Moderator: Redaktörer
brumel skrev:Mycket intressant. Den där sjutumsbasen är jag intresserad av, speciellt lyckad verkar den vara i större golvare. Har sett ett projekt i D' appolito konfiguration och det såg mycket bra ut speciellt i basen.
Har du kommit fram till vad som händer vid 400 hz. Är det en utsläckning orsakad av mätningen eller högtalarens inre dimensioner ca 450mm.
Kan en väggnära placering ge mera hull och mer känslighet i mellanregistret eller behövs det dubbla basar?
Kraniet skrev:brumel skrev:Mycket intressant. Den där sjutumsbasen är jag intresserad av, speciellt lyckad verkar den vara i större golvare. Har sett ett projekt i D' appolito konfiguration och det såg mycket bra ut speciellt i basen.
Har du kommit fram till vad som händer vid 400 hz. Är det en utsläckning orsakad av mätningen eller högtalarens inre dimensioner ca 450mm.
Kan en väggnära placering ge mera hull och mer känslighet i mellanregistret eller behövs det dubbla basar?
har monterat den andra högtalaren. Ska försöka mäta på den nån dag. De har ju något olika miljö då den ena (den jag mätt hittills) sitter nära ett hörn och den andre sitter nära en stor öppning.
Sen måste jag som sagt finna en någorlunda tillförlitlig metod för att mäta fullregister..
Vägghängt ger absolut fördelar ljudmässigt. Det blir en helt annan pondus i ljudet upplever jag det som. Jag har dock inte kunnat bortse ifrån baffelsteget. Det behöver inte kompenseras lika mycket men det är fortfarande cirka 4dB.
Jocke skrev:
Vertikalt "off axis" får man nog ha lite överseende med... så där i största allmänhet. Låg delning och kort avstånd mellan elementen är det bästa man kan göra... ^^
Hur går det - har du spelat med båda än?
brumel skrev:Trevligt att dom tagit form. Sen är det väl en annan femma vilken färg du ska måla dom i. Jag föreslår grön.
Jag har handmålat alla högtalare jag byggt. Senast blev det olja. Det tog en jävla tid att få dom torra.
Dom är på 7 liter och utrustade med Markaudio 6 bredbandare och ett superenkelt filter. Dom är tänkta att stå på en fönsterbräda så man kan väl säga att dom är väggnära. Tyvärr har jag ingen ledig förstärkare men en mini amp ska införskaffas.
Jag skulle gärna komma och lyssna på dina alster när dom blir klara. Då kan jag ta med mina skapelser och kanske få dom uppmätta.
Jocke skrev:Kul att det börjar arta sig!Det blir säkert praktiskt att möblera när inte högtalarna "ska" stå mitt på golvet... fattar inte vem som kom på att det skulle vara så...^^
Har själv ägnat eftermiddagen åt att pyssla med mina filter. Det är otroligt så små variationer som är avgörande för känslan av närvaro, rum och karaktär. Lyssnar gärna på röster, anslag och rytm när jag labbar och har fortfarande svårt att hitta balansen mellan transient och klang sedan jag började leka med waveguides.
Jocke skrev:Blev otroligt sugen på att bygga något kring SS 10F när den kom... ända tills jag såg priset... hade ju tänkt mig betydligt fler än en...![]()
celef skrev:Jocke skrev:Blev otroligt sugen på att bygga något kring SS 10F när den kom... ända tills jag såg priset... hade ju tänkt mig betydligt fler än en...![]()
det är synd bara att korgen är så idiotiskt utformad
i övrigt är detta ett spännande projekt
Jocke skrev:celef skrev:Jocke skrev:Blev otroligt sugen på att bygga något kring SS 10F när den kom... ända tills jag såg priset... hade ju tänkt mig betydligt fler än en...![]()
det är synd bara att korgen är så idiotiskt utformad
i övrigt är detta ett spännande projekt
På vilket sätt menar du?
Jocke skrev:Är korgen av plast? Har ett par små Audax som tom har brytkant för att ta bort dem... Annars kan man ju tänka sig att man lägger en masonit på baffeln, tar upp ett typ fyrklantigt hål och lägger i en plastmatta som är lätt att skära.
Kraniet skrev: jag har ju fortfarande lite trimning av filtren kvar. Kanske speciellt att få de båda högtalarna lika tror jag kan vara värdefullt.
chrisss skrev:Kraniet skrev: jag har ju fortfarande lite trimning av filtren kvar. Kanske speciellt att få de båda högtalarna lika tror jag kan vara värdefullt.
Hur gör du?
Trimmar du komponenterna mot akustiska mätningar?
Trimmar du vänster/höger filter unikt för att kompensera för
skillnader mellan höger/vänster sidas elements tonkurva?
Jag brukar köra ett impedanssvep per filterdel med element .
Om vänster och höger är lika får det duga.
När jag slutkontrollerade mina filter var jag förbluffad över hur lika
impedanskurvorna var med tanke på att komponenter har toleranser.
Spolarna hade jag ju lindat av och mätt men kondesatorerna har +/-5%
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster