Hjälpen bjuder jag så gärna på, det är bara kul att dra ner fler i rörfördärvet
Till Göteborg kan jag nog inte ta mig, det är för långt att åka och jag har inget att åka på bara för att nämna några problem. Men det hade varit roligt.
Det kan mycket väl vara frånvaron av drossel som gör att det brummar. Bästa sättet att få reda på det är nog att prova att säta dit en drossel.
196V på anoden till ECC88 säger du? Jag hoppas att det är mätt "ovanför" anodmotståndet (sidan som ansluter mot matningsspänningen) och inte i kopplingspunkten mellan motstånd och rör, för i så fall är spänningen ca. 100V för hög!
Förhoppningsvis har du bara gjort ett klassiskt mätfel , och i så fall är du knappast den första som förväxlar anodspänning och matningsspänning.
Den "riktiga" anodspänningen mäter man mellan anod och katod direkt på röret, och ska i det här fallet ligga nånstans runt 100V.
I övrigt verkar spänningarna ligga hyfsat OK, inom 10% i alla fall.
Jag läste på något forum nånstans att nybörjare blir jättenervösa om de uppmätta spänningarna i ett rörbygge skiljer sig 10% från de beräknade, medans en garvad konstruktör är nöjd om han hamnat såpass nära