Moderator: Redaktörer
mike34 skrev:Ser att det finns några program som mäter dist.
Skulle vilja göra nått liknande men jag förstår att det är betaversioner eller hemmahack ni använt.
Finns det några alternativ som man kan ladda ner och prova på sin sub här hemma ?
mike34 skrev:Ååh tack för erbjudandet, har tyvärr inte matlab så det får bli nått annat.
Har gjort lite mätningar på ljudkort och mic amp.
Kan kanske ta ett skärmskott på det som kommer ur ett program som testar ljudkort.
Micen är en Behringer ECM8000 och den klarar nog inte för höga ljudtryck utan att dista, tror jag sett det några gånger nu.
Men det går ju att testa i alla fall. Så man kan bygga ACE på vilket slutsteg som helst ?,, Hur är det med kondesatorer i signalvägen ?
Har nånstans mellan 120-130 watt ungefär, har toppat 150 men det va med toppklipp, precis synlig på scopet.
phon skrev:Lilltroll, du får trolla bort baciluskerna med nån annan Matlabsnutt.
Jo, en fråga, hur mycket Matlab behövs? Jag har bara en gammal en, version 4.0 med Simulink 1.2 eller nåt. Kan det tänkas fungera?
Häftig liten sub du har pillat ihop!
Mike, om 4.0 fungerar kan du få en av mig.
mike34 skrev:
Ok, tackar tackar, vill inte skylta med piratkopieringar här, har en gammal version, visst är det så, men jag trodde bergis man behöver det senaste.
Nu blev jag så sugen på å bygga en ny låda till subben inför träffen känner jag. Men jag ska i alla fall inte göra den så liten så jag behöver ha ett troll sittande på lådan för att den ska va kvar i rummet
Är det Svante som gjort Swedist ? btw
phon skrev:mike34 skrev:
Ok, tackar tackar, vill inte skylta med piratkopieringar här, har en gammal version, visst är det så, men jag trodde bergis man behöver det senaste.
Nu blev jag så sugen på å bygga en ny låda till subben inför träffen känner jag. Men jag ska i alla fall inte göra den så liten så jag behöver ha ett troll sittande på lådan för att den ska va kvar i rummet
Är det Svante som gjort Swedist ? btw
Vet faktiskt inte om den fungerar på lilltrolls distprogram, är ingen hejare på matlab. Jag zippade upp den och körde igång, so far so god. Vad gör man sen? Matlab ???
Jo, det är Svante som har gjort Swedist. Mätte just en AudioPro 8-tum bas, massor med andraton från resonansen och uppåt. Satte sedan ihop två isobarik, blev inte mindre andraton för det ....Däremot försvann en hel del dist lite högre i frekvens. Lustiga element, men dom hamnar i nån basövning snart.
lilltroll skrev:Jag kan lägga upp en wavfil som ni spelar upp med valfritt program samtidigt som ni spelar in svaret i stereo.
Den ena kanalen är referens.
Line out 2 -> Line in 2,
den andra är
Line-out 1 -> förstärkare -> högtalare -> mikrofon ->preamp -> linein 1 (ej mik-in)
Sedan kan jag beräkna resultatet i MATLAB. (Bara för att jag har så tråkigt idag)
lilltroll skrev:mike34 skrev:Ååh tack för erbjudandet, har tyvärr inte matlab så det får bli nått annat.
Har gjort lite mätningar på ljudkort och mic amp.
Kan kanske ta ett skärmskott på det som kommer ur ett program som testar ljudkort.
Micen är en Behringer ECM8000 och den klarar nog inte för höga ljudtryck utan att dista, tror jag sett det några gånger nu.
Men det går ju att testa i alla fall. Så man kan bygga ACE på vilket slutsteg som helst ?,, Hur är det med kondesatorer i signalvägen ?
Har nånstans mellan 120-130 watt ungefär, har toppat 150 men det va med toppklipp, precis synlig på scopet.
Kondensatorerna stabiliserar vanligtvis ACE:n. Det första som blir instabilt vid för stor negativ utresitans är DC, kopplad till en högtalare. Använder man en vanlig förstärkare som verkar som ett BP-filter så försvinner det problemet.
Använder man en vanlig förstärkare/slutsteg så kan man inte använda den sista volymkontrollen dock. Volymen måste regleras innan ACE:n.
En förstärkare med pre-out / main-in går utmärkt att använda.
mike34 skrev:lilltroll skrev:Jag kan lägga upp en wavfil som ni spelar upp med valfritt program samtidigt som ni spelar in svaret i stereo.
Den ena kanalen är referens.
Line out 2 -> Line in 2,
den andra är
Line-out 1 -> förstärkare -> högtalare -> mikrofon ->preamp -> linein 1 (ej mik-in)
Sedan kan jag beräkna resultatet i MATLAB. (Bara för att jag har så tråkigt idag)
ÅÅh, va synd att jag ska ut å dra en öl när du ställer upp så fint.![]()
Jag skulle kunna testa detta i morgon och posta en wav tillbaka.
Om du har tid så ska jag spela in i morgon så får vi se lite hur illa det ser ut med disten.
Kan man mäta med micen i lådan ? Tänkte bara testa på en låg nivå, inom rimliga gränser för micken, kanske 120 db på mic.
Har inget bra rum och närfält å så svårt om man har portat. Kanske inte viktigt att få med det, men jag tror att, vänta,,, kanske kan dra en mätning på portarna separat ?
phon skrev:Här kan ni få lite annan inspiration, typiskt DIY-projekt
Videon är faktiskt lite kul att titta på. Kanske man kan använda nån gammal avdankad ACE att styra eländet med
lilltroll skrev:Phon kan nu lyssna till sinusar, ett mycket roligt nöje.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 107 gäster