Moderator: Redaktörer
joakimfors skrev:8O
Ska du börja tävla mot Komorok?
PetterPersson skrev:Har du plats att ställa dem bakom duken är det den bästa lösningen. Det kommer smälta bättre ihop. Annars är det ju jättebra om du både får vägg och horn i samma konstruktion. Har du dem till vänster kanske du behöver dela något lägre, säg 60hz för att minska riktningskänsligheten.
En fråga som är bara lite OT, men hoppas det går bra här ändå:barco skrev:Tackar! Det är helt Petters förtjänst som konstruerat det. Jag hade bara plats och bygglust.
Det är ett 2st JBL 12" i varje horn. GTO1214 heter dem och är en bilmodell.
dicken85 skrev:du måste verkligen vara basnarkoman![]()
provade och bygga lillebror till dina med enkel 12a
och herregud kan bara tänka mig vad dina kan åstakomma
fladdrar bra på film va
paa skrev:En fråga som är bara lite OT, men hoppas det går bra här ändå:barco skrev:Tackar! Det är helt Petters förtjänst som konstruerat det. Jag hade bara plats och bygglust.
Har ni mätt på eller sett någon tonkurva på dom där elementen i baffel eller sluten låda? Tillverkaren säger att dom går att använda till 400 Hz, men visar ingen impedanskurva, och ingen frekvenskurva för annat än "in car", vid vilken frekvens kommer första membranuppbrytningen?
PetterPersson skrev:Jag har ju inte ens hört någon Kraken-variant än![]()
![]()
PetterPersson skrev:paa skrev:En fråga som är bara lite OT, men hoppas det går bra här ändå:barco skrev:Tackar! Det är helt Petters förtjänst som konstruerat det. Jag hade bara plats och bygglust.
Har ni mätt på eller sett någon tonkurva på dom där elementen i baffel eller sluten låda? Tillverkaren säger att dom går att använda till 400 Hz, men visar ingen impedanskurva, och ingen frekvenskurva för annat än "in car", vid vilken frekvens kommer första membranuppbrytningen?
Tyvärr inte, ingen aning hur tonkurvan ser ut. Le på 3,05 mH gör mig ytterst tveksam till mer än basbruk. Jag har ju inte ens hört någon Kraken-variant än![]()
![]()
barco skrev:PetterPersson skrev:Jag har ju inte ens hört någon Kraken-variant än![]()
![]()
Snart dags att ändra på det. Min plan är att de skall vara inkopplade till helgen. Men såklart, resten av rummet är ju inte speciellt klart. Boka in ett besök till vackra Åkersberga under hösten
Triggerhappy skrev:barco skrev:PetterPersson skrev:Jag har ju inte ens hört någon Kraken-variant än![]()
![]()
Snart dags att ändra på det. Min plan är att de skall vara inkopplade till helgen. Men såklart, resten av rummet är ju inte speciellt klart. Boka in ett besök till vackra Åkersberga under hösten
Gärna
Men du har väl en bit kvar va?
2-ch skrev:Barco, jag har velat höra Kraken sen Petter berättade så inlevelsefullt om den vid ett tillfälle.
Ska se om jag inte kan lura med KarlXII och kika förbi någon dag om det är ok.
barco skrev:Jag tror för övrigt att Petter inte heller hört dem ännu någonstans, är du säker på att det inte var jag som pratade om dem i denna tråden?
barco skrev:Jaha, börjar bli dags för lite lyssningsintryck på dessa "bestar".
Jag har inte hunnit med så mycket film, men lyckats lyssna på en del musik.
Blir ett långt inlägg, men kanske värt för någon annan som funderar på att bygga något liknande. Försöker dessutom referera till en del av det jag lyssnat på så kanske det är värt mer...
Marianne FAithful - Broken english
Löjligt hur fint basen bara spelar på. Man känner direkt fysiskt vid högre nivåer att lufttrycket i rummet påverkas. Snabbt...
Man får ett intryck av förtroende, det spelar på helt oberört, oansträngt och "runt".
Vilken pondus!
Marianne Faitful - Working class hero
Basen slår som en tung och snabb slägga. Antagligen precis som det är tänkt, och om det inte är det så det i alla fall så jag vill ha det
Astral projection - Dancing Galaxy
Umpa, Umpa basen är där definitivt. Detta är musik när man lätt känner "seghet" i basen då det kommer lite sent. Jag tycker inte jag känner det faktiskt.
Astral projection - Soundform
Djup elektronisk bas. Så här mysig har jag aldrig hört den. Jag försöker hitta svagheter men lyckas faktiskt inte.
Dead by april - Losing you
Tycker basen är lite "oengagerande", men har inte lyssna mycket på detta med andra baser heller så jag vet inte riktigt.
Scooter - Hyper Hyper
När basgången drar igång trycker det från alla håll. Det låter rent och inte "bumligt" som det lätt kan bli, förstår egentligen inte hur det undviks.
Rammstein - Asche zu ASche
En av de få musikstycken som faktiskt spelas då och då i bion. Den ganska snärta basen har aldrig varit snärtigare. Jag förvånas igen av att djupet är där också. Klar bättre än min tidigare uppsättning.
RHCP - Around the world
Ganska akustiskt bas i detta stycke och tidvis ganska "rörig". SJUKT hur bra basen fixar detta. Jag tror det handlar om "overhead", detta är tomgång och jag tycker det låter riktigt, riktigt bra.
Rhianna - Umbrella
Basen låter lite som att slå på en stor pappkartong. Väldigt stor.
Crystal Method - Busy Child
Hihihih, denna basen är riktigt kul. Det var den dock på min förra bas också, men det är helt klart något nytt, det känns mer "komplett" än vad den förra gjorde.
Tina Turner - Undercover agent for the blues
Denna har jag använt ofta i bastester. Gillar hur ren och djup den är. Tidigare var ett par pro ac kloner min referenser med finfin bas, men utan möjligheter till så mycket ljudtryck. Det problemet har inte hornen.
Yello - FatCry
Denna basen är mäktig när den drar igång och har tjänat många gånger som ljudtryckstest. Shit vad det trycker. Man känner definitivt att det påverkar andningen men helt "ogrötigt".
Det jag brukar referera till som "hornbas" räcker upp en hand här och gör mig mycket, mycket glad.
Yello - Jungle bill
Och så en tripp till HifiKits lyssningsrum och hederlige "gungande" Jungle Bill. En enorm front vandrar fram mot mig och på riktigt så har jag inte hört en bas som gungar så här härligt. Svårt att sätta bra ord till vad det är som gör det nice, men jag tror det är att det är så rent på något sätt.
Pink Floyd - The happiest days of our Lives
Detta tar mig alltid tillbaka många år i tiden när min far körde detta på ganska hög nivå i vardagsrummet för att dema sin OA2212. Jag tyckte alltid att det var för mjukt och har alltid tyckt det med alla "konventionella" högtalare jag haft. Ingen har haft nog pondus för dessa utom ett par 12" horn jag hade, men istället
hade de inte djupet som man kan önska. Ingen högtalare jag har kört med denna (och det är många) har levererat allt.
Nu görs det. Vilket pondus! Vilken hastighet! Vilken... Självklarhet i basen. Jag vill bara vrida upp mer och mer och känna andningen ändras...
Slutsats:
Jag är imponerad över hur dessa skapelse med lyckas det "klassiska" hornljudet med en tighthet och renhet som i alla fall inte jag hört hos en basreflex. Den ger det där "brösttryckande" ljudet som var en av delmålen och önskningarna.
Snabbheten är ju ganska imponerande och jag lyckas inte tycka att det känns "slött" (jag inbillar mig att man skulle kunna få det när det är
5,9m mellan element och öppning).
Trycket och snabbheten byts lika snabbt när skapelserna gräver ner sig djupt, djupt och spelar med en lätthet och självklarhet som ger klara behagskänslor.
Jag hoppades, men trodde nog inte riktigt att dessa två "skepnader" av bas kunde kombineras.
Man känner att hornen på något sätt påverkar hela rummet och luften i det. Inte bara spelar i rummet så att säga. Min "lilla" TCSounds 15" tillhörde mer ligan "spelar i rummet".
Ljudtryck då? Ja, jag har inte testat detta så mycket, men när jag körde Madonnas - Power of goodbye så hann jag bara med introtonerna för när det skall "braka" lös så säger det klick och min stackars (tydligen) underdimensionerade Onkyo 3007 står och blinkar rött en stund. Antar att mina Scanspeak frontar helt enkelt blev för tunga.
Kanske blir ett 216 till frontarna och något annat till subben framöver.
I slutet av kvällen blev det lite rom och cola och till den en liten test att höja subbasen med 9db (innan så har jag rätt plan kurva, uppmätt och fixad). Tihi, fortfarande helt distorsionsfritt och man får hjälp av hornen att andas. Sjuka tryckförändringar.
Återkommer med lite mer intryck när de testats med vad de är byggda för, nämligen bio.
För musik är dessa fullpott för min smak, riktigt, riktigt sjukt bra.
TACK PETTER!
Egerwood skrev:Kan en vara fas vänd? Koppla ur en låda alt dra ner volymen på den ena.
KarlXII skrev:Tråkigt att höra...
SD-fötter? Så kan det vara men lär inte bli någon ENORM skillnad
Är inte det nya rummet en bra bit större?
Du får bygga fler helt enkelt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 230 gäster