Moderator: Redaktörer
solhaga skrev:[ Bild ]
"Ramen" blir nog två mässingsplattstänger, 7 x 2,5 mm. Jag borrar ett hål i vardera ändan och hänger upp stängerna i mutterstängerna med hjälp av något elastiskt.
Membranet sitter fast i stängerna mha silikon.
Skulle det durra längs magnetraden så kan jag pluppa dit ytterligare silikon.
nuffe skrev:Mina intryck från besök hos Solhaga i lördas em.
Mycket imponerande bygge och ett behagligt rum att vistas i, dvs lagom dämpat.
...
Återigen, tack för en givinde eftermiddag.
Henrik
nuffe skrev:... men som diskuterats tidigare ev för påträngande diskant.
nuffe skrev: Basen kändes som min egen
men jag har inte samma ljudtrycks förmåga i mina. Ev att mina klarar att gå lite djupare.
nuffe skrev:Ja med monopoler blir det så. Med Dipol blir mindre problem men fortfarande helt ok ljud.
Henrik
nuffe skrev:Jo jag tycker hans "Winter Songs" är en höjdare och spesiellt första låten "Fading Sun".
Han spelar på is-instrument. Lite youtube exempel
https://www.youtube.com/watch?v=dONSkfbxnao
nuffe skrev:Det där med små ändringar i delning är inte lätt, man måste nästan göra snabba A/B omkast , eller
köra en ändring länge och sen byta tillbaks.
onni skrev:Hej Solhaga!
Vill bara börja med att säga att jag är riktigt imponerad och inspirerad!
MVH
Anton
onni skrev:Det är en stor waveguide framför, men hur ser det ut bakom AMTn? Som jag förstått det vill du få den att prestera så bra som möjligt vid låga frekvenser och jag tycker att waveguiden är helt rätt väg att gå. Även pga av att minska effekten av vägg/tak/golv-reflexer. Då borde du även ladda AMTn bakifrån, antingen med en till waveguide eller någon annan smart lösning.
onni skrev:Läste någonstans att du funderade på att minska storleken på waveguiden till ~diameter på basarna och vill bara säga emot här. Waveguiden ska väl vara så stor som möjligt och gärna ganska djup för att ladda membranet med luft så lågt som möjligt i frekvens. Eftersom att en AMT lämnar en relativt plan vågfront kan nog även vara en idé att ha en hals med initial parallella väggar som övergår till den spridningsvinkel som önskas, se OS (Oblate Spheroid). Första inlägget här: http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/126586-oblate-spheroid-waveguide-consolidated-construction-thread.html. Det kan även vara en idé att lägga en avrundning i slutet för att minska diffraktion (som skrivs i länken ovan).
onni skrev:Jag har nog aldrig tidigare funderat på att bygga egna element, men nu är jag ruskigt sugen. Får dock fundera lite på en (klart mer kompakt) lösning som fungerar i mitt hem.
Kraniet skrev:Om toppen finns med även off-axis då kan man ju lika gärna korrigera med dsp.
Almen skrev:Kraniet skrev:Om toppen finns med även off-axis då kan man ju lika gärna korrigera med dsp.
Fast det känns som att man först mekaniskt inducerar distorsion och fasförskjutningar och sedan gör man samma sak elektriskt. Måste väl vara mycket mer tilltalande att fixa det direkt vid källan?
Kraniet skrev:om det är ett rent linjärt problem
Almen skrev:Kraniet skrev:om det är ett rent linjärt problem
Jo... Vet inte om det är aktuellt i sådana här tillämpningar i den verkliga världen, bara.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 244 gäster