Projekt JBL Kebnekaise

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

rajapruk
 
Inlägg: 2844
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-02-13 22:16

Adhoc skrev:Viktigt för båda är att dom centreras helt rätt gentemot varandra, alla 8, annars kan du få gängpaj. Rampamuffen är bättre tycker jag. Det brukar bli bra om man drar fast dom i en lös liten plywoodkloss, stoppar i skruv i baffelhålen och drar dit klossen, ritar av konturen av innerhålet för korgen på den utstickande plywoodbiten, putsar till plywoodbiten efter konturen och sen kletar på lim och och drar fast dom igen i baffeln.


Grymt tips.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3723
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Adhoc » 2017-02-14 04:04

rajapruk skrev:Jag känner mig som en fullkomlig idiot, för jag förstår fortfarande inte vad som är "krängepåpackningen". Speciellt inte efter svaret på audioheritage från en ägare av 1501fe.

http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... post402643

Det röda, gula eller blåa är krängepåpackningen som går att ta av?


Jag får sätta på mig skämsmössan Rajapruk. :oops: Ritningen på tvärsnittet av elementet (där du inte färglagt) visar att en packning lagts ovanpå den pålimmade surroundens flata del vid flänsen. Men ... den går ju inte runt elementkorgen kant och in inunder flänsen för att ge tätning på undersidan mot baffeln. Den blåfärgade delen är den utanpåliggande packningen (Relativt ovanligt med element som monteras fast inifrån högtalarlådan, istället för utifrån.)

Nåja, nu får du ju användning för listen du han komplettera HiFi-Kitinköpet med.

rajapruk
 
Inlägg: 2844
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-02-14 08:23

En till medlem på JBL-forumet har nu mätt och verifierat att specens 15.25" ytterdiameter stämmer. Jag tyckte själv det kändes helt orimligt att den tekniska specen inte skulle stämma.

För min del kan vi släppa packningen nu :D

Jag beställde svarta M5 bultar med islagsmuttrar igår:
http://www.lautsprechershop.de/index_hifi_en.htm

Jag tycker islagsmutter verkar något enklare att montera, och med lite lim borde de inte lossna.

Hoppas M5 funkar i wooferns 10-32 hål.

rajapruk
 
Inlägg: 2844
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-02-14 18:22

Bild.
Bilagor
schr_imb.jpg
schr_imb.jpg (2.74 KiB) Visad 11585 gånger

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Aerob » 2017-02-14 19:37

M5 är lite fjuttigt kan jag tycka, 10/32 är ju snudd på 8mm eller 7,9375mm för att vara exakt. M6 hade ju inte varit några konstigheter, alternativt borrat upp hålen ett uns och kört med M8. Skallen på en M5 insex är 8,5mm vill jag minnas.

rajapruk
 
Inlägg: 2844
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-02-14 20:29

Aerob skrev:M5 är lite fjuttigt kan jag tycka, 10/32 är ju snudd på 8mm eller 7,9375mm för att vara exakt. M6 hade ju inte varit några konstigheter, alternativt borrat upp hålen ett uns och kört med M8. Skallen på en M5 insex är 8,5mm vill jag minnas.


Är du säker på detta? Eller har alla mina husgudar blivit tokiga på sistone!?
Jag googlade upp att "10-32 thread" motsvarar 4.8mm, men det kanske var fel. Blandat ihop mått på olika delar?

rajapruk
 
Inlägg: 2844
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-02-14 20:40

Det är inte M5 jag beställt, som tur är. Märks att jag har tummen mitt i handen va? :)
Blandade ihop M5 med 5mm diameter "utan huvud".

Type ISM 5x40
Size without head : 40 x 5mm.
Allen screws with cylindrical head and drive-in nut for the rear side.
Senast redigerad av rajapruk 2017-02-14 20:58, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav darkg » 2017-02-14 20:52

Det är nog M5 det där.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Aerob » 2017-02-14 21:01

rajapruk skrev:
Aerob skrev:M5 är lite fjuttigt kan jag tycka, 10/32 är ju snudd på 8mm eller 7,9375mm för att vara exakt. M6 hade ju inte varit några konstigheter, alternativt borrat upp hålen ett uns och kört med M8. Skallen på en M5 insex är 8,5mm vill jag minnas.


Är du säker på detta? Eller har alla mina husgudar blivit tokiga på sistone!?
Jag googlade upp att "10-32 thread" motsvarar 4.8mm, men det kanske var fel. Blandat ihop mått på olika delar?

Nej, du verkar ha rätt, amerikaner och deras jävla konstiga tumgängor! Är van att skruva med hojen och där är det alltid tum som anges, därav trodde jag det var 10/32", men tydligen så har dom ett annat system när storleken underskrider 1/4 tum. Hur som, skruven du har beställt är M5, 40mm lång med insex. Det borde fungera bra, i värsta fall behöver du kanske borra upp hålen i elementen någon tiondel.

rajapruk
 
Inlägg: 2844
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-02-14 21:02

darkg skrev:Det är nog M5 det där.

Menar du på bilden? Bilden är en generell produktbild, de finns i flera olika storlekar.

Edit: fattar nu...
Senast redigerad av rajapruk 2017-02-14 21:08, redigerad totalt 1 gång.

rajapruk
 
Inlägg: 2844
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-02-14 21:04

Haha, snart har alla i den här tråden fått ha skämsmössan på sig :)

Känns som ett mönster. Först har jag rätt, sen kommer en av mina husgudar in och har fel. Då ändrar jag mig, och har också fel. Dubbelfel.
Senast redigerad av rajapruk 2017-02-14 21:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Aerob » 2017-02-14 21:09

M5 är en skruv med metrisk gänga och med en ytterdiameter av 5mm, så M5 skruv är vad du har köpt! 40x5mm anger alltså längd och diameter på skruven, och tar inte hänsyn till diametern på skallen (som jag gissar är 8,5mm).

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3723
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Adhoc » 2017-02-14 21:10

Mätte i skruvförrådet: Insex M5 har YD 8,35 mm vid skallen, M6-9,8 mm och M8-12,8 mm. Islagsmuttrarnas bottenplatta med piggarna: M5-YD 17,03 mm, M6 -19,03 mm och M8-21,85 mm. M5-or bör kompletteras med bricka under skruvskallen eftersom det bara blir 2/10 mm gods i anliggningsyta vid skruvskalle och korghål (det är lätt hänt att det inte blir perfekt centrering dessutom). Det är nog bäst att kolla hur mycket trävirke det finns att leka med från baffelhålet och utåt om maskinskruv ska användas. (Om nu 10-32 ska tydas som 10/32" alltså)

Biltemas möbelpluggar i zinkgods tar mindre plats. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... 000030556/
Den med invändig M6 och "piggar" på bilden (i stället för yttergänga) har YD 10,5 mm vid piggarna och 11,8 mm vid den fasade "skallen" med insexhål. Längd som finns / fanns är 13 och 16 mm. (Jag är inte jätteförtjust i zinkgods, stål är bättre men dom funkar OK om man bara förborrar med rätt diameter så dom kan gängas in "lagom trögt".)

Edit: Hålen i korgen ligger nog nära 5 mm diameter eller lite drygt om skruv med 10-32 UNF-gänga ska gå igenom. Den verkar ha YD 4,8 mm i tabell 2 här: https://mdmetric.com/tech/thddat9.htm
Senast redigerad av Adhoc 2017-02-14 21:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Aerob » 2017-02-14 21:17

Själv är jag förespråkare av gammal hederlig träskruv, och tycker all form av islagsmutter, rampa etc bara skapar problem som egentligen inte finns!

Adhoc, antar att du utgick från mitt inlägg angående att hålet var närmre 8mm, vilket visade sig inte stämma. Hålet är anpassat för en skruv på cirkus 4,8mm så en M5 är rätt storlek i mitt tycke, och då utan bricka.

(även om jag fortfarande tycker träskruv duger gott och väl...)

rajapruk
 
Inlägg: 2844
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-02-14 21:25

Funkar träskruv när man ska ta loss woofern flertalet gånger? Jag kan tänka mig att de kommer tas loss 3-4 gånger innan basreflexrören har hittat sin perfekta längd.
Man kan inte dra lika hårt med träskruv antar jag?

Jag tror heller inte på bricka. Hela konstruktionen är gjord för liknande storlek insex-skruv utan bricka.

Kul att du är med i tråden Aerob, välkommen!
Senast redigerad av rajapruk 2017-02-14 21:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Perfector » 2017-02-14 21:32

rajapruk skrev:Funkar träskruv när man ska ta loss woofern flertalet gånger? Jag kan tänka mig att de kommer tas loss 3-4 gånger innan basreflexrören har hittat sin perfekta längd.
Man kan inte dra lika hårt med träskruv antar jag?

Jag tror heller inte på bricka. Hela konstruktionen är gjord för liknande storlek insex-bult utan bricka.

Kul att du är med i tråden Aerob, välkommen!

Kan du så sätt röret utifrån då, så kan du labba med avstämningen utan att skruva ur elementet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3723
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Adhoc » 2017-02-14 21:40

Aerob skrev:Själv är jag förespråkare av gammal hederlig träskruv, och tycker all form av islagsmutter, rampa etc bara skapar problem som egentligen inte finns!

Adhoc, antar att du utgick från mitt inlägg angående att hålet var närmre 8mm, vilket visade sig inte stämma. Hålet är anpassat för en skruv på cirkus 4,8mm så en M5 är rätt storlek i mitt tycke, och då utan bricka.

(även om jag fortfarande tycker träskruv duger gott och väl...)


Ja, jag kollade upp det senare (se edit ovan). 10 är väl något gauge-nummer, baserat på engelske kungens glugg mellan tänderna år 1573 eller något sådant och 32 anger antal gängor per tum.

Håller med dig om att grovgängad träskruv är att föredra, gärna med en plywood- eller hårdträbit inne i lådan. Om hålet luckras upp av att man skruvar in och ut elementet ett antal gånger, är det bara borra upp det till tex Ø 4 mm och knacka ned en blomsterpinne eller liknande med lite lim på. => Reparation klar! Det går aldrig att göra med islagsmuttrar som släppt och rivit sönder trämaterialet. Dessutom får man sällan loss elementet utan att ha skada lådan om islagsmuttern släppt ...
Senast redigerad av Adhoc 2017-02-14 21:42, redigerad totalt 1 gång.

rajapruk
 
Inlägg: 2844
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-02-14 21:42

Basreflexrören är "flared" i bägge ändar, vad nu det heter på svenska. Gjorda i i tre delar, ett rör och två trattar. Så jag tror inte de går att ta ut utifrån.

Nu när jag har köpt dessa islagsmuttrar med skruv, vilka problem kan de komma att skapa, tror du, Aerob?
Bilagor
Aeroport-3tum-4tum-6tum-basport.jpg
Aeroport-3tum-4tum-6tum-basport.jpg (117.39 KiB) Visad 11497 gånger

rajapruk
 
Inlägg: 2844
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-02-14 21:52

Jag har mailat till lautsprechershop.de, med lite tur kan de ändra till träskruv.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3723
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Adhoc » 2017-02-14 21:52

rajapruk skrev:Basreflexrören är "flared" i bägge ändar, vad nu det heter på svenska. Gjorda i i tre delar, ett rör och två trattar. Så jag tror inte de går att ta ut utifrån.

Nu när jag har köpt dessa islagsmuttrar med skruv, vilka problem kan de komma att skapa, tror du, Aerob?


Jo det går. Om det är "smarta" basreflexrör du köpt, så är YD för tratten inne i lådan aningens mindre än genomgående hålet du tar upp i baffeln. Tratten i baffeln är lite större i diameter och försänks i baffeln. Försänkningens diameter fräses jävligt noga (sugpassning). Du behöver en simpel "L-pinne" som du kan sticka in i röret, då kan det dras ut utan problem även om det är så klent som Ø 69 mm.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Aerob » 2017-02-14 21:54

rajapruk skrev:Funkar träskruv när man ska ta loss woofern flertalet gånger? Jag kan tänka mig att de kommer tas loss 3-4 gånger innan basreflexrören har hittat sin perfekta längd.
Man kan inte dra lika hårt med träskruv antar jag?

Jag tror heller inte på bricka. Hela konstruktionen är gjord för liknande storlek insex-bult utan bricka.

Kul att du är med i tråden Aerob, välkommen!


Nej, det är nog sant att man inte kan dra lika hårt, men man kan definitivt dra tillräckligt hårt. I MDF får man vara lite mer varsam än om man tex använder plywood. Jag vågar nog påstå att en överväldigande majoritet av alla på jorden existerande högtalare använder sig av träskruv, och att det är bevis nog på att det räcker gott och väl. Personligen gillar jag att ha lite plywood att dra i, bygger man inte lådan och/eller baffel i plywood kan man alltid limma dit en ring eller klossar på baksidan runt elementhålet så behöver man inte ligga sömnlös över det!

Angående potentiella problem så beskriver Adhoc några uppenbara problem här ovan, andra problem kan vara läckage, både mellan mutter och skruv och mellan mutter och trä. En annan issue är om man av någon anledning inte lyckas helt med att linjera alla muttrar framför hålen i elementet, då blir det genast ett stort projekt att fixa.

Jag tycker helt enkelt inte att det finns några uppenbara fördelar med maskinskruv, men det finns potentiella nackdelar.

rajapruk
 
Inlägg: 2844
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-02-14 21:56

Adhoc skrev:
rajapruk skrev:Basreflexrören är "flared" i bägge ändar, vad nu det heter på svenska. Gjorda i i tre delar, ett rör och två trattar. Så jag tror inte de går att ta ut utifrån.

Nu när jag har köpt dessa islagsmuttrar med skruv, vilka problem kan de komma att skapa, tror du, Aerob?


Jo det går. Om det är "smarta" basreflexrör du köpt, så är YD för tratten inne i lådan aningens mindre än genomgående hålet du tar upp i baffeln. Tratten i baffeln är lite större i diameter och försänks i baffeln. Försänkningens diameter fräses jävligt noga (sugpassning). Du behöver en simpel "L-pinne" som du kan sticka in i röret, då kan det dras ut utan problem även om det är så klent som Ø 69 mm.


Det vore ju väldigt bra i så fall. Fräsning av baffeln för basreflexröret har jag inte tänkt på, trodde man drog på det utanpå bara. Samma med Speakonkontakten. Ska den fräsas med, för en renlärig lärljunge?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav darkg » 2017-02-14 23:18

Ett intuitivt gångbart och även praktiserat, vet jag, sätt att boosta gängor i mdf är att kladda superlim på dem, alltså när man har dragit i (och ur!) skruvarna en gång.
Don’t just do something, sit there.

rajapruk
 
Inlägg: 2844
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-02-14 23:45

Det får bli träskruv helt enkelt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35940
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav paa » 2017-02-14 23:56

rajapruk skrev:Funkar träskruv när man ska ta loss woofern flertalet gånger? Jag kan tänka mig att de kommer tas loss 3-4 gånger innan basreflexrören har hittat sin perfekta längd.
Man kan inte dra lika hårt med träskruv antar jag?

Jag tror heller inte på bricka. Hela konstruktionen är gjord för liknande storlek insex-skruv utan bricka.

Kul att du är med i tråden Aerob, välkommen!


Om man har islagsmuttrar till MDF så är bästa sättet att vika ut taggarna med en tång så dom blir platta och inte slås in i MDF-skivan, sedan limmar man fast både den runda hylsan i hålet och taggarna på insidan av baffeln med PL400 eller liknande.

Om man tänker köra med träskruv som ska skruvas i och ur en massa gånger, så kan man borra en extra omgång hål lite vinkelförskjutet mot det läge som elementet ska sitta i när lådan blir färdig. Sedan kan man fylla de preliminära hålen med fogmassa, och borra nya där dom ska vara när man testat klart.

Man ska inte dra fast högtalarelement tokhårt med tätningslist under, då deformeras chassiet så det blir vågigt och inget blir bättre av det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk
 
Inlägg: 2844
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-02-15 00:02

Jag fick basreflexportarna idag. De är inte "smarta" tror jag. Ungefär lika stor tratt i bägge ändar. Men jag får mäta på det imorgon för att vara säker.

Finns det något bra sätt att mäta exakt slutgiltig nettovolym i en färdig låda (så att man kan beräkna basreflexrörets längd mer precist från början)?
Senast redigerad av rajapruk 2017-02-15 00:08, redigerad totalt 2 gånger.

rajapruk
 
Inlägg: 2844
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-02-15 00:05

paa skrev:
Om man tänker köra med träskruv som ska skruvas i och ur en massa gånger, så kan man borra en extra omgång hål lite vinkelförskjutet mot det läge som elementet ska sitta i när lådan blir färdig. Sedan kan man fylla de preliminära hålen med fogmassa, och borra nya där dom ska vara när man testat klart.


Jättebra tips, tack.

Det finns mycket att lära om högtalarlådekonstruktion märker jag. Underbart att man kan få så mycket hjälp här.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9853
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-02-16 01:42

rajapruk skrev:Jag fick basreflexportarna idag. De är inte "smarta" tror jag. Ungefär lika stor tratt i bägge ändar. Men jag får mäta på det imorgon för att vara säker.

Finns det något bra sätt att mäta exakt slutgiltig nettovolym i en färdig låda (så att man kan beräkna basreflexrörets längd mer precist från början)?


Det är smart, för det är bäst. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58152
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Nattlorden » 2017-02-16 11:32

rajapruk skrev:Jag fick basreflexportarna idag. De är inte "smarta" tror jag. Ungefär lika stor tratt i bägge ändar. Men jag får mäta på det imorgon för att vara säker.

Finns det något bra sätt att mäta exakt slutgiltig nettovolym i en färdig låda (så att man kan beräkna basreflexrörets längd mer precist från början)?


fyll med sand och mät sedan hur mycket sand du fick i när du tömmer?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30030
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-16 15:44

Nattlorden skrev:Finns det något bra sätt att mäta exakt slutgiltig nettovolym i en färdig låda (så att man kan beräkna basreflexrörets längd mer precist från början)?


Hur hade du tänkt att det skulle gå till när du inte vet mer om elementet utöver publicerade specifikationer?

Steg 1:
Bygg en testlåda.

Steg 2:
Spela in elementeten

Steg 3:
Mät upp elementen och ta fram ett genomsnittligt värde för parametrarna

Steg 3:
Gör en överslagsräkning på lådvolym med tänkt effekt av dämpning (ökning av effektiv volym) samt element, stag och tänkkt port (effektiv minsking av volym)

Steg 4:
Mät på elementen i lådan och ta fran avstämningfrekvens

Steg 5:
Gör erfoderliga justeringar på porten

Om så behövs traggla steg 4 och 5 tills du blir nöjd

Steg 6:
Lyssna

Steg 7:
Gör om steg 4-7

Steg 8
Gå vidare med högtalaren.

Nu har du en högtalare som passar bara ditt rum. Vill du vara mer noggrann skall mätningarna ske utomhus med helst upp till 100m fritt spelrum åt vardera hållet.

phon på forumet har nog mätt uppe på sin skorsten vid tillfälle :D


Nej, det är inte lätt att göra en riktigt bra högtalare. Men det är kul.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 225 gäster