Byggtråd Kraken 212

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-04-16 21:45

Har du plats att ställa dem bakom duken är det den bästa lösningen. Det kommer smälta bättre ihop. Annars är det ju jättebra om du både får vägg och horn i samma konstruktion. Har du dem till vänster kanske du behöver dela något lägre, säg 60hz för att minska riktningskänsligheten.
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-04-16 21:56

Nog kan de vara bakom skärmen. Får tänka till lite hur bara, jag är lite försiktig med längden i rummet (pga trappan bak)
Jag gillar: Horn, crtprojektorer, mikroprocessorer, datorer, större fyrtaktsenduro och min familj.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-04-16 22:38

8O

Ska du börja tävla mot Komorok? :D

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-04-16 22:45

joakimfors skrev:8O

Ska du börja tävla mot Komorok? :D

Jag är bara ute efter att fylla ut lite onödigt utrymme och bygga en stabil vägg :) Har ingen aning om vad Komorok har för system.

Vi får se, en akustiker tittar på rummet och det kan hända att väggen skall få andra egenskaper. Men Petters poäng med delning är ju mycket sann.

Jag får leka lite i sketchup så kanske jag kan hitta en lösning med akustisk dämpning OCH horn fram i bion.

Hade ju varit kul med en "hornvägg" dock :)
Jag gillar: Horn, crtprojektorer, mikroprocessorer, datorer, större fyrtaktsenduro och min familj.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-09-16 09:02

I helgen flyttades hornen ner i källaren där bion inreds.

För att rädda ryggar så gjorde jag en bana av masonit hela vägen ner.

Bild
Bild

Jag byggde en avancerad släde att dra den på också:

Bild

Nu står de i bion i alla fall, ett steg närmare spelbarhet.

Jag är SJUKT sugen att koppla in dem. Skall dra elen klart bara.
Skall driva dem med ett EP4000, undrar om det räcker för horn :)
Senast redigerad av barco 2013-10-28 22:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-09-16 09:40

PetterPersson skrev:Har du plats att ställa dem bakom duken är det den bästa lösningen. Det kommer smälta bättre ihop. Annars är det ju jättebra om du både får vägg och horn i samma konstruktion. Har du dem till vänster kanske du behöver dela något lägre, säg 60hz för att minska riktningskänsligheten.

Så blir det, de får stå bakom/bredvid duken i den vägg som kommer byggas där.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-16 09:50

barco skrev:Tackar! Det är helt Petters förtjänst som konstruerat det. Jag hade bara plats och bygglust.

Det är ett 2st JBL 12" i varje horn. GTO1214 heter dem och är en bilmodell.
En fråga som är bara lite OT, men hoppas det går bra här ändå:
Har ni mätt på eller sett någon tonkurva på dom där elementen i baffel eller sluten låda? Tillverkaren säger att dom går att använda till 400 Hz, men visar ingen impedanskurva, och ingen frekvenskurva för annat än "in car", vid vilken frekvens kommer första membranuppbrytningen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dicken85

Inläggav dicken85 » 2013-09-16 17:17

du måste verkligen vara basnarkoman :wink:
provade och bygga lillebror till dina med enkel 12a
och herregud kan bara tänka mig vad dina kan åstakomma
fladdrar bra på film va :D

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-09-16 22:32

dicken85 skrev:du måste verkligen vara basnarkoman :wink:
provade och bygga lillebror till dina med enkel 12a
och herregud kan bara tänka mig vad dina kan åstakomma
fladdrar bra på film va :D

Nej, det är jag faktiskt inte alls. Väldigt sällan jag spelar högt. Kör inte basen höjd heller.
Men jag gillar hornbas och saker som inte blir överansträngda. Jag behövde två för att soffan skulle stå på dem i förra bion.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-09-16 22:33

dubbelpost
Senast redigerad av barco 2013-09-17 10:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-09-17 05:58

paa skrev:
barco skrev:Tackar! Det är helt Petters förtjänst som konstruerat det. Jag hade bara plats och bygglust.

Har ni mätt på eller sett någon tonkurva på dom där elementen i baffel eller sluten låda? Tillverkaren säger att dom går att använda till 400 Hz, men visar ingen impedanskurva, och ingen frekvenskurva för annat än "in car", vid vilken frekvens kommer första membranuppbrytningen?

Tyvärr inte, ingen aning hur tonkurvan ser ut. Le på 3,05 mH gör mig ytterst tveksam till mer än basbruk. Jag har ju inte ens hört någon Kraken-variant än :roll: :oops: :(

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-09-17 10:43

PetterPersson skrev:Jag har ju inte ens hört någon Kraken-variant än :roll: :oops: :(

Snart dags att ändra på det. Min plan är att de skall vara inkopplade till helgen. Men såklart, resten av rummet är ju inte speciellt klart. Boka in ett besök till vackra Åkersberga under hösten ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-17 10:49

PetterPersson skrev:
paa skrev:

Tyvärr inte, ingen aning hur tonkurvan ser ut. Le på 3,05 mH gör mig ytterst tveksam till mer än basbruk. Jag har ju inte ens hört någon Kraken-variant än :roll: :oops: :(

Eller så funkar den kanske perfekt till 400 Hz helt utan filter?
I vilket fall är det ju märkligt att det inte finns något som liknar en tonkurvemätning på elementet att hitta på internet, det verkar ju vara ett populärt element både bland bilbyggare och andra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-09-17 12:34

barco skrev:
PetterPersson skrev:Jag har ju inte ens hört någon Kraken-variant än :roll: :oops: :(

Snart dags att ändra på det. Min plan är att de skall vara inkopplade till helgen. Men såklart, resten av rummet är ju inte speciellt klart. Boka in ett besök till vackra Åkersberga under hösten ;)

Gärna :)

Men du har väl en bit kvar va?
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-09-17 12:56

Triggerhappy skrev:
barco skrev:

Gärna :)

Men du har väl en bit kvar va?

Till rummet är klart ja. Tills hornen + sidor spelar nej. (hoppas jag).
Jag kommer bygga rummet snabbt när jag väl bestämt ett par saker som Jens behöver för att göra lite beräkningar.

Dessutom kommer det ju vara ett par mätningar och sedan lite efterarbete efter de. Det lät på Jens som han ville mäta ASAP för att få en del grunder på plats.

Användarvisningsbild
roadkilled

Inläggav roadkilled » 2013-10-11 09:34

Hej står med en halvfärdig kraken på mitt vardagsrumsbord.
Bild
Detta är kanske en självklarhet för många men vill varna ändå.
Jag köpte en kexmaskin från selekta (600kr) som har kostat mig många timmar då dens botten och fram platta inte är raka.
Köp riktiga grejor det ska jag göra nästa gång

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-10-12 21:14

Finfint!

Hur såg det ut i rummet efter att du kapat upp bitarna 8O :?:

Användarvisningsbild
roadkilled

Inläggav roadkilled » 2013-10-13 21:36

bitarna kapade jag upp längderna utomhus som tur är (bredden blev fixad av sågens personal). lamellfräsningen dock dammade ner nåt enormt, men bor man i en 2:a med en 3-åring så finns det inga andra rum att bygga i.
grannens unge och min dotter hjälpte till lite när jag borrade till plugg på ovansidan pga den krokiga kexmaskinen.
Bild

behöver hus o garage omgående :D

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-10-17 13:03

Barco, jag har velat höra Kraken sen Petter berättade så inlevelsefullt om den vid ett tillfälle.
Ska se om jag inte kan lura med KarlXII och kika förbi någon dag om det är ok.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-10-17 22:42

2-ch skrev:Barco, jag har velat höra Kraken sen Petter berättade så inlevelsefullt om den vid ett tillfälle.
Ska se om jag inte kan lura med KarlXII och kika förbi någon dag om det är ok.

Nema problema. Förutom ett LITET problem. Källaren där de skall stå är inte klar ännu. Men jag bygger på så hårt jag orkar och planen är att bion skall i något skick vara användbar till jul.
Innan dess måste ju ljuddelen vara fixad då Jens som skall hjälpa mig med akustiken ju vill ha något att lyssna/mäta på :)

Finns något som liknar en byggtråd här : http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=15800 om man vill se miljön som hornen står i just nu.

Jag tror för övrigt att Petter inte heller hört dem ännu någonstans, är du säker på att det inte var jag som pratade om dem i denna tråden?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-10-18 07:17

barco skrev:Jag tror för övrigt att Petter inte heller hört dem ännu någonstans, är du säker på att det inte var jag som pratade om dem i denna tråden?

:) Då avvaktar vi framåt jul. Spännande.

Jag är relativt säker på att det var Petter jag pratade med live så att säga.
Han berättade inte om hur de lät, men väldigt inlevelsefullt om konstruktion av horn i allmänhet och Kraken i synnerhet.
En trevlig kille.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-10-27 22:33

Verkar gå snabbare.

THEY ARE BACK :)

Bild

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-10-28 11:18

sånna funderar jag på att bygga, min enda fråga är om jag måste ha en kexmaskin för att få ihop hornen?

eller skulle man kunna "bara" limma och staga med plywood?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-28 13:47

Lim och stadga fungerar till allt ;) dock så ska du inte ha såna här, du kommer pajja dina öron. Srsly.

Användarvisningsbild
barco

Re: Provlyssning - musik

Inläggav barco » 2013-11-10 01:00

barco skrev:Jaha, börjar bli dags för lite lyssningsintryck på dessa "bestar".

Jag har inte hunnit med så mycket film, men lyckats lyssna på en del musik.
Blir ett långt inlägg, men kanske värt för någon annan som funderar på att bygga något liknande. Försöker dessutom referera till en del av det jag lyssnat på så kanske det är värt mer...

Marianne FAithful - Broken english
Löjligt hur fint basen bara spelar på. Man känner direkt fysiskt vid högre nivåer att lufttrycket i rummet påverkas. Snabbt...
Man får ett intryck av förtroende, det spelar på helt oberört, oansträngt och "runt".
Vilken pondus!

Marianne Faitful - Working class hero
Basen slår som en tung och snabb slägga. Antagligen precis som det är tänkt, och om det inte är det så det i alla fall så jag vill ha det :)

Astral projection - Dancing Galaxy
Umpa, Umpa basen är där definitivt. Detta är musik när man lätt känner "seghet" i basen då det kommer lite sent. Jag tycker inte jag känner det faktiskt.

Astral projection - Soundform
Djup elektronisk bas. Så här mysig har jag aldrig hört den. Jag försöker hitta svagheter men lyckas faktiskt inte.

Dead by april - Losing you
Tycker basen är lite "oengagerande", men har inte lyssna mycket på detta med andra baser heller så jag vet inte riktigt.

Scooter - Hyper Hyper
När basgången drar igång trycker det från alla håll. Det låter rent och inte "bumligt" som det lätt kan bli, förstår egentligen inte hur det undviks.

Rammstein - Asche zu ASche
En av de få musikstycken som faktiskt spelas då och då i bion. Den ganska snärta basen har aldrig varit snärtigare. Jag förvånas igen av att djupet är där också. Klar bättre än min tidigare uppsättning.

RHCP - Around the world
Ganska akustiskt bas i detta stycke och tidvis ganska "rörig". SJUKT hur bra basen fixar detta. Jag tror det handlar om "overhead", detta är tomgång och jag tycker det låter riktigt, riktigt bra.

Rhianna - Umbrella
Basen låter lite som att slå på en stor pappkartong. Väldigt stor.

Crystal Method - Busy Child
Hihihih, denna basen är riktigt kul. Det var den dock på min förra bas också, men det är helt klart något nytt, det känns mer "komplett" än vad den förra gjorde.

Tina Turner - Undercover agent for the blues
Denna har jag använt ofta i bastester. Gillar hur ren och djup den är. Tidigare var ett par pro ac kloner min referenser med finfin bas, men utan möjligheter till så mycket ljudtryck. Det problemet har inte hornen.

Yello - FatCry
Denna basen är mäktig när den drar igång och har tjänat många gånger som ljudtryckstest. Shit vad det trycker. Man känner definitivt att det påverkar andningen men helt "ogrötigt".
Det jag brukar referera till som "hornbas" räcker upp en hand här och gör mig mycket, mycket glad.

Yello - Jungle bill
Och så en tripp till HifiKits lyssningsrum och hederlige "gungande" Jungle Bill. En enorm front vandrar fram mot mig och på riktigt så har jag inte hört en bas som gungar så här härligt. Svårt att sätta bra ord till vad det är som gör det nice, men jag tror det är att det är så rent på något sätt.

Pink Floyd - The happiest days of our Lives
Detta tar mig alltid tillbaka många år i tiden när min far körde detta på ganska hög nivå i vardagsrummet för att dema sin OA2212. Jag tyckte alltid att det var för mjukt och har alltid tyckt det med alla "konventionella" högtalare jag haft. Ingen har haft nog pondus för dessa utom ett par 12" horn jag hade, men istället
hade de inte djupet som man kan önska. Ingen högtalare jag har kört med denna (och det är många) har levererat allt.
Nu görs det. Vilket pondus! Vilken hastighet! Vilken... Självklarhet i basen. Jag vill bara vrida upp mer och mer och känna andningen ändras...

Slutsats:

Jag är imponerad över hur dessa skapelse med lyckas det "klassiska" hornljudet med en tighthet och renhet som i alla fall inte jag hört hos en basreflex. Den ger det där "brösttryckande" ljudet som var en av delmålen och önskningarna.
Snabbheten är ju ganska imponerande och jag lyckas inte tycka att det känns "slött" (jag inbillar mig att man skulle kunna få det när det är
5,9m mellan element och öppning).

Trycket och snabbheten byts lika snabbt när skapelserna gräver ner sig djupt, djupt och spelar med en lätthet och självklarhet som ger klara behagskänslor.
Jag hoppades, men trodde nog inte riktigt att dessa två "skepnader" av bas kunde kombineras.

Man känner att hornen på något sätt påverkar hela rummet och luften i det. Inte bara spelar i rummet så att säga. Min "lilla" TCSounds 15" tillhörde mer ligan "spelar i rummet".

Ljudtryck då? Ja, jag har inte testat detta så mycket, men när jag körde Madonnas - Power of goodbye så hann jag bara med introtonerna för när det skall "braka" lös så säger det klick och min stackars (tydligen) underdimensionerade Onkyo 3007 står och blinkar rött en stund. Antar att mina Scanspeak frontar helt enkelt blev för tunga.
Kanske blir ett 216 till frontarna och något annat till subben framöver.

I slutet av kvällen blev det lite rom och cola och till den en liten test att höja subbasen med 9db (innan så har jag rätt plan kurva, uppmätt och fixad). Tihi, fortfarande helt distorsionsfritt och man får hjälp av hornen att andas. Sjuka tryckförändringar.

Återkommer med lite mer intryck när de testats med vad de är byggda för, nämligen bio.

För musik är dessa fullpott för min smak, riktigt, riktigt sjukt bra.
TACK PETTER!

Nu har jag satt upp allt på nya platsen i mitt ännu akustiskt obehandlade rum.
Tyvärr känner jag inte igen något av det jag skrev ovan, hornen som de står nu presterar inte i närheten av vad jag läser ovan.
Hoppas att det löser sig när rummet är fixat.... Trodde nog inte att rummet skulle vara så avgörande.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2013-11-10 10:24

Kan en vara fas vänd? Koppla ur en låda alt dra ner volymen på den ena.
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-11-10 12:18

Egerwood skrev:Kan en vara fas vänd? Koppla ur en låda alt dra ner volymen på den ena.

Finns ju många faser att vända fel på denna lösning (man kan ju koppla elementen i ett horn ur fas och man kan koppla hornen ur fas).
I detta fall är det inte så (eller som Jens sa innan han mätte, det kommer vi se). Jag har krupit runt med pannlampan och 1,5v batteri för att dubbelkolla.
Bas finns det ju massor av, men inte den fina, torra, snabba jag tyckte jag hade innan. MEN, rummet är ju inte lika bra och jag har inte EQat ihop det som tidigare så det finns ju hopp.

Jag funderar på hur jag skall ställa dem, idag står de direkt (med små möbeltassar) på parkettgolvet som ligger på betongen. Kanske jag skall ha SD fötter eller liknande?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-11-10 17:12

Tråkigt att höra...

SD-fötter? Så kan det vara men lär inte bli någon ENORM skillnad
Är inte det nya rummet en bra bit större?

Du får bygga fler helt enkelt 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-11-10 18:14

KarlXII skrev:Tråkigt att höra...

SD-fötter? Så kan det vara men lär inte bli någon ENORM skillnad
Är inte det nya rummet en bra bit större?

Du får bygga fler helt enkelt 8)

På mina sidor gjorde ju SD fötter en rejäl skillnad. Men det väger ju inte 140kg st heller....

Det som är väsentligt ändrat är ju:
1) Nu mynnar de som de "skall" göra, i förra bion tryckte de mig i ryggen. Nu står de i fronten.
2) Rummet. Stor skillnad. Ja, nya är VÄSENTLIGT större (agerar ju som det vore mer än dubbelt så stort, dvs 65-70kvm även om själva bion bara är ca 33kvm).
3) En bit mer effekt (multiplar mer) till hornen, men det lär ju inte påverka negativt :) .

Vet inte om fler skulle hjälpa (även om det går att smyga in kanske 4st till i rummet). Ljudtrycket är det ju inget fel på.... Sitter och lyssnar nu på vad som får anses som rejält hög volym och kryper jag in i hornet så rör sig inte elementen ens 2mm :) (enkel väg). Bara EQa på. Men jag vill ha slaget och det där jag älskar med horn.

Förmodligen borde jag inte uttalat mig alls. Jag har ju inte minidsp inkopplad (dvs tveksam LP funktion) och rummet är ju inte direkt optimalt ännu. Kanske jag skall rigga upp mätutrustningen och se hur det ser ut. Sedan en snabb inställning av minidsp:n efter nuvarande förhållanden kan vara värt (även innan rummet är fixat).

Min poäng i slutändan är att det kanske inte bara är att bygga ett gäng Krakken och slänga in i ett rum och få de resultaten jag redovisat tidigare. Men det gäller ju alla högtalare antar jag.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-10 21:27

Det kan ju inte vara meningen att man skall behöva mer än två sådana... :)

Känns som du kan börja eq:a lite och se vad som händer. I brist på annat i alla fall.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum