Moderator: Redaktörer
Koffe skrev:Capacitance: 24pF/ft
Inductance: 0,09 µh/ft
Ökar C och I linjärt med längden kabeln? Jag skall multiplisera med längden först? Sedan beräkna "Characteristic Impedance" för hela kabelns längd?
perstromgren skrev:Almen skrev:
Alltså högre frekvenser, för vilka kabeln förvisso kan ses som en transmissionslänk.
Absolut. 10 m våglängd ger ca 30MHz. Har man problem med sådana signaler i högtalarkabeln? varifrån kommer den signalen, och hur påverkar de ljudfrekvenser i så fall?
Om jag låter skeptisk, så beror det på att jag är det. Jag har dock den största respekt för iö och andra här, så upplys mig!
Svante skrev:Jag tror hela tanken med den däringa avslutningen är att en förstärkare kan självsvänga med ungefär de frekvenserna och att en taskig last däruppe skulle kunna provocera fram dem.
perstromgren skrev:Svante skrev:Jag tror hela tanken med den däringa avslutningen är att en förstärkare kan självsvänga med ungefär de frekvenserna och att en taskig last däruppe skulle kunna provocera fram dem.
Är det ett vanligt fel? Och om man inte gör något åt saken, hur påverkar det audioområdet? Om det självsvänger så gör den väl det till klippnivå, vilket borde synas på elräkningen, om inte annat!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 79 gäster