Bas-absorbent som fungerar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
-micke-
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-11-01
Ort: Täby

Inläggav -micke- » 2007-05-16 18:24

Nu har jag testat detta också och måste säga att resultatet är över förväntan.
Jag vet inte om mätningen visar så jättestor skillnad men jag upplever en stor förbättring.
Basområdet har tidigare uppfattats lite bumligt och odefinierat men har nu blivit mycket renare och tydligare.
Systemet används enbart för filmtittande.
Mina absorbenter är avstämda för 43, 46 samt 78 hz.
Mätningar med och utan absorbenter
Bild

Rören (43-46hz) placerade mot bakre väggen.
Bild

Användarvisningsbild
zvenzzon
 
Inlägg: 989
Blev medlem: 2003-05-21
Ort: Linköping

Inläggav zvenzzon » 2007-05-16 19:12

Snyggt! Är det tyg utanpå?



Jag justerade om mina absorbenter förra veckan, och då passade jag på att testa den mätmetod IngOehman (?) nämnde i någon annan tråd:

Placera mikrofonen mitt på väggen i både höjd- och längsled. Spela med en (1) högtalare på mitten av väggen mitt emot.

På detta vis syns effekten av två motstående väggar tydligare, och man ser lättare verkan av absorbenterna vid injustering.

Upprepa för det andra väggparet.

Användarvisningsbild
-micke-
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-11-01
Ort: Täby

Inläggav -micke- » 2007-05-17 12:45

zvenzzon skrev:Snyggt! Är det tyg utanpå?

Ja, det är ett grå/brunaktigt tyg med lite skimmer i.

Nils_inaktiv
 
Inlägg: 589
Blev medlem: 2004-05-25
Ort: Nässjö (småland)

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-17 14:06

micke, kunde du placera var som helst i rummet för att få dom att fungera?

Användarvisningsbild
-micke-
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-11-01
Ort: Täby

Inläggav -micke- » 2007-05-17 15:18

Nils skrev:micke, kunde du placera var som helst i rummet för att få dom att fungera?

Nej, men de 3 vid bakre väggen kändes naturligt att placera där. De dämpar bl.a resonansen vid 43hz som kommer av att rummet är 8 m långt.
Kanske att det rör som dämpar 46hz hade kunnat placeras vid en sidovägg men jag har testat och inte hittat något som ger bättre effekt. Utseendemässigt passar det dessutom bättre där bak.
Det kortaste röret som dämpar golv/tak-resonansen vid 78hz var jag tvungen att lägga ner längs rummets vänstra sidovägg, nästan framme vid främre väggen. Där var enda stället där det röret fungerade överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2007-05-20 21:44

OT; Micke, var fick du tag på Reservoir Dogs-tapeten t.v.? Tyg, papper???

Användarvisningsbild
-micke-
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-11-01
Ort: Täby

Inläggav -micke- » 2007-05-21 19:00

Adhoc skrev:OT; Micke, var fick du tag på Reservoir Dogs-tapeten t.v.? Tyg, papper???

Den är målad för hand, dock med hjälp en projektor.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Inläggav oa51 » 2007-05-27 09:41

Hej! Har börjat meka lite med "Tombstone" för att kunna mäta de basresonanser som hörs vid sinussvep i mitt ganska kvadratiska vardagsrum.
- Suveränt litet program, ställde bl.a. in subwoofer - delningen på min lilla hemmabio i TV- rummet. Det syntes tydligt en kraftig dip kring delningsfrekvensen som förklarade varför anläggningen låtit så tunt. Byte av delningsfrekvens ordnade till det hela. Fortsätter finjustera, resten av familjen är redan tokig på alla testtoner....... :wink:

Mina frågor är följande:
1. Räcker mätmiken till Denon 2105 för detta? (kör den direkt in i min laptop)
2. Hur/var bör man mäta
- mik på lyssningsplats 1,5 från bakvägg?
-mik nära bak/ sidovägg?
- mitt i rummet?
- en eller två högtalare?
3. Bör man byta till externt ljudkort?

Visionen är att bygga ett antal basabsorbenter som i kombination med en behringer DSP 1100P skall optimera basgången.
Tacksam för alla råd och förslag!

Användarvisningsbild
Floyd
 
Inlägg: 610
Blev medlem: 2007-01-15
Ort: Umeå

Inläggav Floyd » 2007-06-18 11:02

Lånar tråden lite och snikar in en annan fråga: Hur mycket fri luft måste det finnas utanför mynningen på ett sådant rör? I "sidled"? Ovanför?

Om man t.ex. placerar ett rör mellan en bokhylla och ett hörn där rörets diameter är allt mellanrum som finns, kommer det att funka?

Om röret skulle placeras så att ett fast föremål hamnar rätt så nära rörets mynning, typ 20 cm ovanför? Problem?

Användarvisningsbild
zvenzzon
 
Inlägg: 989
Blev medlem: 2003-05-21
Ort: Linköping

Inläggav zvenzzon » 2007-06-18 16:25

Floyd skrev:Lånar tråden lite och snikar in en annan fråga: Hur mycket fri luft måste det finnas utanför mynningen på ett sådant rör? I "sidled"? Ovanför?

Om man t.ex. placerar ett rör mellan en bokhylla och ett hörn där rörets diameter är allt mellanrum som finns, kommer det att funka?

Om röret skulle placeras så att ett fast föremål hamnar rätt så nära rörets mynning, typ 20 cm ovanför? Problem?


Om det finns en yta på sidan om rörets mynning, så kommer denna att påverka avstämningen. Det blir som att intilliggande ytor utgör en förlängning av röret. Jämför med hörnplacering vs väggplacering. Två vs en stödyta. Någon annan effekt, såsom sämre dämpning har jag inte märkt av.

Föremål rakt ovanför mynningen borde väl vara lungt, om man har 1-2 rördiametrar fritt. :?:

Användarvisningsbild
Floyd
 
Inlägg: 610
Blev medlem: 2007-01-15
Ort: Umeå

Inläggav Floyd » 2007-06-27 11:08

Får man samma funktionalitet av att använda två mindre rör istället för ett större?

T.ex. 2 st 150 mm istället för 1 st 190 mm? Totala arean hos två st 150 mm blir ju klart större än hos ett ensamt 190 mm.

Eller är det så att det bara blir pannkaka av det hela om de enskilda rören är alltför små?

Användarvisningsbild
manger
 
Inlägg: 1931
Blev medlem: 2006-02-18
Ort: Sydkusten

Inläggav manger » 2007-06-27 12:27

Länken till xls-formuläret funkar inte. Nån som har laddat ner det och kan lägga upp det här istället? :)
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Floyd
 
Inlägg: 610
Blev medlem: 2007-01-15
Ort: Umeå

Inläggav Floyd » 2007-07-10 14:56

Bumpar tråden en smula och passar på att klämma in ett litet (?) spörsmål:

Jag har nu gått vidare i min jakt på mina akustikmonster hemma i betongbunkern. (5,4 x 3,7 x 2,35) 46 Hz-monstret är dräpt och nu har jag gått på jakt efter 93 Hz- och 96 Hz-monstren. MEN...problem.

Rören (2 st) är dimensionerade helt enligt det föträffliga excel-dokument som tidigare har länkats till, och är byggda på precis samma sätt som 46 Hz röret. (190 mm diameter) Men trots detta kan jag inte hitta något enda ställe i rummet där de gör någon som helst nytta. Har flyttat runt dem längs långvägg, kortvägg, hörn o.s.v. utan att hitta en enda plats där e gör nytta. Vad kan vara tokigt?

Användarvisningsbild
jacken
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2007-07-14

Excel dokumentet

Inläggav jacken » 2007-07-15 21:54

Som sagt ovan fungerar inte länken till beräkningsarket. Är det någon som har det och kan ladda upp här?

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3552
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2007-11-27 19:04

...perspektiv...

Användarvisningsbild
wayfarer
 
Inlägg: 933
Blev medlem: 2005-10-25
Ort: Stockholm

Inläggav wayfarer » 2007-11-28 16:55

Floyd skrev:Rören (2 st) är dimensionerade helt enligt det föträffliga excel-dokument som tidigare har länkats till, och är byggda på precis samma sätt som 46 Hz röret. (190 mm diameter) Men trots detta kan jag inte hitta något enda ställe i rummet där de gör någon som helst nytta. Har flyttat runt dem längs långvägg, kortvägg, hörn o.s.v. utan att hitta en enda plats där e gör nytta. Vad kan vara tokigt?


Kolla att ställa/lägga ut dem i rummet. Det kan vara så att resonansen är en diagonal, eller bygger på en studs, så som vägg-tak hörnet mot golvet till andra väggen-tak hörnet. De där rören måste väl placeras i en plats med maximal partikelrörelse.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3552
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2007-11-28 18:11

[s]Jag har blivit lite förvirrad angående placering.[/s] Min utgångspunkt har varit att öppningarna ska befinna sig i tryckmax (enklast väggar och hörn) för aktuell stående våg och så att säga utgöra ett hål i väggen. Det är ju så det beskrivs i headphonelänken "Revenge of the giant toilet paper rolls". [s]Sedan har jag läst i någon annan tråd på hififorum (vill jag minnas) och nu här om hastighetsmax.

Kan någon bringa klarhet?[/s]

(Min underliggande förståelse: I tryckmax/min är partikelhastigheten noll och hastighetsmax är trycket konstant.)

---

Floyd:
Har du visualiserat hur de stående vågorna går i ditt rum?
http://www.hunecke.de/english/calculato ... modes.html

(Idealiserat, men brukar ge ett hyggligt praktiskt hum och dessutom ökad förståelse för fenomenet.)
Senast redigerad av guldfisk 2007-11-29 13:16, redigerad totalt 1 gång.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
zvenzzon
 
Inlägg: 989
Blev medlem: 2003-05-21
Ort: Linköping

Inläggav zvenzzon » 2007-11-28 21:08

wayfarer skrev:De där rören måste väl placeras i en plats med maximal partikelrörelse.


Är det verkligen så? Eller är det där man har maximal amplitud på tryckskillnaden?

Användarvisningsbild
wayfarer
 
Inlägg: 933
Blev medlem: 2005-10-25
Ort: Stockholm

Inläggav wayfarer » 2007-11-29 11:57

zvenzzon skrev:
wayfarer skrev:De där rören måste väl placeras i en plats med maximal partikelrörelse.


Är det verkligen så? Eller är det där man har maximal amplitud på tryckskillnaden?


Jag hade fel, tänkte inte tillräckligt. Dessa "absorbenter" bygger helt klart på att dämpa tryckskillnaderna.

Men frågan är väl fortfarande var man skulle placera dessa om man har en diagonal eller reflekterad resonans. Hemma har jag en resonans som studsar mellan tak och vägg, ner under soffan och upp till andra hörnet. Den placering som skulle kunna dämpa den resonansen vad jag förstår är under soffan, eller uppe i taket mot väggen om jag använde denna typ av absorbenter.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3552
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2007-11-29 13:28

Jag har tre av mina rör liggande bakom soffan-lyssningsplatsen, men de går faktiskt alla på axiala resonanser. Dock är B2 (54 Hz) och L1 (57 Hz) nästan identiska, så röröppningar halvvägs längs väggen borde påverka dem båda. Undrar om det är positivt, negativt eller gör det samma?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2007-11-29 22:13

visst är det kul att dekorera sitt finrum med stora papprör, men när ett gäng smådiskar gör jobbet lika bra...

http://www.combak.net/roomtune/roomtuning.htm
Bikinitider

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3552
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2007-11-29 22:27

Tankeväckande, fast jag föreslår att vi håller tråden fri från ormoljediskussioner. Den är värd mer.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2007-11-30 18:30

förlåt :cry:
Bikinitider

Användarvisningsbild
-micke-
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-11-01
Ort: Täby

Inläggav -micke- » 2007-12-02 14:20

Den här sidan kan kanske hjälpa till att avgöra var "tryckpunkterna" uppträder.
http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2009-01-14 09:43

Hur blir det om man ökar diametern kraftigt, upp till 50-60 cm? Bör inte området som dämpas bli större? 70-80 cm höga sådana cylindrar skulle jag kunna tänka mig som piedestaler för stora krukväxter. Kombinera med några 150cm höjd och 25 cm i diameter så har man ju täckt ett ganska stort område.
Ytterliggare idé: om lyssningsväggen är en vägg som gränsar mot uteplats, kan man bygga en låda på utsidan som via håltagning i väggen fungerar som basabsorbent? Denna låda på utsidan kan bli en trevlig sittbänk om 3x0,5x0,5 m = 750 liter. Hur skulle öppningen se ut för att vara optimal ur absorbtionssynpunkt?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2010-03-15 10:13

Har nu kört med rör för att åtgärda rumsnoder.
Andraresonansen för rummets bredd på 8,70m och första från rummets längd på 4,00m är de jag angripit med två olika rör bakom soffan. Det har fungerat bra, men jag har aldrig tagit tag i första resonansen på 20Hz beroende på rummets bredd, 8,70 m.
Gjorde ett litet test igår med ett rör på 4,20 meter !!! med lite fluff i botten, placerat bakom soffan med öppningen mot kortväggen.
Detta rör plockade ner 20Hz betydligt enligt xtz, mycket imponerande. Det dystra i försöket att en nod vid 37-38Hz poppar upp med högt Q trots att röret för 4,0 m (längden) ligger kvar bakom soffan det också med mynningen i centrum av rummets bredd. Dock inte på golvnivå utan ovanpå det låååånga röret.
Help me!!

Är det någon idé att attackera 20Hz? Hör man den? Är det inte bättre att koncentrera sig på 2:a resonansen av denna, samt första av rummets längd(4,0 m). Runt 37-45Hz finns ju mer information i musiken än vid 20Hz.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2010-03-15 10:41

Tack för att du lyfte tråden, EXCEL-programmet kom väl till pass. Har klurat länge på att få bort en 40Hz topp.
Har för närvarande inget att tillföra.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-18 19:39

Då bumpar vi upp denna gamla tråden.
Tänkte att jag skulle testa att bygga en av dessa rören för att motverka en rumsmod hemma :)

Användarvisningsbild
PetterPersson
 
Inlägg: 971
Blev medlem: 2005-01-02
Ort: Västerås

Inläggav PetterPersson » 2011-08-19 09:09

De fungerar bra men kräver lite intrimning och optimering. Det går inte att
pricka rätt från början baserat på beräkningar, så gör rören teleskopiska.

Använd 25-30 cm-rör, finna på Biltema. Klenare fungerar mycket sämre.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-29 15:47

Ja att göra dem teleskopiska har jag redan tänk.
Och 30cm verkar ganska lagom.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], xmag och 12 gäster