Tips på DIY - MC step up ??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Karvid

Tips på DIY - MC step up ??

Inläggav Karvid » 2006-03-23 22:46

:D
Tänkte jag skulle prova en MC pick up och eftersom jag har två mycket bra MM riaa tänkte jag bygga en step up för att kunna använda MM-riaa.

Finns det några bra DIY tips? :)
Är det två trafo från Lundahl's som gäller för bästa ljud? :wink:

Kanske tips på prisvärd "köpeapparat"?
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-24 00:25

En trafo är enklast och tystast, men inte mest linjär. Annars kan du ju ta en lågbrusig OP (tex AD797), en buffert (tex. BUF634) och sedan återkoppla hela härligheten med 10 ohm mot jord och 100 mellan minusingång och utgång. :) Med detta får du lite styvt 20 dB förstärkning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2006-03-24 01:01

Morello skrev:En trafo är enklast och tystast, men inte mest linjär. Annars kan du ju ta en lågbrusig OP (tex AD797), en buffert (tex. BUF634) och sedan återkoppla hela härligheten med 10 ohm mot jord och 100 mellan minusingång och utgång. :) Med detta får du lite styvt 20 dB förstärkning.

:D Tack Morello!
Hur stor olinjäritet får man med t.ex en trafo som Lundahl's 9206 (om den nu är den "bäst" lämpade)? Den ger väl ca 10:1 om jag inte har fel.

//karvid
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-03-24 10:29

Leach har en koppling som fungerar alldeles utmärkt.

Länk:http://users.ece.gatech.edu/~mleach/headamp

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-25 11:26

Med rör???
Jag kan vaska fram ett par konstruktioner.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2006-03-25 18:33

soundbrigade skrev:Med rör???
Jag kan vaska fram ett par konstruktioner.

Varför inte rör?!

Jag har ett nytt ria på G som kommer att baseras på rör, dessvärre är även detta för MM, så varför inte? Bara det är bra! :wink:
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-25 19:41

Karvid skrev:Varför inte rör?!

Jag har ett nytt ria på G som kommer att baseras på rör, dessvärre är även detta för MM, så varför inte? Bara det är bra! :wink:

Tänk om jag lovat för mycket????!!!!
Jag hittar direkt bland mina dokument på datorn några scheman sedan har jag i pappersform något. Mycket är hybrid - ofta rör med strömgeneratorer byggda med trisssor.
Hmmm funderar hur jag ska göra här.....
nåväl, det jag har ligger här: http://www.pastisch.se/faktiskt/mc/
(om några minuter)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2006-03-25 22:52

soundbrigade skrev:Tänk om jag lovat för mycket????!!!!
Jag hittar direkt bland mina dokument på datorn några scheman sedan har jag i pappersform något. Mycket är hybrid - ofta rör med strömgeneratorer byggda med trisssor.
Hmmm funderar hur jag ska göra här.....
nåväl, det jag har ligger här: http://www.pastisch.se/faktiskt/mc/
(om några minuter)

Tack Magnus,
har du provat något av förslagen?
Kanske mctubepp? Ser enkelt ut och det gillar jag!
:wink:
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-25 22:57

Karvid skrev:Tack Magnus,
har du provat något av förslagen?
Kanske mctubepp? Ser enkelt ut och det gillar jag!
:wink:

Nix - har ingen plattfräs eller vad man kallar det. Men jag tittar ändå.
Sedan hade l'Audiofil något "enkelt" transistorsteg. Enkelf ör att det var få komponenter, """ för att det var lite selekterade komponenter.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-03-25 23:14

När jag var ung och oförståndig byggde jag en sån här: http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/prepre.htm fast inte monsterversionen som i länken utan en beskedligare modell.
från just L Audiofil eller vad tidningen nu hette. Minns att den tog emot radio oxå.......
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-25 23:46

Just den!!!!!
AM eller FM?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-03-26 09:00

soundbrigade skrev:Just den!!!!!
AM eller FM?

AM vill jag minnas, men det gick att åtgärda.
Ljudet var väl ok (tycket jag då iaf), minns inte hur den mätte men bruset var lågt.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-03 23:38

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-16 11:26

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-16 12:20

Jag noterar att många av stegen i tråden saknar såväl åtekoppling som ingångsfilter - det är lite väl naivt faktiskt. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-16 13:51

Morello skrev:Jag noterar att många av stegen i tråden saknar såväl åtekoppling som ingångsfilter - det är lite väl naivt faktiskt. :wink:

Återkoppling?????
Köra tillbaka en fasvriden/tidsfördrökdsignal och använda som referens .... FY! sådant gjorde man på stenåldern.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-16 13:58

Du har nog missuppfattat återkopplingens verkningssätt en smula - insignalen är referensen, med vilken utsignalen jämförs med. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-16 16:30

Morello skrev:Du har nog missuppfattat återkopplingens verkningssätt en smula - insignalen är referensen, med vilken utsignalen jämförs med. :wink:

Jag vet det, men kunde inte formulera det snyggt i den mening jag skrev.

Vidare vet jag att oavsett vilken teknik jag använder kommer jag alltid att springa på massa faktorer som motverkar varandra. NFB är bra för det minskar distortion och ger mig snygg frekvensgång, men jag läser att pga av löptider i förstärkaren får jag märkliga fasdistortioner och annat.

Å andra sidan hittar jag saker som efterfrågas och delar med mig av mina fynd. Jag gör ingen djupare analys av vad jag hittar - men det här steget dök upp bland massa STC-förstärkare vilket är lite hett och ballt (sedan drygt 10 år) i Japan och misstänkte att det vore värt att kolla närmare på.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-04-17 17:35

soundbrigade skrev:Vidare vet jag att oavsett vilken teknik jag använder kommer jag alltid att springa på massa faktorer som motverkar varandra. NFB är bra för det minskar distortion och ger mig snygg frekvensgång, men jag läser att pga av löptider i förstärkaren får jag märkliga fasdistortioner och annat.

Njae, tvärtom faktiskt. NFB rättar i viss mån till fasfel som finns i förstärkaren 8) Visserligen får man gärna problem med instabilitet i ändarna av frekvensgången men det går att kompensera för.

Det finns nog inget som är omgärdat med så många osanna myter som just motkoppling :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-17 20:18

I vilket fall som helst, om man struntar i FB vinner man 3-4 komponenter.
Skämt åsido - det finns olika skolor här. Vi som sträckläste Ottalas utgjutelser över NFB och om TIM på 70-talet köper alla argument mot feedback.
Anatolij Lichnitskij som designade den legendariska sovjetiska BRIG-förstärkaren (för att höjdarna i Kreml skulle kunna avnjuta sina jazzplattor med minska förvrängning) och som moddade Pribojen var sträng asketist som pratade mot FB pga av att det inte gick att jämföra två signaler som inte längre låg i fas med varandra och visade att just olika slags fasdistortioner var legio med NFB.Fast detta är en "religiös fråga - antingen för eller emot. Å andra sidan har jag haft förstärkare med FB och kör nu utan - skillnad?? Naaaaa ....

Återgå till DIY-forum