ljuddämpande och dåligt värmeisolarande material?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

ljuddämpande och dåligt värmeisolarande material?

Inläggav Pinnick » 2006-02-11 12:19

Finns det sånt? Jag tänkte bygga in min dator i en liten sarkofag 8) , eftersom det är en "högprestanda" dator med många fläktar som gör att den ger mycket oväsen ifrån sig.

Själva låda i masonit eller mdf/hdf eller dyl. och ha en ljudisolerande dämpning mellan datorlådan och lådan jag ska bygga.

Vad kan vara bra? papp? pappmaiche? :) Någon sorts material man brukar formspruta med? Mineralull är bra men inte särskilt nyttigt för datorn då det har bra värmeisolerande egenskaper. Inget vidare för komponenterna samt stabiliteten då den inre temperaturen säkert höjs med 6-7 grader :?

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-11 12:29

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-02-11 12:40

tack paa! ser intressant ut :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-11 14:02

Aluminiumplåt är annars ett bra material för lådan.

Det är viktigare att kapsla in datamanicken i en låda, än att dämpa akustiskt inuti med det ena eller andra materialet, om du vill slippa höra datorn.

Ventilation kan ske forcerat (fläkt) genom långa rör, så läcker det inte ut ljud genom dem heller.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-02-11 14:18

Aha jag menade att datorn redan står i en 13 kgs plåtlåda som har sina fördelar.
en sån här:
Bild
Men den låter rätt illa ändå :?
så jag tänkte bygga en trälåda ( i mdf eller masonit eller nåt) runt med dämpmaterial i den för att få bort ännu mer oväsen. :-)

jag testade att kapsla in den helt med mineralull men det blev rackarns varmt och onyttigt och dammigt. Men oljudet kom ner på en bahaglig nivå

och nu ska jag alltså till att bygga in allt i en låda för att om ännu få bort ännu mer oljud samt om möjligt lyckas leda bort lite värme också. I alla fall inte isolera in all värme som inte är önskad.

en får se hur det slutar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-02-11 14:57

Lite nyfiken på vad du har för något i chassit ?

Skälet är enkelt: Kanske kan man byta någon av fläktarna till effektivare / tystare och på så sätt få ned ljudvolymen ? De största bovarna är grafikkortskylare, northbridgefläkten (om den finns) och själva CPU-fläkten...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-11 15:09

Om du bygger ett litet skåp av MDF som går nästan från golv till tak och är öppet upptill och nertill så det blir som en skorstenverkan för varmluften så skulle du kunna ha datorn ungefär i mitten av skåpet. Sedan sätter du en fläkt i "skorstenskanalen" alldeles ovanför eller under datorn som sätter fart på luften uppåt. Insidan klär man med absorbent och så kan man göra en ljudfälla, av dämpmaterial, ovanför och under datorn i "skorstenen".
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-02-11 15:16

Bamsefar: en athlon 64 med "stockcooling" sån som följer med när man köper "boxad" processor.
sapphire x800xl med standardfläkt
en liten gyllene epox northbridgefläkt
en gammal maxtor som för oväsen (låter väldans mycket)

Jag har för mig att fläktarna temperaturregleras också så det låter förskräckligt när man spelar spel.

fläkt/kylningmarknaden verkar ju vara en gyllene marknad. Ska man byta till riktigt bra och ljudlösa fläktar kostar det säkert 7-800. Sen ska man väl byta dator om något år och då har de väl bytt socklar och infästningar till fläktar så då måste man köpa nya fläktar. Billigare och rota lite i källaren bland bråten och bygga en liten sarkofag tänkte jag :-)

men det kanske är enklare och bättre att köpa fläktar ändå iofs.

paa: det blir lite stort och skrymmande. Jag hade tänkt mig ett litet skåp som bara kapslar in själva datorchassit. Fast man skulle kanske bygga den lite högre än själva lådan och sätta en fläkt under ja.. bara den inte låter ;) och så var man tillbaka där man började.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-11 15:18

Byte av standardfläkt på processor gör mycket på nivån...lika så grafik kort, även chassifläktar kan vara ide att se över...sen att det låter mer när man spelar gör väl inte så mycket(svårt att undvika då det krävs mycket mer kylning då)...man har ju ändå högtalarna på.....att kapsla in lådan är inte bara av godo.....för chassit i sig brukar kyla också
Senast redigerad av The_Man 2006-02-11 15:19, redigerad totalt 1 gång.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-11 15:19

Om låden har en fläkt fritt ut mot rummet så tror jag inte det blir stor förbättring, men det blir annat om fläkten sitter i en tunnel innanför ljudfällor. Placering i annat rum är bra också.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-02-11 15:20

I slutet av 90-talet var det väldigt vanligt med "ljudhuvar" för PC eftersom fläktarna dånade mycket då! De borde kunna hitta en sådan på loppis för inga pengar alls idag!

Det finns ju tysta fläktar att montera i istället för de som väsnas. Å andra sidan så är det ju inget lågfrekvent oväsen så mycket kan tas bort genom att förstyva (regla) och dämpa (asfaltmatta) de stora plåtytorna.

/Jocke

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-11 15:21

paa skrev: Placering i annat rum är bra också.

det är nog det mest prisvärda alternativet...lite nya längre kablar bara

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-11 15:22

Jocke skrev:I slutet av 90-talet var det väldigt vanligt med "ljudhuvar" för PC eftersom fläktarna dånade mycket då! De borde kunna hitta en sådan på loppis för inga pengar alls idag!
/Jocke

Jag har hört en sådan i akryl, det vart nån resonans i den, så den lät mer än dom tystaste datorerna gör idag.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-11 15:23

Gummipackning mellan fläkt och chassi kan göra lite för ljudnivå också.....fläktens vibrationer har en förmåga att fortplanta sig i chassit

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-11 15:25

Nu skall jag i alla fall byta moderkort och processor, undrar när man är uppe igen?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-02-11 15:26

hm att ha den i ett annat rum är jag lite anti emot eftersom man vill byta dvd/cd ibland :-)

paa: 3 minuter blankt? :-)¨

tack för alla inlägg. Måste utvärdera nder den härliga damhockeyn . :)
Senast redigerad av Pinnick 2006-02-11 15:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-11 15:29

Pinnick skrev:hm att ha den i ett annat rum är jag lite anti emot eftersom man vill byta dvd/cd ibland :-)

Inte så ofta gör man väl det igentligen......annars finns ju externa/usb dvd spelare

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-02-11 15:33

the_man, min känsla är att byte av dvd/cd sker titt som tätt av diverse skäl. Sen var kostnaden en faktor att ta i beaktande också. Men jag har tänkt samma tanke att ha en extern dvd-spelare och resten nån annanstans.

alltså titt som tätt, med det menades när man minst anar det. Kan vara pga ominstallation av nåt eller om man spelar spel och måste ha skivan i. Kan gå snabbt. Mycket snabt t.o.m.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-11 20:24

Pinnick skrev:paa: 3 minuter blankt? :-)¨
tack för alla inlägg. Måste utvärdera nder den härliga damhockeyn . :)

Nja inte tre min som synes, har lite feber vilket hämmar aktiviteten lite, och så har jag kollat damhockeyn, men nu är vi på spåret igen...
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-11 22:44

Åtgärda problemet vid källan i den mån du kan och har råd.

1. Att montera fläktar mjukare är inte dyrt!
2. Att montera hårddisken mjukare är inte heller dyrt.
etc.

Själv har jag nätaggregatet på golvet utanför lådan för tillfället - det förde mycket oväsen när det satt hårt monterat och hängande i resonanslådan/datorchassit. På dess plats sitter en fläkt, helt ohindrad av dåligt genomsläppliga galler/plåtar.

Om det går kan du prova att staga resonanslådan/chassit.

Ditt chassi är så vitt jag vet ganska dåligt konstruerat med avseende på ventilation, alltså öppningarna för fläktarna är rätt ogenomsläppliga. Något som är billigt men bökigt är att ta ur alla komponenter och klippa upp hålen, montera genomsläppliga galler i stället samt dammsuga och montera in grejerna igen.

När du fått bort mycket av det lågfrekventa bullret kanske det är enkelt att få bort resten med yttre dämpning utan att det blir för varmt?

Rejäla plåtchassin har för övrigt - enligt vad jag läst - i regel bättre prestanda än (förvisso ibland snygga, men ofta) tunna aluminiumchassin. De senare blir visst ofta bättre resonanslådor och värmeavledningen är försumbar jämfört med den som sker via fläktarna.

Helst skulle man ju vilja ha noll luftdrag genom datorn, med tanke på vilka kemikalier som potentiellt förstör vår hälsa, men det verkar dyrt med passiva lösningar. :( Man kan ju skicka ut frånluften utomhus, kanske...

Lite ihopklistrat inlägg, men alltid något... :oops:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-12 00:15

Varning, dammsugarslangar och -munstycken kan skapa rätt mycket statisk elektricitet, och effektivt döda elektroniken i en dator!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-12 00:17

Ja, dammsugningen göres alltså som sagt lämpligen innan man monterat tillbaka komponenterna. :D

Mvh E*

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-02-12 04:20

Pinnick..
Vad är det för fläktar som låter så mycket? Chassifläktar eller CPU, PSU eller VGA?

Om det är de fläktarna i lådan är det ju en utmärkt idé att ljuddämpa på alla möjliga ytor inne i lådan. Jag hade sån här på precis varenda ledig yta i hela burken:
Bild
Passa bara så inte folien kommer i kontakt med nån liten krets på moderkortet eller så.
Det funkade fin fint.

Är det så att ljudet kommer från chassifläktar är det väl bara att sänka Volt-talet på dom till 7V och skaffa fler?

Har du datorn stående under nåt skrivbord eller nåt så ger ljuddämpning på ytorna runt datorn stor stor verkan. Att bygga en ventilerad låda blir ju både stort, fult och lite.. fult. :)
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-12 04:45

Som sagt: Montera vibrerande objekt mjukt och se till att ventilationshålen är väl tilltagna (om de är det så kan man kanske sänka spänningen till fläktarna, vilket gör stor skillnad).

Att dessutom kapsla in hårddisken kostar kanske för många hundralappar, men gör stor nytta. Kräver plats och att den inte blir överhettad. SmartDrive heter någon bra inkapslingslåda.

Små fläktar tenderar att väsnas mycket. Troligen ingen större kostnad att byta ut nordbryggans fläkt till en större, passiv kylfläns.

När jag ställde nätaggregatet på golvet, passade jag på att montera dess fläkt mjukare och sänka spänningen till den. Fläkten hörs fortfarande, men den kan monteras ännu mjukare och/eller bytas till en bättre. Aggregatet blir troligen inte överhettat, då det nu kyls av rumstempererad luft i stället för datorkomponentuppvärmd luft.

Mvh E*

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-02-12 10:21

E skrev:Att dessutom kapsla in hårddisken kostar kanske för många hundralappar, men gör stor nytta. Kräver plats och att den inte blir överhettad. SmartDrive heter någon bra inkapslingslåda.

Om datorn aldrig flyttas kan du hänga hårddisken i sina kablar. Det är inte den mest proffsiga lösningen på det problemet men det är billigt och tar bort allt ljud från lådan. Har du otur blir det ingen skillnad alls, om ljudet inte kommer från lådan.

Att köpa smartdrive kostar, om jag inte minns helt fel, ungefär som att köpa en ny tyst hårddisk.

Edit:
Nej, så dyrt var det inte. Måste ha blandat ihop det med nåt annat. :)
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-02-12 13:30

tackers mycket! jag har just kommit till insikt att det nog får bli fläktar tlil processor och grafikkort. Sen får jag se hur mycket plats passiv kylning till nordbryggan skulle ta. Eventuellt en fläkt där också. En "vätskebädd" till hårddisken. "Sarkofagen" får jag vänta och se med hur pass bra detta blir. Men varför är det inte vertikal genomströmning av luft egentligen i en datorlåda. En fläkt i botten och en i toppen på nåt vis :? VErkar inte helt genomtänkt detta med att fläkta bort värme ur lådor... i alla fall inte ATX-standarden

detta blir nog fint:
en Zalman VGA-Kylare VF700-AlCu till grafikkort och (220:- på komplett.se )
en Arctic Cooling Freezer 64 Pro, CPU-Kylare Socket 754/939/940 till processor (250.- komplett.se)

chipsetkylning.. vet inte tills vidare
sån tror jag: Zalman NB47J North bridge heatsink

MEN Grejen var att jag var snickarsugen :lol:

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-12 13:36

Pinnick skrev:. Men varför är det inte vertikal genomströmning av luft egentligen i en datorlåda. En fläkt i botten och en i toppen på nåt vis :?

finns lådor som har den lösningen(dock inte många)......men oftast är det ingen bra lösning eftersom dom allra flesta har datorn placerade under ett skrivbod, inte mycket till utrymme ovanför chassit(ofta inget utrymme alls)...

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-02-12 13:44

Kan ju hända. Eller en fläkt som suger in luft underifrån och som suger ut högt placerade på sidorna om nu placeringen på ovansidan är knasig. Nåja ska se hur denna lösning blir först :-)

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2006-02-12 18:45

En billig (eller gratis) grej är ju att hänga upp hårddiskarna i gummisnoddar eller liknande, det kräver ju dock att man har tillräckligt med 5,25"s plattser.

Bild

Annars tror jag du gör rätt i att satsa på tystare fläktar i första hand, i princip alla originalkylare verkar vara onödigt högludda! Sen tror jag även att det är en bra att ljuddämpa själva chassiet, tex med sådant material somm -distortion- visar, kanske i kombiantion med bitumen om chassit fortplantar mycket mekaniska oljud. Jag tyckte även att det hjälpte att forma en liten kåpa gjord av dämpande material över nätaggregatets utblåsfläkt, med öppnig nedåt. Den fläkten kanske man ska vara försiktig med att byta ut eller sänka hastigheten på, om man inte har en temperatursensor i nätagget då.

Ett annat gratistipps är att klippa bort alla fläktgaller, det är en ganska stor källa till oljud.

Att sänka hastigheten på originalfläktarna kan vara en bra ide att prova också, antingen med hjälp av ett program om de är kopplade till moderkortet eller genom en fläktkontroller, eller genom att byta platts på 5 och 12 volts kablarna i molexkontakten, enkelt och gratis!

Till slut vill jag också tippsa om ett bra program för att styra fläkthastigheter och titta på temperaturer, SpeedFan heter det och hittas här

Lycka till! :)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-02-13 00:02

Ser ut som om du redan har fått de flesta bra grundtipsen, så jag skriver inte så mycket. Om du har mer specifika frågor så kan jag nog hjälpa till. Jag har granskat det flesta lösningar och diskuterat mycket på silentpcreview forumet (skrivit över 1000 inlägg själv) och tystat en del datorer.

Grundteorin som kanske inte helt gjorts tydliga är att en luftström kan svänga ganska mycket, men ljud studsar, men svänger nästan inte alls. Dvs om man kan från ljudkällan till örat dämpa de ställen där ljudet måste studsa så tar man bort mycket ljud.

Glöm inte bort dämpning av själva lådan. Mest prisvärda insatsen är den tunna motorrumsmattan som visades med bild tidigare i tråden. Dvs den med metallfoile på ena sidan och är som ett klistermärke på andra sidan.
Jag har för mig att en sådan matta kosta ca 30:- och klipps lätt till innan man tar bort skyddet för den klistriga sidan.
Totaltid för att ljuddämpa en låda är ca 30 minuter och i bästa fall kan det halvera det störande ljudet.

Om du ändå tänker byta fläktar till tysta varianter så tänk på det redan när du dämpar lådan. T.ex. vad blir mest störande efter att tysta fläktar sitter på plats?
Oftast är hårddisken en stor bov, och då lägger man lämpligen extra tankemöda på hur dämpning mellan dig och hårddisken kan göras.

Till sist ett litet varningens finger. När man väl har börjar tysta datorer så kan man hålla på hur länge som helst, tills man till slut har en NMP-dator (no moving parts), och då har man lagt ner alldeles för mycket tid och pengar.
Det är nästan lika lilla som att drabbas av HiFi-uppgraditis-sjukan.

Nästa

Återgå till DIY-forum