Solhagas AMT, Mk II

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-02 22:27

Kort rapport efter mitt besök.
Otroligt imponerande bygge. Ännu mer imponerade då man studerar bygget live.
Många timmars tanke och testande bakom, plus alla timmar för bygget och de riggar som behövs för bygget.

Bra tryck, snabb bas, och en härlig direkthet. En aningens för mycket övre diskant för min smak. Kan dock ha att göra med den höga volymen.
Snyggt jobbat!

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-03 08:59

Tack sportbilsentusiasten.
Just diskantnivån diskuterade vi ju lite, om än "brilliant" så kan den vara tröttande vid lång lyssning vid hög volym.
Att medvetet låta den falla från 1000 Hz eller så kan vara en lösning; att inte eftersträva ett rakt frekvenssvar alltså.
Jag lyssnar normalt inte så länge vid hög volym, så det kan vara därför jag inte upplever detta problem; jag vill höra alla detaljer klart och tydligt.
Eller så faller min hörsel av tidigare än andras. Det skulle dock vara lätt att justera frekvenskurvan i DSP:en.
Vi kan ju ta det en annan gång!

Vi spelade ju aldrig på MK II, med vi hade många diskussioner kring konstruktionen och dess mätresultat:

Vi gjorde en korrelation av mina mätmetoder/mikrofoner med hjälp av Anteros medhavda ECM800 med kringutrustning. Än en gång ett stort tack för detta!
(Jag fick lära mig vikten av att ha en låång mikrofonbom vid mätningar :oops: )

Det kan vara bra att låta vågledaren starta redan mellan polstyckena.
Nu har jag bara ett hinder för luften att ta den vägen.

CD-vågledaren behöver inte vara så stor, borde räcka med baselementdiametern. På så sett kan AMT:en fås mer integrerad i baffeln
(Kanske 900 Hz-distorsionen kommer från vibrationer hos den primitiva vågledaren, den är ju ganska ranglig.)

Kan man göra något åt toppen vid 10 kHz? Eftersom det är lätt att justera det i DSP:en så kanske det inte är värt att försöka, men om man skall kunna använda AMT:en passivt, så måste detta åtgärdas. Här tror jag att man får arbeta med membranet.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-04 09:26

Tack Solhaga för en mycket trevlig lördags eftermiddag och tack för lunchen.

Började skriva ett långt inlägg igår, men blev avbruten av besökare. Nu är det borta.
Försöker sammal mina intryck ikväll istället.

Henrik

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-04 10:34

Tack själv Nuffe.
Väntar då med spänning på dina intryck så här några dagar efteråt när du har jämfört med din anläggning igen.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-05 08:30

solhaga skrev:[ Bild ]

"Ramen" blir nog två mässingsplattstänger, 7 x 2,5 mm. Jag borrar ett hål i vardera ändan och hänger upp stängerna i mutterstängerna med hjälp av något elastiskt.
Membranet sitter fast i stängerna mha silikon.
Skulle det durra längs magnetraden så kan jag pluppa dit ytterligare silikon.

Ytterligare tester visar att det måste pluppas silikon. Eventuellt så måste även toppen och botten fixeras.

Bild

Får nog kosta på mig en bredare tejp i alla fall for att öka kompliansen.
En bättre appliceringsmetod krävs också, det blir väl många veck med nuvarande jigg.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-05 10:51

Mina intryck från besök hos Solhaga i lördas em.

Mycket imponerande bygge och ett behagligt rum att vistas i, dvs lagom dämpat.

Följande är jämnfört med mina egna högtalare. Mycket mer "direkt" i övre mellanregister o
diskant, men som diskuterats tidigare ev för påtrångande diskant. Basen kändes som min egen
men jag har inte samma ljudtrycks förmåga i mina. Ev att mina klarar att gå lite djupare.

Som Solhaga själv påpekat känns det som om artisten kommer o spelar i rummet. Jag vill tillägga
att detta gäller bra inspelningar. Hårt mastrad musik avslöjas direkt och låter lika illa som
den är behandlade!

Så jag måste bygga om mina toppar, och bygga ut basen så jag får lite mer ljudtryck i basen.

Återigen, tack för en givinde eftermiddag.

Henrik

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-05 11:46

nuffe skrev:Mina intryck från besök hos Solhaga i lördas em.

Mycket imponerande bygge och ett behagligt rum att vistas i, dvs lagom dämpat.
...
Återigen, tack för en givinde eftermiddag.

Henrik

Tack själv Henrik!

nuffe skrev:... men som diskuterats tidigare ev för påträngande diskant.

Ja, vi skulle tagit en utvärdering efter någon timme.
Det hade ju varit enkelt att justera frekvenskurvan i DSP:n.
Jag har en PEQ vid 10 kHz på -5dB baserat på mätningar och mina gamla öron, det kanske skulle sänkas ytterligare.

nuffe skrev: Basen kändes som min egen
men jag har inte samma ljudtrycks förmåga i mina. Ev att mina klarar att gå lite djupare.

Där kunde vi kanske exempelvis ha ökat dipolutsläckningskompensationen.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-05 13:18

Nja, provade med Kraftwerk och Terje Isungset när jag kom hem, kanske att mina basar
går en aning djupare. Men utan sida vid sida test är det bara en känsla.

Diskant, det är en känsla även där. Jag lyssnar normalt inte på samma volym och har troligtvis
en något sluttande tonkurva. Kanske ett test med lägre Q på 10kHz PEQ visar något. Jag tror
inte jag hör något alls i sista oktaven och kass I näst sista också. Så om det är något tror
jag det ligger lite längre ner.

Men som du säger, ett test med PEQ är ju inte omöjligt.

Henrik

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-05 19:17

Drog ner AMT:ens XO en oktav till 125 Hz. Fick genast bättre tryck, snabba A/B-tester ger att den ändringen är här för att stanna ett tag.
Den svåra Revolving Door med Joyce Cooling klarades galant även med denna XO. (Det finns goda skäl till varför jag har kört den låten 52 gånger).

Ökade 10 kHz PEQ:en med 2 dB till -6 dB samt sänkte Q-värdet från 2 till 1,6. Lite mer subtil ändring, får nog göra A/B-tester med enbart den ändringen.
Här påverkar ju tid på dygnet och vilken mod man är i själv.

Får försöka få tag något av Terje Isungsets alster, någon särskild platta/spår med honom?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-05-05 21:14

min erfarenhet är att problem med för "hett" mellanregister är för mycket energi kring 3-4 kHz. Jag försöker få ca 1-2 dB mjuk dal vid dessa frekvenser och hela registret ovan 2 kHz ca -1 dB. (dvs totalt blir det ca 2-3 dB lägre nivå kring 3-4kHz jämfört med frekvenser under 2kHz).
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-05 21:14

Jo jag tycker hans "Winter Songs" är en höjdare och spesiellt första låten "Fading Sun".

Han spelar på is-instrument. Lite youtube exempel

https://www.youtube.com/watch?v=dONSkfbxnao

Det där med små ändringar i delning är inte lätt, man måste nästan göra snabba A/B omkast , eller
köra en ändring länge och sen byta tillbaks.

Henrik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-05 22:27

Största problemet med den låten är ju att hitta alla saker i rummet som vill spela med och dämpa dem... I min bio tycker t.ex. mina lamparmaturer om basen. ( Ännu värre f.n. är några tavlor jag har stående där, men de är som tur är inte ett permanent inslag )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-05 22:47

Ja med monopoler blir det så. Med Dipol blir mindre problem men fortfarande helt ok ljud.

Henrik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-06 08:39

nuffe skrev:Ja med monopoler blir det så. Med Dipol blir mindre problem men fortfarande helt ok ljud.

Henrik

På vilket sätt menar du att en tavla eller en vas skakar mindre för att ljudet kommer från en dipol? Jag förutsätter att högtalaren står på mjukfötter så det inte är frågan om stomburna vibrationer, utan enbart via luften.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-06 08:40

nuffe skrev:Jo jag tycker hans "Winter Songs" är en höjdare och spesiellt första låten "Fading Sun".

Han spelar på is-instrument. Lite youtube exempel

https://www.youtube.com/watch?v=dONSkfbxnao

Tack! Går ju att köpa CD:n flac online via KLICKTRACK för 110 SEK eller bara låten or 12 SEK.

nuffe skrev:Det där med små ändringar i delning är inte lätt, man måste nästan göra snabba A/B omkast , eller
köra en ändring länge och sen byta tillbaks.

Inga problem med snabba A/B-omkast; laddar bara ny fil till Frequency Allocator. Förutom förändrade tonkurvor märks inget av omkasten.
Testade även en 96/24 och fick vad jag trodde durrningar pga lägre XO.
Det visade sig någon svettig timme senare att det var digitala artefakter av ändringen av 10 kHz PEQ:n (lågfrekvent knatter) och inte den lägre XO:n.
Skall testa om samma artefakt hörs vid 44/16.

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2015-05-13 13:51

Hej Solhaga!

Vill bara börja med att säga att jag är riktigt imponerad och inspirerad!

Det är en stor waveguide framför, men hur ser det ut bakom AMTn? Som jag förstått det vill du få den att prestera så bra som möjligt vid låga frekvenser och jag tycker att waveguiden är helt rätt väg att gå. Även pga av att minska effekten av vägg/tak/golv-reflexer. Då borde du även ladda AMTn bakifrån, antingen med en till waveguide eller någon annan smart lösning.

Läste någonstans att du funderade på att minska storleken på waveguiden till ~diameter på basarna och vill bara säga emot här. Waveguiden ska väl vara så stor som möjligt och gärna ganska djup för att ladda membranet med luft så lågt som möjligt i frekvens. Eftersom att en AMT lämnar en relativt plan vågfront kan nog även vara en idé att ha en hals med initial parallella väggar som övergår till den spridningsvinkel som önskas, se OS (Oblate Spheroid). Första inlägget här: http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/126586-oblate-spheroid-waveguide-consolidated-construction-thread.html. Det kan även vara en idé att lägga en avrundning i slutet för att minska diffraktion (som skrivs i länken ovan).

Jag har nog aldrig tidigare funderat på att bygga egna element, men nu är jag ruskigt sugen. Får dock fundera lite på en (klart mer kompakt) lösning som fungerar i mitt hem.

MVH
Anton

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-13 14:33

onni skrev:Hej Solhaga!

Vill bara börja med att säga att jag är riktigt imponerad och inspirerad!
MVH
Anton

Tack Anton!

onni skrev:Det är en stor waveguide framför, men hur ser det ut bakom AMTn? Som jag förstått det vill du få den att prestera så bra som möjligt vid låga frekvenser och jag tycker att waveguiden är helt rätt väg att gå. Även pga av att minska effekten av vägg/tak/golv-reflexer. Då borde du även ladda AMTn bakifrån, antingen med en till waveguide eller någon annan smart lösning.

Tänkte mig först en vågledare bakåt men AMT sitter i baffeln för basarna och 70 mm bakom AMT har jag då en kraftig trästolpe som håller de magnetmonterade basarna.
Så jag måste dämpa den bakåtgående ljudvågen.

onni skrev:Läste någonstans att du funderade på att minska storleken på waveguiden till ~diameter på basarna och vill bara säga emot här. Waveguiden ska väl vara så stor som möjligt och gärna ganska djup för att ladda membranet med luft så lågt som möjligt i frekvens. Eftersom att en AMT lämnar en relativt plan vågfront kan nog även vara en idé att ha en hals med initial parallella väggar som övergår till den spridningsvinkel som önskas, se OS (Oblate Spheroid). Första inlägget här: http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/126586-oblate-spheroid-waveguide-consolidated-construction-thread.html. Det kan även vara en idé att lägga en avrundning i slutet för att minska diffraktion (som skrivs i länken ovan).

Håller med, mätningar på Mk II visar att jag skall minst ha den storleken jag har idag (500 Hz/700 mm).
Tack för tipsen om OS, det är något liknande jag försöker följa:
Bild
Halsen är parallell 10 mm inuti AMT:en. Jag har en halv rörskål som avrundning. Syns nog lite här.

onni skrev:Jag har nog aldrig tidigare funderat på att bygga egna element, men nu är jag ruskigt sugen. Får dock fundera lite på en (klart mer kompakt) lösning som fungerar i mitt hem.

Har också idéer om mindre AMT:er, kanske hälften så höga, dvs som de ursprungliga Mk I. Varför inte som surroundhögtalare?

solhaga

Membran version 4

Inläggav solhaga » 2015-05-17 20:33

Lite diskussion med onni om vad som påverkar kompliansen ledde till ett membran med 4,5 mm breda aluminiumstrippar istället för 5,5 mm.
Fortfarande en acceptabel resistans om 8,5 ohm.

Här en jämförelse mellan v3 som hade 5,5 mm och den nya v4 med 4,5 mm:

Bild

SPL för v4 är 111 dB/1m @ 9 kHz.

Jag fäster nu membranet på insidan av mässingsstavarna med VHB-tejp, sitter som berget.
Har dock inte "avdurrat" infästningen i motorn än, så distorsionsnivåerna är lite höga i LF.
Det får bli ett senare problem dock.

Och för er alla mätnissar därute:

Version 4 raw:
Bild

1/24 octave smoothing:
Bild

1/18 octave smoothing:
Bild

1/12 octave smoothing:
Bild

1/6 octave smoothing:
Bild

1/3 octave smoothing:
Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-05-18 08:05

Kul med mätningar! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-05-18 09:11

ritkigt fint.
synd bara på den där toppen vid 9kHz. är den där även off-axis?
Men då du ändå verkar behöva ett low-pass för att motverka höjningen mot högre frekvenser så kan du samtidigt lägga in ett notch-filter vid 9 kHz. Om du inte använder DSP förstås.
Men saknas den där toppen off-axis så blir det ju inte riktigt lika enkelt. En justering av toppen kommer då kunna göra att totalljudet får en dipp vid samma frekvens.
Mvh
Magnus

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-18 09:23

Bra ide'. Skall mäta off-axis ASAP.
Annars justerar jag det i DSP:n.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-05-18 09:37

Bättre att kolla på det mekaniskt först. ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-05-18 10:34

Ja det bästa kan ju vara att lösa den mekaniskt. Men det beror väl lite på vad som är orsaken om det faktiskt behövs. Våglängden vid 9kHz är ca 38mm, en summering sker vid en gångvägsskillnad mellan direktljud och reflex vid halva våglängden eller multipel av detta.
Mvh
Magnus

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-18 11:47

Mätningen är ju enkel att göra bara så varför inte göra den om än bara för att kunna utesluta eventuellt andra fenomen.

Javisst är det 38 mm som motsvarar 9 kHz, men jag tänkte mer på kvartsvågen.
38/4 mm skulle kunna motsvara fickans djup plus avståndet till polstycket (6,5 + någon millimeter).

Jag kan faktiskt flytta på membranet +/- 1 mm. Så även det skulle vara lätt att visa/vederlägga.
Det kommer visserligen att durra mot polstyckena, men det kan man ju bortse ifrån vid dessa mätningar.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-05-18 12:49

Jo mätningar är väl första steg i vilket fall.
Om toppen finns med även off-axis då kan man ju lika gärna korrigera med dsp.
hur ser disten ut vid samma frekvens?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-05-18 13:13

Kraniet skrev:Om toppen finns med även off-axis då kan man ju lika gärna korrigera med dsp.

Fast det känns som att man först mekaniskt inducerar distorsion och fasförskjutningar och sedan gör man samma sak elektriskt. Måste väl vara mycket mer tilltalande att fixa det direkt vid källan?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-05-18 14:23

Almen skrev:
Kraniet skrev:Om toppen finns med även off-axis då kan man ju lika gärna korrigera med dsp.

Fast det känns som att man först mekaniskt inducerar distorsion och fasförskjutningar och sedan gör man samma sak elektriskt. Måste väl vara mycket mer tilltalande att fixa det direkt vid källan?

Jo det är ju klart. men om det är ett rent linjärt problem så kommer ju en frekvensjustering åstadkomma samma sak eller?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-05-18 14:29

Kraniet skrev:om det är ett rent linjärt problem

Jo... Vet inte om det är aktuellt i sådana här tillämpningar i den verkliga världen, bara. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-05-18 15:31

Almen skrev:
Kraniet skrev:om det är ett rent linjärt problem

Jo... Vet inte om det är aktuellt i sådana här tillämpningar i den verkliga världen, bara. :)

återstår väl att se. :)

kikade runt lite på andra banddiskanter och det verkar rätt vanligt med en förhöjd frekvensgång runt 9-12kHz. Kanske är ett sammanträffande bara, men kanske har det med den geometriska utformningen att göra (avlångt band)?
Mvh
Magnus

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-18 17:30

Lite mer mätningar enligt önskemål.

0 (blå), 30(röd) samt 60(grön) grader (1/3):

Bild

Försökte med tre positioner på membranet (1/24):

Bild
Inget signifikativt frekvensskifte vad jag kan se.

Samplade med 88,2 kHz, här är andratonsdistorsionen (1/3):

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum