Varför så lite rörbyggen?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-01-27 23:11

8) 8) 8) Måste vara fantastiskt med dessa forskare. De har bara sett en rörförstärkare på internet, men lägger sig ändå i trådar om hur de byggs 8) 8) 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-27 23:17

lilltroll skrev:OT

Finns det termiska gyratorer ?

Jag grunnar inte så mycket på hur rören kyls - det finns specat i datablad hur mycket effekt man får plocka ut, hur mycket anodspänning och ström amn får köra osv. Man får sedan se till att rören får kylning, att de inte är intryckta i små utrymmen.

Om termisk resistans - man tittar på värmeflödet och detta flöde (i synnerhet ledning) kan man bromsa = högre termisk resistans. har du en lång sträcka med olika lager betraktar du varje lager för sig med sin egen resistans. Det bar så jag lärde mig när jag läste Termodynamik.
Sedan vet vi att värmetrasnport är en komplex historia där knovektion, strplning och ledning interagerar på olika sätt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-01-27 23:22

soundbrigade skrev:
lilltroll skrev:OT

Finns det termiska gyratorer ?

Jag grunnar inte så mycket på hur rören kyls - det finns specat i datablad hur mycket effekt man får plocka ut, hur mycket anodspänning och ström amn får köra osv. Man får sedan se till att rören får kylning, att de inte är intryckta i små utrymmen.

Om termisk resistans - man tittar på värmeflödet och detta flöde (i synnerhet ledning) kan man bromsa = högre termisk resistans. har du en lång sträcka med olika lager betraktar du varje lager för sig med sin egen resistans. Det bar så jag lärde mig när jag läste Termodynamik.
Sedan vet vi att värmetrasnport är en komplex historia där knovektion, strplning och ledning interagerar på olika sätt.

OK för termisk impedans mellan olika medium (olika lager), men vart tar bromseffekten vägen i din termiska resistor??? Vi pratar inte reflektion (speglar) här.

En bromskiva blir varm, vad blir din resistor ?

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-01-27 23:34

Gissar på att du menar "Termisk konduktivitet" vilken har SI-enheten
J / m s K när du pratar om termisk resistans.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-27 23:37

Termisk resistans har normalt enheten Ks/J 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-27 23:44

Pja, mycket termisk massa är det inte i ett rör.

Ta EL34, en vanlig effektpentod i audiosammanhang. Det är 31mm i diameter och 100mm högt varav 80 är naket glas. Inuti råder högvacuum så elektroderna kan bara göra sig av med värme medelst strålning. Detta rör har maximal tillåten anodförlust på 25W och lägger vi till förlusterna för glöd och skärmgaller är vi uppe i nära 40W. Röret behöver ingen forcerad kylning utan klarar sig med lite luft runtom. En försvinnande liten del går bort genom anslutningspinnarna.

Vid max anodförlust ligger anodens temperatur just under synligt rött ljus. Varför de gamla uppfinnarna från forntiden valde just detta vet jag inte, kanske för att en glödande anod var en bra indikator på ett för varmt rör. Glaset tål inte hur mycket som helst och det är inte ovanligt att se rör som överhettats så pass att glaset sjunkit in.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-28 00:31

Alltså, det här är otrampad mark för mig. Jag förstår att det måste bli effektutveckling i ett rör om det ligger en spänning över det och det går en ström genom det. Men bortsett från någre elektroner är det ju vacuum i tuben. Vad är det som blir varmt, egentligen, är det anoden, som alla elektronerna bonkar in i?

Kunde man isf inte sätta en kylfläns på anoden, genom glaset?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-28 00:39

Ja, det är anoden som blir varm. (Även skärmgallret) 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-01-28 01:55

Morello skrev:Termisk resistans har normalt enheten Ks/J 8)

Observera, jag gissar:

Potentialstorheten är temperatur (Kelvin), flödet är effekt (J/s) dvs (W)

Kvoten mellan temperaturen och flödet blir den termiska resistansen K/W.

Antag att vi har ett kopparrör. Till den ena änden ansluts en temperaturgenerator som håller 100 grader, den andra ansluts till en temperaturgenerator som håller 0 grader. Genom kopparröret kommer det nu flöda en effekt, dessutom så är det en potentialskillnad, dvs temperaturskillnad över röret.
:!: Således, vi har en termisk resistor, eller? (Vi har varken konvention eller värmestrålning i denna tanke)

I vårt kära glödande rör med anod har vi dock främst värmeavstrålning, och den beskriver vi inte m h a en termisk resistor !?

Användarvisningsbild
lilltroll

RÖRA

Inläggav lilltroll » 2006-01-28 02:07

Jag rör ihop vad som hör till värme-lära och vad som hör till elektromagnetisk strålning?

Saken som glöder i röret kommer att avge EM strålning ungefär enligt Planck´s strålningslag. Svärtas glaset kommer även det att avge EM strålning.
Men det har inte mycket att göra med termodynamikens termiska resitans och konduktans, för där pratar man om värmeledning. Inte EM avstrålning.

Case closed !?

Åter till hur man bygger rör-stärkare.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Varför har rör så konstiga namn??

Inläggav soundbrigade » 2006-01-28 10:56

När jag var yngre var jag så obeslutsam, men idag är jag inte längre så säker på den saken ...

Nu sorterar jag mina projekt i små papplådor - där ligger rören, komponenter, socklar, kontakter och annat som behövs till byggena. Sedan en längre tid har jag en i stort komplett 2A3-leda för jag ville bygga ett slutsteg med direktupphettade trioder.
Den trafo jag provat till 6V6-steget passar som foten i en vante till 2A3 (det finns en lindning på 2,5kohm också) och jag har nättrafos (nästan) och en låda.

Jag låter mina 6V6:or dröja och kastar mig handlöst in i världen av udda konstruktioner. Bygger en ny stärkare och meddelar FAKTISKT hur det utvceklar sig. Med bilder.

Nu måste jag bara ha koll på hur mycket glödström likriktarröret 5AR4 drar. Kan bli kris men vill inte gärna köra med halvledardioder...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Re: Varför har rör så konstiga namn??

Inläggav Jax » 2006-01-28 11:21

soundbrigade skrev:Nu måste jag bara ha koll på hur mycket glödström likriktarröret 5AR4 drar. Kan bli kris men vill inte gärna köra med halvledardioder...

1.9A vid 5V.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-28 11:41

Bra - Tack!!!

Nu ska jag bara kolla upp nättrafon ordentligt.
Så här ser startfälten ut.
Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Bilder

Inläggav soundbrigade » 2006-01-28 20:22

Kolla Medlemspresentationer - Magnus Mängder. Tryckte in bilder på mina stora M3:or.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-28 21:37

Jax skrev:
soundbrigade skrev:Herr Kesselmark (det var liksom mitt rätta namn - kan avslöjas då vi inte direkt sysslar med rituella barnmord, djursex eller produktion av hiphop-musik ...) har precis mätt och mitt ynkefjynk-instrument visar på 1,5ohm.

Ojsan, det var rätt mycket. Då slutar det hela med en total utimpedans på cirka 2 ohm. Dämpfaktor 4, lite i tunnaste laget.

Och det betyder att vem då hade rätt? 8)

Vh, iö

- - - - -

Menar nog att det inte är helt med verkligheten överensstämmande att utvecklingen sedan 60-talet med avseende på rör och utgångstransformatorer varit speciellt märkbar.

Komponenterna ser ut idag ungefär som de gjorde då. Däremot finns det exempel på kopplingar som hittats på efter 60-talet, som adresserar vissa av de problem som nämnda komponenter ställer till med.

Att påstå att det finns några oemotkopplade SE-konstruktioner som har låg distorsion vid spelnivåer över någon watt är inte rimligt, för det finns det inte. Det går utmärkt att avgöra både med hjälp av mätapparatur och med hörseln.

Dock kan man förstås gilla soundet, och gör man det är allt väl - men att påstå att återgivningen är ackurat är inte rimligt.
Senast redigerad av IngOehman 2006-01-28 21:43, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-28 21:38

IngOehman skrev:Och det betyder att vem då hade rätt? 8)

Tyst med dig nu :oops: :mrgreen:

Allvarligt talat blev jag förvånad över den höga sekundärresistansen.
Senast redigerad av Jax 2006-01-28 21:43, redigerad totalt 1 gång.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-28 21:43

Hihi...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-28 22:02

Sluta gnabbas.

Kom ner till mig och lyssna - stort utvik i MoLTs tidning. Ärkestalinisten Kesselmark i bara mässingen, estetisk iklädd en ECC85 och så stort avslöjande: "Trioden bättre än sitt rykte - Big Brother hotat".

Kunde inte låta bli.
Skulle säga att det finns så många aspekter här. #e-tonsdistortione är en skitsak i sammanhanget.

Mer sen!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-28 22:18

Klart vi gör ett hemmahos-besök! Låter ju jättekul. :P

Men inte gnabbades vi väl? Bara för att man lite översemantiskt försöka vårda återgivningsbegreppet. 8)

Måste dessutom erkänna en viss svaghet för rörapparater. :oops: Dock primärt som objekt. Jag gillar dem ungefär som jag gillar mina fonogram. Bernström brukar säga att rörprylar till skillnad från transistorförstärkare har en själ...

De hifi-prylar som jag själv använder finns ju bara till för mina fonogram (som jag ju gillar ju, om ni minns), så dom är att betrakta som nyttoprylar. Och sådana är ju inget roliga alls. Men - de får fonogrammen att bli det! Eller rättare sagt får fonogrammen att visa hur kul de är, så jag tycker ju ändå om dem, apparaterna, liksom "sekundärt".

På samma sätt som jag gillar min vindruta på bilen. Jag är glad att jag ser ut genom den, men jag ägnar den väldigt lite tanke och tacksamhet.

Rörprylar är något helt annat - de är kul alldeles som de är. Fina, spännande, glödande, mysiga...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-01-29 23:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-28 22:44

Det var bara en liten vänskapsmatch som vi båda vann... egentligen 8)

Ovanstående exempel visar dock hur viktigt det är att man gör utgångstransformatorn rätt. Reflekterar vi sekundärens 1.5 ohm till primärsidan får vi c:a 940 ohm vilket kan jämföras med primärens 140. Det är alltså oerhört viktigt att få så låg resistans som möjligt. Riktigt fina transformatorer har många sekundärlindningar i parallell varvid vi vinner en del saker som lägre resistans och bättre fyllnadsgrad vilket leder till lägre läckinduktans som i sin tur är den parametern som bestämmer transformatorns övre gränsfrekvens.

Är det ont om plats på bobinen är det bättre att ta en tunnare tråd på primären än sekundären.

Det är kanske dax att återuppta projekt triodkopplade 813 i SE. 900-1000V anodspänning vid c:a 90mA ser ut som en kul arbetspunkt. Bör ge 20W men Morello springer nog iväg redan vid 1W :wink:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-28 23:35

IngOehman skrev:Klart vi gör ett hemmahos-besök! Låter ju jättekul. :P

Men inte gnabbades vi väl? Bara för att man lite översemantiskt försöka vårda återgivningsbegeppet. 8)

Vh, iö

Haha - "översematiskt" - det tar jag till mig. V (vänstern) ringde och frågade om jag vill vara med på valsedeln i kommunen. Då behöver man kunna sådana ord och uttryck för att förvilla meningsmotståndare.

Ljud är otroligt subjektivt och mycket laddat. Jag gillar rör för att jag är övertygad om att ljudet passar mig bättre, för att det är dj**t kul att bygga rörförstärkare, för att det är kult, lyser upp och värmer i vintermörkret och så kan man ragga brudar bättre - "kom hem och kolla mina helrör" ...

MEN mina två största ljudupplevelser är när jag som tonäring första gången hörde King Crimsons musik strömma ur en rôten transistorradio vid Kalmarsund i solnedgång och när jag hörde Soft Machines 'Soft Weed Factor" i bilradion på en Ford Cortina (tror jag) när vi sent en kväll passerade Vättern från Lund till Linköping och såg alla ljus runt sjön.
Inget HiFi, massor med NFB, 3:e tonsdistortioner, fan och alla hans mormödrar ... men så djupt och religöst.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-29 20:39

Jag la upp en artikel "Tubes Versos Transistors - Is There an Audible Diffeence" av Russel O. Hamm, Journal Of The Audio Engineering Society May 1973, Vol 21, No 4:

http://www.pastisch.se/faktiskt/Tubes%20vs%20Transistors.pdf

Filen är lite stor, men jag gjorde ingen ansträndning att förminska den (2MB).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-29 23:07

soundbrigade skrev:

Men inte gnabbades vi väl? Bara för att man lite översemantiskt försökte vårda återgivningsbegreppet. 8)

Vh, iö

Haha - "översematiskt" - det tar jag till mig. V (vänstern) ringde och frågade om jag vill vara med på valsedeln i kommunen. Då behöver man kunna sådana ord och uttryck för att förvilla meningsmotståndare.

Ja, det är ju det man alltid trott - att kommunister gärna flyr sakfrågorna till förmån för förvillande rökridåer... :wink:

Vh, iö (Opolitisk anarkist)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-29 23:24

Och mina partikamrater kallar mig förakfullt för pragmatiker.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-29 23:24

soundbrigade skrev:Jag la upp en artikel "Tubes Versos Transistors - Is There an Audible Diffeence" av Russel O. Hamm, Journal Of The Audio Engineering Society May 1973, Vol 21, No 4:

http://www.pastisch.se/faktiskt/Tubes%20vs%20Transistors.pdf

Filen är lite stor, men jag gjorde ingen ansträndning att förminska den (2MB).

Jag ska försöka skanna in Colloms artikel imorgon.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-30 00:18

IngOehman skrev:
soundbrigade skrev:

Men inte gnabbades vi väl? Bara för att man lite översemantiskt försökte vårda återgivningsbegreppet. 8)

Vh, iö

Ja, det är ju det man alltid trott - att kommunister gärna flyr sakfrågorna till förmån för förvillande rökridåer... :wink:

Vh, iö (Opolitisk anarkist)

:mrgreen: :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Sound of amplifiers

Inläggav soundbrigade » 2006-01-30 10:15

Lade upp länk till Martin Colloms artikel om förstärkare på Forum: generellt om HiFi".

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-01-30 19:59

Jax skrev:En annan udditet är att för SE-transformatorer som har luftgap och normalt körs magnetiserade av en DC-ström blir mycket linjärare än sådana med bara växelström genom sig.

Hej Jax,

jag är kanske lite ringrostig gällande transformator teknologin men vad exakt är det som blir linjärare när man har en DC-ström genom trafon?

mvh michael

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-30 21:41

MKo skrev:
Jax skrev:En annan udditet är att för SE-transformatorer som har luftgap och normalt körs magnetiserade av en DC-ström blir mycket linjärare än sådana med bara växelström genom sig.

Hej Jax,

jag är kanske lite ringrostig gällande transformator teknologin men vad exakt är det som blir linjärare när man har en DC-ström genom trafon?

mvh michael

Det är egentligen luftgapet som rätar ut hystereskurvan men DC-strömmen flyttar på arbetspunkten till ett roligare ställe oxå.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-01-30 22:58

Nu ska jag vara riktigt icke-konkret i mina frågeställningar. Hur komplext och/eller dyrt behöver ett rörförsteg vara för att uppnå "hyfsad" klass? Något i stil med vad man skulle plocka ihop med en handfull komponenter och ett par op-ampar i mellanprisklassen. Är det rent av lättare? Med hyfsat utgår jag ifrån att de ska klara av en vanlig förstärkare, signalkälla och utan onödigt tillskott av dist.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum