[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 23:45

LT?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 23:46

tvett skrev:
adzer skrev:
tvett skrev:Om du ska Eqa upp basen för att spela djupt så kanske 1000w bas passar bra till 30w i topparna 8)

Det beror ju helt på verkningsgraden på de olika registren. Jag har så mycket högre verkningsgrad för basarna än topparna att LT blir "gratis" :D

Vilken lyx, men är det inte topparna som är tunga :wink:

1000/30=~15dB, en "normal" storlek på LT skulle jag tro, undantaget verkningsgrader.

Hehe mina toppar ligger på ca 87dB. Det är basarna som ligger på en bit över 100dB som gör det så praktiskt :D

MIn LT ligger "bara" på 11dB så jag har faktiskt fortfarande mer resurser över på bassidan.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 23:48

Illuminatus skrev:LT?

Linkwitz Transform. En specifik typ av filter designad för att höja nivån i de lägre registren på basar.
Det är en bas boost mao.

Du kan läsa mer här.
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 23:51

adzer skrev:

Linkwitz Transform. En specifik typ av filter designad för att höja nivån i de lägre registren på basar.
Det är en bas boost mao.

Du kan läsa mer här.

Det där vågar jag inte ens börja läsa. Jag är inte där "ännu" men jag tackar ödmjukast för länkningen :)

Och allt annat du/ni hjälpt mig med. Fantastiskt att det finns människor som tar sig sådan tid :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-14 23:52

Kortfattat så är en LT inte bara boost, utan en justering av responskurvan, om systemet har en puckel pga högt Q så kompenseras den. Finns trådar om detta.

Den på forumet omtalade miniDSP kan dela och genomföra LT samtidigt för små pengar. Kan byggas in i en låda som matchar Naimen. Adzer föredrar inos analoga filter med miniDSP till LT, själv kör jag miniDSP för allt.
Senast redigerad av tvett 2013-07-14 23:56, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 23:53

Illuminatus skrev:
adzer skrev:

Det är en bas boost mao.

Du kan läsa mer här.

Det där vågar jag inte ens börja läsa. Jag är inte där "ännu" men jag tackar ödmjukast för länkningen :)

Och allt annat du/ni hjälpt mig med. Fantastiskt att det finns människor som tar sig sådan tid :)

Sharing is caring :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 23:54

tvett skrev:Kortfattat så är en LT inte bara boost, utan en justering av responskurvan, om systemet har en puckel pga högt Q så kompenseras den. Finns trådar om detta.

Ja det är sant. Jag förenklade lite väl mycket kanske. LT har egenskaper som inte en "vanlig" boost har.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 23:55

Tackar för det :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-14 23:56

Är en DSP ett måste för basmodulerna?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-15 00:00

Illuminatus skrev:Är en DSP ett måste för basmodulerna?

Inte alls, men om du vill öka nivån i botten eller ta ner nivån för vid en viss frekvens(oftast för att kompensera för resonanser i rummet vid samma frekvens) så är de bra att ha.

Har du ett rum med mycket resonans så tycker jag att DSP är en mycket bra lösning för den som inte vill bygga om hela rummet.
Har du dock ett bra rum så behövs den inte alls så till vida att du inte vill lyfta nivån på den djupaste basen.

Det finns dessutom delningsfilter med vissa EQ funktioner inbyggda så allt beror på.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-15 00:02

Illuminatus skrev:Är en DSP ett måste för basmodulerna?

Beror på. Med små slutna lådor får man högt systemQ, dvs hög resonansbenägenhet, som visar sig som en puckel. LT tar hand om denna. Har man ingen puckel räcker det med boost. LT handlar mest om att utifrån systemets Q och f, dvs resonansbenägenhet och hur djupt det spelar räkna fram vad man behöver göra för att komma dit man vill.

Infogar denna bild från min Bill et Bull-tråd:

Bild
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-15 00:04

adzer skrev:
Inte alls, men om du vill öka nivån i botten eller ta ner nivån för vid en viss frekvens(oftast för att kompensera för resonanser i rummet vid samma frekvens) så är de bra att ha.

Har du ett rum med mycket resonans så tycker jag att DSP är en mycket bra lösning för den som inte vill bygga om hela rummet.
Har du dock ett bra rum så behövs den inte alls så till vida att du inte vill lyfta nivån på den djupaste basen.

Det finns dessutom delningsfilter med vissa EQ funktioner inbyggda så allt beror på.

Då får det bli en DSP för mitt vardagsrum är allt annat än akustiskt korrekt. Det behövs MYCKET jobb men jag kommer tyvärr inte vilja göra för mycket både pga pengar men även att jag är så intresserad av inredning att jag vägrar utföra några större förändringar.

Svanå goldenhorn ska in men de därmpar knappast basregistret. När jag flyttar till hus någongång i framtiden, så skall det självklart akustikbehandlas i allra bästa mån men mitt kära vardagsrum rör jag inte! :lol:

Må va slöseri med så pass fina basar och anläggning som ska in men det får va tillsvidare...
Senast redigerad av Illuminatus 2013-07-15 00:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-15 00:05

Du kanske skall ta en titt på miniDSP där har du delningsfilter och DPS i ett. Den har även stöd för LT om man vill använda det.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-07-15 00:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-15 00:08

adzer skrev:Du kanske skall ta en titt på miniDSP dr har du delningsfilter och DPS i ett. Den har även stöd för LT om man vill använda det.

Skall ta en titt på det :wink:

Måste läsa på mer om delningsfiltrena. Jag är lite fundersam kring kopplingarna. Ditt hade enbart RCA-kontaktdon, de jag kikat på är PA-stuk och har bara balanserat XLR.

Det kanske finns XLR -> RCA-converter? Som jag kan använda mellan tex. Unitiquten som inte har balanserat. DVS, mellan Unitiquten och Delningsfiltret.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-15 00:11

Ja XLR-RCA är inga problem. Antingen köper man adaptrar eller så löder man egna sladdar :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-15 00:15

adzer skrev:Ja XLR-RCA är inga problem. Antingen köper man adaptrar eller så löder man egna sladdar :)

Låter bra :)

Nu tar jag och tackar för mig denna afton. Det var MYCKET att suga åt sig men efter att jag har gått genom den här tråden i ett par dagar så tror jag att det sitter riktigt bra där uppe :)

Jag sammanställer allting under morgondagen med vad jag behöver i detalj och för att det här skall gå vägen, allt från högtalare, slutsteg, delningsfilter, kablar och allt vad det kan vara. Bara för att kontrollera så jag förstått allt korrekt.

Tack och hej!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-15 00:20

Det låter bra. Natti natt :D

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-15 17:22

Jag testade göra en simulering i winisd med W7 elementet men jag tycker resultatet ser väldigt märkligt ut. Rullar av starkt redan vid 50Hz, eller ja redan vid 100Hz? Något måste vara galet...

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-15 17:26

Vad är det för konstigt med det?

Ponera att du har 10dB förstärkning vid 20Hz pga rummet, tycker du att det blir roligare då? ;)

Med det sagt, tycker jag elementet gör sig bäst i en bil.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-15 17:31

MagnusÖstberg skrev:Vad är det för konstigt med det?

Ponera att du har 10dB förstärkning vid 20Hz pga rummet, tycker du att det blir roligare då? ;)

Med det sagt, tycker jag elementet gör sig bäst i en bil.

Okej då förstår jag. Hade inte alls det i tanken faktiskt men det är klart det påverkar. Jag gjorde även ett test med Stereo Integrity HT 15 subben och de visade liknande värden, något djupare dock.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-15 17:46

Om jag köper ett iNuke steg med inbyggd DSP. Behöver jag verkligen köpa till ett externt delningsfilter? Kan man inte koppla in den integrerade förstärkaren till iNuke'n och dela där i programvaran?

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-07-15 17:52

Illuminatus skrev:Om jag köper ett iNuke steg med inbyggd DSP. Behöver jag verkligen köpa till ett externt delningsfilter? Kan man inte koppla in den integrerade förstärkaren till iNuke'n och dela där i programvaran?

Då kan du dela in basarna med lågpassfilter med inuke men den har inga lågnivåutgångar så du kan inte skicka ut den högpassfiltrerade signalen som de vanliga högtalarna skall ha.
Resultatet blir att högtalarna spelar på som vanligt och baslådan spelar bara basfrekvenserna, man avlastar då inte de vanliga högtalarna från basfrekvenserna och missar då en stor fördel med att köra delat system...

Så ja, du behöver ett externt delningsfilter ifall inte din förstärkare har något inbyggt samt subutgång...

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-15 18:05

Spacebug skrev:
Då kan du dela in basarna med lågpassfilter med inuke men den har inga lågnivåutgångar så du kan inte skicka ut den högpassfiltrerade signalen som de vanliga högtalarna skall ha.
Resultatet blir att högtalarna spelar på som vanligt och baslådan spelar bara basfrekvenserna, man avlastar då inte de vanliga högtalarna från basfrekvenserna och missar då en stor fördel med att köra delat system...

Så ja, du behöver ett externt delningsfilter ifall inte din förstärkare har något inbyggt samt subutgång...

Då ser jag problemet som uppstår. Tanken var att ha ett delat system, alltså både möjlighet att dela frontar samt sub och det går ju lite i kras då.

Det får bli ett externt delningsfilter, inte mer med det :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-15 18:44

Sammanfattning & exempel på vad som behövs samt inkoppling av de olika delarna:

Exempel:

Förstärkare: Rotel RA-1570 etc.
Högtalare: Valfria
Delningsfilter: Behringer CX3400 Super X Pro
Slutsteg: Behringer iNuke 6000DSP
Element subwoofer: 2st JL Audio 12W7-3

Inkoppling:

Från den integrerade förstärkarens pre-out utgångar går det 2st RCA - XLR kabel med RCA kontakterna i förstärkaren och XLR vidare till delningsfiltrets Inputs.

Från två av delningsfiltrets outputs går det sedan vars en 3-pin XLR vidare in i Behringer iNuke's A & B ingångar.

Från Behringer-stegets A & B outputs går sedan vars en Speakon kabel till var och en av subbarna, där det sitter en Speakon-hane.

Frontarna kopplas in som vanligt i den integrerade förstärkarens högtalaringångar eftersom försteget är separerat från slutsteget.

<b>Har jag tänkt rätt?</b>

Lite osäkerheter:

1. Vad ska jag göra med den integrerade förstärkarens Main In? Skall dessa användas?

2. Val av delningsfilter. Den har bara två outputs som jag ser det. Om jag skulle haft ett externt slutsteg till frontarna så hade jag inte kunnat koppla in det i delningsfiltret pga för få utgångar. Stämmer det?

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-07-15 18:53

Main in skall frontarnas högpassfiltrerade signal in på från delningsfiltret, i din inkoppling hade du inte nämnt frontarnas signal från delningsfiltret.

Alternativt ifall du väljer ett externt slutsteg till frontarna så kopplar man in frontarnas signal från delningsfiltret där och kopplar således inget till den integrerade förstärkarens main in samt högtalarutgångar, då du ansluter högtalarna till det externa slutsteget...

EDIT: Skall du köra monokopplat i basen behöver du bara en utgång till basarna från delningsfiltret och kopplar då med en y-split kabel så båda ingångarna till inuke får samma signal.

Sedan kan du fundera på ifall en minidsp kanske skulle vara något istället, den kan både funka som delningsfilter samt allmän dsp, du behöver då inte dsp modellen av inuke.
Finns säkert andra dsp prylar som kan funka, är inte så hemma på det...

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-15 19:10

Spacebug skrev:Main in skall frontarnas högpassfiltrerade signal in på från delningsfiltret, i din inkoppling hade du inte nämnt frontarnas signal från delningsfiltret.

Alternativt ifall du väljer ett externt slutsteg till frontarna så kopplar man in frontarnas signal från delningsfiltret där och kopplar således inget till den integrerade förstärkarens main in samt högtalarutgångar, då du ansluter högtalarna till det externa slutsteget...

EDIT: Skall du köra monokopplat i basen behöver du bara en utgång till basarna från delningsfiltret och kopplar då med en y-split kabel så båda ingångarna till inuke får samma signal.

Sedan kan du fundera på ifall en minidsp kanske skulle vara något istället, den kan både funka som delningsfilter samt allmän dsp, du behöver då inte dsp modellen av inuke.
Finns säkert andra dsp prylar som kan funka, är inte så hemma på det...

Jag kände på mig att det inte gick någon signal från frontarna, enbart pre out från integrerade förstärkaren "kopplar ju inte samman" frontar med delningsfiltret.

Från det ovannämnda delningsfiltrets output (HIGH) går det en XLR - 2 RCA vidare in i Main in på den integrerade förstärkaren.

Japp precis. Om jag kör försteg & slutsteg helt separat så kopplas inga frontar in på försteget utan det blir såklart i det externa slutsteget.

Jag vet faktiskt inte det där med MONO. Vilket är att föredra?

Jag antar att om jag kör mono så kommer elementen slås ihop till ett dvs resistansen kommer antingen öka (serie) eller tvärtom minskas (parallell).

Med tanke på att elementen är på 3Ohm styck, vilket resulterar i 6Ohm respektive 1,5Ohm vilket kanske inte är optimalt.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-15 19:13

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-07-15 19:20

Med mono i basen menar jag att båda basarna får samma signal.
I delningsfiltret summeras basinformationen från vänster och höger kanal och skickas ut via en utgång som en kanal, mono.

Så fungerar de flesta hembiorecievers exempelvis ifall man väljer att använda dess delningsfilter. Basinformationen från alla kanaler (inklusive LFE om man tittar på film) summeras och skickas ut som en kanal till "Subwoofer output".

Har man flera basar kopplar man då bara en rca-förgreningssladd "y-split" så man kan mata alla basar (eller ingångar på inuke exempelvis) med samma signal, från sub out exempelvis.

Inuke eller vilket steg man nu använder fungerar fortfarande som ett stereosteg med 2 kanaler och driver var sin bas på var sin kanal men de båda kanalerna får samma insignal till ingångarna, så de spelar i mono (som en kanal).
Så inga problem med impedansmatchning eller så.
Inuke6000 kan inte heller bryggas då det redan internt har bryggkopplade slutstegsmoduler, så lägsta rekomenderade impedans är 4ohm.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-15 19:30

Spacebug skrev:Med mono i basen menar jag att båda basarna får samma signal.
I delningsfiltret summeras basinformationen från vänster och höger kanal och skickas ut via en utgång som en kanal, mono.

Så fungerar de flesta hembiorecievers exempelvis ifall man väljer att använda dess delningsfilter. Basinformationen från alla kanaler (inklusive LFE om man tittar på film) summeras och skickas ut som en kanal till "Subwoofer output".

Har man flera basar kopplar man då bara en rca-förgreningssladd "y-split" så man kan mata alla basar (eller ingångar på inuke exempelvis) med samma signal, från sub out exempelvis.

Inuke eller vilket steg man nu använder fungerar fortfarande som ett stereosteg med 2 kanaler och driver var sin bas på var sin kanal men de båda kanalerna får samma insignal till ingångarna, så de spelar i mono (som en kanal).
Så inga problem med impedansmatchning eller så.
Inuke6000 kan inte heller bryggas då det redan internt har bryggkopplade slutstegsmoduler, så lägsta rekomenderade impedans är 4ohm.

Jaså, okej.

Då sätter man helt enkelt en Speakon-adapter (y-split) i en utav utgångarna på delningsfiltret och vidare till Behringerstegets A & B inputs.

Nu är ju baselementen på 3Ohm stycket men enligt Bakerman gick det alldeles utmärkt, fast det gällde 3000DSP inte 6000. Hmm...

Då kanske detta delningsfiltret räcker? In med y-splitten i Sub-Out och vidare till Behringers A & B ingångar.

Bild

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-07-15 19:47

Ja y-splitt behövs bara ifall man bara har en utgång på delningsfiltret till bas eller om man inte vill ha två kanaler (stereo) i basen.
Ofta är det fallet med hembiorecievers eller andra förstärkare med bara en utgång för sub samt vissa delningsfilter.
Huruvida det är någon fördel med mono eller stereo i basen låter jag vara osagt.

Isåfall funkar länkat delningsfilter ja, ifall man vill ha monokopplat bassystem.
Isåfall kopplas en y-split xlr kabel till sub out och de två andra ändarna kopplas in i A samt B ingång i inuke.

Jag har testat (och använder) L26ROY element (som mäter 3,4 ohm resistans) med båda slutstegen.
2 element paralellkopplade per kanal till inuke3000dsp (resulterar i 1,7 ohm resistans/ lägsta impedans) gick utmärkt.

Nu har jag 6000dsp och kör nu 4 element serie-paralell kopplat per kanal (resulterar i 3,4 ohm resistans/ lägsta impedans) går också utmärkt.

3ohm borde funka fint per kanal till inuke6000 tycker jag, mina ROY ligger inte långt ifrån så...
Såvida inte elementet dippar långt under 3 ohm?
ROY listas som 4 ohms impedans och har 3,4 ohms resistans (motstånd vid 0Hz), lägre än så blir inte impedansen.
Kolla upp vad elementet har för resistans!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum