Moderator: Redaktörer
lilltroll skrev:OT
Finns det termiska gyratorer ?
soundbrigade skrev:lilltroll skrev:OT
Finns det termiska gyratorer ?
Jag grunnar inte så mycket på hur rören kyls - det finns specat i datablad hur mycket effekt man får plocka ut, hur mycket anodspänning och ström amn får köra osv. Man får sedan se till att rören får kylning, att de inte är intryckta i små utrymmen.
Om termisk resistans - man tittar på värmeflödet och detta flöde (i synnerhet ledning) kan man bromsa = högre termisk resistans. har du en lång sträcka med olika lager betraktar du varje lager för sig med sin egen resistans. Det bar så jag lärde mig när jag läste Termodynamik.
Sedan vet vi att värmetrasnport är en komplex historia där knovektion, strplning och ledning interagerar på olika sätt.
Morello skrev:Termisk resistans har normalt enheten Ks/J
soundbrigade skrev:Nu måste jag bara ha koll på hur mycket glödström likriktarröret 5AR4 drar. Kan bli kris men vill inte gärna köra med halvledardioder...
Jax skrev:soundbrigade skrev:Herr Kesselmark (det var liksom mitt rätta namn - kan avslöjas då vi inte direkt sysslar med rituella barnmord, djursex eller produktion av hiphop-musik ...) har precis mätt och mitt ynkefjynk-instrument visar på 1,5ohm.
Ojsan, det var rätt mycket. Då slutar det hela med en total utimpedans på cirka 2 ohm. Dämpfaktor 4, lite i tunnaste laget.
IngOehman skrev:Klart vi gör ett hemmahos-besök! Låter ju jättekul.![]()
Men inte gnabbades vi väl? Bara för att man lite översemantiskt försöka vårda återgivningsbegeppet.![]()
Vh, iö
soundbrigade skrev:IngOehman skrev:Klart vi gör ett hemmahos-besök! Låter ju jättekul.![]()
Men inte gnabbades vi väl? Bara för att man lite översemantiskt försökte vårda återgivningsbegreppet.![]()
Vh, iö
Haha - "översematiskt" - det tar jag till mig. V (vänstern) ringde och frågade om jag vill vara med på valsedeln i kommunen. Då behöver man kunna sådana ord och uttryck för att förvilla meningsmotståndare.
soundbrigade skrev:Jag la upp en artikel "Tubes Versos Transistors - Is There an Audible Diffeence" av Russel O. Hamm, Journal Of The Audio Engineering Society May 1973, Vol 21, No 4:
http://www.pastisch.se/faktiskt/Tubes%20vs%20Transistors.pdf
Filen är lite stor, men jag gjorde ingen ansträndning att förminska den (2MB).
IngOehman skrev:soundbrigade skrev:IngOehman skrev:Klart vi gör ett hemmahos-besök! Låter ju jättekul.![]()
Men inte gnabbades vi väl? Bara för att man lite översemantiskt försökte vårda återgivningsbegreppet.![]()
Vh, iö
Haha - "översematiskt" - det tar jag till mig. V (vänstern) ringde och frågade om jag vill vara med på valsedeln i kommunen. Då behöver man kunna sådana ord och uttryck för att förvilla meningsmotståndare.
Ja, det är ju det man alltid trott - att kommunister gärna flyr sakfrågorna till förmån för förvillande rökridåer...![]()
Vh, iö (Opolitisk anarkist)
Jax skrev:En annan udditet är att för SE-transformatorer som har luftgap och normalt körs magnetiserade av en DC-ström blir mycket linjärare än sådana med bara växelström genom sig.
MKo skrev:Jax skrev:En annan udditet är att för SE-transformatorer som har luftgap och normalt körs magnetiserade av en DC-ström blir mycket linjärare än sådana med bara växelström genom sig.
Hej Jax,
jag är kanske lite ringrostig gällande transformator teknologin men vad exakt är det som blir linjärare när man har en DC-ström genom trafon?
mvh michael
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 76 gäster