vi samtidigt levererar +6dB SPL. Om vi drar ner volymkontrollen 6dB så att vi landar på samma SPL som ett element ger vid 1W så blir det bara en fjärdedel av dessa 0.25W per element.

Effektutvecklingen i varje talspole (med ett system bestående av 4 basar)är alltså bara en sextondel av vad det ensamma elementet får handskas med.

Är man intresserad av att undvika kompression som en följd av talspoleuppvärmning är det alltså mycket bra att använda fyra element i stället för ett.

Det är en av anledningarna till att jag ifrågasätter den senaste tidens trådar där folk far efter element på typ 18". Bättre med fyra st 10-12" om talspolar och magnetsystem är snarlika vad det gäller termisk massa och kapacitet.

Sen trodde jag att dubblar man pumpet, antalet element, så får du 3db, inte 6.... Dubbla ljudtrycket är iaf 3db..

Näe..

Dubblera elementet = +6dB.

Dubbla ljudtrycket = +6dB.

/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-15 14:06

Man kan även lägga till att om man adderar ihop två ljud i samma fasläge så ökar ljudtrycket 6 dB, men om man adderar två ljudkällor som ej är faskorrelerade (typ två olika bullerkällor) så ökar ljudtrycket 3dB.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-15 14:08

steveo1234 skrev:
Liten fundering kring detta. Hur påverkas känsligheten av pumpvolymens relation till lådstorleken? Att ett element har 90db/w känslighet i en stor låda betyder ju inte att man faktiskt får ut 90db om man skickar in en ynka watt vid riktigt låga frekvenser. Så, hur påverkar frekvensen den där känsligheten?

Ja känsligheten runt och under resonansen påverkas i hög grad av lådans storlek och den luftfjäder den utgör.

Det är denna fjäder tillsammans med elementets egen upphängning (surround + spider) som formar högpassfiltret på 12dB/okt som är aktuell i slutna lådor.

Ovanför resonansen är det dock den rörliga massan som är det primära motståndet som motorn jobbar emot och därför ser man ingen skillnad ovanför ett par hundra Hz oavsett (nästan) lådstorlek.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-15 14:11

paa skrev:Man kan även lägga till att om man adderar ihop två ljud i samma fasläge så ökar ljudtrycket 6 dB, men om man adderar två ljudkällor som ej är faskorrelerade (typ två olika bullerkällor) så ökar ljudtrycket 3dB.

Ja medelljudtrycket ur helt okorrelerade ljudkällor är +3dB.

Momentant kan dock ljudtrycket vara större eller mindre iom. att fasläget växlar konstant.

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-15 14:17

Beijergard skrev:Sen trodde jag att dubblar man pumpet, antalet element, så får du 3db, inte 6.... Dubbla ljudtrycket är iaf 3db..

Njae. Precis som paa skriver så ger korrelerade källor (samma fas) +6dB om de är lika stora. Okorrelerade källor (slumpmässig fas) ger +3dB. I ljudtryck. Men det är inte samma sak som ljudintensitet. Där har du bara hälften. D v s 3dB. Men örat är en trycksensor så därför kör vi med ljudtryck.

Vidare bör man vara försiktig med att skriva fel i både storheter och enheter när det gäller små och stora bokstäver. Det blir ibland som att tro sig fråga efter äpplen men egentligen fråga om päron. 1 s är inte samma som 1 S exempelvis. Nu är det ju lätt att inse vad du menar men man bör vara noggrann här där förväxlingsrisken är relativt lite då det kan uppstå problem på andra områden om man är lika lättsinnig där. Bara som ett litet råd. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-15 14:26

Piotr skrev:
steveo1234 skrev:

Ja känsligheten runt och under resonansen påverkas i hög grad av lådans storlek och den luftfjäder den utgör.

Det är denna fjäder tillsammans med elementets egen upphängning (surround + spider) som formar högpassfiltret på 12dB/okt som är aktuell i slutna lådor.

Ovanför resonansen är det dock den rörliga massan som är det primära motståndet som motorn jobbar emot och därför ser man ingen skillnad ovanför ett par hundra Hz oavsett (nästan) lådstorlek.

/Peter

Hur beräknar man känsligheten som funktionen av frekvens isåfall? Det borde ju vara ett mycket intressantare värde än det "bästafallskänslighet" som vanligtvis uppges av tillverkare.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-15 14:42

steveo1234 skrev:
Hur beräknar man känsligheten som funktionen av frekvens isåfall?

Naaaaaqref! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-15 14:47

steveo1234 skrev:Det borde ju vara ett mycket intressantare värde än det "bästafallskänslighet" som vanligtvis uppges av tillverkare.

Ja det har du rätt i.

Man kan väl dock säga att känsligheten i det massakontrollerade området (enligt spec) tjänar som en bra referens då den är relativt konstant.

Känsligheten runt och under resonansen är ju helt avhängigt applikation och där ger ju iofs. vissa tillverkare ofta några exempel på hur elementet beter sig i en praktisk tillämpning.

Med känslighetsuppgift samt VAS, Q och Fs kan man ju själv ta reda på känslighet vid viss frekvens och avstämning.

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-15 15:02

Piotr skrev:
steveo1234 skrev:
Hur beräknar man känsligheten som funktionen av frekvens isåfall?

Naaaaaqref! :)

/Peter

Det gör man lämpligen i ett simuleringsprogram likt Basta! ;)

Normalt anges känsligheten för det masskontrollerade området och då kan man använda formeln SPL=67+20*log10(Bl*Sd/Re/Mms) (om jag minns den rätt) men den ger då enbart den frekvensoberoende känsligheten @ 2.83Vrms @ 1m @ 2pi steradianer.

För övriga områden så kan man se detta enkelt genom att helt enkelt kolla på kurvan som ges vid samma förhållanden (2.82Vrms, 1m samt 2pi utstrålningsvinkel som dessutom är vanligtvis defaultinställningen för många program).

Edit: Kom ihåg formeln rätt och den gäller under dessa förutsättningar:
Sd=membranarean i kvadratcentimeter
Bl=kraftfaktorn i N/A eller Tm
Re=talspoleresistansen i ohm
Mms=Den rörliga massan i gram.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-15 16:10

paa skrev:Man kan även lägga till att om man adderar ihop två ljud i samma fasläge så ökar ljudtrycket 6 dB, men om man adderar två ljudkällor som ej är faskorrelerade (typ två olika bullerkällor) så ökar ljudtrycket 3dB.

Exakt, jätte bra att du skriver in detta för detta är det många som har svårigheter med att hålla skillnad på ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-15 18:29

Bugar och bockar för alla diskussioner och fakta, Detta blev en klart bättre tråd än jag trode :)

Har tagit kväller för idag, Tappat känseln i fingrarna efter att stått ute i -11 grader och fräst försänkning (10mm) i baffeln..

15mm återstår att montera den i, Men tror ni jag behöver fasning på baksidan av baffeln? Vill helst inte ha mindre gods just där elementet ska monteras, Kan ju iofs bara fräsa mellan skruvhålen.. borde bli bättre än inget.

Har stagat ihop lådan tillfälligt och den blev väldigt bra, yttermått är 38*38*38 som planerat och innervolymen är strax under 36L i skrivande stund.. Stagningen jag valde är 2 st 14mm gängstavar som sitter med en bricka/mutter på vardera sida om MDF'en och pressar samman sidorna..

Imorn får jag mitt Bash 500w och det ser man fram emot..

Nu ska jag fortsätta lyssna på senaste skivaköpet Queen - Absolute Greatest

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-16 20:06

Tänkte jag skulle beställa lite från hifikit..

Är det här en korrekt uträkning på vad lådan väger tror ni?

MDF skiva jag köpte var 244*122cm och en sån väger 77kg enligt bygghemma.se

Om man då tar 77/24,4/12,2 *3,8*3,8* Alltså, Ett sidstycke på 38*38cm väger 3,73kg.

Om man sen räknar fram dom andra bitarna på samma sätt så skulle alltså min låda väga ca 20kg - urtagning för element och inbyggnadssteg.

Om man räknkar bort ca 2kg från fram resp baksida, plussar elementets vikt och steget så hamnar man på någonstanns kring 30kg..

Borde ju stämma på ett ungefär.

Anledningen är att jag blev lite nyfiken på om man kan räkna så, Och sen behövs även informationen till att beställa rätt anpassade fötter som lådan ska vila på.

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2010-12-17 14:54

Piotr skrev:
Bele skrev:och för att spela 125dB då med ett element (som man kan göra "utan problem") behövs 10kW om man tittar på känsligheten för elementet i fråga (Visst, lite mindre då den är placerad vid marken). Han har tillgång till 500W.

Tänk om.
/Peter

Inte för att det spelar så stor roll egentligen, men det är kan ju vara bra att lära sig. :)

Varför ska jag tänka om? Du nämner +12 från vägg/golv. 6 dB av dem är redan inräknad i känsligheten, och ca: 6 dB borde försvinna p.g.a. avståndet. De 6 dB från bakväggen måste man väl ha lite tur med, så tillsammans med förluster kan dessa säkert räknas bort(?).

Simsalabim, vi behöver 10kW för 125dB (nästan iaf.)

Sen tycker jag att det är lite skillnad på:

"Sannolikt inga problem"

"Under gynsamma förhållanden i ett lämpligt rum"

:)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-17 18:16

Värdelöst att man jobbar 13 timmarspass fredag lördag och söndag när man som mest vill vara hemma och pula med grejjerna..

Ikväll tänkte jag göra hål för montering av slutsteget, samt bygga en låda som den ska ligga i. Kommer troligen limma ihop hela konstruktionen också.. Sen är det bara finlir kvar såsom spackling, slipning, spackling, slipning, och så vidare ett par svängar.. Sen ska den målas i samma färg som tvmöbeln.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-17 19:10

Ja det är värdelöst att ha grejerna snart klara men behöva jobba buslånga pass. Du kanske skall prata lite med AG om dygnsvila. :)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-18 00:19

peetwa skrev:Ja det är värdelöst att ha grejerna snart klara men behöva jobba buslånga pass. Du kanske skall prata lite med AG om dygnsvila. :)

Ingen ide :) Vi har 11 timmar mellan skiften.. sånna är reglerna.. Men men, kom precis hem från bygget :) Struntar i att ha steget monterat i lådan utan hade det gömt i tvmöbeln istället, vill inte förlora mer volym sen är det lättare om man kan ha den i knät när man ska kalibrera lite.. Nu är lådan ihoplimmad i.a.f

Får se om jag hinner få dit den dubbla baffeln imorn, sen är det mest finlir kvar

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-19 10:11

Piotr skrev:
boom skrev:
1.Har man verkligen det 12 db i stöd då borde basen ligga och bumla ganska duktigt.

Nej varför det? Ett rum ger resonanser ja, men inte när våglängden för frekvensen i fråga är tillräckligt lång i förhållande till de dimensioner som ger upphov till resonans.

2. x-max tar slut vid 35hz på den basen och den volymen.

Det påstående förstår jag inte. Menar du att elementet inte kan pumpa 10Hz vid x-max?

3. 33 liter sluten men ta en rekomendation på låd volym i basta eller basbox så ser du vad som rekomenderas.

Jag bryr mig inte om vad Basta rekommenderar när jag kan dimensioner och mäta mitt system själv. Uppenbarligen är min dimensionering lyckad som kan ses i de mätgrader jag presenterar i min tråd.

4.långt efter bara den om man stämmer av den lågt men vid bil applikation så brukar man stämma av mellan 45-55hz beroende på att karrosen förstärker runt 12db och det är för att slippa bumelbas och att den fas vrider sig 90 grader och spelar utanför bilen.

Är för stunden föga intresserad av bilbas då vi nu pratar om hifi i boningsrum.

/Peter

1 varför skall du ha en lång vågländ för man strävar efter att ha den så kort som möjlig.

2 . jo elementet kan pumpa vid 10hz men med 500watt men inte med 130db som du påstår för att det skall ske så måste du mata in 12000 watt i elementet och då tar x-max slut vid 84hz

3. jag vill se vad som händer när du försöker att få ut 130db i lyssnings position med dom elementen gärna en liten film och gärna något där man kan se hur mycket effekt som stoppas in i dom.

4 jag hävdar fortfarande att det är en bilbas och på den punkten kommer jag inte att vika mig

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-12-19 16:03

Vad är en bilbas? Hur skiljer sig en sådan från en hus eller lägenhetsbas?

Summer Passing

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-19 16:38

Efterssom den presterat så bra i utfördra tester borde vi väll vi detta lag kunna ena oss om att denna bas passar såväl i bil, som i en hemmasub.

Ett allround element STS...

Förhoppningsvis kommer jag också kunna mäta upp suben hemma i mitt vardagsrum sen, så får vi ytterligare fakta som kan styrka det hela.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2010-12-19 17:20

DVD-ai skrev:

Exakt, jätte bra att du skriver in detta för detta är det många som har svårigheter med att hålla skillnad på ! :)

Följdfråga; Hur många grader ur fas måste det vara innan ljudtrycket halveras?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-19 18:33

Aerob skrev:Vad är en bilbas? Hur skiljer sig en sådan från en hus eller lägenhetsbas?

En bilbas är i regel en bil bas det brukar skvallras när det är lågt vas = hård upphägning gillar små lådvolymer vilket denna gör brukar bli skit när man försöker sätta den i större volym.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-19 19:06

boom skrev:1 varför skall du ha en lång vågländ för man strävar efter att ha den så kort som möjlig.

Våglängden av en frekvens är ju vad den är, det är ju inget man råder över själv.

2 . jo elementet kan pumpa vid 10hz men med 500watt men inte med 130db som du påstår

Det har jag inte påstått.

4 jag hävdar fortfarande att det är en bilbas och på den punkten kommer jag inte att vika mig

Du får naturligtvis hävda vad du vill men det ändrar ju inte fysiken.
Detta är inte en bilbas, det är en bas som är optimerad för hög prestanda i relativt små lådor. Som synes i min byggtråd är det ett synnerligen bra resultat i ett boningsrum. Alltså är det inte en bilbas utan en rumsbas! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-19 20:17

boom skrev:En bilbas är i regel en bil bas det brukar skvallras när det är lågt vas = hård upphägning gillar små lådvolymer vilket denna gör brukar bli skit när man försöker sätta den i större volym.

Näe så kan man inte säga om man önskar vara korrekt i sitt uttalande.

Det som händer när man sätter ett element med relativt låg VAS i en stor låda, infinite baffle eller öppen baffel så är det enda man kan säga med säkerhet att elementets upphängning kommer dominera beteendet i det fjädringsbelastade området.

Jämför acoustic suspension med infinite baffle.

Jag vet inte om du anser att 33 liter är stort i sammanhanget men prestandan i sådan volym i relativt stort rum är mycket bra om man ser till olinjär distortion, termisk kompression samt frekvensgång.

/Peter

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum