Felräknade subbar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Felräknade subbar?

Inläggav darkg » 2017-08-10 22:47

Svante skrev:Aha, nu har jag läst lite till, det handlade om hur nära bakväggen basreflexrörets mynning får sitta. Det som händer om den sitter nära en bakvägg är åtminstone två saker, det är större risk för turbulens om det blir trångt, och dels ändras avstämningsfrekvensen eftersom trångheten motsvarar en förträngning/förlängning av röret. Det finns ingen tvär gräns som en del verkar föreslå, avstämningen kan man dock justera för genom att mäta vad resonansfrekvensen blev och justera rörlängden.

Ingen tvär gräns, dock kanske skillnaderna snabbt blir försumbara när avståndet är större än... något. Till exempel en rördiameter, som framkastats? Om man håller sig så pass långt ifrån kanten att skillnaden som blir med att gå ännu längre bort är försumbar blir det en variabel mindre att hålla på med :-) avstånd-till-kant kan bara "checkas av" med en, vågar jag..? tumregel.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-10 23:08

En sak är ju hur resonansfrekvensen ändras, där är det troligen ingen tvär gräns. Men när det gäller maximala flödeskapaciteten tror jag dock det är en skarpare fallande kurva i förhållande till hur trångt det är bakom röret.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-10 23:27

paa skrev:En sak är ju hur resonansfrekvensen ändras, där är det troligen ingen tvär gräns. Men när det gäller maximala flödeskapaciteten tror jag dock det är en skarpare fallande kurva i förhållande till hur trångt det är bakom röret.

Jag tror att båda kurvorna dyker ner i försumbarhet på ett klart tumregelvänligt vis.

Finns det någon tabell eller diagram måhända, eller nån som har kunskap och verktyg för att simulera? 8O

Eller mäta :mrgreen: obs konstant rörlängd och lådvolym. Flyttbar lös inner-baksida?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-08-11 00:54

Eftersom resonansfrekvensen är så lätt att mäta kan jag inte se varför man skulle låta bli. Turbulensen däremot är knepigare, och dä kan tumregler vara till hjälp.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-11 08:12

Jag byggde en gång en högtalare som fick röret enligt det jag skrev tidigare med avräkning på omkrets x avstånd till bakvägg =samma yta som rörets area och det både mätte och lätt utmärkt.
Inga blåsljud och inget oväsen i röret.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-08-11 08:54

RogerGustavsson skrev:
Morfar68 skrev:Dagens resultat:

Basen som fullrange - ingen dist men såklart dovt ljud, basen via miniDSP - distar/bottnar, låter illa, basen genom min JB Systems equalizer - ingen dist men lite mellanregister smiter igenom.

Det är skapligt bra tryck utan DSPn, den går inte så djupt men det den gör bra , gör den riktigt bra. :)

Låter som du har för hög nivå igenom miniDSP:n. Testa med en inställning där du inte höjer bas (för det har du väl gjort?) utan sänker högre frekvenser

+1 Detta är rätt väg! När MiniDSP "slår" i taket så låter det förfärligt. Sen så kanske 0,9V, eller mindre, är tillräkligt? Behringern matar väl ut hur mycket effekt som helst.
Du vill väl inte elda upp dina element.

Ett alternativ är att plugga röret och prova med slutet. Som jag förstår det ska man inte börja med att bygga en basreflex, det ÄR svårt att få till det.

Henrik

PS ser nu att jag inte läst hela tråden, ursäkt för detta.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-08-11 13:24

Perfector skrev:Jag byggde en gång en högtalare som fick röret enligt det jag skrev tidigare med avräkning på omkrets x avstånd till bakvägg =samma yta som rörets area och det både mätte och lätt utmärkt.
Inga blåsljud och inget oväsen i röret.

Det förnekar ingen, det man sagt är ju att det där kan slå rätt nån gång då och då - men inte för att räknesättet är rätt, utan för att det råkar vara bra just där. Som ett slags sammanträffande.

Det folk istället säger är att räknesättet är fel eftersom det i sin natur inte ger rätt varje gång. Ett av de mer uppenbara tecknen på detta är ju att din formel inte tar hänsyn till slaglängden på det specifika elementet. Har man t.ex. ett 10" element med ett Xmax på 1mm och ett annat 10" element (som har samma korgdiameter) med ett Xmax på 30mm - dessa kommer ju kräva HEELT olika dimensioner på porten.

Jag gillar ju att göra liknelser.. så kanske skulle det vara som att säga att alla bilar som har längden 4.32m behöver 95hk, utan att ta hänsyn till vad bilen väger, vad den ska göra osv. Visst, bilen kommer att "fungera" men väger den 10ton så kommer den sannolikt inte att accelerera 0-100 på 5sekunder.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-08-11 14:11

Nu har jag bara skumläst tråden men om tumregeln var att mantelarean på den förlängda cylindern ska vara minst lika stor som rörets tvärsnittsarea så finns det ett visst mått av sundhet i det. Eftersom all luft som passerar genom rörets tvärsnitt passerar genom den mantelarean så innebär bakväggen inte en ytterligare förträngning. Typ.

Det är dock ett onödigt krångligt sätt att formulera tumregeln, för man kan ju förkorta en del:

r*2*pi*L ≥ r²*pi
2*L ≥ r
L ≥ r/2

dvs att säga att mantelarean på den förlängda cylindern ska vara minst lika med rörets tvärsnittsarea är samma sak som att säga att avståndet till bakväggen ska vara minst halva rörradien. Eller en fjärdedel av rörets diameter.

Förmodligen är tumregeln lite snålt tilltagen, om man är nära turbulens i röret kommer det definitivt att bli turbulens när man tvingar luften att svänga vid väggen. Men den är intressant som räkneexempel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morfar68

Inläggav Morfar68 » 2017-08-11 15:06

Svante skrev:... dvs att säga att mantelarean på den förlängda cylindern ska vara minst lika med rörets tvärsnittsarea är samma sak som att säga att avståndet till bakväggen ska vara minst halva rörradien. Eller en fjärdedel av rörets diameter.

Förmodligen är tumregeln lite snålt tilltagen, om man är nära turbulens i röret kommer det definitivt att bli turbulens när man tvingar luften att svänga vid väggen. Men den är intressant som räkneexempel.

Det låter i mina öron som en bra startpunkt. Sen handlar det väl också om hur mycket man tänkt pressa elementet? Alltså mängden luft som ska igenom basröret. Jag vill bara att mina basar ska fylla ut i bottenregistret, inte få tapeterna att lossna, så då kanske man kan ha mindre marginaler. Ska börja testa med lite olika längder och 1 eller 2 rör och höra hur det låter.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-08-11 16:23

Morfar68 skrev:
Svante skrev:... dvs att säga att mantelarean på den förlängda cylindern ska vara minst lika med rörets tvärsnittsarea är samma sak som att säga att avståndet till bakväggen ska vara minst halva rörradien. Eller en fjärdedel av rörets diameter.

Det låter i mina öron som en bra startpunkt. Sen handlar det väl också om hur mycket man tänkt pressa elementet? Alltså mängden luft som ska igenom basröret. Jag vill bara att mina basar ska fylla ut i bottenregistret, inte få tapeterna att lossna, så då kanske man kan ha mindre marginaler. Ska börja testa med lite olika längder och 1 eller 2 rör och höra hur det låter.

"Hur man har tänkt pressa elementet", eller snarare hur stor kapacitet elementet har bör styra tvärsnittsarean på basreflexröret. Avståndet till bakväggen följer sedan per automatik rörets diameter.

Om du jämför 1 resp 2 rör, se då (noga) till att avstämningsfrekvensen blir samma (via mätning), för annars är sannolikheten stor att det är skillnaden i avstämningsfrekvens du hör och inte portens ljudtryckskapacitet. Och har man stämt olika så kan jämförelsen gå precis hur som helst och det blir svårt att dra vettiga slutsatser.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-08-14 21:03

Hur går det för Morfarn'? :)

Användarvisningsbild
Morfar68

Inläggav Morfar68 » 2017-08-15 16:12

Äsch, sånt där löjligt som "jobb" kom ivägen... Och sen råkade jag köpa ett rejält akvarium också...
Men jag återkommer här när jag testat mig fram lite. Funderar dock på att göra större lådor som är "rätt".

Föregående

Återgå till DIY-forum