Kraniet skrev:Intressant tråd.
Noterar att AL130 tillsammans med ER18RNX skulle kunna va en kompetent och intressant kombo.
Intressant det där med NBAC kontra CAC. Ser ju onekligen ut som att CAC är något bättre. Är det anledningen till att Revel valde CAC i deras dyrare högtalare månne?
Men kopplat til en annan tråd på forat om ljudtryckskapacitet. Vad är det som behövs för att uppnå förstklassig ljudkvalitet vid "realistiska" ljudtryck?
En 2,5-vägare med 17CAC och 26ADC (80-20 000 Hz). Duger det? Eller behövs två diskanter, fler midbasar?
Ja, se ovan kommentarer. Men jag tycker SB Acoustics datablad är märkliga härvidlag. SB17NBAC (8 ohm) har BL 5,9, Sd 118 cm2, Re 5,7 Ohm och Mms 12,5g. SB17CAC (8 ohm) har samma Sd och Re, BL 6,2 och Mms 15,4 g. Vi vet att
SPL = 67 + log10(BL*SD / (Re*Mms))
Detta ger 86,8 dB @ 2,83 V resp 85,4 dB @ 2,83 V. Notera dock att SB anger exakt samma känslighet för båda elementen (86,5 dB @ 2,83V) och frekvensgången är ytterst snarlik. Möjligen ser resonansen något mer odämpad ut på CAC men skillnaden är hårfin.
Till detta ska vi lägga att SB17NBAC är något billigare. De har alltså snarlik prestanda, möjligen är känsligheten yttepytte något högre för SB17NBAC och sistnämnda är billigare. Välj den.
Ja just det, nu frågade du vad som är tillräcklig ljudkapacitet också. Det är ungefär lika lätt att svara på som hur långt ett snöre är.

Jag vill personligen ha mer drag än vad två SB17NBAC/SB17NAC ger, men jag har fått förklarat för mig att jag är tokig.

Om du tänker på en tråd som jag medverkat i om massiv ljudtryckskapacitet är två sådana element inte ens i närheten. Med det sagt spelar de otroligt fint på höga nivåer jämfört med det mesta, möjligen med området under ~300 Hz undantaget.