Vart köper man Markaudio bredbandare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prozac

Re: Vart köper man Markaudio bredbandare?

Inläggav Prozac » 2025-04-10 17:06

Flint skrev:
Morello skrev:Just det, men nu talar jag om kvartsvågsresonansen, vilken ingalunda är att jämföra med helmholtzresonans. Har du testat att klä pipans insida?

Där har du fel igen. Både en kvartsvågsresonans och en helmholtzresonans påverkar elementets impedanskurva på samma sätt, de ger en dipp vid resonansen och inte en topp.
Ja, jag har testat många gånger att klä pipans insida, ända tills den var görproppad. Har du?
Har du lugnt på jobbet idag? Jag är pensionär så jag kan fortsätta så här några dagar till om du vill. :wink:

Bra, då har du tid med frågor :)

Kul med TL! fina byggen!

Om jag inte missminner mig brukar man ha ett pipstycke ovan elementet för att minska kvartvågsresonansen? En MLTL ska väl vara ML=mass loaded dvs avsmalnande mot slutet? Hur tänkte du kring det?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-10 17:29

Prozac skrev:
Flint skrev:
Morello skrev:Just det, men nu talar jag om kvartsvågsresonansen, vilken ingalunda är att jämföra med helmholtzresonans. Har du testat att klä pipans insida?

Där har du fel igen. Både en kvartsvågsresonans och en helmholtzresonans påverkar elementets impedanskurva på samma sätt, de ger en dipp vid resonansen och inte en topp.
Ja, jag har testat många gånger att klä pipans insida, ända tills den var görproppad. Har du?
Har du lugnt på jobbet idag? Jag är pensionär så jag kan fortsätta så här några dagar till om du vill. :wink:

Kul med TL! fina byggen!

Om jag inte missminner mig brukar man ha ett pipstycke ovan elementet för att minska kvartvågsresonansen? En MLTL ska väl vara ML=mass loaded dvs avsmalnande mot slutet? Hur tänkte du kring det?

Tackar. Pipstycken har jag aldrig ens hört talas om. Att minska kvartvågsresonansen finner jag ingen anledning till, snarare hellre öka den (verkan av den). Avsmalnande pipor anser jag bara krånglar till byggandet. Kanske bara trend(er) ett tag. Allt som är svårt att bygga måste ju vara bra. OBS att jag inte provocerar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-11 09:20

Kvartsvågspipor kan vara luriga och det är inte alltid helt självklart hur man kommer fram till den effektiva längden. I det här fallet finns dessutom en mindre kavitet bakom elementet att ta hänsyn till.

FEM kan därför med fördel användas här. En låda med korrekta dimensioner, ett förenklat Alpair 12P samt absorbent bakom elementet och på botten (markerat i blått i bilden nedan) ger svaret för ljudtrycksnivån i frifält på ett avstånd om 1,4 m rakt framför elementet med en inspänning om 2,83 V:

Flint.png
Flint.png (105.2 KiB) Visad 2903 gånger

Flint FR.png
Flint FR.png (26.7 KiB) Visad 2903 gånger

Som synes är basnivån låg under ca 80 Hz eftersom kvartsvågsresonansen är svag. Trekvartsvågen uppvisar ett tydligt maximum från porten runt 160 Hz, men detta bidrag ligger i motfas med elemenbidraget, vilket leder till en dal i frekvensgången. Mer eller mindre tydliga hastighetsminima för konen uppstår vid ca 47 Hz, 145 Hz och 265 Hz. Detta motsvarar n = 1, n = 3 och n = 5 - ojämna multiplar av kvartsvågen som blir lite "sneda" p.g.a. geometrin. Dessa hastighetsminima framträder som dalar i impedansgången (minskande med frekvensen och vid 265 Hz ser man inte mer än lite oroligheter i den uppmätta impedansgången).

Frekvensgången överensstämmer hyggligt med Flints rumsmätning som dock har utförts under helt andra akustiska förutsättningar.

För övrigt beror den uppmätta dalen runt 450 Hz (inte modellerad ovan) med stor sannolikhet på en ovanligt kraftig resonans i surrounden - inte på en resonans mellan konen och korgen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2025-04-11 09:25

Flint skrev:
Prozac skrev:
Flint skrev:Där har du fel igen. Både en kvartsvågsresonans och en helmholtzresonans påverkar elementets impedanskurva på samma sätt, de ger en dipp vid resonansen och inte en topp.

Kul med TL! fina byggen!

Tackar. Pipstycken har jag aldrig ens hört talas om. Att minska kvartvågsresonansen finner jag ingen anledning till, snarare hellre öka den (verkan av den). Avsmalnande pipor anser jag bara krånglar till byggandet. Kanske bara trend(er) ett tag. Allt som är svårt att bygga måste ju vara bra. OBS att jag inte provocerar.

Inser att jag uttryckte mig lite slarvigt (min högsta chef blev avskedad igår så det blev lite omtumlande). Jag tänkte på att man ofta monterar elementet en bit ner längs pipan för att minska störande resonanser högre upp i frekvens. Den avsmalnande delen tror jag gör att pipan kan förkortas något. Har dock inte testat själv i Hornresp. http://www.hornresp.net/
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-11 11:09

Mark Audio har ett mycket trevligt ljud om ej perfekt. Bredbandare är inte optimala men ibland har dessa en förmåga att svänga bra.
Enkla att bygga och inga filter krävs. Man kan naturligtvis laborera med olika lådor och dämpningar.
Din TL som du har byggt är ett intressant objekt.
Alpair 12.2p har ganska hög verkningsgrad gentemot deras andra sortiment.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-04-11 11:17

Det krävs avsevärd passiv och/eller aktiv ekvalisering för att städa upp frekvensgången hos ett typiskt bredbandselement.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-11 11:38

Dessutom kan man förstås i praktiken inte städa upp den mycket påtagliga distorsionen.

Bredbandselement har, förutom de omfattande problemen med membrandistorsion när konen bryter upp, den otrevliga egenskapen att maximera IM-distorsionen eftersom det bara finns ett element. Som om detta inte vore nog så visar även Dopplerdistorsionen sitt fula ansikte av samma anledning. Om man t.ex. har en insignal som består av en 80 Hz-sinus och en 10 kHz-sinus så blir den signal som kommer ut en helt annan än den som man skickade in.
Senast redigerad av I-or 2025-04-11 11:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-11 11:42

Ja om man är kräsen så går allt att justera.Utom distortion.
Eller sitter man ner och njuter av musiken istället. Det är medryckande.

Mark Audio ligger inte på latsidan...
De håller på för fullt att utveckla sin serie.
Många har gett upp... Inte Mark Audio.
Senast redigerad av LeifB 2025-04-11 11:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-11 11:49

Nej, distorsionen går alltså inte att justera. Även efter ekvalisering lyssnar man på massor av "grus".

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2025-04-11 11:55

[quote="LeifB"]Ja om man är kräsen så går allt att justera.
Eller sitter man ner och njuter av musiken istället. Det är medryckande.

"Allt" går väl ändå inte att justera ? Om ett högtalarelement visar upp en hög förvrängning/distorsion så är det väl mer
eller mindre omöjligt att "justera" ner den då det inte finns någon återkoppling som skulle kunna kompensera för detta.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-11 11:58

Nej det är svårt att justera distortion.
Om man är hyperkänslig för detta så får man stå över bredbandare.
Sortiment från Mark Audio är stort.
Maop serien är den bästa. Magnesium kon. Dyrare.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-11 12:42

Gjorde nyss en mätning av/vid själva portmynningen.

Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-04-11 12:48

LeifB skrev:Nej det är svårt att justera distortion.
Om man är hyperkänslig för detta så får man stå över bredbandare.
Sortiment från Mark Audio är stort.
Maop serien är den bästa. Magnesium kon. Dyrare.

Varför skall man över huvud taget nyttja bredbanselement annat än i tex bordsradioapparater?
Senast redigerad av Morello 2025-04-11 13:06, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-11 13:02

Flint skrev:Gjorde nyss en mätning av/vid själva portmynningen.

[ Bild ]

Mätresultatet överensstämmer ganska väl med simuleringsresultatet även om det förstås blir en hel del inverkan av rumsreflektioner och överhörning från elementet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-11 13:41

Bra. Men jag måste erkänna ett misstag. När jag gjorde den här senaste mätningen såg jag att jag hade dämpat portöppningen med en 50mm djup skumplastplugg (liggmadrass).
Den hade jag glömt bort när jag svarade på din fråga om att "hantera resonanser".
Återkommer med nya mätningar under dagen, men jag ser redan nu att det nog mest påverkade lådans/elementets impedanskurva.
Portnivåmätningen är dock gjord med pluggen borttagen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-11 14:54

På't igen. Nu utan "pluggen" på portens utgång.

Frekvensgång hela lådan. OM1 ca.120 mm från elementet.

Bild

Frekvensgång portöppningen. Micken ca. 20 mm ut från porten.

Bild

Lådans impedanskurva.

Bild

Jämförelse impedans - Elementet i fri luft alt. i lådan. Syfte att kolla resonansen strax under 500 Hz.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-11 16:25

THD

Bild

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-11 16:30

Du måste komplettera med ljudtrycksnivå, vilken utgör en avgörande förutsättning för mätningen, eftersom informationen annars är meningslös. Om man inte har tillgång till absolutnivåkalibererade mätdata så bör man åtminstone lägga till vilken inspänning som det handlar om.

Man måste även hålla i minnet att rumsinverkan ger en hel del extra orolighet i kurvorna.
Senast redigerad av I-or 2025-04-11 16:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-11 16:35

Jag ska kalibrera micken, eller kanske snarare mickförstärkaren och programmet.
Återkommer.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-11 16:36

Se det editerade inlägget ovan.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-11 17:51

Jag stöter på patrull här. Dels är jag osäker på kalibreringen rent allmänt och sen verkar jag behöva mäta på en betydligt högre ljudnivå än vad jag bedömer att mina grannar accepterar.

Men jag använde en enkel(?) kalibrator som heter "PeakTech 8010"
https://www.peaktech.de/uk/PeakTech-P-8 ... -dB/P-8010
Och "bad" den lämna 94dB ut. Sen mätte jag den signalen och justerade nivån på micksteget så att programmet TrueRTA visade 94dB.
Är det rätt eller fel tänkt.
TrueRTA verkar inte ha någon bra distmätare med svep så det fick bli Arta steps.
Jag börjar en mätning med Arta och kollar för säkerhets skull nivån med TrueRTA och då visar den 60-70dB.
Och det är väl för lågt i det här sammanhanget. Men det är så högt jag vågar gå för grannarnas skull. Svepet tar ganska lång tid.
Det är ungeför den nivån på distmätningen jag först visade, den som finns några inlägg upp.
Tänker jag fel?
Senast redigerad av Flint 2025-04-11 17:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-11 17:55

Högtalaren är 8 ohm.

Du skulle kunna mäta med 2,83 volt RMS input.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-11 17:57

petersteindl skrev:Högtalaren är 8 ohm.

Du skulle kunna mäta med 2,83 volt RMS input.

Ja, men då dör nog vissa.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-11 18:00

1 watt är väl lagom. Mät mitt på dagen. Eller kl 04:00 på natten då alla sover. 8) :twisted:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-11 18:08

Närmaste grannen uppåt sett är en Rambotyp som bara klagar på ljud från de andra grannarna.
Jag tippar att han egentligen menar mig men tycker att det är finare/hövligare att säga det i form av syftande.
Den typen av kommunikation fick jag nog av med mina barns mor.
Nej, här pratar vi klarspråk. Annars är risken för missuppfattning för stor.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-11 19:42

Testade nyss att mäta THD vid 1W ut.
Men njet, det blir för störande. Jag står över.
Ni får betrakta den THD-mätning jag la upp som värdelös.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-11 21:54

Prozac skrev:Inser att jag uttryckte mig lite slarvigt (min högsta chef blev avskedad igår så det blev lite omtumlande). Jag tänkte på att man ofta monterar elementet en bit ner längs pipan för att minska störande resonanser högre upp i frekvens. Den avsmalnande delen tror jag gör att pipan kan förkortas något. Har dock inte testat själv i Hornresp. http://www.hornresp.net/

Jaha, ja det har man ju sett, att flytta "ner" elementet en bit längs pipan, men det har jag tyvärr aldrig testat. Men jag gissar att det inte påverkar pipans egenskaper så mycket. Det kanske visserligen kan generera lite motverkande resonanser (spekulation). Däremot att göra pipan avsmalnande borde nog påverka lite. Inte heller det har jag testat. Men då tycker jag att man lika gärna kan fylla den med lite dämpmaterial för att ge samma resultat - att simulera en längra pipa och därför kunna kapa den något. Personligen tycker jag dock fortfarande är det enklaste att styra är en rak pipa med så få vinklar som möjligt. Hrm... jag inser att jag nog borde göra ett nytt försök att lära mig hornresp. Tidigare försök har slutat oavgjort 0-0.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-12 00:19

I-or skrev:Kvartsvågspipor kan vara luriga och det är inte alltid helt självklart hur man kommer fram till den effektiva längden. I det här fallet finns dessutom en mindre kavitet bakom elementet att ta hänsyn till.

FEM kan därför med fördel användas här. En låda med korrekta dimensioner, ett förenklat Alpair 12P samt absorbent bakom elementet och på botten (markerat i blått i bilden nedan) ger svaret för ljudtrycksnivån i frifält på ett avstånd om 1,4 m rakt framför elementet med en inspänning om 2,83 V:

Flint.png

Flint FR.png

Som synes är basnivån låg under ca 80 Hz eftersom kvartsvågsresonansen är svag. Trekvartsvågen uppvisar ett tydligt maximum från porten runt 160 Hz, men detta bidrag ligger i motfas med elemenbidraget, vilket leder till en dal i frekvensgången. Mer eller mindre tydliga hastighetsminima för konen uppstår vid ca 47 Hz, 145 Hz och 265 Hz. Detta motsvarar n = 1, n = 3 och n = 5 - ojämna multiplar av kvartsvågen som blir lite "sneda" p.g.a. geometrin. Dessa hastighetsminima framträder som dalar i impedansgången (minskande med frekvensen och vid 265 Hz ser man inte mer än lite oroligheter i den uppmätta impedansgången).

Frekvensgången överensstämmer hyggligt med Flints rumsmätning som dock har utförts under helt andra akustiska förutsättningar.

För övrigt beror den uppmätta dalen runt 450 Hz (inte modellerad ovan) med stor sannolikhet på en ovanligt kraftig resonans i surrounden - inte på en resonans mellan konen och korgen.

Jag glömde att tacka för simuleringen. Kommer nu istället. Tack för simuleringen!
Den ger inspiration och förklarar en del funderingar jag har haft.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-12 18:09

Jag kom igång med Hornresp här på eftermidda'n.
Hittade en bra grundkurs på Tuben som jag följde.
https://www.youtube.com/watch?v=0LvbOQBSAW4
Vilket suveränt program.
Nu ska jag kolla vad jag kunde ha gjort bättre i/med min låda.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-12 18:49

Hornresp kan reda ut de flesta lådorna.
Har kollat många lådor från Mark Audio och fått
klarhet vad dom ger och vad dom siktar på.
Min första låda till Alpair 12.2p var en stor låda.
110cm hög och den är en vikt expanderade MLTL. Fick ritning från Danmark där dom sålde Mark Audio högtalarenheterna. Mina första bekantskaperna med dessa.
Var lite sugen på att bygga en hornhögtalare som Scottmoose på diy.com tagit fram.
Men hejdade mig p.g.a. att den var riktigt hög och det skulle kosta rätt mycket matrial att bygga. Här ser du hur stora dom är.
https://www.youtube.com/watch?v=znkFxOZ ... EycA%3D%3D

Här har du en hel del lådor till Alpair 12.2p.
https://www.markaudio.com/online_shop/a ... le-driver/

Triton Alpair 12P RTL: är väl den som kommer närmast din. Scottmoose är far till de flesta av konstruktionerna. Hans riktiga namn är Scott Lindgren.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum