Internkablage till ProAc kloner.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

bjornsva

Internkablage till ProAc kloner.

Inläggav bjornsva » 2006-04-03 14:39

Jag sitter och funderar på vilket internkablage jag ska använda till mina ProAc kloner och har fastnat lite extra för kombinationen QED Silver Anniversary till basen och QED Silver Anniversary XT till diskanten.

Det är ju riktigt hyllade kablar bägge två så jag tror att det är bland det bästa jag kommer hitta för det priset.

Kan ni rekommendera några andra alterativ för omkring samma pengar? ProAc spelar ju mer på engagemang än detaljer så denna kabel borde kunna balansera det hela och bidra med mer detaljer tror jag.

Har ni erfarenheter av basåtergivningen med Silver Anniversary? Jag vill ha en så stram och rapp bas som möjligt.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-04-03 14:54

Det handlar om ungefär en meter så nästan vad som helst funkar utmärkt. Supra Ply 3.4 funkar nog kalas.

Själv hade jag nog hoppat över QED Silver Anniversary eftersom den är så styv att den nästan bryter sönder elementens lödöron om man inte fäster den på ett bra sätt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-03 15:11

Vanlig EKUA som man har som ringledning fungerar utmärkt. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-03 16:13

Jag har Supra ply 3,4 i mina högtalare, men eftersom avståndet är så kort så räcker det utmärkt med EKUA som föreslagit (helt utan att det påverkar ljudet). Den kabeln är dessutom enkardelig och lagom styv när du skall dra den i lådan

Jag kan hålla med om att om man byggt en högtalare så känns det gött att veta att man gjort allting så bra som möjligt och använt bra kablar osv... men lägg en krona till på ytfinnishen istället så blir du nöjdare ;-)

niclas

Inläggav niclas » 2006-04-03 16:29

En liten tanke.. :)

Hade tidigare ett par "diyhögtalare" där jag använde supra ply 3.4 som internkablage, det gör jag inte om. Tycker den var svår att få en schysst lödning med, i jämförelse är ekk eller liknande rena drömmen att löda. Vet inte hur mycket man tappar ljudmässigt med en kass lödning men jag TROR att en fin lödning med ekk är bättre än en kass med "dyrkabel".

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-03 16:32

Ply kabeln är bra att "förlöda", men visst är det enklare med en enkardelig kabel...

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-04-03 17:55

Som du säger Kaffekoppen så vill man göra ett så bra jobb som möjligt och helst inte snåla så mycket på komponenterna.

Nu hade jag faktiskt turen att hitta uppskattningsvis 5m Supra Ply 3.4 i ett skåp här hemma så då var det löst :)

Men QED alltså, det verkar vara finfina kablar och dom är rätt billiga på eBay :D

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-04-03 18:02

Jag använder oftast kabel från classe innuti högtalaren, 2,5 kvadrat räcker i låddan. Dessutom är det bra om kablen är mjuk när man monterar i och ur elementen. Finkabel i högtalare känns helt klart som suboptimering, utanför högtalaren kan de dock se käcka ut....
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-03 18:47

Jag använder vanlig supra classic inuti högtalarna. Dessa har följande fördelar över de flesta andra högtalarkablar:

-Smidiga att ha och göra med så att monteringen blir lätt och de inte påfrestar på lödöronen/lödningarna.
-Tännpläterade för exeptionellt bra åldersbeständighet och låg distorsion.
-Fin isblå färg som man kan sitta och fantisera* om när man lyssnar på högtalarna. :) *Eftersom de inte syns.
-Ledarna sitter vettigt nära varandra för korta längder kabel.

Nackdelar:
-Priset.

Återgå till DIY-forum