Mäta dist

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mike34

Mäta dist

Inläggav mike34 » 2006-04-01 18:24

Ser att det finns några program som mäter dist.
Skulle vilja göra nått liknande men jag förstår att det är betaversioner eller hemmahack ni använt.
Finns det några alternativ som man kan ladda ner och prova på sin sub här hemma ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
lilltroll

Re: Mäta dist

Inläggav lilltroll » 2006-04-01 18:35

mike34 skrev:Ser att det finns några program som mäter dist.
Skulle vilja göra nått liknande men jag förstår att det är betaversioner eller hemmahack ni använt.
Finns det några alternativ som man kan ladda ner och prova på sin sub här hemma ?

Har du MATLAB så kan du testa trolldist!
Distmätningar ställer dock krav på mätutrustningen, så att du inte mäter disten i ljudkortet istället. Det är inte alla mikrofoner som klarar 130 dB utan att dista! När jag provade med billig Clas O elektretmikrofoner till ljudkortets mikrofoningång så blev det bara skräp.

PS. Har inte du väldigt lite förstärkareffekt till en ganska stor sub ?
Man kan ju bygga ACE med vilken slutsteg som helst, utan att behöva bygga slutsteget själv. (Fast det är mycket roligare att bygga själv)

Jag sitter hemma med någon bakterie och är redan helt utråkad :( , så behöver du MATLAB support så fixar jag det!
Men det är enkelt, det är bara att trycka run ... typ.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-04-01 19:04

Ååh tack för erbjudandet, har tyvärr inte matlab så det får bli nått annat.
Har gjort lite mätningar på ljudkort och mic amp.
Kan kanske ta ett skärmskott på det som kommer ur ett program som testar ljudkort.
Micen är en Behringer ECM8000 och den klarar nog inte för höga ljudtryck utan att dista, tror jag sett det några gånger nu.
Men det går ju att testa i alla fall. Så man kan bygga ACE på vilket slutsteg som helst ?,, Hur är det med kondesatorer i signalvägen ?
Har nånstans mellan 120-130 watt ungefär, har toppat 150 men det va med toppklipp, precis synlig på scopet.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-01 19:10

Lilltroll, du får trolla bort baciluskerna med nån annan Matlabsnutt.

Jo, en fråga, hur mycket Matlab behövs? Jag har bara en gammal en, version 4.0 med Simulink 1.2 eller nåt. Kan det tänkas fungera?

Häftig liten sub du har pillat ihop!

Mike, om 4.0 fungerar kan du få en av mig.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-01 19:13

mike34 skrev:Ååh tack för erbjudandet, har tyvärr inte matlab så det får bli nått annat.
Kan kanske ta ett skärmskott på det som kommer ur ett program som testar ljudkort.
Micen är en Behringer ECM8000 och den klarar nog inte för höga ljudtryck utan att dista, tror jag sett det några gånger nu.
Men det går ju att testa i alla fall. Så man kan bygga ACE på vilket slutsteg som helst ?,, Hur är det med kondesatorer i signalvägen ?
Har nånstans mellan 120-130 watt ungefär, har toppat 150 men det va med toppklipp, precis synlig på scopet.

Kondensatorerna stabiliserar vanligtvis ACE:n. Det första som blir instabilt vid för stor negativ utresitans är DC, kopplad till en högtalare. Använder man en vanlig förstärkare som verkar som ett BP-filter så försvinner det problemet.

Använder man en vanlig förstärkare/slutsteg så kan man inte använda den sista volymkontrollen dock. Volymen måste regleras innan ACE:n.
En förstärkare med pre-out / main-in går utmärkt att använda.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-04-01 19:14

phon skrev:Lilltroll, du får trolla bort baciluskerna med nån annan Matlabsnutt.

Jo, en fråga, hur mycket Matlab behövs? Jag har bara en gammal en, version 4.0 med Simulink 1.2 eller nåt. Kan det tänkas fungera?

Häftig liten sub du har pillat ihop!

Mike, om 4.0 fungerar kan du få en av mig.

Ok, tackar tackar, vill inte skylta med piratkopieringar här, har en gammal version, visst är det så, men jag trodde bergis man behöver det senaste.
Nu blev jag så sugen på å bygga en ny låda till subben inför träffen känner jag. Men jag ska i alla fall inte göra den så liten så jag behöver ha ett troll sittande på lådan för att den ska va kvar i rummet :)

Är det Svante som gjort Swedist ? btw

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-01 19:21

mike34 skrev:
Ok, tackar tackar, vill inte skylta med piratkopieringar här, har en gammal version, visst är det så, men jag trodde bergis man behöver det senaste.
Nu blev jag så sugen på å bygga en ny låda till subben inför träffen känner jag. Men jag ska i alla fall inte göra den så liten så jag behöver ha ett troll sittande på lådan för att den ska va kvar i rummet :)

Vet faktiskt inte om den fungerar på lilltrolls distprogram, är ingen hejare på matlab. Jag zippade upp den och körde igång, so far so god. Vad gör man sen? Matlab ???

Jo, det är Svante som har gjort Swedist. Mätte just en AudioPro 8-tum bas, massor med andraton från resonansen och uppåt. Satte sedan ihop två isobarik, blev inte mindre andraton för det .... :?: Däremot försvann en hel del dist lite högre i frekvens. Lustiga element, men dom hamnar i nån basövning snart.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-01 19:26

phon skrev:
mike34 skrev:

Vet faktiskt inte om den fungerar på lilltrolls distprogram, är ingen hejare på matlab. Jag zippade upp den och körde igång, so far so god. Vad gör man sen? Matlab ???

Jo, det är Svante som har gjort Swedist. Mätte just en AudioPro 8-tum bas, massor med andraton från resonansen och uppåt. Satte sedan ihop två isobarik, blev inte mindre andraton för det .... :?: Däremot försvann en hel del dist lite högre i frekvens. Lustiga element, men dom hamnar i nån basövning snart.

Nja, det senaste behöver man inog inte, men MATLAB 4, det var gammalt!
Prova en copy av koden och paste i matlab. Kolla om du får något error!

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-01 19:30

Jag kan lägga upp en wavfil som ni spelar upp med valfritt program samtidigt som ni spelar in svaret i stereo.
Den ena kanalen är referens.
Line out 2 -> Line in 2,
den andra är
Line-out 1 -> förstärkare -> högtalare -> mikrofon ->preamp -> linein 1 (ej mik-in)

Sedan kan jag beräkna resultatet i MATLAB. (Bara för att jag har så tråkigt idag)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-01 19:31

Haha, nej ingen error direkt, det blev såhär:

Trolldist
??? ð
|
Missing variable or function.

»
Senast redigerad av phon 2006-04-01 19:33, redigerad totalt 1 gång.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-04-01 19:31

Matlab är det ett tag sen jag plågade mig med, va visst nått moment på analyskursen :)
Nåja det är ett verktyg för de som håller på med matematik, jag håller på med ljud :lol: Jaja, det är ju massa matte men, men näää nu vill jag mäta bara :) Kan tänka mig att programmera själv faktiskt, fourier eller vad behövs här, leta efter amplitud på deltoner är vad det är frågan om va ?
Kanske får fuska lite å köra nått färdigkokt om det ska bli klart innan träffen.
Vill labba lit med en ny låda och raka rör/inga rör // ett element bakvänt/ båda åt samma håll.
Lite sånt.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-01 19:38

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-01 19:42

phon skrev:Haha, nej ingen error direkt, det blev såhär:

Trolldist
??? ð
|
Missing variable or function.

»

Vart tog % tecknet vägen?

mike34

Inläggav mike34 » 2006-04-01 19:49

lilltroll skrev:Jag kan lägga upp en wavfil som ni spelar upp med valfritt program samtidigt som ni spelar in svaret i stereo.
Line out 2 -> Line in 2,
den andra är
Line-out 1 -> förstärkare -> högtalare -> mikrofon ->preamp -> linein 1 (ej mik-in)

Sedan kan jag beräkna resultatet i MATLAB. (Bara för att jag har så tråkigt idag)

ÅÅh, va synd att jag ska ut å dra en öl när du ställer upp så fint. :(

Jag skulle kunna testa detta i morgon och posta en wav tillbaka.
Om du har tid så ska jag spela in i morgon så får vi se lite hur illa det ser ut med disten.
Kan man mäta med micen i lådan ? Tänkte bara testa på en låg nivå, inom rimliga gränser för micken, kanske 120 db på mic.
Har inget bra rum och närfält å så svårt om man har portat. Kanske inte viktigt att få med det, men jag tror att, vänta,,, kanske kan dra en mätning på portarna separat ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-01 19:58

% tecken? Det sitter några såna på bärsen här bredvid mig 8)

Näe, nu ser det ut såhär:

» ??? Error using ==> close
Specified window does not exist.

Error in ==> c:\matlab\bin\lill_39.m
On line 5 ==> close all

mike34

Inläggav mike34 » 2006-04-01 20:03

lilltroll skrev:
mike34 skrev:Ååh tack för erbjudandet, har tyvärr inte matlab så det får bli nått annat.

Kondensatorerna stabiliserar vanligtvis ACE:n. Det första som blir instabilt vid för stor negativ utresitans är DC, kopplad till en högtalare. Använder man en vanlig förstärkare som verkar som ett BP-filter så försvinner det problemet.

Använder man en vanlig förstärkare/slutsteg så kan man inte använda den sista volymkontrollen dock. Volymen måste regleras innan ACE:n.
En förstärkare med pre-out / main-in går utmärkt att använda.

Ok, det trodde jag inte/viste inte, jag vet vad du menar med instabilitet vid för hög negativ resistans, det sticker iväg lixom.
Hos mig så blir det en mycket lågfrekvent svängning tack vare DC servona, typ 0,2 Hz eller så. (Dit ner hör jag inte)

Så en kondensator i signalvägen sabbar inte modellen med gyratorn och alla parametrarna som man kan ställa. Det va nytt och intressant, då kanske jag vet nån som är intresserad. Men vänta nu jaja, du menar så klart att man kan inte ändra på förstärkningen med en volymratt efter man kalibrerat in kurvan om man säger så. Nej det är klart.
Men finns inga andra hinder så är det möjligen gränsfrekvens hos slutsteget neråt kanske.

Lite synd, jag frågade Svante när jag började om jag inte skulle cadda ett kort med ACE delen för sig och slutsteget på egen modul men han tyckte jag skulle lägga allt på samma kort. Ska inte alls skylla på Svante som va mycket hjälpsam när det hela begav sig.
Det kanske kan va aktuellt och göra en modul ändå med ett litet filter, hmmm??

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-01 20:04

mike34 skrev:
lilltroll skrev:Jag kan lägga upp en wavfil som ni spelar upp med valfritt program samtidigt som ni spelar in svaret i stereo.
Line out 2 -> Line in 2,
den andra är

ÅÅh, va synd att jag ska ut å dra en öl när du ställer upp så fint. :(

Jag skulle kunna testa detta i morgon och posta en wav tillbaka.
Om du har tid så ska jag spela in i morgon så får vi se lite hur illa det ser ut med disten.
Kan man mäta med micen i lådan ? Tänkte bara testa på en låg nivå, inom rimliga gränser för micken, kanske 120 db på mic.
Har inget bra rum och närfält å så svårt om man har portat. Kanske inte viktigt att få med det, men jag tror att, vänta,,, kanske kan dra en mätning på portarna separat ?

Det går bra att mäta frekvensgången i lådan, men knappast disten.
Vid 120 dB i lådan så distar inte högtalaren så mycket. Jag kan få upp trycket till nästan 170 dB innuti min lillkub tror jag.
Mät porten och elementet separat. Du kan nog addera dem korrekt m h a en simulering av systemet.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-04-01 20:06

hmmm, ace + Behringer kanske?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-01 20:16

Sanny_X skrev:hmmm, ace + Behringer kanske?

Är steget bryggkopplat så är det lite svårare, men bara lite.

Det är fullt möjligt att bygga en liten ACE-låda ungefär som en förförstärkare, som man kopplar till valfritt slutsteg med bra SNR.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-04-01 20:20

En isobarik med en kanal/bas och ett ace försteg, skulle det funka?

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-01 20:23

Sanny_X skrev:En isobarik med en kanal/bas och ett ace försteg, skulle det funka?

Säkerligen

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-04-01 20:26

Intressant, tack för inspirationen lilltroll.

Får ta ett snack med Mike34 ikväll, nu ska jag ägna mig åt en annan "kompis" Stroh (80). In i dimman. :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-01 20:34

Här kan ni få lite annan inspiration, typiskt DIY-projekt

Videon är faktiskt lite kul att titta på. Kanske man kan använda nån gammal avdankad ACE att styra eländet med :D

Användarvisningsbild
lilltroll

Lästips

Inläggav lilltroll » 2006-04-01 20:51

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-01 21:21

Nuskavise (som Svante brukar skriva) hittade en bättre Matlab här, version 6.5 står det på den. Laddar väl in den och försöker igen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-01 23:23

phon skrev:Här kan ni få lite annan inspiration, typiskt DIY-projekt

Videon är faktiskt lite kul att titta på. Kanske man kan använda nån gammal avdankad ACE att styra eländet med :D

Arghhh... Det är sällan jag dreglar över prylar som rullar på hjul men en sån här skulle jag verkligen vilja ha...

Oj... Var det dist det handlade om här? :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-01 23:30

Ja, visst är den kul? Hembyggd också, vem blir först på faktiskt med en sån?

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-01 23:35

Phon kan nu lyssna till sinusar, ett mycket roligt nöje.

PS. Det finns ett litet roligt sidoproblem om man skapar svepet i frekvensdomänen. När man tvingar varje delfrekvens att ha konstant amplitud så börjar den rippla i tidsdomänen, vilket betyder att signalen amplitudmoduleras, dvs det blir fler än 1 sinus i varje tidpunkt. När signalen sedan distas så skapas mer grundtonen m h a intermodulationsdist. Det är nog anledningen till att geniets Robs dist mätningar inte fungerar. Därför måste signalen genereras iterativt till det verkligen bara är 1 chirp :!:
Rob är verkligen vass. Alla halvmesyser till exponentialsvep havererar.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-01 23:39

Svante, har du provat att mäta hemma med trolldist ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-01 23:40

lilltroll skrev:Phon kan nu lyssna till sinusar, ett mycket roligt nöje.

:D :D Jag kan titta på resultatet av dom också 8)

( :oops: tror jag ... nåt blir det i vart fall ... rattar runt i PC-mixern nu för att få till nivåerna .... )

Nästa

Återgå till DIY-forum