lts kabeln?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-01 15:44

Tjaa, som jag fattat vill man bara ge förstärkaren en enkel last vid höga frekvenser. Oavsett hur signalen ser ut finns väl risken för självsvängingar och onödig effekt i icke-audioområdet om förstärkaren är känslig för sådant.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-02 01:15

Capacitance: 24pF/ft
Inductance: 0,09 µh/ft

Ökar C och I linjärt med längden kabeln? Jag skall multiplisera med längden först? Sedan beräkna "Characteristic Impedance" för hela kabelns längd?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-02 09:42

Koffe skrev:Capacitance: 24pF/ft
Inductance: 0,09 µh/ft

Ökar C och I linjärt med längden kabeln? Jag skall multiplisera med längden först? Sedan beräkna "Characteristic Impedance" för hela kabelns längd?

Eftersom man räknar med kvoten mellan induktansen och kapacitansen så kan du fritt välja vilken längd du vill (eftersom den kommer att delas bort).

Om du inte tror mig så kan du bara testa det. ;)

Ett test med ovanstående nuffror ger:
sqrt(0.09e-6/24e-12)=61.24
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-03 10:20

super! ... där av de 60 ohmen... jättetack!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-03 11:02

perstromgren skrev:
Almen skrev:
Alltså högre frekvenser, för vilka kabeln förvisso kan ses som en transmissionslänk. :)

Absolut. 10 m våglängd ger ca 30MHz. Har man problem med sådana signaler i högtalarkabeln? varifrån kommer den signalen, och hur påverkar de ljudfrekvenser i så fall?

Om jag låter skeptisk, så beror det på att jag är det. Jag har dock den största respekt för iö och andra här, så upplys mig!

Jag tror hela tanken med den däringa avslutningen är att en förstärkare kan självsvänga med ungefär de frekvenserna och att en taskig last däruppe skulle kunna provocera fram dem. Det är visserligen klantigt av förstärkarkonstruktören om det är så, man kan ju tycka att en förstärkare ska klara att driva en vanlig kabel.

Iaf så kan ju de som är oroliga att de har en dålig förstärkare trycka dit en sån där RC-krets så är det ingen tvekan*. Ett motstånd och en konding kostar inte mer än en tia.

Här skrev jag om detta, för ganska länge sedan:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=44193#44193

*Eller... Förstås kan en dålig förstärkare självsvänga även med en snäll last. Men det finns alltså förstärkare som självsvänger just om man kopplar dem till en oterminerad kabel, men inte annars.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-03 17:42

Svante skrev:Jag tror hela tanken med den däringa avslutningen är att en förstärkare kan självsvänga med ungefär de frekvenserna och att en taskig last däruppe skulle kunna provocera fram dem.

Är det ett vanligt fel? Och om man inte gör något åt saken, hur påverkar det audioområdet? Om det självsvänger så gör den väl det till klippnivå, vilket borde synas på elräkningen, om inte annat! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-03 18:18

perstromgren skrev:
Svante skrev:Jag tror hela tanken med den däringa avslutningen är att en förstärkare kan självsvänga med ungefär de frekvenserna och att en taskig last däruppe skulle kunna provocera fram dem.

Är det ett vanligt fel? Och om man inte gör något åt saken, hur påverkar det audioområdet? Om det självsvänger så gör den väl det till klippnivå, vilket borde synas på elräkningen, om inte annat! :D

Det har jag svårt att bedöma (om det är vanligt). Jag skulle tro att självsvängandet bara kommer i små skurar för vissa effektuttag. Svängde det rejält så skulle de inte få gå i produktion.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Föregående

Återgå till DIY-forum