Två Bremenbasar -Byggstadiet-

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-05 19:16

Fräs med centrumjigg är det absolut bästa valet för att få det riktigt snyggt. På Mina element sitter nästan fast utan skruv. Sådan passform får man inte med en sticksåg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-08-05 19:19

adzer skrev:Fräs med centrumjigg är det absolut bästa valet för att få det riktigt snyggt. På Mina element sitter nästan fast utan skruv. Sådan passform får man inte med en sticksåg.

Behövs sådan passform?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-05 19:20

Jämning av utstickande kanter ger fina lådor snabbt och lätt, och sen radier eller faser gör dem snygga, heter man inte Komorok så behöver man en fräs....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-05 19:23

Fjonkalicious skrev:
adzer skrev:Fräs med centrumjigg är det absolut bästa valet för att få det riktigt snyggt. På Mina element sitter nästan fast utan skruv. Sådan passform får man inte med en sticksåg.

Behövs sådan passform?

Nä, men det ser väldigt snyggt ut enligt mig. Speciellt om man har elementet lagom nedfräst, surrounden ser nästan ut att komma ur baffeln :D

tvett skrev:heter man inte Komorok så behöver man en fräs....

:lol:

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-08-05 19:26

Är MÖ's lådor frästa? Tyckte att försänkningen såg så djup ut att jag förutsatte dubbel baffel med olika diameter på hålen.

Men jag håller med, det blir riktigt snyggt med en fräs. Får se hur jag löser det i slutändan, det är långt kvar tills jag är där. Köper jag en fräs så kan man ju dessutom runda av hörn och kanter, (om jag törs)...

Det är för övrigt ingen som vågar sig på att svara på frågan om miniDSP ett par inlägg ovan? ^____O

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-08-05 19:28

Jag rundade kanter med fräs idag :) . Jag var lite skeptisk innan, men det funkade fint, med kullagerfräsen.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-08-05 19:30

tvett skrev:Avsaknad av överhandsfräs löses med inköp av överhandsfräs. 8)

500kr är inget i jämförelse med pysslet att bygga lådor utan.

Är inte dessutom stålen svindyra?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-05 19:40

fiskbuljong skrev:Är MÖ's lådor frästa? Tyckte att försänkningen såg så djup ut att jag förutsatte dubbel baffel med olika diameter på hålen.

Men jag håller med, det blir riktigt snyggt med en fräs. Får se hur jag löser det i slutändan, det är långt kvar tills jag är där. Köper jag en fräs så kan man ju dessutom runda av hörn och kanter, (om jag törs)...

Det är för övrigt ingen som vågar sig på att svara på frågan om miniDSP ett par inlägg ovan? ^____O

Du kan fräsa rakt genom baffeln. Så gjorde jag på mina. Oavsett om du sänker ner dem lite eller gör ett hål rakt genom så är en fräs ett bra verktyg för att få cirklarna perfekta.

En fräs är dessutom ett kanonverktyg för att radiefräsa kanterna på lådan. Det rekommenderar jag starkt alla att göra.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-08-05 19:41, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-05 19:40

fiskbuljong skrev:
tvett skrev:Avsaknad av överhandsfräs löses med inköp av överhandsfräs. 8)

500kr är inget i jämförelse med pysslet att bygga lådor utan.

Är inte dessutom stålen svindyra?

De billiga är billiga, och de är billiga. Det som ger upp på dem är kullagren. En notfräs för att göra runda hål behöver inte bli dyr.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-08-05 19:41

MagnusÖstberg skrev:Men det är görbart, man kan spela mycket starkare, men kommer inte llika djupt.

Nja. Visserligen har du rätt i strikt mening, det finns alltid en frekvens där den slutna lådan ger mer ljud än basreflexlådan, men man kan lägga den punkten hur lågt man vill.

Man kan bestämma sig för en undre frekvens som är intressant och sedan applicera eq på samma sätt som man gör med ("för små") slutna lådor.

Enda problemet är klassikern att lyckas få till ett tillräckligt grovt basreflexrör. Det brukar kräva en stor låda.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-08-05 22:53

fiskbuljong skrev:Är inte dessutom stålen svindyra?

Beror på... de som följer med fräsen är, i princip, gratis! och kan faktiskt vara riktigt bra. Jag har flera som följde med en billig fräs för många många år sedan. De funkar fortfarande bra och med bra precision.

Det kan även var dyrt med stål, dyrare än fräsen - jag vet :-)

//Michael

Användarvisningsbild
lennartj

OB52 igen

Inläggav lennartj » 2013-08-06 00:28

Jag var redan från början inställd på att använda Biltemas svarta runda högtalargaller som ett designelement i min kombination av OA52 och OB52 bestående av vita rektanglar, svarta trianglar och en svart cirkel.

Bild

När jag dessutom lyckades göra ett kapningsschema för hand där mina fyra lådor går in på en 22mm MDF-skiva med en utnyttjandegrad på väl över 90% (med enkel baffel) fanns det inget att tveka om.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-08-06 07:33

Dom där högtalarsktdden har jag lagt in i mitt lagringsminne långt bak i hjärnan, och tänkte forska lite i när jag har kommet till det byggstadiet. Jag har även ett par andra idéer, men måste rita upp det först för att få en uppfattning om vad som är snyggast.

Men jag måste erkänna att du fick till det riktigt bra!

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-08-15 15:08

Nu jäklar är det dags! Var inne på Bygg XL i Karlstad och beställde MDF-skivor, så på måndag kväll drar bygget igång!

Några sista tips på vad som är vettigt att köpa inför bygget? Saker som är lätt att glömma.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-15 15:10

fiskbuljong skrev:Nu jäklar är det dags! Var inne på Bygg XL i Karlstad och beställde MDF-skivor, så på måndag kväll drar bygget igång!

Några sista tips på vad som är vettigt att köpa inför bygget? Saker som är lätt att glömma.

Kanon!

Oj det är en del:
tätningslist, skruv/bult/mutter, borr, bits, pensel, färgtråg, tvingar, jigg, osv..

Det är en del komponenter sas. Bäst att du gör en inköpslist samt skriver vad du har så kan vi kolla av den :D

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-08-15 15:37

Hmm, får göra ett litet försök då kanske.

4st 600mm tvingar
2st hörntvingar
Trälim, (Jula inomhusträlim, 49kr)
Borr och bits

Tänkte under morgondagen köpa:
Silikon för tätning
Slipgrund
Målarfärg
Roller
Högtalarkabel
Isolering, (vilken sort är att rekommendera?)

Ska beställa:
Kabelterminaler, (bananer?)

Tätningslisten, ska den vara mellan högtalaren och lådan?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-08-15 16:04

Tvingar kan man aldrig få för många av är min erfarenhet!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-15 16:06

Färgtråg?

Tätningslisten skall vara mellan element och låda. Du fäster den förslagsvis på elementet.

Som dämpning så fungerar paroc stenull 25-30kg/m^3 mycket bra.

Dessa terminaler kör jag själv:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... toriehylsa

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-08-15 19:33

Jo just ja, färgtråg ska införskaffas också. På flügger har dom sådana där billiga engångsgrejjor i genomskinlig plast, får nog bli 2-3 sådana.

Har kollat på dom här terminalerna:
http://www.hifikit.se/tillbehor/terminaler/boxcon
Tycker dom är riktigt snygga, men priset är ju löjligt. Kanske blir speakon-kontakter, får suga på den karamellen lite.

Ska även köpa lödkolv kom jag på, men det får bli billigast möjligt på Kjell & Co.

Ingen som har tips på ett snyggt chassi till miniDSP'n? Gärna i aluminium...

Har även lite funderingar på att köpa ett Behringerslutsteg*, och i så fall klämma in det i ett annat chassi. Är detta möjligt? Du Adzer har förresten inte kvar ditt Brehmensteg?

*Edit: [s]Bremenslutsteg[/s] -> Behringerslutsteg
Senast redigerad av fiskbuljong 2013-08-15 19:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-15 19:38

Engångstråg duger.

Jösses vilket pris. Den summan skulle jag inte lägga på enkla terminaler till basar.
Speakon är bra prylar.

Elfa har många olika små apparatlådor som kan fungera bra till miniDSP.

Brehmenslutsteg? menar du behringer?

Ja mitt steg har jag kvar, men det är inte i 100% skick sas, men kan man lite om elektronik så är det säkerligen lätt fixat.

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-08-15 19:55

adzer skrev:Engångstråg duger.

Jösses vilket pris. Den summan skulle jag inte lägga på enkla terminaler till basar.
Speakon är bra prylar.

Elfa har många olika små apparatlådor som kan fungera bra till miniDSP.

Brehmenslutsteg? menar du behringer?

Ja mitt steg har jag kvar, men det är inte i 100% skick sas, men kan man lite om elektronik så är det säkerligen lätt fixat.

Haha, så klart jag menar Behringer. :)
Du råkar inte känna till vad det är för fel på steget?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-15 19:56

fiskbuljong skrev:Haha, så klart jag menar Behringer. :)
Du råkar inte känna till vad det är för fel på steget?

Nja inte sådär på rak arm. Jag köpte ett nytt steg istället :D

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-08-16 16:55

Då var skivorna inköpta. Totalkostnaden blev 281 riksdaler för båda basarna - med dubbel baffel.

Fick ett erbjudande av en kille att köpa:

http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=26

för en femhundring, monterad och klar. Någon som kan säga några väl valda ord om om den mackapären?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-16 22:07

Skippa den. Det var korta ord direkt från hjärtat.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-08-17 07:02

MagnusÖstberg skrev:Skippa den. Det var korta ord direkt från hjärtat.

Uppfattat! :)

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-08-19 20:23

Bygget har officiellt startat! Tyvärr var det inte helt utan komplikationer jag drog igång. MDF-skivorna som jag hämtade förra veckan drogs av samma problem som jag sett att fler har råkat ut för. Trots noga poängterande att dom behöver kapas på milimeternoggrannhet så diffade storleken en del. Ännu värre var dock att klingan har nog varit fälld, för kanterna lutar en del.

Men men, hinder är till för att övervinnas!

Vad är smidigaste sättet att ladda upp bilder på forumet, funkar det från dropbox? Har tyvärr bara med mig iphonen och paddan...

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-08-19 21:47

Äntligen fick jag till det. Forumbilder.se envisades med att felvända mina bilder ända tills jag roterade dom 360 grader.

Testar att bygga utan lim först.
Bild

Testar hörntvingarna. Skippade dom tillslut, kanske har dom på andra lådan. Tror dom kan vara riktigt fina om sågjobbet är väl utfört.
Bild

Glipa på grund av fälld klinga
Bild

Limma limma limma
Bild

Limma limma limma 2
Bild

Hade först tänkt att pressa de limmade skivorna med fyra tvingar. Men med tanke på att hela bygget vred sig ur led pga de sneda kanterna fick jag tänka om. De två bakre tvingarna rätar upp lådan mha bakstycket, (som ej limmades nu).
Bild

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-08-26 18:25

Ny arbetsvecka, dags att fortsätta basbygget. Som jag nämnde förra veckan så var inte sågningarna helt top notch. Dom sneda skären resulterar i en ej 100-procentig kontaktyta, och detta grämde mig.

Efter att ha tänkt till en smula kom jag fram till att köra med dubbelt fram- och bakstycke, där jag skruvar fast den inre skivan i samtliga väggar och tak. Detta borde resultera i att bygget styvas upp något.

Sagt och gjort, jag beger mig till XL-bygg och beställer 4 skivor till och poängterar åter igen vikten av att vara noggrann vid sågningen. Den här gången verkar det som att dom faktiskt skötte sig, på den biten i alla fall... Gissa om jag blev nöjd när jag upptäckte att bitarna nu istället var skålformade!

Efterssom jag jobbar på annan ort om veckorna, har jag inte tid att krångla, jag får helt enkelt göra det bästa av situationen. Ordentlig press, och skruv från insidan borde tvinga ihop skivorna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-26 20:23

Drygt med dålig kapning, men åtminstone på bilderna ser det ju bra ut det där! :) Om du inte tänkt ha sidan du limmade senast som baksida kanske du inte behöver ha två lager där så slipper du det momentet? Beroende på hur lådan ska stå kanske det inte gör något om skruvarna syns på baksidan, menar jag.

Huvudsaken är att det sitter ihop ordentligt, avslutar du med en sträng silikon längs kanterna på insidan blir det tätt. Det skadar inte att lägga till oavsett vilket. :)
Smile, this is a hobby! :)

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-08-26 20:53

njoak skrev:Drygt med dålig kapning, men åtminstone på bilderna ser det ju bra ut det där! :) Om du inte tänkt ha sidan du limmade senast som baksida kanske du inte behöver ha två lager där så slipper du det momentet? Beroende på hur lådan ska stå kanske det inte gör något om skruvarna syns på baksidan, menar jag.

Huvudsaken är att det sitter ihop ordentligt, avslutar du med en sträng silikon längs kanterna på insidan blir det tätt. Det skadar inte att lägga till oavsett vilket. :)

Tanken slog mig faktiskt förut och det lutar nog faktiskt åt vad du säger. Enkel 22mm samt skruv får nog bli melodin för bakstycket.

Faktum är att jag redan nu går i funderingarna kring att bygga nya lådor framledes. Dels så skulle det vara en nyttig lärdom att få svart på vitt hur det skulle låta med basreflex, och dels så skulle man kunna lägga ner sig mycket mer när man har lite mer än två dagar i veckan på sig. Som det är nu vill jag bara hinna få dom färdiga lagom till flytten, fast med så god snickarkvalitét som möjligt.

F*n vad nyfiken jag är på att få börja spela dom! :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum