Snart får jag min piP-byggsats

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tomas

Snart får jag min piP-byggsats

Inläggav Tomas » 2003-11-06 14:50

Jag får snart min piP-byggsats. Jag valde, av ekononiska skäl, rå-mdf.

Vad måste jag tänka på när jag monterar ihop dom?

Är det svårt (eller till och med omöjligt) att fanéra lådor med färdiga hål?

Om det går att fanéra i efterhand, är det då dumt att lägga på ett lager färg eller lack som skydd tills att dom ska fanéras?

Har någon nåt annat tips?

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2003-11-06 15:34

Jag har precis skruvat ihop ett par piP. Ge dig inte på att dra åt muttrarna på baksidan på anslutningsterminalen (ANP 5), de sitter redan och är lätt limmade ovanpå för att ej gänga upp. Jag såg inte det själv först utan tog fram blocknyckeln för att känna mig säker, drar någon millimeter och skruven går av på mitten… Riktigt starkt kontaktlim för att fästa basreflexporten på framsidan behöver du med. Annars är det bara enklare lödarbete, akta så du inte värmer för mycket så du smälter och skadar komponenterna.

Du bör inte ge dig på att fanera i efterhand, det är att vara dumsnål och skända en så ädel högtalare. Spraya den med färg istället.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2003-11-06 15:42

Tack för tipsen...

Har du någon bild på dina underverk?

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2003-11-06 15:53

Nej tyvärr. Får ta och låna en digitalkamera sedan.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-11-06 16:52

Att fanéra i efterhand garanterat helt lugnt om man har dem som rå MDF. Men då ska man nog inte lacka dem först tycker jag.

Men jag ser absolut inga hinder från att fanéra ett par piP som köps som rå-MDF lådor.

Jag har själv funderat på att köpa ett par piP i rå-MDF lådor då jag har en dryg kvadratmeter med högkvalitativ björkfanér över från ett annat projekt.

Har en god vän som köpte ett par mdf-rena piP begagnade och fick dem fanérade i efterhand och de blev kanonfina.

/Erik

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2003-11-06 17:25

Det låter possitivt!

Jag får ta och visa upp lådorna för någon kunnig och få ett kostnadsförslag. Jag klarar inte av det själv.

/Tomas

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-11-07 02:49

Är man skicklig går det nog, men helt lätt är det väl ändå inte att fanera i efterhand? Man kan ju inte direkt sätta lådan i en tryckpress. Kontaktlim och brödkavelmetoden är jag lite tveksam till. Risken finns nog att det inte håller så länge. Men som sagt, med lite fantasi går det säker.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-11-07 11:30

Kontaktlim funkar jättebra sålänge man använder ett högkvalitatativt kontaktlim (Jag kör med Casco S9). Brödkavel använder jag dock inte. Som sagt med ett bra kontaktlim sitter det för evigt. Biltemas kontaktlim är i sammanhanget kasst dock tycker jag. Det ska vara ett tunnflytande lim som man kan pensla på.

/Erik

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2003-11-13 11:58

Vad jag förstått så ska man applicera ett högt kortvarigt tryck när man använder kontaktlim. Hur gör ni det?

Själv har jag fanerat 2 par piP med trälim. Lådväggarna är för tunna för att använda fanerpress eller tvingar, de böjer sig med följden att limmet inte pressas ut jämt under faneret. Därför har jag använt tvingar och träbitar inuti lådan som fördelar ut trycket på baksidan (läs insidan) av den yta man fanerar.

Utstickande faner kapade jag med rakblad (tvärs fiberriktning) och "fanersåg" (längs fiberriktning).

/Mathias

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-11-13 12:34

Jag pressade dit fanéren med mina stackars tummar på mitt senaste projekt. Fungerade kanon men de stackars tummarna blev lite skinnflådda. :D

Brödkavel som har talats om fungerar bra om den är helt ren, minsta lilla utbuktning så har man ett märke i fanéren.

Men även efter jag provade kavel så pressade jag med tummarna, det funkar bäst. 8)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2003-11-13 13:24

Erik,

Brödkaveln är intressant. Tror du att man skulle kunna lägga något mellan kaveln och faneret för att skydda mot märken ( skräpfaner, masonit eller något annat)?

/Mathias

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2003-11-13 14:18

Jag har kommit på att jag ska lämna in lådorna till ett företag som målar bla. kökluckor.

Tänkte att jag skulle bygga något litet billigt, exv. små datorhögtalare, och testa att fanéra dom. Om det går bra så bygger jag nya lådor till min piP.

Återgå till DIY-forum