DIY gitarrförstärkare med rör

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

DIY gitarrförstärkare med rör

Inläggav Jax » 2006-02-01 21:38

För ett tag sedan släpade jag hem ett rörhäcklik från återvinningen. Det ser ut så här.
Bild
Det är resterna av en PA-förstärkare som hade EL34 i slutet. Det har legat och skräpat i mitt garage i 4 år men nu är det dax att göra något åt liket. 8O Elektroniknekrofili kanske 8O :D

Sett på ovansidan:
Bild
Det fanns inga rör i den. Det gör inget för det viktigaste finns där, transformatorerna.

Undersida:
Bild
Jag har strippat chassit från allt gammalt gunk. Utgångstrafon ses till höger. Den har 6600 ohm primär med skärmgallertappar, 0-4-8-16-100 ohm sekundär + en extra 15 ohm sekundär man kan ha till återkoppling. Till vänster är nättrafon och som likriktare satt ett GZ34, rör således. Längst till höger sitter några XLR-liknande kontaktdon, perfekt att montera speakonkontakter så slipper jag ta nya hål :oops:
Det finns gott om plats för en massa potar och nya hål kan göras för ingångskontakter. Börjar ni ana vad det ska bli?

Ni undrar kanske var smårören satt, det är ett underchassi som satt gummiupphängt:
Bild
Det ska sitta på gummipluttarna till höger och rören sticker genom chassit. Perfekt, lite nytt gummi så har man vibrationsdämpat ingångssteg.

Vad ska det bli då? 2xEL34 med GZ34 likriktare och plats för 6 smårör kan inte bli annat än en Marshallkopia. En gurastärkare alltså.

Fortsättning följer 8)

edit: ändrade rubriken
Senast redigerad av Jax 2006-02-06 11:26, redigerad totalt 1 gång.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-01 22:49

blir transformatorerna "gamla" i elektronik? ja det där chassiet såg ganska coolt ut. du måste lägga nån hallickmässig metalliclack på den där när den är klar 8)
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-01 22:56

Transformatorer håller väldigt länge så länge ingen lindning överhettats. Är den inte fellindad så slits de inte alls. Lacken på tråden håller för c:a 70V så ingen tråd får ha slunkit ner i något lägre lager fast sådana felaktiga transformatorer brukar ge sig tidigt.

Lacka om? Den gröna är ju hur anti som helst ju :D
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-01 23:53

Jag anser att den är ungefär så cool som den kan bli. Ashet alltså! :D

En sån där till pi60s och en bandare... Mumma!

/J
admin

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-02 00:20

pi60s göre sig icke besvär i detta fall. :wink: Vad som skall spelas på är Celestion Vintage 30 eller klassisk Greenback, kan jag tänka.. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-02-02 01:01

Häftigt! Det här blir kul att följa. (har en annan gammal rörhäck i källaren ...)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-02 19:04

Draggade hem lite skrot från Elfa idag:
Bild

Bekvämt med Elfa i staden, har de inte hemma kommer det dagen efter. 8)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-06 02:26

Mer blir det.

Vi rensar lödöron och drar glödtrådar:
Bild

Jag använde gummigenomföringar tillsammans med M5-skruv och låsmutter för att fixa en ny flexibel upphängning.

På den här bilden spelar den med cleankanalen monterad:
Bild

Liket körde katodbias så det fanns ingen tapp på transformatorn för det så jag gjorde på Marshallvis och kopplade in mig på högspänningens ena sida. Ett hjärtskärande aber uppstod dock innan jag justerat bias på slutrören, spänningen kröp upp till 490V och elektrolyterna är märkta 450 8O Nåja det höll, med 40mA per rör och ett extra 47 ohm i serie så kröp spänningen ner till 445V. Det blev lite pyssel med en massa motståndsbyten innan biasnätet uppförde sig som jag ville. Lite småröda anoder kunde ses ibland :oops:

Här har även dirtykanalen kommit på plats med två extra rör:
Bild

Undersida:
Bild

Båda kanalerna funkar bra, kanske experimentera med olika versioner av ECC83-liknande rör i distkanalen för bästa dist. Just nu är det Siemens 5751 i disten och Philips ECC83 i clean samt fasdelare.

Annan bild på undersida:
Bild

Jag har ett mindre lager med Allen-Bradley kolmassamotstånd som är suveräna till styr- och skärmgaller på slutrören. Tidigare ägare skulle slänga motstånden... "Faen heller" sa jag och tog dem 8) Lite till vänster mitt i sitter ett 100k 3W som jag tappar av högspänning till biasnätet med.

Som ni kanske ser kör jag med jordbuss och inte stjärnjord. Det funkar utmärkt och man slipper en halvkilosklump med lödtenn i stjärnjorden. I ena änden ansluter jag anodspänningens minus och i andra jordar jag i chassit. Varje steg har sin jordpunkt utefter bussen med ingångsstegen närmast chassijord och slutsteg närmast spänningsförsörjningen.

Återuppväckningen av liket blev ganska lyckat. Återstår lite funderingar på hur bäst mixa kanalerna samt kanske försöka få dit en reverb oxå. Det finns två lediga rörhållare kvar.
- Militant slacker

Raukman

Inläggav Raukman » 2006-02-08 20:03

Riktigt kul bygge verkar det som.
Blir det som V8-snubben säger Celestion-element eller? Gör bara inte misstaget och bygg för stabil låda! (Det vet du säkert men...) Kör lite klassisk Fender stil; bygg gärna kabinettet stabilt, men ta en väldigt tunn baffel, kanske 8-10mm plywood (till ett 10"-12" element).
Det va förmodligen ett konstruktions fel från början, men gamla Fenderförstärkare har ju ett ganska säreget sound, som dom faktiskt fick av den alldeles för tunna baffeln som sjävsvängde! Alltså inga dubbellimmade, 22mm Mdf-plattor...

/Peder

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-02-08 21:09

Jag håller med, Fenderstärkarna låter riktigt härligt, sitter själv på en Fender Super Twin Rewerb med 2st 12"are, 180W och ett 10-tal rör.
Kan det bli mer rock? 8)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-08 21:55

Cool förstärkare du har gjort!

Men originalet fick mig att hajja till lite extra för EXAKT en sådan förstärkare hade vi som sångförstärkare i replokalen i mitt första band. Vi hade en sådan där gammal Blixt Gordon-inspirerad mick vad-den-nu-heter och RT 70/80-horn med 4-dubbla Piezo-diskanthorn som PA. Det hördes faktiskt riktigt bra vad sångaren hrrrm sjöng :mrgreen:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-08 21:57

Jag är öppen för alla idéer, detta är ett nytt område för mig. Sitter med en elgitarr här och försöker lära mig spela :oops:

Efter lite provande så är jag inte nöjd med distkanalen, den distar helt enkelt inte särskilt snyggt. Får bygga om den lite tror jag. Slutstegsdelen är en ripoff av Marshalls 50W rakt av. Nåt är vajsing med tonkontrollerna oxå. Den rena kanalen funkar hur bra som helst.

Jo det har spånats lite om högtalare och Celestion vintage eller greenback är väl de som ligger närmast till hands, då i en sluten låda. Att göra på fendervis och låta baffeln svänga med låter intressant. Det gör ju inte så mycket om förstärkaren har marshallgener i sig :wink:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
PerR

Inläggav PerR » 2006-02-09 00:30

Hej.
har för mig jag läste att man bör sänka basergistret innan "dist kretsen" och förstärka upp den efteråt för att få ett snyggt distljud...

Hittade på hemsidan.
Läs om det här i sista stycket:
http://www.tommy-folkesson.nu/ror.htm
inte speciellt ingående beskrivning, men det kanske hjälper lite?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-09 04:32

lazyworm: Rock stavas alltid 4x12 tycker jag!

Däremot är det svårt att hitta en finare förstärkare än vad du har :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-09 08:11

dawen skrev:lazyworm: Rock stavas alltid 4x12 tycker jag!

Däremot är det svårt att hitta en finare förstärkare än vad du har :)

Rock stavas marshall plexitopp och fullstack, med en Les Paul eller SG i andra änden av sladden. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-09 09:21

Fan, vad snyggt det är med grön plåt ibland!

Twin Reverb är en klassiker...

Raukman

Inläggav Raukman » 2006-02-09 10:11

Skönare gitarr, att lägga av ett riff på, än en Les Paul eller SG är svåra att finna! Fast trots sitt skumma utseende så är faktiskt flying V också riktigt skön.
Man riktigt känner sig som en Rocklegend när man hänger på sig en sån!

(Sitter här å drömmer mig tillbaka ca 10år när man äntrade scen iklädd snörade skinnjeans(en storlek för små dessutom, på riktigt hårdrocksmanér), skinnboots o heavy metal T-shirt och rockade till Iron Maiden, Judas priest, Metallica etc. Aaah vilka minnen...)

//Peder

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-09 11:40

Nu är jag bassist sen i höstas och inte gitarrist, men jag tycker att LP:n är en otymplig planka, den har inte samma sköna urfräsningar som strattan. SG:n kommer iof rätt nära och sitter tajt. Men just utseendet på LP får en att smälta! Och ljudet... gibson är lortigt på ett mkt sofistikerat sätt.

Testade lite förstärkare med Tux, och det verkar vara så att en Fender Stratocaster mår bäst med en fender-stärkare (inte för att jag vill stöta mig med trådskaparens förstärkarval). Kombinationen lyfter fram kvaliteer i gitarren. En skitig Gibson SG eller LesPaul tarvar en lite mer förstegsdistande Marshall. Angus Young lirar ju rakt utan distpedaler eller annat bjäffs, rakt in i en plexitopp (tror jag). Och ändå blir det så ruggigt fett! Tungt kött som man inte riktigt kan få ut ur en strata.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-09 11:58

Här stöts inte :D

Att det blev Marshall beror enbart på att liket var gjort för EL34 från början samt att jag har en del sådana rör liggande*.

Vi får se, jag kanske får lust att miffla ihop en fender oxå men då får jag rycka de båda RCA blackplate 6L6GC jag har i ena QuadII. Men då blir det nytt chassi.

* De EL34 jag har i nu är Tungsram som gjordes av dåvarande Tesla (nuvarande JJ). Jag har även ett par beggade Mullard Xf2 i gott skick om jag vill stoppa i dem.
- Militant slacker

Raukman

Inläggav Raukman » 2006-02-09 18:21

LP:n är absolut en tung, otymplig planka, men den är bara så grymt skön när man hänger den på sig!
Av basar så gillar jag starkt dom amerikanska 5 o 6-strängade(kommer inte exakt ihåg märkena på dom), å sen hänga på ett gäng tunnare strängar o sedan dista det lite! Gillar starkt det där lite gitarrlika ljudet som bl a. Joey Demaio i Manowar får till.

Jax: har du många quad 2 liggandes? Jag har ett liggandes och skulle bli överlycklig om jag kunde få tag i ett till!!!

//Peder

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-09 18:50

Raukman skrev:Jax: har du många quad 2 liggandes? Jag har ett liggandes och skulle bli överlycklig om jag kunde få tag i ett till!!!

//Peder

Jag har exakt 2 st :?

Båda har blivit renoverade av mig. De hade 6L6GC i sig när jag köpte dem för en massa år sedan.
- Militant slacker

Raukman

Inläggav Raukman » 2006-02-10 09:56

Äsch då, jag köpte ett för en massa år sedan, för 150kr!!! och var för dum att inte köpa båda två...

//Peder

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-11 12:39

Åsså satt jag och funderade på varför distkanalen inte ville vara bra.

Så jag upptäckte att jag glömt en liten jordtråd på den kanalens tonkontroller :oops: :oops: :oops: :oops:

Nu kan man trolla lite med den så man kan få svävningar mellan de elektriska och mekaniska övertonerna.

Inte helt nöjd ännu dock, cleankanalen är nu inmixad på distkanalens andra rör vilket inte blev så bra. Jag klurar vidare.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-11 22:55

... och klurade vidare. Så jag tog bort ena trioden fån cleankanalen och körde in första i distkanalens andra rör. Den överblivna trioden gjorde jag en brightkanal av som jag oxå körde in i samma rör ovan. Så nu har den 3 kanaler; dist, bright och clean. Vips så blev det lite lustigt, bortsett från distanalens första rör så är resten nära nog en exakt kopia av Marshalls gamla plexi 8)

Ska kasta upp schemor så småningom.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2006-02-12 01:45

Jag ser fram emot att få testa detta bygge!!!

Dessutom ser det precis så fräckt ut som det skall.

/Gitarrist
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-12 14:25

Nu har jag slängt upp schemor på min hemsida, klicka på Hemsida i min post :wink:

Följ länk "Guitar"
- Militant slacker

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-12 15:54

Har ett gäng ryska 6V6 och 6L6 liggande. Har också lovat yngste sonen en guitarförstärkare. Vet var man köper billiga trafos.
Borde bygga snart.
Är dock orolig att det blir för bra - 0,001% distortion eller så. Det är väl inte meningen så??!!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-12 18:04

Ingen oro, man "slarvar" med motkopplingen så distar det lagom 8)

En med 6V6:
http://www.kbapps.com/audio/schematics/tubeamps/fender/deluxe6g3.html
- Militant slacker

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-12 18:21

Jag har tittat på tremoluxen (5E9). Den är väl nästan identisk men bara med tremolo. Och få rör - Jag ska ju använda alla mina rör till HiFi-stärkare!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-12 18:45

Saker får ju inte kosta något så en grubbling är vad man använder för högtalare?
Jag letar billigt på HiFi-Kit och Ljudia. Ett par RILA 12" eller två stycken RILA 8" verkar vara bland det billigaste. HiFi-element är uteslutet, har jag förstått. Låter för bra.
En kompis berättade att han byggde en gitarrförstärkare åt några kompisar en gång. De blev jättenesvikna för den distade inget. Då slet han ut utg-trafon och satte dit en nättrafo.

Nästa

Återgå till DIY-forum