Del 6. Förberedelse för sidoväggar och limning av en dem.
Den rundade bakväggen är på plats, och redan i förra bygginlägget såg vi att överhänget längs långsidorna grovtrimmas med sticksåg. Några millimeter sparas för att jämnas till med fräsen. Poängen är att hela sidan på högtalaren ska bli plan så att sidoväggen sedan kan limmas fast där.
Jag borrar ett skruvhål i vardera topp-/bottenspant och fäster det som återstår av 16mm MDF-skivan med en skruv i varje ände. Det ger mig en plan yta som är parallell med spantens sidor, och en rak kant mot bakväggen och det som ska jämnas till med fräsen.
Handöverfräsens bottenplatta vilar mot den plana ytan och kopierkragen stöder sig mot den raka kanten.
Det råkade bli ett sinkfrässtål som hamnade i fräsen eftersom det är oanvänt och därför vasst och fräscht.
Däremot är det inte tillräckligt brett för bakväggens tjocklek och jag har bara en storlek på kopierkrage, så efter en vända med fräsen gör jag ett mellanlägg som passar på kragen.
Då kommer frässtålet längre ut och jag kan plana av andra halvan av bakväggen.
Det blir jämnt och fint. I ovankant av bilden syns däremot en av de där irriterande luftfickorna.
Siktar man längs kanten ser det rakt och bra ut också.
I en annan vinkel syns lite vågor längs bakväggen, men det är ju hemgjort och spackeltillverkarna ska ju också försörja sig... Ett par millimeters ojämnhet på nästan 2.5 meter står jag ut med.
Då är vi redo för första sidoväggen.
Men den lutar ju, så jag återanvände skruvhålen för fräsanhållet och efter limbestrykning så fäste jag sidoväggen i dem med försänkta skruv. Det är förhoppningsvis tillräckligt för att undvika att sidoväggen glider omkring och hamnar fel. Skruvarna kommer jag ta ut efter limmet torkat och hålen spacklas igen.
Spännbanden känns nog igen vid det här laget... Efter att de dragits åt kilade jag in spillbitar där spanten sitter, för att få lite extra tryck från sidoväggen mot dem.
Ovanpå sidan som limmas lade jag två av de andra sidoväggsbitarna för att fördela kraften från spännbanden. Under högtalaren sitter spännbanden runt den fjärde sidoväggen för att fördela kraften lite där också och förhindra att kanterna på baffel och bakvägg skadas av spännbanden.
På baksidan ser det ut så här:
På nästa bild ser man att MDF-skivan i botten, under själva högtalaren, inte ligger hela vägen ut förbi bakväggen. Detta för att inte trycka till och sabba det yttersta "skinnet" på bakväggen. Längst i botten ligger en smalare MDF-skiva, för att på samma sätt som på ovansidan få lite tryck på mitten av spanten.
Insidan går inte att komma åt att titta på utom genom det enda elementhålet jag tog upp hela vägen igenom.
På de bilderna syns också hur kanten på sidoväggen sticker ut en liten aning utanför baffeln. Sidoväggens kanter ska senare trimmas av och fasas i 45 grader, men omkring en millimeter utstick kommer jag spara. Detta dels för att sidostyckets kant ska kunna vara spikrak även om baffeln inte är plan på millimetern när. Dels ska baffelstycket vara svart och resten av högtalaren ha någon annan färg, så utsticket ger en skarp och väldefinierad skiljelinje mellan de olika färgerna.
Överlag gillar jag att få lite mer lim uttryckt än vad jag fick under den här limningen; för att vara säker på att det finns lim i hela fogen och att trycket är tillräckligt. Men, jag vet att jag lagt på limmet jämnt och lagom tjockt på alla kontaktytor så jag känner mig trygg i att det är "good enough".
Sist så vänder jag på hela paketet så att det blir lite mindre skjuvkrafter på sidoväggen medan limmet torkar.
Och i det tillståndet lämnade jag alltihopa i söndags, då jag var tvungen att åka tillbaka till stan för jobb och vardag på måndagen...
Hur resultatet ser ut vet jag alltså inte, men förhoppningsvis ska jag få tillfälle att kolla det imorgon fredag, och också fortsätta jobba lite på högtalarna.
Efter att första sidoväggen kommit på plats på den andra högtalaren också så ska allt avslutande meck, förutom spackling och färg, göras innan den sista sidan sätts på. Det inkluderar bla. kabeldragning och dämpmaterial, men först ska snickrandet göras klart. Det som återstår av det är bland annat:
* Hål för högtalarterminal
* Urfräsning för elementen och filning och avrundning av spant-kanterna som kommer synas i de hålen
* Trimning och fasning av väggkanter
* Högtalarfötter inklusive lock i botten och inspänningsanordning i toppen
Lite av det hoppas jag kommer med i nästa del.