eljulio skrev:Känns spännande det här.
Lite förväntningar från min sida givet att jag får till med bygget och alla inställningar som skall göras.
- Avlastning för äggen = minskad oro för att något händer. Jag lyssnar ibland på James Blake och då kan det ibland bli påfrestande, tex. denna:
https://open.spotify.com/track/33BnSMHg ... rFCuh-oFdg Att äggen "slipper" ta hand om de låga frekvenserna bör minska risken att jag spelar sönder dem helt enkelt, även om de verkar tåla väldigt mycket.
- Förmågan att spela högre, bastung musik, även discobas bör öka rejält = kul, även om det inte är ofta det händer.
- Totalt sett renare återgivning med hjälp av DSP och avlastning för äggen?
Som sagt, om jag gör allt rätt med bygge och inställningar. Hoppas på att kunna börja med lådan i veckan. Funderar på björkplywood som jag tror är av lite högre kvalitet, hårdare och tåligare. Något dyrare, men det gör inte så mycket på totalen.
Det är svårt att spela sönder bättre högtalare. Äggen kommer inte att gå sönder. I 15-årsåldern gjorde jag många försök och misslyckades (Cerwin-Vega var dock lite tåligare än normalt).
Professionellt har jag dock medvetet gjort detta många gånger för att se var gränserna går och det är ganska imponerande vad grejorna faktiskt tål. Det låter riktigt illa och luktar bränt ibland, men efter att högtalarna har svalnat spelar de oftast på som vanligt. Neodymiummagneter, något beroende på exakt materialkomposition, kan dock ta skada av extrema temperaturer och tappar då magnetisering. Ferritmagneter, som i äggen, tål dock nästan vad som helst via en skyhög Curie-temperatur och talspolarna/limfogarna smälter långt innan magneterna tar skada.
I praktiken blir det dock aldrig så varmt även när du drar på riktigt ordentligt, effektutvecklingen kan i extrema fall komma upp i ca 10 Wrms fördelat på tre talspolar i ditt fall.
Sedan kan man förstås också via mekaniska påkänningar förstöra limfogar, utledningstrådar, koner och upphängningar, men jag garanterar att man hör vart det är på väg långt innan skador inträffar. Dessutom tar det tid. Det är egentligen bara PA-högtalare och små portabla dito som behöver skyddas i praktiken.
Däremot vinner du förstås i ljudkvalitet och det är alltid skönt att ha lite marginal så att man slipper sitta och irritera över sig att riktiga basexcesser försvinner och undra hur det borde ha låtit. Att det inte är ofta som kapaciteten behövs stämmer förstås, men när man vill ha den är den mer än väl värd investeringen i tid och pengar. På vissa inspelningar kommer du att förvånas över hur mycket bas det faktiskt finns.
Björkplywood är bra och snyggt.