Mer bakomliggande teori finner man i arkivet.
Det handlar alltså om att bygga absorbenter av formrör/gjutrör/papprör som är till för att gjuta betong i (finns att köpa hos välsorterade bygghandlare).
Sagt och gjort. Jag laddade hem kalkylbladet som esl knåpat ihop och fyllde i rumsmått och såg de resonansfrekvenser som kalkylbladet räknat fram stämde väl med hur jag har upplevt mitt lyssningrum vid lyssning (både musik och tongenerator, sinus).
Jag upplevde att det var en frekvens som hängde kvar väldigt länge i rummet, och förstärktes kraftigt. En mätning med sinussvep bekräftade mina lyssningsintryck. Mycket riktigt visade det sig att jag hade primärt två elakartade resonanser: vid 48 och 51 Hz. Betongväggarna gjorde nog sitt.

Min plan var att försöka klämma in ett rör med diameter 250 mm liggande bakom soffan, samt två stycken stående rör med diametern 190 mm bakom draperiet vid högtalarväggen.
Då var det dags att åka till Beijer byggmaterial och köpa formrör. Smidigt var att man kunde köpa på lösmeter och själv kapa upp 3 meterslängderna till lagom långa (så de gick in i en SAAB) bitar, samt slippa betala för spillet.
Med rören på plats där hemma var det dags att försluta bottnen. Hade lite spillbitar av MDF i förrådet (vem har inte det?) som blev bra som fot till de två rör som skulle stå upp. Limmade fast och tätade med billigast möjliga klägg på biltema: akryltätning.

Det visade sig snart under injusteringens gång att det var en ren nödvändighet att kunna justera rörets längd exakt (ju längre rör desto lägre avstämningsfrekvens och vice versa). Det gör enklast genom att såga till en 10-20 cm lång rörstump med samma diameter, dela den längs med, lägga ändrarna lite omlott (så att diametern minskar) och sen sticka ner stumpen i mynningen på det långa röret.

På så sätt kan man enkelt skjuta ner/dra upp rörstumpen för att ändra den totala längden (avstämningsfrekvensen).
För röret som skulle ligga bakom soffan dög det inte, av utrymmesskäl, med en fyrkantig mdf-bit utan där "råkade jag ha hemma" (dvs: åkte och köpte

Okej, dags att justera in dessa bjässar då. Upp med mätutrustningen (Behringer ECM-8000, dator, tombstone samt hemmabyggd mikrofonförförstärkare).

Okej, så hur ser det ut utan absorbent? Det är lätt att testa även om rören står kvar i rummet. Det är bara täppa till mynnigen med t.ex. en elfa-katalog så blir absorbenten verkningslös.
Utan absorbent:

Vi provkör absorbenten med 250 mm diameter liggandes bakom soffan.
Här är den enbart försluten i ena änden, ingen dämpning inuti röret. Vi siktar på att dämpa toppen vid 48 Hz.

Ojdå, toppen blev visst en djup dip på 15 dB istället. Med röret helt tomt får man mycket högt Q-värde (låg bandbredd). Detta är ju inte bra. Vi måste även, förutom att matcha avstämningsfrekvensen, hitta rätt Q-värde hos absorbenten. Hur görs då detta? Jo, genom att slänga i lite tyg i botten på röret (vid förslutningen) så minskas Q. (bredare verkningsområde i frekvens) men också mindre effekt vid avstämningsfrekvensen. Man kan säga att dämpeffekten sprids ut över ett större frekvensområde. Man vill matcha Q-värdet på absorbenten med Q-värdet på rumsresonansen.
Det här blir årets tillfället att städa klädgarderoben. Lämpligt dämpmaterial är således gamla tröjor, handdukar, kalsonger, urvuxna shorts etc, etc

Så vad händer när vi slänger in lite dämpning?
Utan absorbent (för jämförelsens skull):

Absorbent med fyra tshirtar i botten:

Här ser vi att vi har kommit lite närmare, men Q-värdet hos absorbenten är fortfarande för hög, dvs vi har fortfarande en liten "dip" i mitten av den ursprungliga 48 Hz resonansen.
Ökar man ytterligare dämpningen lite i taget och så hamnar på rimligt Q efter ett tag och då kommer man tillslut att få något i denna stil:

När man ökar dämpningen (med mer dämpmaterial i röret) så ska man vara medveten om att resonansfrekvensen samtidigt sjunker något. Men det är ju inga problem att kompensera för, vi byggde ju tidigare så att rörlängden var justerbar.
Efter detta gick jag vidare med de två andra rören (bakom draperiet) och riktade då in mig på den kvarvarande Toppen vid 51 Hz.
Det visade sig i slutändan fungera bäst med att låta röret bakom soffan (250 mm diam) vara verksam vid 51 Hz, (fram med fogsvansen för att stämma om den) och de två (190mm diam) rören bakom draperiet vid 48 Hz.
Gjordes [s]samma[/s] noggrann justering av avstämningsfrekvens och Q på alla tre rör så fick jag så småning om följande resultat.
Blå kurva: ingen absorbent.
Röd kurva: alla tre absorbenter verksamma.

Och i hela basområdet:

Efter att ha lyssnat på musik (för en gångs skull, det blir mycket sinussvep när man justerar in) i anläggningen i en vecka så är jag mycket imponerad över resultatet. Mitt rum som tidigare upplevdes som väldigt resonant och otrevligt beter sig nu mycket snällare och jag kan inte påstå att jag stör mig alls på problemfrekvenserna längre. Total kostnad hamnade på dryga femhundralappen och jag det är lätt min hittills bäst spenderade femhundring. Resultatet blev praktiskt taget osynligt också: