Stereobänk och sub - Avslutad byggtråd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-21 23:21

För att förtydliga så har jag ts, alltså monoplug till RCA. Detta borde vara exakt samma som att bygla en trs (stereo) så jag förstår inte varför det inte fungerar (om det inte är så att ts vs trs är olika långa eller ngt.)

Det känns som om jag har något fel på balanseringen eller så. Jag kan få ut signal, men jag kan enkelt maxa alla rattar så det känns så enormt fel.

Hur gör ni andra? - jag vill bara ha igång det även om jag får köpa nya kontakter

Närmst till hand ligger XLR till RCA

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-22 16:04

Så ja, xlr till RCA funka fint.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-11-22 18:56

Jag kör med rca till (mono) telepropp, funkar helfint.
Att brygga pinnar på XLR borde vara samma som att brygga ringen i TRS proppen ifall man har en stereppropp.

Förresten, du ger väl båda kanalerna signal?
Exempelvis y-split rca till två teleproppar, en i varje ingång...

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-22 19:38

Spacebug skrev:Jag kör med rca till (mono) telepropp, funkar helfint.
Att brygga pinnar på XLR borde vara samma som att brygga ringen i TRS proppen ifall man har en stereppropp.

Förresten, du ger väl båda kanalerna signal?
Exempelvis y-split rca till två teleproppar, en i varje ingång...

Jag hade ykabel till två TS (ej TRS) precis som du skrev men jag fick det INTE att funka. Vet inte varför, det borde ju vara precis som du skrev också men jag hade skitskumma problem. En inkopplad fungerade inte alls, när jag kopplade in båda fick jag signal på ena kanalen osv... Vetefan varför det inte funka faktiskt men nu lirar det på bra :-)

Första intryck är väl att jag tappat en del flås jämfört med mina gamla lådor i det lägre registret (de gamla med dubbla slavar i varje). Förstärkaren lämnar dock avtryck, jag kan inte annat beskriva basen som STEHÅRD! Det är ett annat ljud med den nya lådan och jag gillar det. Det är väl inte många som kanske sågar sina senaste verk de byggt så mitt omdöme är kanske inte värt så mycket, kan säkert liknas vid ett prisjaktomdöme just nu ;-)

Men det är otrolig kontroll på elementen, en baskagge blir som en kanonkula i magen, me like !
Jag trodde först att jag hade något fel när jag körde vissa låtar, men det var basen som slog igenom på ett sätt som jag aldrig hört, rösten överröstades dock så pass att det lät konstigt, men det vänjer man sig säkert vid :twisted:

Det skall väl också skrivas att detta är mitt första PA-steg så några jämförelser är det inte att snacka om, men just nu leker livet.

Köpte en sänksåg idag också (skeppohoy från harald nyborg) så nu kan jag få klart bänken i helgen kanske.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-23 17:21

Lite byggbilder från idag. Det skramlar rejält från skeppohoysågen. Det låter inte direkt som om något är fel, kanske bara inte samma kvalite på lager som i dyrare grejjer. Precision har den i alla fall och det är huvudsaken. Jag kostade på mig en 48-tänders klinga med en gång och snitten blir finfina.

Bild

Det blev väl nååååågot bättre än med sticksåg :-)

Bild

Sen blev det lite kexning till. Det här frässtålet (skivnotfräs heter det visst) fungerar helt ok om man inte vill lägga en förmögenhet på kexmaskin. Det är absolut inte lika enkelt dock. Här satte jag på ett "skydd" framför. Om ett skär skulle släppa vill man ogärna ha det i magen eller så...
Längden på kexningen blir ju lite sådär, inte exakt, men det går.

Bild

Bild

Sådär, sidorna limmade

Bild

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2013-11-24 17:32

Härligt att det går framåt, ser ut att bli fint :)

Vad är det för såg med skena du har?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-11-24 17:39

twotackter skrev:Härligt att det går framåt, ser ut att bli fint :)

Gissar att det är den här. Även kallad skeppohoj-sågen :lol:

http://www.harald-nyborg.se/scheppach-s ... skena.html
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-24 18:50

Fjonkalicious skrev:

nästan :-)

http://www.harald-nyborg.se/verktyg/elverktyg/cirkel-bordsagar/scheppach-sanksag-pl45.html

Jag tog den mindre modellen eftersom det finns 80cm skena till den. Det finns även 140-skena till den lilla så att man kan såga skivor, men inte på harald, Bauhaus skall ha den hemma, men jag hittade ingen när jag var där. Beställer nog en på nätet så att man har den hemma när man behöver den. Smidigt med liten skena för småjobb. Jag tror det är växellådan som skramlar på den, får sära en dag och dra i lite fett så kanske den tystnar.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-11-24 19:04

Bjorn_ skrev:
Fjonkalicious skrev:

nästan :-)

http://www.harald-nyborg.se/verktyg/elverktyg/cirkel-bordsagar/scheppach-sanksag-pl45.html

Jag tog den mindre modellen eftersom det finns 80cm skena till den. Det finns även 140-skena till den lilla så att man kan såga skivor, men inte på harald, Bauhaus skall ha den hemma, men jag hittade ingen när jag var där. Beställer nog en på nätet så att man har den hemma när man behöver den. Smidigt med liten skena för småjobb. Jag tror det är växellådan som skramlar på den, får sära en dag och dra i lite fett så kanske den tystnar.

Dyr var den inte iaf.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-24 19:05

Fick testa hållfastheten på vitlim mot ek idag. Jag har gjort en del tillsammans med min lille grabb som snart fyller två. Det är kul att han kan vara med redan, men ibland har man inte koncentrationen med sig, här hade jag kexat ihop en bräda spegelvänt!

Fogen höll och träet gick, så kexningen fär väl godkänt...

Bild

Nu är det ju lite kul med ordentliga maskiner, utan dem hade det ju bara vara att kasta. Men nu löste det sig, liten set-back bara :-)

Bild

Nu förstår man ju vad man skall ha en multimaskin till (jag har alltså ingen). Får bli på önskelistan...

Bild

Sista avjämning med sänksågen

Bild

Ena sidan limmad och lagad

Bild

Sen lite woodfiller på den klara biten. Finns att köpa på enliters burk från slöjddetaljer, den kostar nog lika mycket som denna sketna tuben men det är bra grejjer. Vattenburen spackel som har viss rörlighet, inte mycket, men mer än kemiskt trä, och sen slipper man stå och andas in kemikalier också

Bild

Får kexa ihop denna sidan (igen) lite senare idag...

.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-24 21:52

Fjonkalicious skrev:Dyr var den inte iaf.

Nä, 1100 nånting för såg, 48 tänders klinga, skena och tvingar. De e billigt det. Får man ta att det skramlar lite. Förvånansvärt bra precision. Det finns inte ens motsvarande storlek i proffssystem vad jag har hittat. Efter 10 snitt så förstår jag inte att jag klarat mig utan en sådan :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-11-24 22:49

Motsvarande storlek på vad? Jäkligt billig, blir intressant att se hur länge den håller precisionen samt hur länge den håller över huvud taget... :)

Summer Passing

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-24 23:18

Alla som jag sett (sänksågar) är större än denna. Jag skall inte höja den bara för jag köpt den, men jag vet vad billig skit är, och denna är inte fullt så mycket skit trots allt (än så länge). Den höll ju hem från affären i alla fall.

Jag har insett att dyrt är billigt i längden så därför har jag börjat tänka om och tagit små steg in i makitas sortiment. Men nu hade jag inte 4500 som deras såg kostar (och det är väl utan skena dessutom). Behöver bli klar med bygget också så då får det bli kompromisser.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-27 10:28

Lite mer bygg (sågen håler annu ;-) )

Litet smakprov på vad som är på g

Bild

Försänkning och förborrning

Bild

Hemmaskurna träpluggar

Bild

Får sitta så här tills limmet torkat ordentligt

Bild

Blir nog bättre än min ursprungliga skiss i paint i alla fall :-)

Bild

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-11-27 11:28

Det ser mycket fint ut. Vad kul att du är nöjd med sågen. Min håller också fortfarande. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-27 22:16

Tack Bosse :-)

Lite mer bygg, blev inte osynligt men snyggare än skruvskallar i vart fall.

Bild

Sen provade jag att slipa ner den betsade ytan lite. Det är ju fortfarande svart, men lite mer mönster än innan. Vad säger mobben, bra eller anus?

Bild

Min fru tyckte inte det var snyggt, men hon brukar ha svårt att se sånt "i huvet" innan det är klart. Osäker själv. Svart e snyggt men det är fint att se lite trä också.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-29 08:47

Sista limningen!

Bild

Kan det funka med halvsvart?

Bild

Tror det får bli såhär. Trät kommer mörkna och bli lite orange efter ett tag, så då blir det nog en bra svart-gul-orange färg på det. Lite synd att ha en hel bänk i ek som bara är svart. I lite dunkel vardagsrumsbelysning blir det nog ganska svart ändå.

Bild

Avtagbar skiva så man kan pilla med kablar och få det snyggt, eller tjuvkoppla nya förstärkare och annat för provlyssning :-)

Bild

Nu är det bara lite håltagning kvar. Ett på var sida till högtalarkabel. Ett i botten/mitten för subkablaget och ett i höger sida/botten för ström.

Bild

edit:glömde en bild

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-11 21:04

Här har det stått lite still, men nu är det snart klart för montering. Betsning och oljning. Blev vanlig linolja med terpentin, men det gick inte att få den finishen som jag var ute efter direkt. Trät måste gulna lite först och det kan ta något år. Oljan skyndar på lite, men jag väljer att bara olja in det till att börja med och sen får det härda nåt halvår eller så. En strykning kvar sen skall det bara torka några dar, sen lite handpolering med vanlig trasa. Har slipat det i några omgångar också.

Bild

Som synes på bild blir det ett litet hål i yttersidan där jag drar in kablarna till frontarna. Inga sladdar på golvet!

Bild

Hålet nederst är för subkablarna som kommer gå direkt in underifrån. Hålen är för ventilation till stärkaren som kommer stå i mittfacket. Ett för var kylfläns.

Bild

Fick dra lite bets på hålen också, kommer aldrig synas, men va fan

Bild

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2013-12-11 21:33

Grymt resultat! Smart med den avtagbara luckan också. Ska bli kul att se när du får den på plats :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-11 22:55

Jo, det skall bli riktigt skönt att få det klart. Justerade inuken häromdan. Hade en dipp vid 40 hz plus att jag hissade botten 12 dB. Fick sedan sänka rejält så nu går den på halvfart istället. Tyvärr kan jag inte skruva upp för det skramlar av alla grejer som just nu står på baslådan. Så det skall bli skönt att få in det i bänken.
Det tycker även frugan eftersom jag skall börja på hennes garderob efter det här, blev portad från att göra något annat förrän den är klar och det är väl fair :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-15 14:20

nästan nästan...

Den är på plats i alla fall. Lite småfix kvar som att bättra väggen och få på plats luckan, och fläktar, och rensa kablar, och göra om dem, och ...

Funderar även på plexiglasskivor på sidofacken så man slipper så på alla lampor. Någon som vet om det finns färdiga skrivor i rökfärgat eller liknande?

Bild

Bild

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-19 11:02

Nu e det luckorna som skall på plats. Köpte akrylglas på Bauhaus, 4 mm. Gick alldeles utmärkt att såga med sänksågen, men jag köpte ju "finklinga" så det bidrar kanske lite. Fick inte såga för långsamt för då smälte det, lagom tryck så blev det bra. Hittade inget rökfärgat glas förutom 10 mm från grossist. Det hade varit snyggt men det kostade 2500 för en skiva. Kör snålvariant med solfilm istället, tror det blir lika bra.

Bild

Sen blev det lite custom-kapning på magnetlåsen från classe

Bild

Såga lite träklossar

Bild

Sen fick jag leka lite med fräsen. Tur man har spillbitar över.

Bild

Nästan färdiga handtag, slipas och betsas också bara

Bild

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-21 11:29

Då var det väl dags att sammanfatta. Luckorna blev lite smäckiga och jag kanske byter ut dem mot glas nån gång. Den är i alla fall nu helt färdig. I alla fall subwoofern och stereobänken och det var ju det som tråden handlade om. Det saknas en fläkt, men det blir ju inte så sexiga bilder på det i alla fall. Det är ju på inga sätt någon konstruktion som sticker ut eller så, ganska normal sluten baslåda. Skulle väl vara att den väger 100+ kg kanske, men det finns ju värre här på forat :-)

Detta var mitt andra bygge. Om jag skall jämföra det med mitt första bygge med slavbasar så fick detta lite bättre finish vilket är viktigt för mig. Ljudmässigt så hade jag mer output med de gamla lådorna i de lägre registren. Bra om man hade öroninflammation, kunde motionera trumhinnorna ganska lätt men jag hittar ingen annan direkt fördel med slavbasarna. Till musik upplevde jag ett visst släp i ljudet och jag är för dåligt insatt i varför det var på det viset. Skall man bygga filmsubbar så kan jag varmt rekommendera den konstruktionen men jag gillar mina nya burkar bättre (och tur var väl det) då jag mest spelar musik och tittar på tv på denna anläggning. De gamla var kul att labba med, det var ju hyffsat enkelt att ändra avstämning och hålla på.

Tack för alla glada tillrop och jag hoppas att det har varit kul att titta på.

Fortsättningen blir närmst att snickra garderob, men sen har jag planer på att sno ihop en BR-låda till en liten hembio på andra våningen här hemma. Det blir också lite akustiklaboration i vardagsrummet, bygga ny hylla till projjen, bättre lite färg på frontväggen, fixa kablar mm, men det tar jag i medlemspresentationen när det blir dags.

En riktigt God jul på er!

And finally:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2013-12-28 14:29

Det blev Super snyggt... :wink:

Helt efter min smak...låter det som tänkt?
Efter smekmånaden är över....

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2013-12-28 14:29

Det blev Super snyggt... :wink:

Helt efter min smak...låter det som tänkt?
Efter smekmånaden är över....

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-28 17:10

Tack!

Njaaa, jag justerar fortfarande. Just nu delar jag vid 50 Hz. Tycker inte det låter bra med högre delning. Nu har jag ju fullrange (nåja, ganska fullrange) så det kan ju bero på det. Har inte mätt på sistone så det är väl dags igen. Har inte lagt på något LT-filter heller utan bara hissat botten lite. Kanske blir bättre med LT...
Får det inte att spela ihop riktigt, känns som jag har delay eller nåt, bumligt blir det med högre delning iaf.
Kan vara lite akustikprobs också, skall labba lite med paneler så får vi se (inte för att fixa basen då, men iaf)

Men, ett visst mått av besvikelse finns där, men jag tror och hoppas det är en justeringssak.

Bjorn_

Re: Stereobänk och sub - Avslutad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2016-10-31 19:40

la in några bilder eftersom alla är bort, bättre med något, än inget...
Bilagor
20161024_DSC0230.jpg
20161024_DSC0230.jpg (892.92 KiB) Visad 4809 gånger
20161024_DSC0211.jpg
20161024_DSC0211.jpg (669.34 KiB) Visad 4809 gånger

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-10-31 21:38

Verkligen tjusigt :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2016-11-01 00:37

Tack vad snällt sagt :)

Jag har tyvärr kommit till insikt att detta hade gjort sig bättre i ett biorum eller musiklyssningsrum. Jag har alltid varit kompis med de där fst-elementen i frontarna, och nu har jag även ett skönt basstöd i akustiska stycken. Jag använder det bara på tok för sällan och nu är det dags för att hitta på nya saker. Blir inga basar den här gången. Min kära fru sa stopp till fler musikanläggningar så nu får det bli till att byta ut grejjer, och det väl kanske lika väl det :roll:

Föregående

Återgå till DIY-forum