Provade en rockad idag, ställde basarna utanför OA52 och det blev stor skillnad.
Basarna levererar betydligt bättre så här, sänkt nivån så mkt som 10db i vissa partier på de

Delningen ser ut så här OA52 spelar med passiv delning 6/12db/okt filter i fullregister fast med en low shelf på -6db 120Hz Q0,9 som sänker nivån från ca 180Hz.
Basmoduler/stöd delas aktivt vid 140Hz 36db/okt.
3 ingrepspunkter i peq på basmoduler och 1 på höger OA52.
Pillat lite på delay också, ger rätt bra skillnad.
Bara lagt 5-10min med mätningar upp till några hundra Hz, lång fönstring från lyssningspos.
Påtagligt är att basmodulerna svarar mkt bättre på justeringar nu än med centraliserad position.
Finns det något smolk i bägaren? ja självklart…
Basarna står inte där jag vill ha dem, de står även på den sidan av OA52 där basreflexporten sitter.
Har lämnat en lucka på 4-5cm mellan bas och OA52, vilket borde räcka.
Lite intressant är att även om jag flyttar de närmare så porten på OA52 nästan helt täpps så spelar de väldigt djupt ändå, ingen större skillnad uppmätt med större avstånd.
Bredsidan på basarna ger en reflekterande yta vid sidan om OA52, oklart hur det påverkar, negativt eller positivt?
Dessutom sticker de ut 8cm längre än OA52, smått störande osymmetrisk form.
Men hur låter det då, kort sagt som innan fast med kött i botten

Om vi fokuserar på basen så är den riktigt,riktigt bra.
Den gräver djupt när det behövs och upplever ingen direkt slapphet eller bumlig tendens.
Purifi gör även ensam ett strålande jobb i OA52 men nu när den är avlastad längst ner så blir det mer trivsamt.
Och det går att spela okristligt högt om man skulle vilja, har varit uppe på åtminstone halvvägs till Area51 nivå och det är högt

Så långt är jag mkt nöjd med basmodulerna och slitsporten gör ett ypperligt jobb.
Ska de stå där så kommer jag nog inte stå ut med att ha dem utstickandes 8cm utan den blir nya lådor med anpassade mått.
Slänger med en bonusbild på Tomas O’Malley, han som alltid är med när det spelas musik