jonasp skrev::lol:
En variant är ritad med 2x 30w/4558T00 i sluten låda, NB17NBAC, SB26ADC. Variant på denna finns i CAD även med purifi dedicerat mellanregister och bliesma T34.
Men det är inte vad jag byggt på sistone, utan en monstertopp med 12" mellanregister och 1" kompressionsdriver (BMS 5530HE). Den simulerar såhär. Vad ni ser nedan är en av två filtervarianter, den ena optimerad för absolut rak tonkurva (inte nedanstående) och en optimerad för rak lyssningsfönsterkurva. Den med rak kurva accentuerar presensregistret en smula, enligt min väldigt objektiva hörsel.
Behöver jag säger att högtalaren är dynamiskt obesvärad? Den når dock inte upp till de krav en lågdistorsionskonnässör kan tänkas ställa, men det har jag heller inte optimerat konstruktionen för. Element valdes efter kombination av spänningskänslighet och effekttålighet (läs: låg kompression) samt för att jag vill nå hela vägen till 20 kHz vilket är långt från självklart med kompressionsdrivers. I detta fall uppnås målen med lätthet.
Just nu står dock själva högtalarprojekten helt åt sidan för ett annat projekt, som dock kommer att ha en ännu större påverkan på välljud än högtalarna. Jag har köpt nytt lyssningsrum och flyttar in i juli. Det är stort... vi pratar en bredd på över 7 meter och plats för två soffor i "biouppställning". Vilket är fantastiskt bra, det är bara en här lilla praktiska detaljen att man var tvungen att köpa hela huset, vilket innebär att jag måste sälja nuvarande bostad och flytta.Men det kommer att bli skitbra!
Kul, låter som ett intressant projekt och mäter bra också!
jonasp skrev:PTT10 är säkert ett otroligt bra baselement, men för de pengarna (typ €900), dessutom två per kanal, kan du har mycket roligt. T ex BMS 12S305, BMS 18N862, SB34NRXL75-8 är väsentligt mer prisvärda.
Hjalmar_Branting skrev:Kan man tycka, jag har redan 2st och ev 2st till, så varför inte?
Smolket i bägaren är att lådan blir stor, lite för stor, man kanske ska nöja sig med en PTT10.
Inget är spikat så det kan bli lite hursom.
PTT10 är helt fantastisk och rekommenderas varmt.
Gjorde sammanställningen nedan med de bästa basarna (förutom 18N62 och andra monster), här med både viktning av tredjeton och normalisering efter respons. PTT10 verkar vara i en egen liga om man ser till hela registret 10-1000 Hz:

jonasp skrev:Det beror på hur djup och bred man gör vågledaren, såklart... en kvalificerad gissning kan vara att känsligheten är uppåt 94-95 dB i toppen och kanske uppåt 100-105 dB vid 2-3 kHz.
Mina egna vågledare har gett ca +6 dB vid ca 3 kHz.
Den som fixar en vågledare utan tapp i övre diskanten relativt utan vågledare kommer jag applådera. Har inte sett många vågledare som inte uppvisar denna baksida. Här är en tråd som bland annat diskuterar dessa vanligt förekommande problem: https://www.facebook.com/groups/DIYLoud ... 152587518/
För övrigt synd (men kanske förståeligt) att Hificompass inte längre har öppna mätningar.