baffelkompensation för transmissions högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
andre

baffelkompensation för transmissions högtalare

Inläggav andre » 2006-03-30 12:56

Kan man använda edge till till en tl? tex Ariel.
Eller måste man ta hänsyn till något mer?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-30 14:33

TL är ju inte så där vansinnigt populärt här även om jag gillar principen. Nu tror jag inte att baffeln är så intelligent att den fattar vad det är för princip bakom elementet. Hur går det med bygget, förresten? Har du kommit igång?

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-30 17:51

Edge tar ingen hänsyn till lådprincip. Dessutom är det ju så att en normalt dimensionerad TL-högtalare endast strålar låga frekvenser från ledningen, och höga frekvenser strålar från elementet, precis som en sluten låda, eller basreflex också för den delen.

Så Edge borde räkna riktigt om du bara ritar upp baffelmåtten och sätter elementet på rätt ställe.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
andre

Inläggav andre » 2006-03-30 18:19

Svante skrev:Edge tar ingen hänsyn till lådprincip. Dessutom är det ju så att en normalt dimensionerad TL-högtalare endast strålar låga frekvenser från ledningen, och höga frekvenser strålar från elementet, precis som en sluten låda, eller basreflex också för den delen.

Så Edge borde räkna riktigt om du bara ritar upp baffelmåtten och sätter elementet på rätt ställe.

Det är just det som är lite av frågeställningen ,iom att basen strålar ut i botten på högtalaren och elementen sitter där uppe?
Bara att räkna som vanligt då? :)

Användarvisningsbild
andre

Inläggav andre » 2006-03-30 18:23

Jocke skrev:TL är ju inte så där vansinnigt populärt här även om jag gillar principen. Nu tror jag inte att baffeln är så intelligent att den fattar vad det är för princip bakom elementet. Hur går det med bygget, förresten? Har du kommit igång?

/Jocke

Kommit igång :? vilket bygge syftar du på? det har hunnit bli några stycken :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-30 19:13

andre skrev:
Jocke skrev:TL är ju inte så där vansinnigt populärt här även om jag gillar principen. Nu tror jag inte att baffeln är så intelligent att den fattar vad det är för princip bakom elementet. Hur går det med bygget, förresten? Har du kommit igång?

/Jocke

Nog "spånade" du om att montera andra element i ett par THOR?

/Jocke

Användarvisningsbild
andre

Inläggav andre » 2006-03-30 20:34

Jocke skrev:
andre skrev:

/Jocke

Nog "spånade" du om att montera andra element i ett par THOR?

/Jocke

Så sant ,så sant :) . ariellarna spelar hemma ska tweakas 8) ,jagar fortfarande 2st pl18 som fattas (beg)till thor eller eros.byggde ett par mini neon emellan projekten :roll: fullt ös medvetslös,många grejer samtidigt blir det :roll:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-31 09:21

Det är ju kul att du får grejer gjorda! Jag har haft projekt, beräkningar och skisser på ett antal byggprojekt liggandes i bra många år nu - livet kom emellan!

/Jocke

Återgå till DIY-forum