Bas-absorbent som fungerar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zvenzzon
 
Inlägg: 989
Blev medlem: 2003-05-21
Ort: Linköping

Bas-absorbent som fungerar

Inläggav zvenzzon » 2006-04-04 01:30

Fick för en tid syn på en spännande tråd (observera kalkylbladet) på ett annat forum och tänkte att det där borde man ju prova.

Mer bakomliggande teori finner man i arkivet.

Det handlar alltså om att bygga absorbenter av formrör/gjutrör/papprör som är till för att gjuta betong i (finns att köpa hos välsorterade bygghandlare).

Sagt och gjort. Jag laddade hem kalkylbladet som esl knåpat ihop och fyllde i rumsmått och såg de resonansfrekvenser som kalkylbladet räknat fram stämde väl med hur jag har upplevt mitt lyssningrum vid lyssning (både musik och tongenerator, sinus).

Jag upplevde att det var en frekvens som hängde kvar väldigt länge i rummet, och förstärktes kraftigt. En mätning med sinussvep bekräftade mina lyssningsintryck. Mycket riktigt visade det sig att jag hade primärt två elakartade resonanser: vid 48 och 51 Hz. Betongväggarna gjorde nog sitt.

Bild


Bild

Bild

Min plan var att försöka klämma in ett rör med diameter 250 mm liggande bakom soffan, samt två stycken stående rör med diametern 190 mm bakom draperiet vid högtalarväggen.

Då var det dags att åka till Beijer byggmaterial och köpa formrör. Smidigt var att man kunde köpa på lösmeter och själv kapa upp 3 meterslängderna till lagom långa (så de gick in i en SAAB) bitar, samt slippa betala för spillet.


Med rören på plats där hemma var det dags att försluta bottnen. Hade lite spillbitar av MDF i förrådet (vem har inte det?) som blev bra som fot till de två rör som skulle stå upp. Limmade fast och tätade med billigast möjliga klägg på biltema: akryltätning.

Bild

Bild

Det visade sig snart under injusteringens gång att det var en ren nödvändighet att kunna justera rörets längd exakt (ju längre rör desto lägre avstämningsfrekvens och vice versa). Det gör enklast genom att såga till en 10-20 cm lång rörstump med samma diameter, dela den längs med, lägga ändrarna lite omlott (så att diametern minskar) och sen sticka ner stumpen i mynningen på det långa röret.

Bild

På så sätt kan man enkelt skjuta ner/dra upp rörstumpen för att ändra den totala längden (avstämningsfrekvensen).

För röret som skulle ligga bakom soffan dög det inte, av utrymmesskäl, med en fyrkantig mdf-bit utan där "råkade jag ha hemma" (dvs: åkte och köpte :oops: ) en plasttallrik med lämplig diameter. Med samma klägg applicerat blev förslutningen i denna stil:

Bild

Okej, dags att justera in dessa bjässar då. Upp med mätutrustningen (Behringer ECM-8000, dator, tombstone samt hemmabyggd mikrofonförförstärkare).

Bild

Okej, så hur ser det ut utan absorbent? Det är lätt att testa även om rören står kvar i rummet. Det är bara täppa till mynnigen med t.ex. en elfa-katalog så blir absorbenten verkningslös.

Utan absorbent:
Bild



Vi provkör absorbenten med 250 mm diameter liggandes bakom soffan.
Här är den enbart försluten i ena änden, ingen dämpning inuti röret. Vi siktar på att dämpa toppen vid 48 Hz.

Bild

Ojdå, toppen blev visst en djup dip på 15 dB istället. Med röret helt tomt får man mycket högt Q-värde (låg bandbredd). Detta är ju inte bra. Vi måste även, förutom att matcha avstämningsfrekvensen, hitta rätt Q-värde hos absorbenten. Hur görs då detta? Jo, genom att slänga i lite tyg i botten på röret (vid förslutningen) så minskas Q. (bredare verkningsområde i frekvens) men också mindre effekt vid avstämningsfrekvensen. Man kan säga att dämpeffekten sprids ut över ett större frekvensområde. Man vill matcha Q-värdet på absorbenten med Q-värdet på rumsresonansen.

Det här blir årets tillfället att städa klädgarderoben. Lämpligt dämpmaterial är således gamla tröjor, handdukar, kalsonger, urvuxna shorts etc, etc :D
Bild

Så vad händer när vi slänger in lite dämpning?


Utan absorbent (för jämförelsens skull):
Bild

Absorbent med fyra tshirtar i botten:
Bild

Här ser vi att vi har kommit lite närmare, men Q-värdet hos absorbenten är fortfarande för hög, dvs vi har fortfarande en liten "dip" i mitten av den ursprungliga 48 Hz resonansen.

Ökar man ytterligare dämpningen lite i taget och så hamnar på rimligt Q efter ett tag och då kommer man tillslut att få något i denna stil:

Bild



När man ökar dämpningen (med mer dämpmaterial i röret) så ska man vara medveten om att resonansfrekvensen samtidigt sjunker något. Men det är ju inga problem att kompensera för, vi byggde ju tidigare så att rörlängden var justerbar.

Efter detta gick jag vidare med de två andra rören (bakom draperiet) och riktade då in mig på den kvarvarande Toppen vid 51 Hz.

Det visade sig i slutändan fungera bäst med att låta röret bakom soffan (250 mm diam) vara verksam vid 51 Hz, (fram med fogsvansen för att stämma om den) och de två (190mm diam) rören bakom draperiet vid 48 Hz.

Gjordes [s]samma[/s] noggrann justering av avstämningsfrekvens och Q på alla tre rör så fick jag så småning om följande resultat.
Blå kurva: ingen absorbent.
Röd kurva: alla tre absorbenter verksamma.

Bild

Och i hela basområdet:
Bild



Efter att ha lyssnat på musik (för en gångs skull, det blir mycket sinussvep när man justerar in) i anläggningen i en vecka så är jag mycket imponerad över resultatet. Mitt rum som tidigare upplevdes som väldigt resonant och otrevligt beter sig nu mycket snällare och jag kan inte påstå att jag stör mig alls på problemfrekvenserna längre. Total kostnad hamnade på dryga femhundralappen och jag det är lätt min hittills bäst spenderade femhundring. Resultatet blev praktiskt taget osynligt också:

Bild
Senast redigerad av zvenzzon 2006-04-04 10:24, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-04-04 01:37

mycket trevlig läsning och inte minst engagemang!

nån ggn måste detta testas :!:

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-04-04 02:12

Ja, basabsorbenter är ofta* mycket bra, men de är inte alltid hustruvänliga. Bygger ofta basabsorbenter som är dolda i väggen därför. Kan tillägga att jag alltid brukar försöka att ge absorbenten ett något (eller mycket) lägre Q-värde än rummets resonans. Har hellre en extra absorbent istället.

Skulle vara kul att se hur skillnaden med och utan absorbent ser ut i just ditt rum, när du placerar mätmikrofonen precis mitt i rummet också. Alltså där fundamentalresonanserna från rummet inte har ett maximum. Inte sällan gör absorbenterna nytta även där, fast på ett annat sätt.


Vh, iö

- - - - -

*Men oftast tycker jag absorbenter för resonanserna missar målet, eftersom men bedömning är att de som dimensionerar dem inte brukar ta tillräcklig hänsyn till att det ju finns ståendevågor också - och att dessas betoningar inte bara ändrar amplitud utan också flyttar sig i frekvens som funktion av lyssnarens plats i rummet.

De faktiska dimensioneringarna kan därför hamna väldigt fel om man som utgångspunkt för dem utgår ifrån mätningar på lyssningsplats.
Senast redigerad av IngOehman 2010-03-16 18:05, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
-distortion-
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: 2005-05-22
Ort: Nej

Inläggav -distortion- » 2006-04-04 04:18

Men du! 8O
Nu så! Nu är det runda ägget kokt!

Med just den dimensionen, hur räknar man ut rätt längd för rätt frekvens?
Jag har monster resonanser vid 56Hz (eller var det 46?) och måste prova nåt sånt där.

Hur mycket nytta gör den som ligger bakom soffan jämfört med de främre?
Gör de mest nytta där det bildas mest oväsen, hörn?
Bör man placera på både långvägg och kortvägg eller är det mest antal som spelar roll?

Natt natt, nu ska jag sova. :P



Tillägg:
Om man tar ett mindre rör, mindre dimension, ska det vara kortare då?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
zvenzzon
 
Inlägg: 989
Blev medlem: 2003-05-21
Ort: Linköping

Inläggav zvenzzon » 2006-04-04 10:42

Se det fina kalkylbladet esl har knåpat ihop (finns länk i ursprungsposten). Den räknar ut rörlängd, och den stämmer faktiskt rimligt bra, men lite justeringsmån är ändå nödvändigt för att få det exakt.

Vad gäller mitt rum så ligger det till så här:

Bredden är 3,58 meter, så 1:a resonansfrekvensen hamnar på 48 Hz. Det är alltså resonansen mellan lyssnarvägg och högtalarvägg. Rören placeras lämpligen i valfritt tryckmaximum, och om jag förstått det rätt så hamnar tryckmaximum för denna resonans intill hela bägge väggarna. (?)

Denna resonans var den jag dämpade med de två rören bakom draperiet (190mm).


Längden på rummet är 6,74 meter, och 51 Hz är alltså den 2:a resonansen i rummets längs-led. Denna resonans har även ett tryckmaximum i mitten av rummet (längs-led) förutom vid de två väggarna. Eftersom min soffa står så att ena änden är nära rummets mitt (i längsled) så passade det bra att placera mynningen på absorbenten för denna resonans där.

Det går även bra att spela sinuston med överensstämmande frekvens och sen gå runt och lyssna var det låter starkast.

Upplever att röret med 250 mm diameter är ungefär lika effektivt eller möjligen lite effektivare än de två rören om 190 mm diameter (tillsammans). Kan dock inte svära på att så är fallet på grund av olika placeringar vid testförsök. Anledningen till valet av diameter var helt enkelt att jag tog så breda som var möjligt att knöka in...

Observera att jämförelsen avser upmätt frekvensgång. Jag har inte nog kunskap att uttala mig om eventuella bieffekter av en dåligt vald placering (med med fin utmätt frekvensgång). Har dock inte märkt av några konstigheter hittils dock.

Användarvisningsbild
zvenzzon
 
Inlägg: 989
Blev medlem: 2003-05-21
Ort: Linköping

Inläggav zvenzzon » 2006-04-04 11:08

IngOehman skrev:Skulle vara kul att se hur skillnaden med och utan absorbent ser ut i just ditt rum, när du placerar mätmikrofonen precis mitt i rummet också.


Ska försöka komma ihåg det nästa gång jag tar fram mikrofonen.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3553
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2006-04-04 11:16

Väldigt pedagogisk tråd! Jag har själv följt föregångaren på Hififorum och byggt ett par rör.

Rören köpte jag på Byggmax (l 80, d 20) för 20 kr styck.

Ihopsättning med smältlim från Clas Ohlson.

Letade ett tag efter just en plasttallrik, men lyckades så småningom hitta lite spånskiva på en stockholmstrottoar utanför en lägenhetsrenovering samt fick tag på en såg. (Jag bor alltså i studentrum och saknar de flesta verktyg och utrymme för hemmapulande.)

Det där med justering av rörlängd är något jag också skulle behöva göra. Topparna (47, 135 Hz) verkar faktiskt flytta sig uppåt!

Här är mätning utan dämpning:

Bild

Med t-shirt ovanpå och tygremsa inuti:

Bild

Som vanligt har jag använt min allmänt bespottade myggmick och datorn...
...perspektiv...

Användarvisningsbild
zvenzzon
 
Inlägg: 989
Blev medlem: 2003-05-21
Ort: Linköping

Inläggav zvenzzon » 2006-04-04 11:29

Det ser vid en första anblick ut som att du dämpar lite lite för lågt i frekvens, dvs att absorbenten är verksam vid "vänstersidan" av din resonans, och inte mitt på. Därav "förflyttningen" till höger av toppen.
Fram med fogsvansen. :D

Om du är rädd för att kapa för mycket så gör det inte så mycket. Det går bra att förlänga röret vid mynningen genom att rulla lite kartong/wellpapp till en cylinder, och sticka ner en bit. (Om man har slut på formrör.)

Även jag har provat att justera Q genom att enbart spänna på ett tyg på mynningen.Det fungerar visserligen och verkar ge samma resultat, MEN... Alla tyger jag provade med hade för hög flödesresistans så de gav allihopa upphov till för lågt Q så jag skrotade den idén. Verkar dessutom vara svårare att kontrollera bandbredden exakt med tyg-över-mynningen-metoden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2006-04-04 11:39

Vad händer om man börjar med tyg och sedan gör lite hål i det med typ en spik? Inte så att man kan tune:a sig till rätt Q på det viset? *bara en idé i förbifarten*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-04-04 11:47

zvenzzon skrev:Även jag har provat att justera Q genom att enbart spänna på ett tyg på mynningen.Det fungerar visserligen och verkar ge samma resultat, MEN... Alla tyger jag provade med hade för hög flödesresistans så de gav allihopa upphov till för lågt Q så jag skrotade den idén. Verkar dessutom vara svårare att kontrollera bandbredden exakt med tyg-över-mynningen-metoden.


tyg över mynningen tycker jag verkar vara en bra ide om man bara får bukt med vilket tyg man ska använda....

skulle ju se riktigt bra ut om man målade röret svart sydde ett överdrag av sånt där tyg man brukar ha på högtalar "skydden" sen förstås ett avslut med nån snygg skiva av massivt trä...

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-04-04 12:02

Zvenzzon:

Har du provat med högtalarfronttyg, eller en tjockare (3 cm eller så) svart skumfront?


Vh, iö

- - - - -

PS. Fast jag föredrar ändå att dämpa nära botten av röret, för annars får man inte den önskvärda med stigande frekvensens ökande dämpningen. Alltså fallande Q-värden för parasitresonanserna (3xFo, 5xFo, 7xFo, 9xFo, 11xFo, 13xFo...).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zvenzzon
 
Inlägg: 989
Blev medlem: 2003-05-21
Ort: Linköping

Inläggav zvenzzon » 2006-04-04 12:17

IngOehman skrev:Har du provat med högtalarfronttyg, eller en tjockare (3 cm eller så) svart skumfront?


Nej, hade tyvärr inget sådant hemma.

Märkte dessutom att det gick att justera dämpningen något genom att spänna tyget framför mynningen olika hårt. När tyget var "jätteslappt" så fick jag lite mindre dämpning. (högre Q, dock inte tillräckligt högt med det tyg jag provade). Är dock övertygad att gå till det om man laborerar lite. Den estetiska prestandan kan ju bli bättre med tyg över mynningen. Dessutom slipper man att katten kryper in i röret (om man har det liggandes). Tyckte en av mina mätningar såg konstig ut, och när jag undersökte saken närmare kom katten utkrypandes ur röret. :D


IngOehman skrev:PS. Fast jag föredrar ändå att dämpa nära botten av röret, för annars får man inte den önskvärda med stigande frekvensens ökande dämpningen. Alltså fallande Q-värden för parasitresonanserna (3xFo, 5xFo, 7xFo, 9xFo, 11xFo, 13xFo...).


Aha, så det är därför det har föreslagits att hänga ner en smal tygremsa från mynning till botten.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-04-04 12:21

om det då är bättre att dämpa i botten så är det ju intressant hur stor skillnad ett högtalarfrontstyg gör om man spänner det över hålet? för då får man ju både det estetiska samt det praktiska

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2006-04-04 12:26

zvenzzon skrev:Tyckte en av mina mätningar såg konstig ut, och när jag undersökte saken närmare kom katten utkrypandes ur röret. :D


S.k. aktiv dämpning, då? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lasselite
 
Inlägg: 1436
Blev medlem: 2004-01-17
Ort: början till slut

Inläggav lasselite » 2006-04-04 12:55

Vill bara tacka för en otroligt bra och pedagogisk tråd.

HEJA! :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Nefilim
Sura gubben
 
Inlägg: 25156
Blev medlem: 2006-03-08
Ort: Värsta Jämtland (Västra)

Inläggav Nefilim » 2006-04-04 13:11

Nattlorden skrev:
zvenzzon skrev:Tyckte en av mina mätningar såg konstig ut, och när jag undersökte saken närmare kom katten utkrypandes ur röret. :D


S.k. aktiv dämpning, då? 8)



Tror det är en katalysator! :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
-distortion-
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: 2005-05-22
Ort: Nej

Inläggav -distortion- » 2006-04-14 23:32

Tog det slut där?
Ska vi konstatera att detta är den vettigaste basabsorbenten man kan konstruera för veckopengen?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3553
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2006-04-15 01:21

Jag återkommer om två veckor när jag flyttat.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig
 
Inlägg: 3518
Blev medlem: 2005-08-16
Ort: varande i nuet

Inläggav Frutti » 2006-04-15 09:34

Alltså ursäkta en som fortfarande är okunnig inom akustik men är detta en kvartsvågs(dämpare)?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-04-15 10:30

Frutti skrev:Alltså ursäkta en som fortfarande är okunnig inom akustik men är detta en kvartsvågsabsorbent?


jepp :) finns en ganska bra tråd på hf om dessa

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv
 
Inlägg: 630
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Mölndal

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-04-15 10:53

Kul! Dessa har jag propagerat för ända sedan jag var hemma hos Esl för något år sedan och fick dem demonstrerade. Jag blev imponerad - minst sagt. Så enkelt att vem som helst kan göra det - och så effektivt!
Själv har jag två rör bakom soffan för jag fick inte tag på annat än 20cm rör. De syns knappt, men de gör skillnad! :D

Att resonansfrekvensen flyttas uppåt har jag också observerat men jag förstår inte riktigt varför.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-15 11:06

Jag funderade på att bygga dessa själv, men sedan så löste sig saken naturligt:
jag har två resonansuppsökande absorbenter som kom på att min högtalarkabel kommit i självsvängning:

Bild

Problemet fixat... 8)
Inaktiv

Användarvisningsbild
-distortion-
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: 2005-05-22
Ort: Nej

Inläggav -distortion- » 2006-04-16 00:15

Bernt skrev:..
Att resonansfrekvensen flyttas uppåt har jag också observerat men jag förstår inte riktigt varför.

Kompenseras det bäst med ett till eller funkar det bättre med att bara ändra längden eller dämpning på röret?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2006-04-16 00:32

pingvinlakrits skrev:jag har två resonansuppsökande absorbenter som kom på att min högtalarkabel kommit i självsvängning


Alltså, det verkar vara en genomgående trend: inget rum utan en eller flera akustikjusterande katter... :lol:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
-distortion-
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: 2005-05-22
Ort: Nej

Inläggav -distortion- » 2006-04-16 03:05

Bamsefar skrev:Alltså, det verkar vara en genomgående trend: inget rum utan en eller flera akustikjusterande katter... :lol:
Jag har satsat allt på att få bort de tidigaste reflexerna.

Bild
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv
 
Inlägg: 630
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Mölndal

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-04-17 10:26

-distortion- skrev:
Bernt skrev:..
Att resonansfrekvensen flyttas uppåt har jag också observerat men jag förstår inte riktigt varför.

Kompenseras det bäst med ett till eller funkar det bättre med att bara ändra längden eller dämpning på röret?
zvenzzon skrev nog svaret i ett tidigare inlägg. Jag har nog inte prickat resonansfrekvensen exakt. Nu har jag ju två rör och de har jag gjort en liten aning olika långa. De ligger åt var sitt håll bakom soffan.

Jag håller på och fixar lite mätmöjligheter mellan varven så då kan jag trimma in det lite bättre. Nu har jag använt LTS frekvenssvep och öronen. Det är enkelt och blir bra det också men inte samma nogrannhet förstås. Esls Excelark stämde bra.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
zvenzzon
 
Inlägg: 989
Blev medlem: 2003-05-21
Ort: Linköping

Inläggav zvenzzon » 2006-04-17 16:47

Jo, jag upplevde själv att toppen ser ut att "flytta sig". Eller rättare sagt, man får maximum vid en annan frekvens. Så verkar det bli när man inte riktigt prickar rätt i frekvens, mycket riktigt. Om toppen flyttas uppåt i frekvensled så behöver korrigeringen också flyttas upp en smula (kortare rör). Vice versa gäller förstås.

Användarvisningsbild
-distortion-
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: 2005-05-22
Ort: Nej

Inläggav -distortion- » 2006-04-17 22:52

Hittade rör på Coop, men de var ganska så tunna. Hur viktig är stabiliteten, eller tjockleken i detta fallet, på rören?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
zvenzzon
 
Inlägg: 989
Blev medlem: 2003-05-21
Ort: Linköping

Inläggav zvenzzon » 2006-04-18 10:31

Jag kikade runt på Coop, Byggmax, K-Rauta samt Beijer i Linköping. Tyckte alla såg likvärdigt tjocka och fina ut, förutom Byggmax som hade sina rör förvarande utomhus, med allehanda deformationer som följd :?. Dock var det bara Beijer som hade långa längder (3 meter). De andra butikerna saluförde rör om 1.2 meter.

mvh

Användarvisningsbild
figge_bagge
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2006-10-24

Inläggav figge_bagge » 2006-10-25 19:30

Hej, jag undrar var man kan få tag på program som gör mätningar likt zvenzzons. Heter det Tombstone? Och var hittar man det i så fall?
"Guldfisk" har också gjort fina mätningar, vilket program är det?
MVH Fredrik

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster