Élement insjunkna i baffeln?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
magils

Élement insjunkna i baffeln?

Inläggav magils » 2003-11-10 00:02

Denna fråga handlar om försänkning av elemement men ändå inte.

Vill göra en design, där bara själva membranet är synligt, dvs. yttersta baffeldelen monteras "utanpå" elementen som sitter på en inre baffel. Den yttre är då fräst inifrån s.a.s.

Ca. 5 mm kommer den extra baffeln vara tjock och rejäla rundade fasningar runt membranen.

Vad ger detta för effekter på spridning, diffraktion m.m. ? Ska man ge f-n i det?

/MI

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-10 10:29

Har inte svar på din fråga... men är nyfiken på vad du tänkt göra, för det kan kanske vara i närheten av en av mina gamla idéer (icke testad).

Skall bafflarna vara kopplade eller skall inte den yttre ha kontakt med elementet/lådan :?: *nyfis*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
magils

Inläggav magils » 2003-11-10 15:41

Ledsen att göra dig besviken, men det är i princip bara en designffråga dvs att bara membranen skall synas, inte kanter och skruvar. Då måste man ju spara en del av tjockleken....

Infästningen är dock inte helt bestämd ännu, har hittils tänkt skruva inifrån.....

Kanske skall tilläggas att elementen är TB, så det är inget super-duper projekt.

/MI

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-10 16:06

Ingen fara. :) Betyder bara att jag får ta och testa det själv nån gång jag får DIY-dille. 8O :roll: :)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-11-10 17:32

Påminner om det sätt Linn fäster elementen. Det blir väl bara som att limma på en yttre baffel bakvänt som man fräst ut försänkningsyta och sedan hål på.
Intressant idé faktiskt.se :)
Let forever be

Användarvisningsbild
magils

Inläggav magils » 2003-11-10 21:19

Brumel, du är bättre på att förklara än jag, men prexis ungefär så menar jag.

När börjar diskanten bete sig som ett horn? Hurpass optimerade är element (av TB-typ) att ha baffel i samma plan som frontplatta/upphängning?

/MI

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-10 23:55

När det gäller TB-element så är de nog inte optimerade alls... för alla andra element så måste man testa först. Det är ju inget problem för Linn och liknande företag...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-11-11 03:28

Tja när det gäller Linn så fortsätter forskningen i dag, nästa morgon. Elementen är iaf fästade inåt på nåt skumt sätt så man ser inte skruvarna. Dom kanske är limmade. :P Och upphängningen är liksom uppdelad av en vall. Jag ska försöka skaffa reservelement av handlarn. Undrar vem tusan som tillverkar dom. :wink:
Let forever be

Användarvisningsbild
magils

Inläggav magils » 2003-11-11 22:31

Nagref, jag vet, testa, testa, testa .... tänkte bara att nån kanske redan har testat. Det är ju inget roligt jobb att göra en snajdig baffel bara för att upptäcka att det inte var nån bra ídé. Sedan när man beklagar sig på nåt forum, så dyker nån rolig kille upp och skriver "Det visste jag!"

/MI

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-11 23:05

Jo det är klart... :oops:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-11-12 19:14

linn har löst det med en gummiring som sitter utanpå elementet. Ringer har ett spår på utsidan som passar i ett fräst spår i baffeln (i kanten).
Elementen linn använder idag är nog uteslutande vifa och peerless. I Kaber är det nog Tonegen tror jag, även de gamla diskanterna är nog tonegen. I tukan är det en modifierar vifa p13 och i keltik sitter det en kefbas (den ovala). I de nya är det nog vifa eller möjligtvisa seas (Ninka?) men jag skulle tro att doom håller sig till en tillverkare så det är nog vifa och peerless. Dom nya akurate ser det uta att vara peerleds hds/csx basar i, modifierade förmodligen.

Men till baka til topic. Linn har löst det med en gummiring som trycks fast utanpå elementet. Elementet är helt enkelt bara nedfräst framifrån och fastskruvat på vanligt vis. Diskanterna fräser dom inte ner alls däremot.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-11-13 02:55

Jo helt rätt har du naturligtvis Magnus. Den där gummiringen som täcker skruvhålen blev jag själv förevisad av handlarn som dock inte hade tänkt närmare över den. Dom senaste högtalarna verkar ha Peerless element. Sandwichkoner. Liknande CSX och HDS serierna. Sizmik har ett element som är misstänkt likt XLS 10.
Vad som är lite märkligt är att basarna frästs in så djupt medans diskanten inte är det. Borde ju gå snett med tidsoptimerigen. :roll: :? :)
Let forever be

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-11-13 03:00

Sen har jag hört att Kan hade Hiquphon diskanter. Sorry Magils för att jag går utanför ditt ämne. :oops:
Let forever be

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-11-13 10:23

ja jag har funderat på det där.. de nya diskanter är väldigt lika hiquphon både till form och utseende. Kan nog mycket väl vara så att det är sådana dom använder. Vet inte dock ifall hiquphon har så pass omfattande produktion av element..

Återgå till DIY-forum