ACE bygge börjar ta ton.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-20 23:12

mike34 skrev:
http://vector.niwa.nu/tmp/newsys.basta

Så nu kan det inte bli fel. tror jag...

Nu blev det bättre, får titta igenom sen. Är högtalarens värden något uppmätt? Dom är lite olika de jag har.

./.

En idé, för att inte byta ut alltför mycket i din ACE-koppling. Kör fyra 3886, två och två i // som matar varsin högtalare.

Då kan du kanske få runt 22 volt över varje högt och runt 230 watt totalt vid portfrekvensen. Det är 80 mer än du har nu, och trafon räcker mer än väl till.

Det borde gå rätt enkelt, du vet ju redan hur man kopplar ihop dom till ACE utan att det skall svänga .... :D

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-20 23:16

phon skrev:
mike34 skrev:
http://vector.niwa.nu/tmp/newsys.basta

Så nu kan det inte bli fel. tror jag...

Nu blev det bättre, får titta igenom sen. Är högtalarens värden något uppmätt? Dom är lite olika de jag har.

./.

En idé, för att inte byta ut alltför mycket i din ACE-koppling. Kör fyra 3886, två och två i // som matar varsin högtalare.

Då kan du kanske få runt 22 volt över varje högt och runt 230 watt totalt vid portfrekvensen. Det är 80 mer än du har nu, och trafon räcker mer än väl till.

Det borde gå rätt enkelt, du vet ju redan hur man kopplar ihop dom till ACE utan att det skall svänga .... :D

Har planer här serru, har mätat lite med mic i dag och har en del att rapportera. Jag är lite bekymmrad över porten som du nog redan har sett i simmet.
Får turbulens vid 8 volt på 16.5 Hz.
Ska mäta responsen i morgon, och klura ut en väg ur det här.Det lutar åt nytt lådbygge.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-20 23:25

16,5 Hz är förbjudet område, du få hålla dig över 25Hz .... :twisted: :D eller kanske mitt på avstämningen ?

Har du avslut både på fronten och i lådan på båda rören? Det är ju rätt intressant info när rör säckar ihop och vilken form dom har. 8 volt var ju lite tidigt .... 8O

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-20 23:28

phon skrev:16,5 Hz är förbjudet område, du få hålla dig över 25Hz .... :twisted: :D

Har du avslut både på fronten och i lådan på båda rören? Det är ju rätt intressant info när rör säckar ihop och vilken form dom har. 8 volt var ju lite tidigt .... 8O

Jag kan skriva en riktigt utförlig text om det i morgon, men jag behöver snacka lite med Svante först.
Det va just det jag va intresserad av att få reda på när det ballar ur.
Därför gick jag på den frekvens Basta säger har högsta amplitud på luftrörelsen.

Rören har korrektion i båda ändar ja.
Det är inga stora trattar, DLS 75 mm kit, finns att läsa om på nätet.

Ska koppla upp lite mer sladddar i morgon och mäta med Basta.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-20 23:32

Det är väl tre m/s eller nåt där det begränsar? Du har kanske sett Svantes tråd om formade rör? Där finns massa länkar och annat intressant.

edit,
DLS 75mm, men du har en 90 graders böj också ?

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-20 23:35

phon skrev:Det är väl tre m/s eller nåt där det begränsar? Du har kanske sett Svantes tråd om formade rör? Där finns massa länkar och annat intressant.

Läste nogrannt dräpartråden med Isidor,Svante och anders_j tidigare i dag.
Om Basta stämmer, vilket det antagligen gör för allt ser mycket bekant ut så är det vid 8,5 meter det tjockar ihop vid den frekvensen ska tilläggas.
Jag har inte ens ett steg att få det att turbulera vid högre frekvenser. Inget orkar med 2 ohm här hemma. Ska se om jag kan dela lasten över 2 steg i morgon och trycka på lite till.
har tagit ut 150 watt mer ur steget än det ska klara (inte 3886) ett annat.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-20 23:39

Om du ändå skrotar lådan så kunde det ju vara intressant att sätta dina rör rakt upp, alternativt utanpå lådan, bara för att kunna jämföra raka rör med vinklade.

hmmmm , enkelt, ta ur rören och montera igen likadant fast från baffelns baksida. Då kan dom sticka ut i rummet, raka eller vinklade efter behag. Enkelt att mäta på då.

Jag följer den spännande fortsättningen.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-20 23:40

phon skrev:Om du ändå skrotar lådan så kunde det ju vara intressant att sätta dina rör rakt upp, alternativt utanpå lådan, bara för att kunna jämföra raka rör med vinklade.

hmmmm , enkelt, ta ur rören och montera igen likadant fast från baffelns baksida. Då kan dom sticka ut i rummet, raka eller vinklade efter behag. Enkelt att mäta på då.

Jag följer den spännande fortsättningen.

Jepp har funderat på engelsk vvs teknik. Rören på utsidan..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-20 23:42

mike34 skrev:Om Basta stämmer, vilket det antagligen gör för allt ser mycket bekant ut så är det vid 8,5 meter det tjockar ihop vid den frekvensen ska tilläggas.

Basta har två väldigt enkla mekanismer för att bestämma max utnivå från ett basreflexrör. Dels ska amplituden i röret inte vara för stor, dels ska lufthastigheten i röret inte vara för stor. Båda gränserna kan ställas in. Här behöver användaren göra ett ingenjörsmässigt rimligt val. Defaultvärdena är förmodligen inte så tokiga, men absolut inte säkerställda.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-20 23:44

Svante skrev:
mike34 skrev:Om Basta stämmer, vilket det antagligen gör för allt ser mycket bekant ut så är det vid 8,5 meter det tjockar ihop vid den frekvensen ska tilläggas.

Basta har två väldigt enkla mekanismer för att bestämma max utnivå från ett basreflexrör. Dels ska amplituden i röret inte vara för stor, dels ska lufthastigheten i röret inte vara för stor. Båda gränserna kan ställas in. Här behöver användaren göra ett ingenjörsmässigt rimligt val. Defaultvärdena är förmodligen inte så tokiga, men absolut inte säkerställda.

Så jag kan utgå från att det rör sig om runt 8m/s som simuleringen säger då ?

Allt annat jag mätt stämmer skrämmande väl med simuleringen måste jag säga. Lufthastighet är svårare att mäta :/
Senast redigerad av mike34 2005-05-20 23:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-20 23:47

mike34 skrev:
Svante skrev:

Mja, defaultgränsen vill jag minnas är 10 m/s och om det är rätt vet jag som sagt inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-20 23:50

mike34 skrev:Allt jag mätt stämmer skrämmande väl med simuleringen måste jag säga.

Jo, fast högnivåfenomenen är betydligt svårare att simulera och mäta. Du har väl mätt inuti lådan? Av förklarliga skäl är inte det så lämpligt vid höga nivåer, men du skulle ju kunna mäta utanför lådan i samma position, men med två olika nivåer. Om du sedan jämför de två kurvorna, så kan du se om porten har blivit överstyrd. Isf sjunker nivån vid fh.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-20 23:52

Svante skrev:
mike34 skrev:
Svante skrev:

Mja, defaultgränsen vill jag minnas är 10 m/s och om det är rätt vet jag som sagt inte.

Jo det stämmer att den står på 10 m/s, Det jag inte har ändrat på är amplituden.
Men jag har gjort mätningar i röret vid 16.5 Hz och ser på oscilloskopet att det börja krulla till sig vid unefär 7 volt ut.
Om jag ser på lufthastigheten i simuleringen där vid den spänningen och den frekvensen så säger Basta att jag har ungefär 8.5 m/s.
Det kan ju va ett rimligt värde.
Denna hastighet är inte konstant genom frekvesspektrat antar jag.
Är det inte så att ju längre från (DC flödet) jag kommer ju svårare har turbulensen att uppstå.
Jag har provat vid 20 Hz och vid 25 och jag sparkar i allt jag har här men kan inte få till turbulens igen.
Anledningen till att jag letar efter detta är för att kunna besluta om portarean räcker eller om jag ska såga till en ny låda.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-20 23:54

Svante skrev:
mike34 skrev:Allt jag mätt stämmer skrämmande väl med simuleringen måste jag säga.

Jo, fast högnivåfenomenen är betydligt svårare att simulera och mäta. Du har väl mätt inuti lådan? Av förklarliga skäl är inte det så lämpligt vid höga nivåer, men du skulle ju kunna mäta utanför lådan i samma position, men med två olika nivåer. Om du sedan jämför de två kurvorna, så kan du se om porten har blivit överstyrd. Isf sjunker nivån vid fh.

Jaha, jag mätte med mic nu strax utanför röret och tittade på sinusen när det deformerades och jag sammtidigt kunde höra ett fluffande ljud, det va ganska skarp gräns där det uppstod.
Inga problem alls att se och höra.

"Vill ha mer pulver här och testa med, ingen som kan låna ut ett NAD208 ?? :)"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-21 00:04

mike34 skrev:Anledningen till att jag letar efter detta är för att kunna besluta om portarean räcker eller om jag ska såga till en ny låda.

Låt dom sluta uppåt då? Rakt rör fungerar nog rätt mycket bättre, tror jag.

Kan man stoppa in en mik i röret utan att den stör så mycket att turbulens uppstår tidigt av den anledningen? Låter vågat vid dom nivåerna.

Kanske finns nån bättre mätmetod, fluffandet är ju en. Mät samtidigt spänningen över högt så vet du ungefär när det händer.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-21 00:10

phon skrev:
mike34 skrev:Anledningen till att jag letar efter detta är för att kunna besluta om portarean räcker eller om jag ska såga till en ny låda.

Låt dom sluta uppåt då? Rakt rör fungerar nog rätt mycket bättre, tror jag.

Kan man stoppa in en mik i röret utan att den stör så mycket att turbulens uppstår tidigt av den anledningen? Låter vågat vid dom nivåerna.

Kanske finns nån bättre mätmetod, fluffandet är ju en. Mät samtidigt spänningen över högt så vet du ungefär när det händer.

Ja. nu va det ju 10 cm fram till rör mynningen i allafall, det är bäst att va nogrann med beskrivningen på vad man gör. :) Ska bättra mig.
Jodå jag har kollat på utspänning och med hjälp av den och Basta kommit fram till att det är runt 8-9 m/s det spricker, i allafall vid den frekvensen som är riktigt låg.
Men jag orkar inte få till turbulens på nått annat ställe än där runt toppen av m/s grafen.
vid 20 Hz så brakar steget ur tidigt på grund av impedansen och högre upp når jag inga hastigheter med det jag kan ta ut så det är ju inte helt åt pipan med konstruktionen i alla fall.
Enligt Isidor så ska 2 rör va lite bättre än ett stort så jag har nog gjort vad jag kan i denna låda.
Passiv radiator ? ja kanske...
Senast redigerad av mike34 2005-05-21 13:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-21 00:28

mike34 skrev:Jodå jag har kollat på utspänning och med hjälp av den och Basta kommit fram till att det är run 8-9 m/s det spricker, i allafall vid den frekvensen som är riktigt låg.
Men jag orkar inte få till tirbulens på nått annat ställe än där run toppen av m/s grafen.

Jamen vad kul, då är inte 10 m/s sååå tokigt som defaultvärde då. Nu beror ju den hastigheten på rörgeometrin och antalet rör som du säger, men det är ju ändå bra med tumregler ibland... :lol: Jag menar, det är alldeles säkert så att 1/10 av ljudhastigheten (34,5 m/s) som man ser rekommenderat ibland är alldeles för fort.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-21 00:40

Svante skrev:
mike34 skrev:Jodå jag har kollat på utspänning och med hjälp av den och Basta kommit fram till att det är run 8-9 m/s det spricker, i allafall vid den frekvensen som är riktigt låg.
Men jag orkar inte få till tirbulens på nått annat ställe än där run toppen av m/s grafen.

Jamen vad kul, då är inte 10 m/s sååå tokigt som defaultvärde då. Nu beror ju den hastigheten på rörgeometrin och antalet rör som du säger, men det är ju ändå bra med tumregler ibland... :lol: Jag menar, det är alldeles säkert så att 1/10 av ljudhastigheten (34,5 m/s) som man ser rekommenderat ibland är alldeles för fort.

Ja det kan man ju va helt säker på att det är.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-21 15:16

Har gjort lite mätningar på portens gränser.
Efter ett tags labbande i Basta så har jag satt upp det på det här viset.
Gjorde fasmätningar med oscilloskopet i XY och fick nollställen på 4 frekvenser.
11.9 Hz
19.2 Hz
46.7 Hz
86.6 Hz
Jag har i Basta använt mig av uppmätta elementdata.
Modellen bifogar jag här för de som kan ladda hem och titta på det.

http://vector.niwa.nu/tmp/portlimit.basta

Lådan har en lådvolym på 60 liter och efter att ha moddelerat upp den i Basta så visar inte impedansens nollställen på samma punkter som det jag mätt fram, inte förr än jag ökade volymen till 70 liter så ser det i Basta ut som i verkligheten. Portningen fick jag ochså flytta upp till 22 Hz och nu matchar graferna de värden jag lyckats mäta fram ruskigt bra.
Kan det va isoleringen i lådan som gett större skenbar volym ?.
Skulle det va fel på mina antaganden jag gjort här nu så rättar jag till det hela senare.
Med den konfiguration som basta har i simuleringen och den lådan som finns i verkligheten så har jag tagit fram följande tabell då turbulens inträffar vid olika frekvenser så långt mitt slutsteg orkar driva.
Värden på lufthastighet i m/s är avlästa från Bastas graf vid olika frekvenser och spänningar över elementen.
Frek Utopp Urms Hast m/s
14 7.5 5.30 5.95
14.5 8 5.65 6.62
15 8 5.65 6.8
15.5 8.75 6.18 7.54
16 8.9 6.29 7.8
16.5 10 7.07 8.7
17 10.25 7.24 8.96
17.5 10.9 7.70 9.31
18 11 7.77 9.16
18.5 12.5 8.83 10.1
19 12.75 9.01 9.88
19.5 13.75 9.72 10.16
20 14 9.89 9.93

Svante eller nån annan, nån kommentar om detta ?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-05-21 17:09

mike34,

En maximal strömningshastighet om ca 10 m/s (RMS) stämmer mycket bra med vad man bör komma upp i med 75 mm cirkulära trattade rör med en 90-graders krök på. Kröken kostar massor i turbulensgenerering (strömningsmotståndet är ca dubbelt så högt som för trattat in- och utlopp tillsammans vid fullt turbulent strömning) och med raka trattade rör bör du hamna omkring 20-25 m/s, d.v.s. 6-8 dB högre ljudtrycksnivå.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-21 17:24

Isidor skrev:mike34,

En maximal strömningshastighet om ca 10 m/s (RMS) stämmer mycket bra med vad man bör komma upp i med 75 mm cirkulära trattade rör med en 90-graders krök på. Kröken kostar massor i turbulensgenerering (strömningsmotståndet är ca dubbelt så högt som för trattat in- och utlopp tillsammans vid fullt turbulent strömning) och med raka trattade rör bör du hamna omkring 20-25 m/s, d.v.s. 6-8 dB högre ljudtrycksnivå.

Jag ska posta en bild på hur krökarna ser ut, det är inte en skarp 90 graders böj utan mer en sväng och båda rören består av en (spiral)list som går i sig själv varv efter varv och bildar ett flexirör.
Det är med andra ord inte slätt på insidan heller.
Och en sak till , de inre trattarna ligger bakom det undre elementet vilket kan va ytterligare upphov till lättare turbulensbildning.

Jag önskar att jag haft tillgång till Basta innan jag byggde lådan, nu är det väldigt svårt att få ut mer med rör på insidan.
Iofs inget krav men det är kanske lite snyggare.
Det är precis lagom mycket port för det slutsteg som driver och det kanske kan va bra att stoppa där med den och bygga en helt ny version med mer planerad design.

Handritat :lol:
Bild

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-05-21 19:28

Även om krökningsradien är relativt stor kostar kröken en hel del när det gäller turbulensgenerering. Att röret inte är slätt på insidan är minst lika illa, tyvärr.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-21 19:32

Isidor skrev:Även om krökningsradien är relativt stor kostar kröken en hel del när det gäller turbulensgenerering. Att röret inte är slätt på insidan är minst lika illa, tyvärr.

Ja, det får bli nått konstverk med rör på utsidan om det ska va optimalt.
Fast nu sitter jag å klurar på slavbasar.
Senast redigerad av mike34 2005-05-22 17:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-22 00:57

Om ett rakt slätt rör tål dubbla hastigheten så tjänar du kanske totalt sett på något tunnare och därmed kortare rör, rakt upp med portarna i toppen på lådan. Fortfarande inne i lådan då. Eller vänd lådan och sätt på fötter så slutar rören mot golvet.

Eller sätt portarna i botten av lådan enl din skiss, raka rör uppåt, så kanske dom dessutom börjar i en något lugnare miljö inne i lådan? Koniska portar och dia 69 inner rör finns på H*F*K*t, då får dom nog plats utan böjar. Om det sedan blir så mycket bättre med raka rör vill vi ju veta ..... :D

Arean sjunker från 2x46 till 2x37 cm2, längden minskar kanske med en dryg decimeter?

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-22 12:44

phon skrev:Om ett rakt slätt rör tål dubbla hastigheten så tjänar du kanske totalt sett på något tunnare och därmed kortare rör, rakt upp med portarna i toppen på lådan. Fortfarande inne i lådan då. Eller vänd lådan och sätt på fötter så slutar rören mot golvet.

Eller sätt portarna i botten av lådan enl din skiss, raka rör uppåt, så kanske dom dessutom börjar i en något lugnare miljö inne i lådan? Koniska portar och dia 69 inner rör finns på H*F*K*t, då får dom nog plats utan böjar. Om det sedan blir så mycket bättre med raka rör vill vi ju veta ..... :D

Arean sjunker från 2x46 till 2x37 cm2, längden minskar kanske med en dryg decimeter?

Phu,, du har rätt, detta måste ju utredas :).
Har en modell som kanske skulle funka. Jag knackar ur befintliga rör. Sticker rören genombaffeln bakifrån och rätar ut dom. Då sitter de med den mindre tratten på utsidan och det kommer se ut som en tandemdammsugare.
Då kan jag ju testa raka rör men ändå osläta om man säger så.
Men jag kommer ju få en helt annan avstämning på sakerna.

I väntan på tillgång på maskiner att fräsa med så gjorde jag en liknande mätning med högtalarelementen i invertart läge för att se om det gjorde strömmningen någon tjänst.
Hz m/s
14 6.36
14.5 6.6
15 7.25
15.5 7.66
16 7.81
16.5 8.9
17 9.07
17.5 9.19
18 8.98
18.5 9.67
19 9.71
19.5 9.67
20 10.63

Det hela gav en marginellt bättre strömmningshastighet i början och lite sämmre mot slutet.
Inget man kan säga är av avgörande faktor i denna konfiguration.
Det är med stor sannolikhet böjarna som är problemet.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-22 18:44

mike34 skrev: ....... se ut som en tandemdammsugare.

:D :lol:

mike34 skrev:Men jag kommer ju få en helt annan avstämning på sakerna.

Den borde sjunka aningen, någon Hz, dom tar väl några liter volym från lådan. Undrar om uträtandet ger en ändring åt andra hållet? Det märker du när du har byggt dammsugare :D Eller om det blir en StarWars dubbelkanon eller nåt 8O

Är dimensionerande undre gräns 20Hz, eller siktar du på lägre? Jag har nog trott 20 hela tiden.

Kollade din sim, väldigt stor skillnad på elementdata mot det jag hade. Mina data är från mitt beräkningsprogram, som kommer från JBL. Det det borde väl stämma då, men man vet aldrig. Hittade ingen med så stort Le av de ~130 olika element dom har där. Några få över 2, ett över 3, dom flest runt 1mH. GT100 var ett av dom över 2 med 2,68mH Verkar lurigt. Tänker bara på hur stor en 10mH spole är .... 8O

Edit: .... konjugatlänken, ja just ja, det går ju åt lite konding för den spolen ser jag nu 8O :D hmmm inte lätt att balansera bort den

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-22 22:29

phon skrev:
mike34 skrev: ....... se ut som en tandemdammsugare.

:D :lol:

mike34 skrev:Men jag kommer ju få en helt annan avstämning på sakerna.

Den borde sjunka aningen, någon Hz, dom tar väl några liter volym från lådan. Undrar om uträtandet ger en ändring åt andra hållet? Det märker du när du har byggt dammsugare :D Eller om det blir en StarWars dubbelkanon eller nåt 8O

Är dimensionerande undre gräns 20Hz, eller siktar du på lägre? Jag har nog trott 20 hela tiden.

Kollade din sim, väldigt stor skillnad på elementdata mot det jag hade. Mina data är från mitt beräkningsprogram, som kommer från JBL. Det det borde väl stämma då, men man vet aldrig. Hittade ingen med så stort Le av de ~130 olika element dom har där. Några få över 2, ett över 3, dom flest runt 1mH. GT100 var ett av dom över 2 med 2,68mH Verkar lurigt. Tänker bara på hur stor en 10mH spole är .... 8O

Elak konjugatlänk du har, där får förstärkaren jobba lite extra .... 8O

Skämtar du ?? :lol: Det är konjugatlänken som gud glömde !!

De data jag har i Bastasimmet är uppmätt med, och det verkar som det stämmer när jag ser på resultaten på mätningarna av tonkurvan.
Ska dra i en amp utan ACE och se hur det ser ut i ren lådkonstruktion utan filter.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-23 00:06

Här är en mätning gjord med vanligt slutsteg.
Den blå linjen är simulerad med det uppmätta elementet och den röda är simulering med de data JBL ger.
Den grå linjen är mätningen av tonkurvan.

Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-23 00:50

8O 8O oj, puckel vid 80 var det ja .... och vart tog ljudet från porten vägen ?

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-23 09:57

phon skrev:8O 8O oj, puckel vid 80 var det ja .... och vart tog ljudet från porten vägen ?

Beats me ?
Så ser det ut i allafall. Om jag sätter portQ till 1 i Basta så faller det på samma sätt.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum