Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Det visade sig att rörbiblioteken till Orcad inte följde med vid datorbyte. Fram med en gammal hårddisk och saken fixad.![]()
Nu går det ånyo att öppna schemat på datorn.
Hedlund, berätta gärna vad som var bra med nätdelen och om du kan visa schema är det ännu bättre.![]()
Rent spontant hade jag tänkt en serieregulator med en BJT som serieelement och en zenerdiod som referens, vilken drivs av en konstantströmsgenerator.
Vidare tror jag man bör ha reglerat matning även till glödspänningen.
Lazyworm skrev:Hej Hedlund!
Som jag ser det så ska nätdelen ha några få egenskaper...
Dessa är:
Vilken spänning ska den leverera...
Hur mycket ström ska den ge utan att lastas ner allt för mycket...
Vilket rippel ska man tillåta nätdelen att ha...
Jag förstår inte hur likspänningen som nätdelen levererar ska kunna påverka om utsignalen från förstärkaren kommer dista vid ljusare toner, eller om frekvenskurvan rullar av alldeles för tidigt så den låter tunnt i basen eller påverka på något annat märkbart sätt?
Förklara gärna hur du menar.
Morello skrev:Skoj krets, men jag ser gärna att man angriper probeletm och inte lindrar symptomet.
Morello skrev:Vad Lazyworm fiskar efter och som är synerligen viktigt vid seriös konstruktion är att speca ordentligt och det gör man ALDRIG i termer av "nasalt", "fet bas" eller liknande.
I vårt fall behöver vi ett aggregat som lämnar runt 300 V, runt 50 mA och har en utimpedans på några ohm. Vidare skall den vara tyst med avseende på såväl brus som brum.
Morello skrev:Är det kul att raljera?
Har du kanske något vettigt att tillföra tråden genom at tex. kommentera det aggregat jag nyss ritat?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster