Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-02-20 01:40

petersteindl skrev:
Har jag uppfattat det rätt att höjden inuti lådan är 115-24 mm = 91 mm?

Mvh
Peter

Stämmer bra, det börjar bli lite trångt. I min ungdom tyckte jag att stort och tungt var rätt för hifi, men det har jag slutat med. Litet och lätt är vackert (och ingenjörsmässigt). 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-20 08:12

I-or skrev:
petersteindl skrev:
Har jag uppfattat det rätt att höjden inuti lådan är 115-24 mm = 91 mm?

Mvh
Peter

Stämmer bra, det börjar bli lite trångt. I min ungdom tyckte jag att stort och tungt var rätt för hifi, men det har jag slutat med. Litet och lätt är vackert (och ingenjörsmässigt). 8)

Ska man förstå begreppet ingenjörsmässigt = utmaning? Och då analogt, att bygga stor = enkelt? Sen antar jag att allt vi gör i livet är någon form av kompromiss. Soffbasen i det här fallet är ju verkligen specialanpassad utifrån min specifika soffas mått. Däremot är knappas min soffa unik, vad gäller måtten. Så byggprojektet är på det sättet relevant för fler än bara mig.

Troligen kommer hårdvaran hem nästa vecka. Förhoppningsvis kan lådan smällas ihop nästa vecka också. Får se vad jag hinner. När det gäller kablage så antar jag att Kjell&company, Clas Ohlsson eller liknande har det jag behöver, eller så beställer jag på hifikit.

Blir verkligen spännande att uppleva resultatet om några veckor. Ska försöka ta mycket bilder och lägga upp här om intresse finns?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-20 08:48

Det finns ju en utmaning , ifall man bygger en subwoofer/ woofers/baslådor som ska synas . Det estetiska . Över lag få till det snyggt. Kolla tex Kalejdokoms byggen. Mycket snygga. Jag tror att han är professionell inom bygg , någon typ av snickare .

Här tips på ställen du kan köpa grejer till ditt bygge:
viewtopic.php?f=3&t=71192

Prisvärda signal - och högtalarkablar . Det köper du väl lämpligast på ställe som ligger bra till att handla på för dig. Sen om det är Kjell&CO eller typ Biltema spelar ingen roll.
viewtopic.php?f=4&t=71527&p=2154775&hilit=H%C3%B6gtalarkablar#p2154775

Vill du larva dig och fixa billiga "high end" kablar så kan du göra så här:
viewtopic.php?f=4&t=71357&p=2148084&hilit=Kl%C3%A4+h%C3%B6gtalarkabel#p2148084

Lite om banankontakter ( om du nu tänkte använda sådana , hane och hona dvs)
viewtopic.php?f=10&t=71326&hilit=Banankontakter

Har du testat så elementen funkar?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-20 13:49

eljulio skrev:
Ska man förstå begreppet ingenjörsmässigt = utmaning? Och då analogt, att bygga stor = enkelt? Sen antar jag att allt vi gör i livet är någon form av kompromiss. Soffbasen i det här fallet är ju verkligen specialanpassad utifrån min specifika soffas mått. Däremot är knappas min soffa unik, vad gäller måtten. Så byggprojektet är på det sättet relevant för fler än bara mig.

Troligen kommer hårdvaran hem nästa vecka. Förhoppningsvis kan lådan smällas ihop nästa vecka också. Får se vad jag hinner. När det gäller kablage så antar jag att Kjell&company, Clas Ohlsson eller liknande har det jag behöver, eller så beställer jag på hifikit.

Blir verkligen spännande att uppleva resultatet om några veckor. Ska försöka ta mycket bilder och lägga upp här om intresse finns?

Mja, ingenjörsmässighet är att börja i rätt ände, inte i onödan krångla till det och inte göra mer än vad som behövs. Alltså i princip motsatsen till hifi. 8)

Kabelbutiken har ett bra utbud till rimliga priser också.

Jag ser fram emot att följa bygge, uppkoppling och injustering.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-20 16:08

I-or skrev:
eljulio skrev:

Mja, ingenjörsmässighet är att börja i rätt ände, inte i onödan krångla till det och inte göra mer än vad som behövs. Alltså i princip motsatsen till hifi. 8)

Kabelbutiken har ett bra utbud till rimliga priser också.

Jag ser fram emot att följa bygge, uppkoppling och injustering.

Det ska blir roligt. Börjar greppa ritningarna nu, efter att ha kikat fram och tillbaka. Har samlat alla i ett dokument, plus din beskrivning. Blir lite lättare med översikten på det sättet. Svårast för mig blir nog slutfasen med att koppla allt till förstärkaren och kommande inställningar. Dacen ska ju också in för övrigt kom jag på, men den går blir kvar i Naimen?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-20 16:46

Knappt jag törs fråga...

När elementen är monterade i lådan och jag ska dra högtalarkablarna. Vad ska jag tänka på? Jag har försökt googla kopplingsschema subwoofer, men sen ska det ju passa denna konstruktion. Ska vart och ett av elementen har varsin utgång från lådan? Det är ju fyra kontaktdon per woffer, två röda och två svarta. Fan, känner mig stendum. ... :oops:

element underifrån.jpg
element underifrån.jpg (1.49 MiB) Visad 3667 gånger

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-02-20 16:53

rajapruk skrev:Vilken ”buttcurve” är skönast att ekvalisera fram? Excitera skinkresonanser maximalt?

The brown note.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-20 16:55

eljulio skrev:Knappt jag törs fråga...

När elementen är monterade i lådan och jag ska dra högtalarkablarna. Vad ska jag tänka på? Jag har försökt googla kopplingsschema subwoofer, men sen ska det ju passa denna konstruktion. Ska vart och ett av elementen har varsin utgång från lådan? Det är ju fyra kontaktdon per woffer, två röda och två svarta. Fan, känner mig stendum. ... :oops:

element underifrån.jpg

In ut ur lådan banankontakt hona + hane. Tex.

Hur du kopplar ihop elementen , är inte det genomgånget? Nop det ska du inte googla på. Det ska vara din lösning . De skulle väl gå i mono, eller? 2:1 system. Dvs en kanal till elementen . Antingen kopplar du dem i serie eller parallellt då. Det får du kolla upp i denna tråd , ej på nätet. Eller vänta på svar från konstruktör I-or. :)
Det är så att säga en icket helt oväsentligt aspekt av din soffbas , om man säger så. :D Inget svårt att lösa.
Senast redigerad av Baffel 2021-02-20 17:06, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-20 17:02

pLudio skrev:
rajapruk skrev:Vilken ”buttcurve” är skönast att ekvalisera fram? Excitera skinkresonanser maximalt?

The brown note.

Vet att när...., nä för barnsligt och enkelt. :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-02-20 17:07

eljulio skrev:Knappt jag törs fråga...

element underifrån.jpg

Varje element har två talspolar på vardera fyra ohm. Om dessa kopplas i serie får ett element åtta ohm. Om två sådana element kopplas parallellt blir det totalt fyra ohm. Så har det rekommenderats tidigare i tråden.

De två talspolarna i ett element kopplar du i serie genom att ta inkommande "pluskabel" till röd på en sida. Från svart på samma sida drar du en kort kabel till röd på andra sidan. "Minuskabel" kopplar du till den svarta som är kvar på sida två.

Parallellkoppla elementen gör du genom att dra från inkommande "pluskabel" till röd på båda elementen och "minuskabel" till båda svarta enligt ovan.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-20 17:11

Tips eljulio. Rita upp allting så du ser det framför dig. Alla kablar , alla in och utgångar i respektive element, apparat osv . Publicera det här . Rita för hand duger . Mycket enklare så . Kan de som varit med ett tag lätt se om det ser bra ut. Dessutom så underlättar det för dig när du beställer de grejerna du behöver. :)

Då kan små grejer dyka upp som tja ...kan du löda? Hur sätter du fast kablarna på elementen , tex Fast jag ser inte hur det ser ut på bilden , elementen..Anslutningarna dvs. Lite små pillerill , men inte svårt . Det fixar du.

P.s kopplingen serie eller parallellt på din konstruktion. Det visade STDI på. Det ska du vara absolut 100% säker på innan du smäller ihop soffbasen. :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-20 18:51

Vi har ändrat en del i och med att den bryggkopplingsbara A800 kom in i bilden. Nu kör vi serieparallell, som STDI beskriver ovan, för de fyra spolarna för en total resistans om 3,7 ohm:

SB1koppling.png
SB1koppling.png (19.19 KiB) Visad 3614 gånger

Ungefär så här ska impedanskurvan se ut, minimumimpedansen ligger på ca 4 ohm (jag lade ned lite tid på att stämma av modellen bättre än tillverkardata, vilka som vanligt inte stämmer fullt ut med impedanskurva och frekvensgång).

sb1imp.jpg
sb1imp.jpg (25.24 KiB) Visad 3614 gånger

Det blir bra tryck också med 800 W, "konerna" kan drivas till xmax ända ned till 30 Hz, där porten blir den begränsande faktorn även om den klarar långt högre ljudtrycksnivåer än en konventionell cirkulär port (nivåerna motsvarar mellan tummen och pekfingret vad eljulio får i lyssningspositionen när distorsionen börjar bli påtaglig utom nedåt 15 Hz, där man får lägga till ca 15 dB). Runt 110 dB någorlunda distorsionsfritt ända ned till 30 Hz och ca 100 dB vid 20 Hz räcker för de flesta:

sb1maxspl.jpg
sb1maxspl.jpg (31.67 KiB) Visad 3614 gånger

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2021-02-20 20:14

Vad blir totalpriset ungefär för denna (inklusive A800)?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-02-20 20:15

Jag ser en viktig skillnad mellan min beskrivning och I-ors skiss som behöver förklaras så att inte eljulio blir förvirrad.

Skillnaden beror på att jag inte tänkte på att de två elementen monteras med ett "inåt" och ett "utåt". Därför ska de precis som I-or visar kopplas i motfas.

Min beskrivning av seriekoppling är helt rätt men min beskrivning av parallellkoppling är för element som kopplas i fas. Notera att den röda inkommande kabeln ska kopplas till svart på det övre elementen och tvärtom för den svarta. Då kopplas elementen i motfas, dvs båda elementen slår utåt (från lådan) samtidigt.

Hoppas du förstår eljulio. Och du behöver absolut inte skämmas för att du frågor. Det är kanske jag som ska skämmas istället. :oops:
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-20 20:38

Lägger också till ett :oops:

Eljulio lyssna på I-or när det kommer till avgörande kopplingar , Jag kan tipsa om tex högtalarkablar . :D

Hade inte du någon DAC? Hur får du ihop den med det nya systemet? Jag ser inte riktigt allt framför mig.

the t.racks DSP 4x4 Mini
https://www.thomann.de/se/the_t.racks_dsp_4x4_mini.htm
Den pluggas in med USB , har väl DAC i sig? Sen från den till....tja jag har aldrig kört med någon sådan .Kan ej ge råd. Följer med stort intresse . :D
Glöm inte att köpa nätdel ifall det inte följer med vid köpet.
Senast redigerad av Baffel 2021-02-20 20:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-20 20:49

Fantastiskt! Nu fattar jag I-or!!

Då ska jag bara fästa dem rätt också. :D Men det ligger ju minst ett par veckor framåt i tiden, så jag hinner säkert ställa ett 100-tal frågor till... 8O :lol: 8)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-20 20:50

Baffel skrev:Lägger också till ett :oops:

Eljulio lyssna på I-or när det kommer till avgörande kopplingar , Jag kan tipsa om tex högtalarkablar . :D

Hade inte du någon DAC? Hur får du ihop den med det nya systemet? Jag ser inte riktigt allt framför mig.

the t.racks DSP 4x4 Mini
https://www.thomann.de/se/the_t.racks_dsp_4x4_mini.htm
Den pluggas in med USB , har väl DAC i sig? Sen från den till....tja jag har aldrig kört med någon sådan .Kan en ger råd. Följer med stort intresse . :D
Glöm inte att köpa nätdel ifall det inte följer med vid köpet.

Jo, köpte en Naim - dac. Inte helt 100 på hur jag gör. Nu är den kopplad till min XS.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-20 20:56

Tja du. Den där the t.racks DSP 4x4 Mini. Kanske inte har DAC eftersom du .. ....ähä avvaktar svar . Jag är också gröngöling. :D
Att I-or plockat ihop/konstruerat något som funkar riktigt bra är jag helt övertygad om. Sen gäller det bara att koppla hop allting. Sådant är ju kul.

Ähä, för det priset kan den ju knappast ha en DAC i sig. :)

Nu snart mello. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-02-20 21:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-20 21:11

I-or skrev:Vi har ändrat en del i och med att den bryggkopplingsbara A800 kom in i bilden. Nu kör vi serieparallell, som STDI beskriver ovan, för de fyra spolarna för en total resistans om 3,7 ohm:

Bilagan SB1koppling.png finns inte längre

Ungefär så här ska impedanskurvan se ut, minimumimpedansen ligger på ca 4 ohm (jag lade ned lite tid på att stämma av modellen bättre än tillverkardata, vilka som vanligt inte stämmer fullt ut med impedanskurva och frekvensgång).

Bilagan sb1imp.jpg finns inte längre

Det blir bra tryck också med 800 W, "konerna" kan drivas till xmax ända ned till 30 Hz, där porten blir den begränsande faktorn även om den klarar långt högre ljudtrycksnivåer än en konventionell cirkulär port (nivåerna motsvarar mellan tummen och pekfingret vad eljulio får i lyssningspositionen när distorsionen börjar bli påtaglig utom nedåt 15 Hz, där man får lägga till ca 15 dB). Runt 110 dB någorlunda distorsionsfritt ända ned till 30 Hz och ca 100 dB vid 20 Hz räcker för de flesta:

Bilagan sb1maxspl.jpg finns inte längre

Jag har roat mig med att simulera i Basta. Då ser det ut så här med den input jag givit. 83 cm^2 vent med runt rör 600 mm längd diameter 103 mm. Box 90 liter. Data på element från broschyr.
SOFFBAS I-or DAYTON LS10-44-2PCS.jpg
SOFFBAS I-or DAYTON LS10-44-2PCS.jpg (521.36 KiB) Visad 3560 gånger

Svart= baslådans tonkurva med room gain.
grön = room gain
lila = max output med room gain. Nu blir room gain inte så markant med en soffa över basen.

Verkar simuleringen rimlig, förutom impedansen som inte stämmer med din simulering?

Det blir hyfsat höga ljudtryck inuti lådan. Y-skalan blev tyvärr lite stor då jag även tittade på trycket i lådan samtidigt som room gain kurvan i sig är med. Tonkurvan ser bra ut och Q i closed box = 0,54 om data stämmer. Det är bra värde.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-20 22:28

Baffel skrev:Tja du. Den där the t.racks DSP 4x4 Mini. Kanske inte har DAC eftersom du .. ....ähä avvaktar svar . Jag är också gröngöling. :D
Att I-or plockat ihop/konstruerat något som funkar riktigt bra är jag helt övertygad om. Sen gäller det bara att koppla hop allting. Sådant är ju kul.

Ähä, för det priset kan den ju knappast ha en DAC i sig. :)

Nu snart mello. :)

Den där grunkan ska alltså bara köras mot baslådan och inkopplas efter det aktiva delningsfiltret. Givetvis har den både ADC och DAC,

Manual: https://images.thomann.de/pics/atg/atgd ... online.pdf

Medföljer det nätadapter?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-21 08:53

rajapruk skrev:Vad blir totalpriset ungefär för denna (inklusive A800)?

Tror eljulio gjorde en sammanställning i något tidigare inlägg.

Kralle

Inläggav Kralle » 2021-02-21 10:20

I-or skrev:Jag har dock en bra känsla vad gäller det analoga aktiva filtret LD X-223 som har en vettig spec och som har goda förutsättningar att inte stöka till signalen hörbart för högpassdelen.

Blev lite nyfiken på det där filtret för att avlasta mina OA51.N i basregistret.
Har nu lyssnat på filtret i några dar och kan inte säga att jag märkt något negativt.
Det är bestyckat med TL074. Ser relativt prydligt ut under locket. Kanske lite billiga tryckomkopplare.
Bra känsla i vridpottarna.
X233small.jpg
X233small.jpg (486.55 KiB) Visad 3564 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-21 13:51

rajapruk skrev:Vad blir totalpriset ungefär för denna (inklusive A800)?

Baselement ca 3 kkr
Material låda ca 0,3 kkr
Slutsteg ca 1,5-2 kkr
Delningsfilter ca 1 kkr
Equalizer ca 0,9 kkr

Har man möjlighet att dela och ekvalisera i befintlig anläggning blir priset med GDS-låda ca 5 kkr och behöver man delning och ekvalisering blir priset ca 7 kkr.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-21 13:56

RogerGustavsson skrev:
Den där grunkan ska alltså bara köras mot baslådan och inkopplas efter det aktiva delningsfiltret. Givetvis har den både ADC och DAC,

Manual: https://images.thomann.de/pics/atg/atgd ... online.pdf

Medföljer det nätadapter?

Svar ja och de bjuder t.o.m. på en USB-kabel för datoranslutning. Det är nästan löjligt hur billiga de här grejorna har blivit.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-21 13:57

Kralle skrev:
I-or skrev:Jag har dock en bra känsla vad gäller det analoga aktiva filtret LD X-223 som har en vettig spec och som har goda förutsättningar att inte stöka till signalen hörbart för högpassdelen.

Blev lite nyfiken på det där filtret för att avlasta mina OA51.N i basregistret.
Har nu lyssnat på filtret i några dar och kan inte säga att jag märkt något negativt.
Det är bestyckat med TL074. Ser relativt prydligt ut under locket. Kanske lite billiga tryckomkopplare.
Bra känsla i vridpottarna.
X233small.jpg

Tack, mycket värdefull information. Givet den i sammanhanget vettiga specen kunde man utgå ifrån att konstruktionen var kompetent utförd.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-21 17:06

Känns spännande det här.

Lite förväntningar från min sida givet att jag får till med bygget och alla inställningar som skall göras.

- Avlastning för äggen = minskad oro för att något händer. Jag lyssnar ibland på James Blake och då kan det ibland bli påfrestande, tex. denna: https://open.spotify.com/track/33BnSMHg ... rFCuh-oFdg Att äggen "slipper" ta hand om de låga frekvenserna bör minska risken att jag spelar sönder dem helt enkelt, även om de verkar tåla väldigt mycket.
- Förmågan att spela högre, bastung musik, även discobas bör öka rejält = kul, även om det inte är ofta det händer.
- Totalt sett renare återgivning med hjälp av DSP och avlastning för äggen?

Som sagt, om jag gör allt rätt med bygge och inställningar. Hoppas på att kunna börja med lådan i veckan. Funderar på björkplywood som jag tror är av lite högre kvalitet, hårdare och tåligare. Något dyrare, men det gör inte så mycket på totalen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-02-21 17:32

RogerGustavsson skrev:Givetvis har den både ADC och DAC.

Ingen har kommenterat eller förtydligat detta. Lite oklart om Roger förstod Baffels fundering eller bara vill retas lite. :)

Burken innehåller förvisso digital-/analogomvandlare, men det som Baffel syftar på är nog om den kan fungera som ljudkort till datorn - men så är det inte.
USB-porten används bara för att konfigurera inställningarna i burken. Vid normal användning används bara de analoga in- och utgångarna för att ansluta apparaten i ljudkedjan, t.ex. mellan för- och slutsteg.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-21 17:41

eljulio skrev:Känns spännande det här.

Lite förväntningar från min sida givet att jag får till med bygget och alla inställningar som skall göras.

- Avlastning för äggen = minskad oro för att något händer. Jag lyssnar ibland på James Blake och då kan det ibland bli påfrestande, tex. denna: https://open.spotify.com/track/33BnSMHg ... rFCuh-oFdg Att äggen "slipper" ta hand om de låga frekvenserna bör minska risken att jag spelar sönder dem helt enkelt, även om de verkar tåla väldigt mycket.
- Förmågan att spela högre, bastung musik, även discobas bör öka rejält = kul, även om det inte är ofta det händer.
- Totalt sett renare återgivning med hjälp av DSP och avlastning för äggen?

Som sagt, om jag gör allt rätt med bygge och inställningar. Hoppas på att kunna börja med lådan i veckan. Funderar på björkplywood som jag tror är av lite högre kvalitet, hårdare och tåligare. Något dyrare, men det gör inte så mycket på totalen.

Det är svårt att spela sönder bättre högtalare. Äggen kommer inte att gå sönder. I 15-årsåldern gjorde jag många försök och misslyckades (Cerwin-Vega var dock lite tåligare än normalt). 8)

Professionellt har jag dock medvetet gjort detta många gånger för att se var gränserna går och det är ganska imponerande vad grejorna faktiskt tål. Det låter riktigt illa och luktar bränt ibland, men efter att högtalarna har svalnat spelar de oftast på som vanligt. Neodymiummagneter, något beroende på exakt materialkomposition, kan dock ta skada av extrema temperaturer och tappar då magnetisering. Ferritmagneter, som i äggen, tål dock nästan vad som helst via en skyhög Curie-temperatur och talspolarna/limfogarna smälter långt innan magneterna tar skada.

I praktiken blir det dock aldrig så varmt även när du drar på riktigt ordentligt, effektutvecklingen kan i extrema fall komma upp i ca 10 Wrms fördelat på tre talspolar i ditt fall.

Sedan kan man förstås också via mekaniska påkänningar förstöra limfogar, utledningstrådar, koner och upphängningar, men jag garanterar att man hör vart det är på väg långt innan skador inträffar. Dessutom tar det tid. Det är egentligen bara PA-högtalare och små portabla dito som behöver skyddas i praktiken.

Däremot vinner du förstås i ljudkvalitet och det är alltid skönt att ha lite marginal så att man slipper sitta och irritera över sig att riktiga basexcesser försvinner och undra hur det borde ha låtit. Att det inte är ofta som kapaciteten behövs stämmer förstås, men när man vill ha den är den mer än väl värd investeringen i tid och pengar. På vissa inspelningar kommer du att förvånas över hur mycket bas det faktiskt finns.

Björkplywood är bra och snyggt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-21 17:45

Precis Kalejdokom . Vad jag är nyfiken på är hur allting hänger ihop. Försöker se det framför mig. Har aldrig använt en t.racks DSP 4x4 Mini, eller liknande manick.

Signal från X till :arrow: pryttel Y vidare till :arrow: Z osv
Hur det kopplas ihop och ställs in . Dessutom har ju eljulio en extern DAC som i denna kedja kopplad in ..? Osv. Ett vanligt kopplingsschema med alla pryttlar och kablar bara . :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-02-21 17:47

I-or skrev:Man kan separera försteg och effektsteg i Naim XS och får då koppla via DIN-anslutningarna. Naim XS pre-amp out --> XS223 --> Naim XS power amp in (DIN-RCA-kablage med RCA-XLR-adaptrar). Sedan kopplar man XS223 --> DSP 4x4 (XLR-telepropp-kablage) och DSP 4x4 --> A800 (telepropp-telepropp-kablage).

Ingen har kommenterat varför man inte kan/ska/bör använda delningsfiltret i DSP 4x4. Där borde finnas alla möjligheter att justera filter, delay m.m. Att lägga till ytterligare ett filter i signalflödet är väl inte optimalt?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum