Bakåtriktad diskant

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pabo

Bakåtriktad diskant

Inläggav Pabo » 2003-11-11 20:35

Jag vet att tex Wilson Audios Grand Slam har bakåtriktade diskanter, en snett uppåt och en rakt bakåt.

Hur påverkar det frekvensgången och transientsvaret?

Finns det några teoretiska fördelar/nackdelar?
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-11 21:28

Eftersom jag tvivlar lite på Wilson och att de har någon stringent idé bakom de extra diskanterna så ska jag inte uttala mig om den däremot så kan jag tänka mig att kommentera de diskanter som bl a sitter på äldre Snell-högtalare. :)

Tanken med dessa är inte att de ska påverka direkttonkurvan utan mest finns där för att bidra med extra ljudenergi vid högre frekvenser. Detta för att delvis motverka det naturliga fall som en normal högtalare får vid högre frekvenser. Alltså ett fall av den totala utstrålade energin (inte direktljudet).

Fördelen med detta är att energitonkurvan blir jämnare och att det kan upplevas som luftigare.

Nackdelarna med detta är dock att ju mer energi man pystar ut destu svårare är den att kontrollera. Upplösningen minskar i den högsta oktaven då man får fler reflexer som interfererar (och därmed kan störa) med direktljudet. Man kan dessutom invända mot att man kanske inte ska ha en helt jämn energitonkurva (eftersom det inte är det normala sättet att ljud alstras i verkliga livet). Problemet med ljudläckage från baksidan till framsidan av högtalaren och det eventuella problem det kan ställa till det med med direkta interferenser (och inte bara de interferenser som beror på att den bakre diskanten speglar sig akustiskt i framväggen) får man på också köpet! :)

Problemen kan dock övervinnas samtidigt som man kan dra nytta av fördelarna. Det är dock inte så lätt men med lite speciella akustiska och elektriska lösningar så kan man eliminera olägenheterna helt. Det gjorde jag för 8 år sedan. :) Vissa av de lösningarna kanske dyker upp i tillägg till EPS-högtalaren.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2003-11-11 22:49

"Man kan dessutom invända mot att man kanske inte ska ha en helt jämn energitonkurva (eftersom det inte är det normala sättet att ljud alstras i verkliga livet). "

hur är ljudutbredningen i verkligheten?

"Problemet med ljudläckage från baksidan till framsidan av högtalaren och det eventuella problem det kan ställa till det med med direkta interferenser (och inte bara de interferenser som beror på att den bakre diskanten speglar sig akustiskt i framväggen) får man på också köpet!"

mirage har ju nån idé att avstånden mellan framelement och bakelement inte ska överstiga avståndet mellan öronen, jag fattar inte hur de har kommit fram till det, har du nån clue?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-11 23:09

celef skrev:hur är ljudutbredningen i verkligheten?

Det beror på vilket element som spelar! :)

mirage har ju nån idé att avstånden mellan framelement och bakelement inte ska överstiga avståndet mellan öronen, jag fattar inte hur de har kommit fram till det, har du nån clue?

Nope, ingen aning.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2003-11-11 23:49

"Det beror på vilket element som spelar!"

jo, det såklart! :oops:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-12 00:19

Ehhh jag skrev lite fel (högtalarnerd...) :oops:

Det beror på vilket musikinstrument som spelar naturligtvis! :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-12 00:28

"Det beror på vilket musikinstrument som spelar naturligtvis!"

En Yamaha DX7. Fler förslag?

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-11-12 09:26

Nagref

Problemen kan dock övervinnas samtidigt som man kan dra nytta av fördelarna. Det är dock inte så lätt men med lite speciella akustiska och elektriska lösningar så kan man eliminera olägenheterna helt. Det gjorde jag för 8 år sedan. Vissa av de lösningarna kanske dyker upp i tillägg till EPS-högtalaren.

Sådär kan man väl inte göra, visa godiset och sedan ta bort det innan man hunnit smaka. :x

Nu är du så snäll och berättar hur man gör 8)

Skämt åsido, du kanske har några tips att bjuda på?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-12 12:42

Oki jag kan ju säga hur man kan göra elektriskt så länge! :)

Eftersom man inte vill att väggreflexen ska påverka ljudet som ska komma mest framifrån så får man se till att de bakåtriktade elementen inte matas av en signal som påminner så mycket om den utan mer om en signal som kan innehålla ambient information. Då vet man av erfarenhet av tvåkanaliga kodnings/avkodningssystem att det är skillnadssignalen man vill ha fram. Den används vid ambiofoniavkodning eller vid vanlig Dolby matrisavkodning exempelvis.

Det är det jag föreslog för Celef i en annan tråd här. :)

Dock har den kopplingen vissa olägenheter. Man måste ha ett normalt ickeinverterande stereoslutsteg för att det ska fungera. Har man monoblock och/eller rörslutsteg med utgångstrafos så funkar inte den kopplingen men det finns lösningar på nästan alla problem som sagt om man bara funderar lite.... 8)

Så här hade jag kopplat:
Bild

Man använder en liten ringkärnetrafo på 20-50VA och med sekundärspänningar på 2x20-2x35V kanske och kopplar sekundärlindningarna på det viset som bilden visar. Primärlindningarna används inte (utan ska vara isolerade).

Med brytaren så ändrar man mängden utstrålad energi i området runt 5-10kHz.

Jag garanterar inte att kopplingen fungerar till alla förstärkare men jag har testat den på en del steg och har inte märkt några problem.

När det gäller de akustiska delarna av problemet så finns det flera delar som är olika svåra att handskas med men vad som är absolut viktigast är att man minskar interferensen från det direkta ljudet som strålar från de AmbientaDiskanterna och som slinker runt bakkanten på högtalaren och interferera med direktljudet från de frontriktade diskanterna. Det gör man lättast genom att göra baffeln tillräckligt bred. 25-30cm bred borde duga med kopplingen ovan.

Sedan så kan man se till att energin går mer ut i rummet än att det når frontväggen. Det kan man göra genom att använda fler diskanter och kontrollera utstrålningen genom att dipolkoppla dem exempelvis á la dipolvägghögtalare för surroundbruk...

Var det lite bättre beskrivet än mitt tidigare inlägg? 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2003-11-12 12:45

Ehhh jag skrev lite fel (högtalarnerd... Det beror på vilket musikinstrument som spelar naturligtvis!

va märkligt, jag läste, faktiskt, element som instrument... helskumt! 8O
Bikinitider

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-11-12 18:18

Man skall alltså koppla in kablarna ifrån båda kanalerna i varje högtalare??

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-12 21:17

Pabo skrev:Man skall alltså koppla in kablarna ifrån båda kanalerna i varje högtalare??

Det behöver man inte göra om man placerar trafon i den ena högtalaren då behöver man bara dra två tåtar från den ena högtalaren till den andra. Vljer man att inte koppla in dessa trådar så kommer man i princip inte höra något ändå från någon av diskanterna p g a den höga induktansen transformatorn kommer att uppvisa.

Återgå till DIY-forum