XLS-basar - nu med slavbas.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-05 20:10

Svante skrev:
boom skrev:
Svante skrev:
boom skrev:Överbevis mig fortfarande för jag tror inte ett skit på det databladet .
Jag har mätt på lite långslagiga slavar och dom slår långt så överbevis mig att ss slaven slår längre än mina AE slavar gör .

Hur har du mätt upp det?

På ett likartat sätt som en som mätte på nht 1259.

Ok, kan du beskriva mer? Mätte du på slaven när den spelade toner eller musik? Mätte du genom att trycka på slaven och känna när det tog stopp? Mätte du genom att mäta dist?

fullt uttryckt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-05 20:22

boom skrev:
Svante skrev:
boom skrev:
Svante skrev:
boom skrev:Överbevis mig fortfarande för jag tror inte ett skit på det databladet .
Jag har mätt på lite långslagiga slavar och dom slår långt så överbevis mig att ss slaven slår längre än mina AE slavar gör .

Hur har du mätt upp det?

Ok, kan du beskriva mer? Mätte du på slaven när den spelade toner eller musik? Mätte du genom att trycka på slaven och känna när det tog stopp? Mätte du genom att mäta dist?

fullt uttryckt.

Du tryckte med handen tills det tog stopp alltså?

Ja, det är ju det man menar, ungefär iaf. Men inte är väl 28 mm åt ena hållet otänkbart?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-05 20:41

Svante skrev:
boom skrev:
Svante skrev:
boom skrev:
Svante skrev:

Hur har du mätt upp det?

fullt uttryckt.

Du tryckte med handen tills det tog stopp alltså?

Ja, det är ju det man menar, ungefär iaf. Men inte är väl 28 mm åt ena hållet otänkbart?

jag trycker ut mina fullt 38mm oneway viket gör 3tum P-P
Och baserar dom slaven på xls utan magnet och lite modifiering av talspolen .
Men skall man gå extremt så kan man trycka slaven jag har i bilen ca 60mm one way men den är gjord av en gummibit av Philips.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-05 21:16

boom skrev:Och baserar dom slaven på xls utan magnet och lite modifiering av talspolen .

Ehh, nu förstår jag inte. En slav har ingen talspole.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-05 21:20

Förvirringen är total! :mrgreen:

Allvarligt, kan ingen mod bryta loss den här tramsdiskussionen till en egen tråd så Kalejdokoms trevliga byggtråd får vara ifred?
.....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-05 22:26

Svante skrev:
boom skrev:Och baserar dom slaven på xls utan magnet och lite modifiering av talspolen .

Ehh, nu förstår jag inte. En slav har ingen talspole.

Nä den finns ju inte därför modifierad att inte existera.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-05 22:27

AndersD skrev:Förvirringen är total! :mrgreen:

Allvarligt, kan ingen mod bryta loss den här tramsdiskussionen till en egen tråd så Kalejdokoms trevliga byggtråd får vara ifred?

Då kan du väl bringa klarhet genom att trycka dina fullt ut och mäta så man får veta xmech måttet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-06 09:17

Om det bara handlar om att trycka på slaven med handkraft så är det enkelt. Jag har just varit och tryckt och mätt med linjal. Det är inga problem att trycka ut konen 20 mm innan det börjar ta emot. Frågan är dock hur hårt man vågar trycka? Det går säkert att trycka en bit till, men det överlåter jag med varm hand till någon med fetare plånbok att utforska vidare 8).

Kan vi inte lägga den här diskussionen åt sidan nu, så vore jag tacksam. Idag ska jag såga itu mina Scanspeak Revelator Towers :P ...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-06 09:20

boom skrev:
AndersD skrev:Förvirringen är total! :mrgreen:

Då kan du väl bringa klarhet genom att trycka dina fullt ut och mäta så man får veta xmech måttet.

Nu har jag 12"-slaven och inte 10" som Kalejdokom, dessutom är min tillverkad av Peerless men det har kanske mindre betydelse. Om jag förstått det hela rätt är det samma konstruktion.

Jag kan trycka min ca 23-24mm från viloläget innan det tar stopp, alltså 48mm p-p. Detta är exakt enligt Peerless datablad som anger Xmax till 24mm!

http://www.parts-express.com/pdf/297-610.pdf

edit: Sorry Kalejdokom, du postade under tiden jag skrev!

edit2: Spidern "bottnar" inte, det är surrounden som sätter gränsen!
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-06 09:37

AndersD skrev:det är surrounden som sätter gränsen!

Precis detta reflekterade jag över när jag tryckte på konen. Det finns ju inga andra mekaniska kopplingar mellan korgen och konen än gummisurrounden och den är ju rätt så fet. Frågan är vad som ger upp först och hur man märker att man nått vägs ände?

Min amatörmässiga slutsats är att det beryktade "ploppet" som tar död på en "vanlig" bas vid överlast inte kan inträffa på en slav. Möjligen att man får dist eller mekaniska oljud från slaven.

Men som sagts ovan kan vi gärna avrunda här...

Edit: stavfel
Senast redigerad av Kalejdokom 2012-06-26 12:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-06 09:38

Kalejdokom skrev:.....Idag ska jag såga itu mina Scanspeak Revelator Towers :P ...

Hittar ingen svettig smiley......... :)
.....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-06 09:48

Kalejdokom skrev:Om det bara handlar om att trycka på slaven med handkraft så är det enkelt. Jag har just varit och tryckt och mätt med linjal. Det är inga problem att trycka ut konen 20 mm innan det börjar ta emot. Frågan är dock hur hårt man vågar trycka? Det går säkert att trycka en bit till, men det överlåter jag med varm hand till någon med fetare plånbok att utforska vidare 8).

Kan vi inte lägga den här diskussionen åt sidan nu, så vore jag tacksam. Idag ska jag såga itu mina Scanspeak Revelator Towers :P ...

Väntar svar i från SS men så som du skriver att du kan trycka den fullt ut ca 20mm innan det tar i mot så är det mera troligt än det som SS anger i sitt data blad.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-06 12:24

Kalejdokom skrev:Idag ska jag såga itu mina Scanspeak Revelator Towers :P ...

Moddning påbörjad i originaltråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=24565

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-07 21:03

Det ska bli spännande att se hur det går med dina slavar :)
Jag hade tidigare en 12" bas som totalt slaktade min 15" slav, trots att slaven hade redigt mycket längre slaglängd, det sa inte riktigt plopp, det sa KLONK! Spidern gick sönder och jag gav upp försöken med slav..

Jag håller faktiskt på med ett bygge med 4x XLS10 jag med, fast jag blir idiotförklarad om jag visar det bygget här ;) Det ska iaf blir en portad låda som faller som en sluten :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-08 08:32

Fegis 8). Här är vi väl alla redan idioter...?

I mitt fall blir det ju två slutna och två med slavbas, så då kan jag jämföra hur dom presterar och hur dom kommer att överleva i längden. Som jag känner mig själv kommer jag troligen inte att driva mina basar i närheten av X-max eller X-mech, men man ska väl aldrig säga aldrig...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-08 09:29

Beijergard skrev:... fast jag blir idiotförklarad om jag visar det bygget här ;) Det ska iaf blir en portad låda som faller som en sluten :)

Förstår vad du menar!
Själv håller jag på med åtta stycken surroundhögtalare som förmodligen skulle dumstämpla mig rejält, får se om jag hittar mod att skapa byggtråd! 8)

Samtidigt ska man komma ihåg att faktiskt.se nog är en av de mest "toleranta" hififorum när det gäller detta "problem". Jag upplever att det inte finns någon generell mall för "hur det ska se ut", synpunkter och feedback är i regel av hög kvalitet.
.....

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-08 12:21

Kan väl erkänna vad jag bygger då :)
4xls ska husera i samma låda pga praktiska skäl, är inte intresserad nog av att ha lådor över hela rummet!
Lådan är på ca 110L effektiv volym och avstämd runt 15hz om jag minns rätt.. Den har en slitsport på 35(?)x450x1550mm, är osäker på 35mm för de var ett halvår sen jag gjorde ritningen ;)
Valde att underavstämma pga hur jag än räknade på portad låda så fick jag för hög porthastighet vid avstämmningen, så nu kommer jag få flås under 15hz men där levererar inte steget Advance Acoustc 405 just något..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-09 12:49

Det var det mest idiotiska jag hört på länge... :wink:

Värre tokigheter har man väl hört talas om. Intressant är att se hur det blir när du är klar. Först då kan vi avgöra om det blir succé eller fiasko. Det blir ju rätt så stora lådor. Har du räknat på vikten? Jag brukar dra en gräns för mina byggen, där det inte går att lyfta och flytta lådorna själv, utan hjälp av liftar och säckkärra 8) .

Bilder?

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-09 13:32

Säckkärra kommer inte behövas men jag kommer inte lyfta runt på 75kg låda ensam, både pga vikten och måtten 50*50*65cm..

Här är lite halvkassa bilder på bygget :)

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-09 16:30

Gerade hörn, kexning etc... respekt! Du behöver inte skämmas!

Fast gurusarna på forat tycker nog att du skulle byggt flera mindre lådor för bättre/jämnare basåtergivning i hela rummet. Blir det "bara" en sub nu? Hade det inte varit bättre att åtminstone bygga två lådor för storlek, symmetri och möjlighet att köra basarna i stereo?

Jag vet att man inte borde komma med dylika kommentarer när bygget redan är så här långt gånget, men så är det här på forat :P.

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-09 16:45

Det är väl befogade frågor :) men mitt vardagsrum har en hall i ena änden, så att ställa dem i stereo gör att en får stå i stort sett i hallen vilket inte resulterade i speciellt bra ljud :(
Jag har två identiska lådor i källarn, ser ut som denna fast med två basar i varje :) ca 50L och 17hz avstämning.. I dem fick jag lite för hög VV med en 12mm bred slits..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-10 10:09

Nu ser jag på din sista bild, hur fyndigt du har ordnat för att kunna klämma till ordentligt vid limning av gerade hörn - genialiskt! Har du fler praktiska råd, så hiva upp dom bara!

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-10 10:38

Kalejdokom skrev:Nu ser jag på din sista bild, hur fyndigt du har ordnat för att kunna klämma till ordentligt vid limning av gerade hörn - genialiskt! Har du fler praktiska råd, så hiva upp dom bara!

Bra idéer är nästan alltid lånade :)
På insidan av dessa kilplattor som vi kan kalla dem för, sitter det sandpapper över hela ytan för att de inte ska glida :)

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-10 22:56

Jag våldtar denna tråd så det händer lite här ;)

Här har jag just fått till urfräsning för elementen..
I bakgrunden går det ana det projektet som tar upp mestadelen av min lediga tid!
Bild

Blev även ett stag på bredden, det finns nu ingen sida som inte är stagad!
Jag antar att jag även kommer få smisk för att det inte finns tillräckligt med utrymme på ena sidan av basarna, så smiska på! :twisted:
Bild

Lagom...
Bild

...mycket...
Bild

...stoppning?
Bild

Eftersom jag har slitsport runt nästan hela lådan så finns ingen plats för terninal.. Då gör jag så här!
Bild

Löda lite
Bild

Och skruva in banankontakter i ett träblock :)
Bild

Utrymme för kablarna..
Bild

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-10 23:00

Tungt bygge.
Häftigt!
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-10 23:12

Kalejdokom skrev:Nu ser jag på din sista bild, hur fyndigt du har ordnat för att kunna klämma till ordentligt vid limning av gerade hörn - genialiskt! Har du fler praktiska råd, så hiva upp dom bara!

+1

Jag tog mig friheten att posta Beijergards bild i "Best of faktiskt snickartips"
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-10 23:16

Beijergard skrev:Jag våldtar denna tråd så det händer lite här ;)

Helt ok så länge det hänger ihop med trådämnet. Vill dock bara påminna om att för min del är den här tråden avslutad - jag har länkat till fortsättningen i "originaltråden":

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=24565

Så om det händer något, är det i den tråden 8).

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-10 23:16

AndersD skrev:

+1

Jag tog mig friheten att posta Beijergards bild i "Best of faktiskt snickartips"

Låt gå för det då :D Känner mig lite hedrad Faktiskt!

mangs

Inläggav mangs » 2012-06-13 16:02

Skulle gärna se en eller två bilder när du är klar. Fint bygge!

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-13 16:25

Blev inte riktigt nöjd.. tror avstämningen hamnade för lågt och jag tappade output på det.. en bra sak är att basarna har väldigt låg CD så jag kan spela sjukt högt, men får en puckel från 40-70hz.. Funderar på om man ska skaffa en MiniDSP och EQa upp suben.. Vet att den fått bra omdömen här på forumet, men jag har ingen aning om hur jag skulle mäta upp och ställa in kurvan på en sådan apparat :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum