Moderator: Redaktörer
Neuhausen skrev:Jag tittade på SB34NRX75-6 i 60l sluten låda och det ser inte hopplöst ut efter en snabb simulering i Vituixcads lådmodul.
Eller kanske 100-200l basreflex om man vill vara säker på att bara ekvalisera bort bas i botten. Volymer som inte är så orealistiska om man vill att högtalaren skall vara tillräckligt hög utan stativ.
SB34SWNRX-S75-6 kan kanske fungera i 60 liter basreflex.
Men frågan är hur de låter?
juanth skrev:Neuhausen skrev:Jag tittade på SB34NRX75-6 i 60l sluten låda och det ser inte hopplöst ut efter en snabb simulering i Vituixcads lådmodul.
Eller kanske 100-200l basreflex om man vill vara säker på att bara ekvalisera bort bas i botten. Volymer som inte är så orealistiska om man vill att högtalaren skall vara tillräckligt hög utan stativ.
SB29NRX75-6 kan jag tipsa om. Visserligen 10”. Jag har dubbla såna i fyrvägaren (Stigs patent) ca 115 liter för två stycken i basreflex. Avstämda till 25,5 Hz och med generöst dimensionerade rör 2x10cm (kring 39-41cm styck, minns inte exakt. )
Synnerligen prisvärda basar. De har fått fina omdömen av många som hört dem och når upp mot 118dB vid Mol. (De är kopplade i serie så de tappar ca 3dB pga det)
Jag har ca 60% dämp i lådan då det delas över 200 Hz.
Annars kika på 12” SB34NRXL-8, den är perfekt ensam i basreflex i exakt samma kavitet som tidigare nämnda 2x10”
Dess distorsion är riktigt låg. Lika/samma som WO24.
VintageHiFi skrev:juanth skrev:Neuhausen skrev:Jag tittade på SB34NRX75-6 i 60l sluten låda och det ser inte hopplöst ut efter en snabb simulering i Vituixcads lådmodul.
SB29NRX75-6 kan jag tipsa om. Visserligen 10”. Jag har dubbla såna i fyrvägaren (Stigs patent) ca 115 liter för två stycken i basreflex. Avstämda till 25,5 Hz och med generöst dimensionerade rör 2x10cm (kring 39-41cm styck, minns inte exakt. )
Synnerligen prisvärda basar. De har fått fina omdömen av många som hört dem och når upp mot 118dB vid Mol. (De är kopplade i serie så de tappar ca 3dB pga det)
Jag har ca 60% dämp i lådan då det delas över 200 Hz.
Annars kika på 12” SB34NRXL-8, den är perfekt ensam i basreflex i exakt samma kavitet som tidigare nämnda 2x10”
Dess distorsion är riktigt låg. Lika/samma som WO24.
Har för mig du nämnde nått att byta ut 10" elementen mot ett 15" var det SB42FHCL75-6 du tänkte på då?
https://sbacoustics.com/product/15in-sb42fhcl75-6/
Neuhausen skrev:Jag blev lite förvånad när du sade att du skulle byta två tior mot en tolva, men med begränsningarna som vanliga förstärkare och passiv delning ger så ser jag att min erfarenhet från billjud inte är applicerbar.
SB29NRX75-6 ser väldigt bra ut men verkningsgraden på pappret skulle gärna få vara något högre för en passivt delad högtalare. Passivt delade trevägare med så låg delning mellan diskant och mellan som vi talar om här tycker jag att är bråkiga nog.
juanth skrev:75 mm avloppsrör är 67 mm invändigt om jag minns rätt. Så det räknas rätt….
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 210 gäster