Funderar på ett subbastest

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paradigm

Funderar på ett subbastest

Inläggav paradigm » 2006-03-07 16:06

Är det någon i Sthlm som har en skrotad subbaslåda, som bara ligger och skräpar och som jag skulle kunna få köpa för en billig peng?
Den får vara hur ful och repig som helst.

Lådan bör rymma en 15 tummare och lådan bör således inte vara allt för liten.

Jag har nämligen en gammal JBL 2231A liggandes på hyllan, som jag vill labba med och se om det kan tillföra något, till det jag redan har uppställt.

Gör det ingen större skillnad, är det ju onödigt att slänga ut en massa pengar till ingen nytta. :)

Men blir det någorlunda bra, kan det ju vara idé att satsa på ett riktigt subelement och bygga ett nytt ytterskal till sublådan, alternativt bygga en helt ny anpassad låda.

/Rolle

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-07 17:17

Nästintill omöjligt att se hur det skulle bli om inte lådan är gjord efter elementets krav. Nästan bättre att fråga om någon har en sub med det elementet ... och som du mot ersättning kan få testa hos dig....

(istället för att köpa en låda som du måste slänga sedan ;-)

/Magnus

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-07 17:56

Det går ju även att köpa lite mdf alternativt billig spånskiva och limma/skruva ihop en låda själv....kostar säkert inte många pengar och är ganska lätt att göra. Finns säkert nån trevlig själ här på forumet som kan hjälpa till så du får rätt storlek på lådan.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-07 19:26

Jo, jag är själv van att bygga högtalare och har byggt en hel del genom åren och en 2231A klarar sig bra i en låda på lite drygt hundra liter, 90 - 140L är kanon och 110L helt perfekt. Med en låda som inte avviker allt för mycket går det ju att reglera resultatet med basreflexporten. Lådstorleken är ju inte så himla kritisk.
Dessutom skulle det vara möjligt att enkelt bygga på en liten låda på 23 L och testa att göra en bandpasslåda som är avstämd på 20Hz. Liten låda råkar jag redan ha. :D

Anledningen till att kolla efter en överbliven/skrotad låda, var just för att slippa göra köket till verkstad igen, med MDF damm i varje springa och vrå. :wink: Risken är också att mina grannar kanske skulle ruttna på mig och framför allt undra vad i he***te jag pysslar med stup i kvarten.

/Rolle

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-03-07 19:38

Kök är ett underskattat rum för träslöjd! Köp mdf färdigkapat så slipper du en hel del damm. Går att hitta okej priser om man letar runt lite. Beijer tex som mest säljer mot företag är lättare att få ok pris av än tex K-rauta som vet hur man tjänar pengar på konsumenter..
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-07 19:56

tvett skrev:Kök är ett underskattat rum för träslöjd! Köp mdf färdigkapat så slipper du en hel del damm. Går att hitta okej priser om man letar runt lite. Beijer tex som mest säljer mot företag är lättare att få ok pris av än tex K-rauta som vet hur man tjänar pengar på konsumenter..

Min erfarenhet av byggvaruhandeln är, att de unga "chipparna" som ska såga bitarna, sällan eller aldrig har någon som helst matematisk kunskap och att de oftast, slarvar så bitarna inte går att använda.

Men det blir iaf en himla massa sågande av ribbor, förstärkningar och stag och basportar och urfräsning av hål till element anslutningsdon och borrande och skruvande, som jag känner att jag vill bespara mina grannar ett tag, för grannsämjans skull.

Höll på rätt länge förra året med byggandet av mina stora MTM D'Appolito hybrider, och vill undvika snickrandet ett tag om det är möjligt. Dessutom höll jag också till i köket när jag byggde alla mina klass-D förstärkare förra året.

Jag har då heller aldrig fått intrycket, att man som privatperson kan pruta på Beijer. :wink:

/Rolle

Återgå till DIY-forum