Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Illuminatus skrev:Nu vet jag inte om jag gör fel men det låter ur elementet i alla fall, och med det lilla konutslaget 0,5mm eller så så ser det ut som det rör sig framåt på bägge.
Vad skulle kunna orsaka ett fasfel (fel polaritet)? Är det felkoppling? För i så fall är jag 100% säker på att det är helt rätt. Jag trippelkollade så det var rätt innan montering.
0.5mm låter sponant väldigt lite.
Ja det är att man kopplat fel. Dvs att plusterminalen inte går till pluspolen på elementet.
Nattlorden skrev:Inte för att sannolikheten är överhängande, men elementet kan ju vara felmonterat från spolen till anslutningarna.
Illuminatus skrev:Batterih*lvete! Testade ett nytt och nu vart det bättre konutslag på basarna samt att jag hittade plus och minuspolerna i speakonkontakten.
Båda baselementen rör sig utåt när jag kopplar plus till plus och minus till minus. Det är alltså 100% rätt fas i alla fall
NiklasF skrev:Få ordning på mätningarna så du ser vad som händer och så kan folk se och försöka komma med lite tips efter det.
adzer skrev:
Nu rörde det sig lite mer än 0.5mm antar jag
Gött mos. Då är vi säkra på den biten.
Illuminatus skrev:adzer skrev:
Nu rörde det sig lite mer än 0.5mm antar jag
Gött mos. Då är vi säkra på den biten.
Jo då, 1-2cm enkel väg
adzer skrev:Inte världens bästa placering, men de borde inte ge sådana värden tycker jag(ur en extremt amatörmässig synvinkel).
Har du några EQ eller andra skumma filter i miniDSP eller förstärkare?
Hur låter det då. För jag antar att det inte låter så illa som mätningarna visar?
NiklasF skrev:Då kikar du om du hittar lämpligt stativ och så skaffar du dig en längre usbkabel så du kan börja mäta vid lyssningsplats
MagnusÖstberg skrev:Skulle vilja se två mätningar på bara huvudhögtalarna:
- En där allt står som nu
- en där du trycker in en ful skummadrass bakom varje högtalare också.
NiklasF skrev:JAG( det är viktig att säga här på faktiskt) hade börjat helt utan boost i botten så att du ser vart du har/om du har roomgain( ordval här??
)
För att sedan se efter div placeringar hur mycket du behöver skruva på rattarna.

Komorok skrev:Tja, då tyckte vi rätt lika om EQ-insatsen då.
Kanske är det ingen idé att försöka spela så låga frekvenser med så "litet" system. Sätt EQn lite högre och låt 20Hz räcka. När du skaffar fler bejsers så kan du gräva djupare.
Användare som besöker denna kategori: nijo och 16 gäster